Target BluEye, een paar extra ogen

Door M4rk


Datum van foto's: donderdag 12 september 2013
Tijdstip: n.v.t.




klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Vlak voor de TT in Assen werd ik door Target Automotive gevraagd of ik interesse had in het testen met een BluEye.

De Target BluEye is een vernuftig apparaat die in staat is om het C2000 verkeer op te vangen van hulpdiensten die in de omgeving van jou auto rijden.

Aangezien de TT een mooie verzamelplaats is van hulpdiensten, was dit natuurlijk de uitgelezen kans om wat testwerk te doen.

Nadat de BluEye profisorisch in mijn auto en de antenne op het dak was bevestigd was ik er helemaal klaar voor.

Op de A28 bij Assen kwam ik al snel een motorambulance tegen. Aangezien alle hulpdiensten gebruik maken van de tetra 2000 techniek om te communiceren werd ik ruimschoots van te voren op de hoogte gebracht van deze ambulance.




Wanneer de hulpdiensten met elkaar communiceren geeft de BluEye middels geluids en lichtsignalen aan wat er gebeurt.

Er is onderscheid tussen een aantal signalen;
- Piepjes met een onderbreking van 4 seconden; dit is de functie van C2000 welke er voor zorgt dat de hulpdiensten te volgen zijn via de centrale.
- Diverse geluidjes, lang en kort, door elkaar heen; dit is C2000 communicatie.




Uiteraard werkt dit apparaat ook voor andere hulpverleningsvoertuigen. Zo ook op deze onopvallende Skoda VROS van (hoe kan het ook anders) steunpunt assen.




Het mooie is ook dat het apparaat niet reageert op de frequenties die worden uitgezonden door vaste C2000 opstellingen in Brandweer kazernes, Ziekenhuizen en Politiebureau`s. Ook reageert de BluEye niet op de 500 C2000 masten die in Nederland staan. Als hij dus piept, is er een hulpdienstvoertuig in de buurt.




Al met al moet ik zeggen dat ik het een bijzonder veelzijdig apparaatje vind. Het geeft een serieuze weggebruiker de kans om voortijdig alert te zijn op hulpdiensten in zijn omgeving.

In mijn geval heb ik nog niet meegemaakt dat er een hulpdienstvoertuig mij wou passeren omdat deze reageerde op een (nood)oproep, maar dat is een kwestie van tijd.

Er zijn twee kleine minpuntjes aan dit apparaat:
1. Je bent afhankelijk van de C2000 portofoon van de betreffende hulpdienst, deze staan helaas niet altijd aan of staan in Direct Modus (het kanaal waarmee, hulpdiensten onderling communiceren).
2. De omnidirectionele antenne is niet richtingsgevoelig. Het kan dus maar zo zijn dat er een hulpdienstvoertuig zich 400meter naast je bevind. Echter heeft Target aangegeven dit binnen afzienbare tijd te veranderen door gebruik te maken van 2 patch antenne`s




Voor wie op zoek is naar een extra paar ogen op de weg, vooral om de hulpdiensten een handje te kunnen helpen is bij Target (www.target-automotive.nl) aan het goede adres. Wie de BluEye alleen koopt om snelheidscontroles op te speuren komt bedrogen uit, in praktijk blijkt dat maar 30% van de snelheidscontroleurs hun C2000 apparatuur echt aan hebben staan.


Tekst en foto's: M4rk


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht