KLPD controleert op de A2 en laat alvast aan Flitsservice de nieuwe digitale camera zien.

Door NvR & Nachtkoerier


Datum van foto's: woensdag 17 juli 2002
Tijdstip: 21.30uur


RADAR OP DE A2: EINDHOVEN -> DEN BOSCH T.H.V. BOXTEL BIJ HMP. 127,9 OOK VANAVOND! JR



Die melding stond bij Flitsservice tussen de meldingen. Aangezien het deze avond weer eens een saaie "nietsdoen-avond" was, vond de Nachtkoerier het nodig om mij te vragen om mee te gaan richting Boxtel.


En ach, het is niet zo heel ver, dus waarom ook niet?

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Het gebied is voor ons bekend terrein. Je moet even weten hoe je op deze lokatie moet komen. Een week of 2 geleden kwamen we deze auto hier ook al tegen. Wij waren namelijk op weg naar Zeist en toen we deze lokatie passeerden, reed deze Skoda hier rondjes. Wij zijn toen hier naar toe gereden, alleen bleken ze weer rechtsomkeert gemaakt te hebben. We zijn ze toen achterna gereden tot Tiel, maar niets. Geen controle..het bleek dat men de nieuweling de lokaties bijbracht.

Dit is een auto waar meestal de instructeur in rondrijdt. Zo ook vandaag.
Na een babbeltje, maar even wat foto's gemaakt.



"Hebben jullie al iets gehoord van de nieuwe digitale camera?", vroeg de controleur/instructeur.

Nou, er van gehoord had ik wel alleen nog niet gezien.


Dit is hem dan. Hij wordt gewoon gebruikt tezamen met de normale Multanova Radar, alleen wordt de "natte film" camera vervangen door deze digitale camera.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Er kunnen in het geheugen van deze camera zo'n 10.000 foto's. Daarnaast wordt deze gekoppeld aan een laptop, waarmee alsnog de foto's meteen bekeken en opgeslagen kunnen worden.


Men kan zelfs de bekeuring meteen verwerken. Naja.. heeft de controleur weer iets meer te doen dan puzzelen.

Nu rijst natuurlijk de vraag of hij al gebruikt wordt. Wel officieel is het apparaat in testfase en er is er nog maar 1 van. Na deze testfase wordt ding opgenomen in de lijst van meetmiddelen. En het is zeer waarschijnlijk dat het gebeurt. De eerste (vaste) digitale camera staat op de N65 tussen Tilburg en Den Bosch.


Echter kunnen wij toch blijven detecteren, want de radar blijft verder gewoon hetzelfde.
Tijd voor de Multanova aan de vangrail zelf. Ter hoogte van hectometer 127.8 stond deze opstelling de boel in de gaten te houden. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En dat is vlak voor de afslag Boxtel-Noord. Als je daar gereden hebt in de periode van ongeveer 20.00 tot 22.45uur en je hebt iets gezien wat op een flits leek.. Dan is waarschijnlijk je vermoeden juist geweest.

Er kwamen ook een aantal auto's vanaf een afstandje een kijkje naar ons nemen. Ze draaiden echter weer om.


De foto is misschien iets gestippeld, maar het was zeer donker buiten. Dankzij wat fotografische technieken heb ik de foto licht en duidelijk kunnen maken.
Een foto vanaf de achterzijde. Helaas is op de foto de ijksticker niet te lezen. Echter nog ruimschoots in orde.


Tja het blijft een hot item die stickers.


Op de vangrail ligt nog een sleutel. Ik dacht dat een wegwerker die verloren was. Echter hoort deze bij de controleset.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Een foto genomen van de opstelling bij avondglorie.
En een eenzelfde foto van de controle vanuit een iets andere positie. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Een plaatje van de remote-afstandbediening. 124KM/h voor diegene die het nog niet wisten. Je wordt nu met deze snelheid dus niet geflitst. Pas vanaf 128 (bij snelheidslimieten boven de 100) wordt er een foto gemaakt.


Dit is niet om je te matsen, maar om zichzelf in te dekken tegen uitlijnfouten. Een klein uitlijnfoutje kan met de gemeten snelheid grote gevolgen hebben. Vandaar.
Ter hoogte van dit bord vond de controle plaats. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Langs deze controle reden :



4044 passanten;

1198 mensen die geluk hadden, zij zaten in de 120-127 zone en bij vrachtverkeer 80-86, en zijn niet geflitst;

0536 bekeurden.



Tekst: NvR en foto's: NvR & Nachtkoerier


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht