Noord-Hollandse controles na TT Assen

Door A7 Racer


Datum van foto's: zaterdag 29 juni 2013
Tijdstip: 19:00


Zoals gebruikelijk werd rond het weekend van de TT in Assen langs vele Nederlandse (snel)wegen de snelheid gecontroleerd. Ik besloot er op uit te trekken om te kijken of ik wat van die snelheidscontroles kon vinden.

radar nh a7 purmerend ri hoorn bij hmp 27.7 thv scharwoude in de wegwerkzaamheden
radar nh a7 zaandam ri purmerend thv hmp 12.1 voor afslag purmerend-zuid
laser fr a7 heerenveen ri drachten thv hmp 144.3 bij knpt heerenveen vanaf een viaduct
radar nh a7 den oever ri hoorn thv hmp 61.5 thv het texaco tankstation


Dit lijstje met doorgegeven controles langs de A7 laat zien dat er langs deze weg alleen al veel gecontroleerd werd. Ik besloot de A7 echter te laten voor wat het was, en over N-wegen door de Noordkop te toeren. De melding waar ik in de eerste instantie heen ging was deze:

radar nh n99 den helder ri den oever thv hmp 18.8

Eenmaal ter plaatse op de N99 bleek er niks (meer) te staan.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ik vervolgde mijn weg via de A7 richting Wieringerwerf, om daar de N-wegen af te speuren naar snelheidscontroles. Op de A7 kwam ik de eerste snelheidscontrole al tegen, direct na het Texaco tankstation. Ik keek even op Flitsservice en zag dat de controle gemeld stond als laser. Even doorgegeven dat het een radar betrof en wat foto's genomen.

radar nh a7 den oever ri hoorn thv hmp 61.5 thv het texaco tankstation

De 39-XN-BK van het VHT stond onderaan het talud, en het statiefje stond tegen de vangrail aan.
Tijdens een kort gesprek met de controleur werd mijn vermoeden bevestigd dat deze controle werd gehouden in verband met de TT in Assen. De controleurs zouden de opdracht hebben gekregen open vizier controles te houden. Aangezien dit setje 50 meter verder achter een hectometerpaaltje weggewerkt had kunnen worden, lijkt deze BOA aan die opdracht gehoor te hebben gegeven.
Dit digitale GATSO-setje waakte met regenjasje aan over de A7. Het grootste deel van de passanten bestond niet geheel toevallig uit motorrijders, maar het aantal snelheidsduivels viel volgens de BOA nog wel mee. Zo'n kilometer verder stond een tweetal motoragenten onder een viaduct klaar om bij extreme overschrijdingen weggebruikers direct mee te nemen naar de parkeerplaats bij Hotel Wieringermeer. De controleur had tot nu toe slechts 1 maal een beroep gedaan op de motoragenten, en dat heeft een haastige passant(e) moeten bekopen met een invordering van zijn of haar rijbewijs. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Tot slot nog een foto van deze controle waar op te zien is dat de controle vlak na het tankstation stond, tussen hectometerpalen 61,4 en 61,3 in.
Exacte cijfers van deze controle mochten niet gegeven worden, dus hield ik het voor gezien.

Toen ik op het punt stond om weg te rijden, zag ik de controleur met een geel hesje aan naar het statiefje lopen. Ik dacht even dat hij zou gaan afbreken, maar dat bleek niet het geval. Schijnbaar werd er even gekeken of ik met het setje gerommeld had.
Niet veel later kwam ik vlakbij Middenmeer de volgende snelheidscontrole tegen. Vanuit de 21-JXF-6 werd de maximumsnelheid van 80km/h gehandhaafd. De Golf stond achter een rode bestelbus in een parkeerhaven, vlak na de kruising met de Ulkeweg.

radar nh n248 middenmeer ri schagen thv hmp 15.1 door een grijze vw golf (a7-racer)
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Al vanaf rond het middaguur was dit de werkplek van een vriendelijke controleuse, die me kon vertellen dat er weinig te hard gereden werd. Van de weinige foto's die er waren genomen was de ijking in ieder geval in orde, want dit setje is goedgekeurd tot 13-12-2013.
Nog even een totaalplaatje. Op de achtergrond is de kruising van de N248 en de Ulkeweg te zien. Als de weg zo leeg is als op deze foto, kan er flink doorgereden worden. Door invoegend (landbouw-)verkeer vanaf de Ulkeweg en Molenweg wordt de snelheid van doorrijders wel eens verkeerd ingeschat, en dit heeft in het verleden al meer dan eens tot zware ongelukken geleid. Door de controlewagen zo te plaatsen, viel deze voor opkomend verkeer op, zodat de bestuuders min of meer gedwongen werd met 80km/h over de kruising te rijden. Dit zie ik persoonlijk liever dan een verstopt statiefje, en het lijkt ook de bovenstaande uitspraak over preventieve open vizier controles te bevestigen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De volgende snelheidscontrole kwam ik net buiten Middenmeer tegen, op de N242 richting Alkmaar. Een BOA had een GATSO-setje in de bosjes opgezet, en had vervolgens zijn best gedaan om de auto uit het zicht te krijgen.

radar nh n242 alkmaar ri middenmeer thv hmp 72.1 door statief

Ik wil gelijk weer terugkomen op de uitspraak van de BOA bij de A7, over het houden van open vizier controles. Hoewel dit niet open vizier is had het ook erger gekund, want zo'n 5 meter verder geplaatst was het statiefje onzichtbaar geweest voor verkeer vanuit Middenmeer.
Het verstopte pakezeltje was de 02-XX-FG. Breed was de groenstrook niet, dus ik heb geen praatje met de dienstdoende controleur gemaakt. Cijfers van deze snelheidscontrole heb ik dan ook niet. Terwijl ik bij de auto stond had het setje aan de andere kant van de bosjes de interesse gewekt van een aantal jonge bewoners van een aan de N242 gelegen boerderij. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Nog een laatste foto van deze snelheidscontrole. We kijken hier richting Alkmaar, en het redelijk verstopte setje staat rechts in de bosjes. Hoewel deze controle verstopt stond was hij al vroeg gemeld, en leken de meeste mensen zich hier ook aan de snelheid te houden.




Tekst en foto's: A7 Racer


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht