Controle langs de A12

Door A7 Racer


Datum van foto's: donderdag 17 januari 2013
Tijdstip: 13:00 uur


Na een lange periode van tijdgebrek heb ik deze foto's, die al in Januari 2013 zijn genomen, eindelijk tot een repo kunnen verwerken.

Ik was in Arnhem toen ik de volgende melding zag:

radar ge a12 duitse grens ri arnhem thv hmp 144.8

Aangezien ik nog anderhalf uur had tot mijn volgende afspraak, besloot ik even langs te gaan voor wat foto's.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Daar ik niet bekend ben in deze omgeving, was het even zoeken naar de (land)wegen die me naar deze snelheidscontrole zouden leiden. Uiteindelijk ben ik via een glad landweggetje bij een boerderij gekomen, waar ik de auto heb kunnen parkeren. Ik heb de boer uitgelegd wat ik van plan was, en dat was allemaal geen probleem. Voordat ik naar de controle kon werd er (met behulp van de nodige krachttermen) nog even verteld hoe vaak ze wel niet achter zijn land stonden. Afijn, de auto was ik kwijt, dus nu kon ik met mijn veiligheidshesje aan richting te controle lopen.
Eenmaal aangekomen bij de controle heb ik mij bij de dienstdoende controleur gemeld. ''Je weet waar het staat, doe voorzichtig, en laat maar weten als je vragen hebt''. Foto's nemen van de binnenkant van de pakezel mocht niet, want dit scheen in het verleden wel eens collega's in de problemen gebracht te hebben. Na antwoord te hebben gekregen op de gebruikelijke vraag naar cijfers ben ik gelijk even naar de andere kant van het busje gelopen om een foto van het geheel te maken. Op deze foto is al te zien dat het statiefje slecht verstopt stond. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Het busje waarmee het spul vervoerd werd, was een nieuwe voor in de kentekenlijst. Deze Volkswagen Transporter kwam volgens de controleur uit Wolfheze. De 3-VRR-70 vervoerde, zoals toen gebruikelijk was, een MN6F en een ANPR-camera.
Hierna ben ik het gladde talud opgeklommen om ook van dichtbij wat foto's te kunnen nemen. Eenmaal bij het statief kreeg ik van een aantal passerende automobilisten een toeterconcert en wat middelvingers. Deze foto is gemaakt in de richting van Arnhem, en ook op deze foto is te zien dat de controle vrij goed zichtbaar was. Zelfs het busje, dat achter de bosjes stond, was door de kale bomen heen redelijk te zien. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Vanaf het begin van de snelheidscontrole (08:00) waren er al 5000 automobilisten gepasseerd, waarvan er ongeveer 500 op deze manier waren vastgelegd. De ijking bleek voor die dag nog in orde te zijn, want het setje was nog tot 22 Maart goed.
Een foto van de hele set. De controle stond er zoals gezegd al sinds 08:00, en zou er nog tot 15:00 blijven staan. De controleur wist mij te vertellen dat er 2 onopvallende auto's tussen Arnhem en Zevenaar reden om eventuele hits van de ANPR op te vangen. De betreffende BMW 3-serie en Opel Insignia zouden geen camera aan boord hebben, en zouden regelmatig op 2 parkeerplaatsen langs de A12 auto's staan opwachten. Ik ben later nog even langs een van deze parkeerplaatsen gereden, maar geen van beide auto's was daar te bekennen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Tot slot nog een foto waarop de ANPR-camera beter te zien is. Na het nemen van deze foto ben ik weer naar het busje gegaan, waar de controleur net te horen kreeg dat er in Rotterdam een mislukte bankoverval had plaatsgevonden. Het uiterlijk van de mannen werd doorgegeven, het kenteken van de vluchtauto in het systeem gezet, en de controleur kon weer verder met zijn controle.




Tekst en foto's: A7 Racer


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht