Dubbele Gatso en Lasergun ingezet tegen hardrijders op de N65

Door De Nachtkoerier


Datum van foto's: donderdag 18 juli 2002
Tijdstip: 11.00 uur


Door een van deze twee surveillanten was mij gisteren al meegedeeld dat hij tezamen met een collega vandaag dienst zou hebben langs de N65. Tegen elf uur vanmorgen trof ik beide heren inderdaad al vrij snel aan. Even buiten Vught had men een grote controle opgesteld door middel van een ingebouwde Gatso radar, een Gatso op statief en een lasergun.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Zo zag het er aan de zijde richting 's-Hertogenbosch uit. Op de voorgrond de bekende Volkswagen Bora, erachter stonden de beide surveillanten met zeer opvallende parka's. Wanneer je dus twee politiemensen in opvallend uniform bij een onopvallende auto ziet staan op een weg waar vrijwel dagelijks gecontroleerd wordt, wat doe je dan? Juist, gas minderen! Toch waren er nog meer dan genoeg mensen met het slaap nog in de ogen die alsnog te hard langs deze radarpost reden.
Ook had men deze lasergun nog uit de kast gehaald voor zoals deze surveillanten dat noemden de excessen. In feite kwam het er op neer dat automobilisten die hier rond de 100 km/u of harder reden aan de kant werden gezet. Voor de overige minieme hardrijders stond de radar immers ook nog aan. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Deze Pro Laser III is voor de bezitters van een lasersensor een gevaarlijk apparaat. Dient de agent de LaserPatrol van fabrikant Jenoptik helemaal stil te houden, bij deze lasergun komt dat minder nauw. Ze schoten hiermee vrijwel elke auto in een keer raak zonder gebruik te maken van een statief. Iemand met een lasersensor was hier dus absoluut kansloos geweest.
De bestuurder van deze zwarte Volkwagen Golf was tijdens mijn bezoek na enige tijd de eerste die aan de kant gezet werd. Deze bestuurder had men met de lasergun raak geschoten op precies 100 km/u. De ene surveillant twijfelde nog even of er in dit geval een correctie van 3 of 4 km/u toegepast diende te worden, het bleek uiteindelijk 4 km. Deze bestuurder kan binnenkort een acceptgiro met het lieve sommetje van 63 euro op de deurmat verwachten. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Alhoewel deze surveillanten primair met een snelheidscontrole bezig waren hadden zij ondertussen ook nog tijd om andere zaken aan te pakken. Onder andere onnodig voeren van mistlampen, groot licht en het niet dragen van een helm door bromfietsers werd ondertussen aangepakt.
Na enige tijd was dit al wat oudere echtpaar met caravan dan ook het haasje. Zij werden aan de kant gezet voor de op deze foto duidelijk zichtbare en onnodige mistlampen aan de voorzijde. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De surveillant stelt zich voor en legt het echtpaar uit waarom zij aan de kant gezet zijn. Meneer en mevrouw waren zeer begripvol en de mistlampjes gingen dan ook zonder morren uit. Ikzelf had de indruk dat meneer echt niet wist dat ze aan stonden. Het bleef dan ook slechts bij een waarschuwing.
Tezamen met de bestuurder werd de techniek van de caravan nog even gecontroleerd. Alle verlichting werkte naar behoren maar bij de koppeling ontdekte deze surveillant toch iets wat niet helemaal naar behoren was. Naar ik begreep was de losbreek-reminricht slechts bevestigd om de trekhaak zelf in plaats van om de beugel. Wanneer de caravan door dansen nu los zou raken van de auto schiet de kabel er dan alsnog vanaf en heeft het hele systeem dus weinig nut vandaar. Na deze korte check-up kon het echtpaar uiteindelijk dan toch nog met een gerust hart op vakantie! klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Terwijl de ene surveillant bezig was met de bestuurder van de auto met caravan schoot zijn collega een auto raak met een snelheid van ver boven de 100. Ook deze auto werd dus aan de kant gezet. Tja, en dan helpt je Quintezz die zo'n 100 meter voor de Bora was gaan piepen weinig. Op meer dan 300 meter was ie immers al het haasje door middel van de lasergun. Balen.....
In de kofferbak van de Bora lag naast de koffers van de Gatso en een paar regenlaarzen voor de ergste controle-plekken ook nog een laserlijst. Hierop werden de gegevens van alle staande gehouden auto's genoteerd.

Mocht men niet in staat zijn de overtreder staande te houden (bijvoorbeeld omdat deze op de linker rijstrook reed en op dat moment auto's aan het inhalen was) dan werd de reden hiervan duidelijk vermeld op deze lijst. Ook liet men alle staande gehouden bestuurders een blik werpen op de lasergun ter bevestiging van de door hen gereden snelheden.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Aan de andere zijde van de weg (richting Tilburg) stond in de middenberm dan nog dit statief opgesteld. Langs de N65 werkt men veelal met dubbele controles, het is maar dat u het weet.
Ook deze Gatso was keurig volgens de geldende regels opgesteld. Hij was geijkt, keurig uitgelijnd en ingesteld op de juiste limietwaarden. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Op deze foto lijkt het wel of de Gatso wat weggezakt is ten opzichte van de weg. Het mini-waterpasje laat echter weinig twijfels over; deze staat keurig waterpas!

Al met al weer een vernieuwend bezoek aan deze controle. Aangezien ik wekelijks over deze weg kom en er vrijwel dagelijks door zowel het KLPD als de regiokorpsen wordt gecontroleerd zal ik hier vast nog wel eens een controle spotten.


Tekst en foto's: De Nachtkoerier


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht