De N506 op verzoek gecontroleerd

Door A7 Racer


Datum van foto's: woensdag 2 oktober 2013
Tijdstip: 19:00




klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Op deze foto zien we het laatste stukje (of het begin, zo u wilt) van de N506. Op de achtergrond is de kruising te zien waarop in deze repo op snelheid en roodlicht werd gecontroleerd. In de spitsuren is het een drukke weg waar door flinke groepen auto's veelal onder de maximumsnelheid wordt gereden. Veel ongevallen op deze weg gebeuren tijdens deze drukte, en hebben vaak te maken met het te weinig afstand houden en/of onoplettendheid. Een treurig voorbeeld hiervan is een onoplettende automobilist die in 2009 zijn remmende voorligger de andere weghelft op drukte, en zo een dodelijk ongeval veroorzaakte.
Ondanks dat er hier de laatste tijd geen noemenswaardige ongevallen zijn gebeurd waarbij te hoge snelheid een rol van betekenis speelde, worden automobilisten de laatste tijd toch vaak op snelheid gecontroleerd. Bijna alle controles werden vlak na de avondspits gehouden, opvallend genoeg ook juist het moment waarop het verkeersbeeld weer rustig en overzichtelijk werd. Zonder gebruik van cruise-control kan er op zulke momenten zonder enige gevaarzetting (al dan niet per ongeluk) iets boven de maximumsnelheid worden gereden. Deze ongevaarlijke snelheidsovertredingen werden echter genadeloos afgestraft, want van achter een brievenbus werd de plaatselijk geldende maximumsnelheid van 80km/u gehandhaafd. Omdat deze controles vaak op exact dezelfde locatie en wijze plaatsvonden, had ik het vermoeden dat ze op verzoek gehouden werden. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na een kort praatje met een van de dienstdoende controleurs werd mijn vermoeden bevestigd. Op aandringen van aanwonenden werden hier snelheidscontroles gehouden. De bewoners hebben naar eigen zeggen regelmatig last van de hoge snelheden die op dit stuk weg behaald worden. Naast geluidshinder leveren de hoge snelheden ook nog eens gevaarlijke situaties op bij het in- en uitvoegen naar de korte parkeerhavens. Mooie bijkomstigheid voor de controleurs was dat de auto's op het eigen terrein van de bewoners mochten worden gezet, en ze zodoende ook totaal uit het zicht van automobilisten stonden.
Zoals ik al zei werden haast alle controles 's avonds uitgevoerd. In de schemering, en zeker ook later in het donker, was het statiefje moeilijk te spotten. Dit was terug te zien in het aantal overtreders, want zo'n 15-20% van alle passanten is op de foto gegaan. Toen ik nog even in gesprek was ging er een oude VW Golf met Poolse kentekenplaten op de foto. De bestuurder van dit voertuig presteerde het om met 162km/u langs de controle te rijden.
Als ik dat soort overtredingen zie kan ik voor deze verzochte controle nog enig begrip opbrengen, maar voor de manier waarop ze werden uitgevoerd toch echt niet.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Om nog even door te gaan over de manier van controleren:

Ik ben slechts één keer een snelheidscontrole tegengekomen die vanuit een auto werd gehouden. Meer open vizier dus, want een inmiddels bekende auto in een parkeerhaven doet de gemiddelde automobilist wel afremmen. De dienstdoende controleur die avond was geen onbekende, en gaf aan dat hij open vizier wilde staan. Omdat de controleurs hier blijkbaar een vrije keuze in hebben, kon ik het niet laten om aan de andere controleurs te vragen waarom ze het statiefje achter een brievenbus weggewerkt hadden.

Het antwoord was wat je er van zou verwachten en toch teleurstellend; Zo zien 'ze' het niet, zo gaan 'ze' met hogere snelheden op de foto, en zo voelen 'ze' het meer.

Voor wat die excessen betreft; prima. Wat de overige weggebruikers betreft vindt ik het jammer dat op deze manier 'de goeden gebukt gaan onder de kwaden'.




Tekst en foto's: A7 Racer


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht