InterTraffic 2012, deel 2/3

Door: Egeltjes


Datum van foto's: donderdag 29 maart 2012
Tijdstip: 10:00 uur


Dit is deel 2/3 van deze Repo. Zie hier voor Deel 1/3 en Deel 3/3

De bekendste flitsapparatuur in Nederland stonden ook op de InterTraffic, Gatso en Multanova (= Jenoptik).

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De Gatsostand leek een stuk kleiner. Geen idee of ze echt minder ruimte hadden gehuurd, of dat het zeer open was, of dat er gewoon heel weinig te zien was.
Het enige product dat Gatso liet zien, was deze flitskast. De "nieuwe T-series", "ontworpen voor de toekomst". Hij wordt simpelweg aan een paal gehangen (een lantaarnpaal voldoet al).

Bij oude flitspalen duurden het 5 dagen de tijd, welke voornamelijk gevuld werden door het graven en frezen van sleuven voor lussen en een verbinding met een verkeerskast.

Deze nieuwe kast kan al na zo'n 3 uur draaien. De enige verbinding die hij nodig heeft is een voedingskabel en (optioneel) een netwerkkabel.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De kast kijkt continue naar het wegdek, c.q. kruispunt, inclusief stoplicht. Door middel van het elektronisch uitrichten wordt verteld hoeveel meter asfalt er voor hem ligt, waar het stoplicht is en welke lamp ervan het rode licht is. Bij dit monitoren wordt infrarood licht gebruikt.

Bij een geconstateerde overtreding (snelheid, of door rood rijden), wordt er een elektronische foto gemaakt, met data erbij (snelheid, datum, tijdstip). Een ingebouwde extra flitser zorgt weer voor het benodigde licht voor de "foto".
Een blik op de binnenkant gaf ook interessante gegevens. Van boven naar beneden:

- Het monitorlicht van infrarood licht, de FT2. Deze pulseert in het tempo van de camera.

- Een "compacte GT20" camera van Canon. Deze heeft een 20megapixel CMOS sensor en neemt beelden waar met 30 frames per seconde.

- Een "State-of-the-art tracking radar", welke snelheden en posities tot wel 12 voertuigen kan bijhouden.

- De extra Xenon flitslicht voor de "foto", de FT1.

- Tweede radarbalk.

- En de nodige besturingskasten. Beelden kunnen door de netwerkkabel worden verstuurd, of op een (groot-genoeg-zijnde) harddisk worden opgeslagen.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De kast zelf is ontworpen om eenvoudig te installeren en om weinig onderhoud te geven. Op het binnenwerk zelf (de IP66 genaamd) zijn alle componenten gemonteerd om het als 1 geheel uit de kast te halen.

Mijn gedachte is, mocht dit toestel in Nederland worden gebruikt, dat het opvallende groen wordt weggewerkt, of een andere (maar meer onopvallendere) kleur krijgt. De folder zegt ook: "De buitenkast kan in elke gewenste RAL-kleur worden geleverd."
En een stukje achterkant, inclusief Torx-schroefjes.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Deze silicium-wafer bevat zo'n 20 camera CMOS-sensoren, welke in deze nieuwe kast worden gebruikt. Proberen de concurrenten van Gatso de kwaliteit van de foto's te verhogen door zich te richten op betere kleuren sensoren, Gatso doet dat door het contrast te verhogen. Kleurinformatie is niet belangrijk, zij geven nooit de details die een goede contrastrijke opname wel geeft, zo vertelde een medewerker.
Naast Gatso zou de Multanova stand moeten staan. Wel, naast de stand van Gatso stond de stand van Jenoptik. Deze zag er ook kleiner uit. Zeer open stand en weinig bijzondere apparatuur.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Het enige dat ik op hun stand zag, wat enigszins relevant was voor Nederland, was deze opstelling met losse onderdelen van de Multanova Robot. De losse eenheden die al op een eerdere InterTraffic tot een geheel statief te zien en gedemonstreerd was.

Zie hier voor Deel 1/3 en Deel 3/3


Tekst en foto's: Egeltjes


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht