Zaterdagsrijders op de A4 weer slachtoffer van controle bij geluidswal (hmp 39,7)

Door DLdB


Datum van foto's: zaterdag 20 juli 2002
Tijdstip: 15:00u - 16:00u


Zaterdag was het weer zover en stonden ze weer een keer op de A4. De afgelopen maanden heeft de A4 al behoorlijk onder vuur gelegen en na enige tijd van rust was er dan toch weer een controle gepland op de A4 te Leiderdorp.



Deze was al vooraangekondigd door het KLPD dus iedereen had kunnen weten dat hij of zij een controle tegen het lijf zou lopen. Toch zijn er blijkbaar genoeg mensen die graag de portomonnee willen opentrekken en zich gewoon niet voor laten lichten.



Ikzelf was dubbel gewaarschuwt door Fr@, die belde mij donderdag op of ik ook nog langskwam bij de controle op de A44, die die avond gemeld was. Helaas had ik een extreem drukke werkweek en moest ik ook die avond tot laat in de avond werken, dus liet ik weten dat ik niet meekon op Multanova jacht.



Fr@ belde mij later nogmaals en tijdens een Windows NT herinstallatie begon er toch een soort vergadering te onstaan via de GSM telefoon, terwijl ik zelf ergens anders zat. Wel humor. Het bleek dat de controleur in kwestie niet echt een geheim over zaterdag maakte en zei dat ie er zelf ging staan tussen 12u en 16u, de exacte locatie wist hij echter nog niet. Ik zei dat Leiderdorp technisch bijna niet anders dan de Total pomp kon worden, maargoed we zien wel...



Aangezien de controleur zei dat hij mij kende en mij een keer op de A27 tegen het lijf was gelopen en ik geen flauw benul meer had wat dat geweest moest zijn, besloot ik toe te zeggen dat ik dan zaterdag even langs kwam om even het geheugen op te helderen.



Terwijl ik rustig aan het "opstarten" was op de zaterdag, zoals elke zaterdag, kwam dus het verwachte bericht binnen van Chuppie, een half uur na opstelling der Multanova;



RADAR A4 AMSTERDAM -> DEN HAAG HMP 38.* NA GELUIDSWAL CHUPPIE




klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na een ritje over de A4, startend bij de oprit van Leiderdorp (mijn woonplaats) begon ik de speurtocht. Speurtocht? Ja, ik wist dat 38,* geen Leiderdorp kon zijn en was in de veronderstelling dat er daarom twee snelheidscontroles opgesteld zouden (kunnen) zijn. Aangezien ik geen detector heb in de afgebeelde auto, moest ik het even met de ogen doen.



Maar omdat ik alle controle stekjes wel weet op de A4, was dat niet zo moeilijk. Uiteindelijk trof ik dan de controle aan bij hmp 39,7 wat bij ons beter bekend is als de achter-de-geluidswal stek. Na een toertje binnendoor via Leidschendam en Stompwijk, kwam ik uiteindelijk bij dit viaduct over de A4 aan wat leidt naar "de Vlietlanden". Een kunstmatig meer tussen Leidschendam en Voorschoten in. En een geliefd fietsgebied trouwens, zoals u ziet.



De fieters die de controle zagen hadden er trouwens ook een uitgesproken mening over, in de trant van; "ttssj wat een kl**tzakken, heh?" , "naaiers..." etc... U kent dat wel..
Aan de andere zijde van dit niet overmatig gebruikte smalle viaductje ligt Stompwijk. Jaja, places of all places. Maar het was een erg zonnige middag en dan is het wel erg lekker om even een stukje te toeren en dan meteen even een snelheidscontrole voor de site mee te pakken, nietwaar? klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Maar aangezien we niet een site met natuurfoto's zijn is het tijd voor het echte werk (alhoewel het in sommige gevallen wel financieel meer zal opleveren dan op deze wijze de gemiddeld domme en slecht luisterende automobilist voor te lichten, maarja, het moet maar).



Hier dus een foto van het geheel vanaf het viaduct. Alle auto'otjes komen n voor n langs de Multanova opstelling, terwijl ze nieuwsgierig naar boven staren wat die jongen toch met dat fototoestel aan het doen is. Zeker een of andere gek. Jawel dat ook, maar wel n met een missie.



Details: hoezo bumperkleven? En, als je remt moet je dat voor de opstelling doen en niet erna (remsporen).
Voor de slimme automobilisten onder ons; met een beetje goede kijktechniek weet je hier ruim een kilometer van te voren al of hier een controle staat ja of te nee. De controleur was ook op de hoogte van dit trucje, maar hij werd er niet warm of koud van toen ik hem later sprak.



Zoals vaker gezegd (quote van andere controleur); "al ga ik hier in een papegaaienpak rond staan fladderen bij de Multanova dan nog presteren ze het om erop te komen staan".



En och de mensen die niet gestemd hebben op verandering verdienen die bekeuring wat mij betreft ook. Probleem is echter dat dat meestal de mensen zijn die n keer in de week naar schoonmoeders gaan en niet zoveel moeite heeft met een eenmalige snelheidsheffing. En vervolgens met de simpele kreet komt; "Ja jongen, te hard = te hard en ach wat is 28 Euro nou?" Nooit 28 x 10 gedaan denk ik dan...
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ik wilde eigenlijk alweer snel weggaan, omdat de controleur in kwestie niet echt makkelijk te bereiken was. Ik ging er vanuit dat dat expres gedaan was en aangezien ik al eens vaker beneden geweest was, dacht ik; "laat maar zitten". Ik was bovendien op doorreis naar mijn wekenlijks terugkerend "Supra-garage-meeting"-fenomeen, dus kon sowieso niet zolang bij een controle blijven hangen. (Was al vet te laat, maar dat is gewoonlijk bij mij).



Toen ik daadwerkelijk aanstalten maakte om weer weg te gaan (tegelijk naar beneden kijkend), was de controleur uitgestapt en seinde iets en riep wat. Aangezien ik niet goed kon bepalen wat er bedoeld werd, besloot ik toch maar informatie daarover in te gaan winnen ;).



Vandaar deze foto "vanaf beneden". Het was nog een behoorlijke toer om beneden te geraken, omdat ze hier in geen 2 jaar meer de begroeiing in toom hebben gehouden en het dus steeds moeilijker wordt om zomaar even af te dalen.
Ik had net een lekker stekje gevonden om even zittend te praten over van alles en nog wat (over controleurswerk, mijn werk, werk in het algemeen etcetc) toen me ineens te binnen schoot dat we met een ijkingssticker actie bezig waren.



Even een foto maken met zoomfunctie dan maar, dacht ik tussendoor. Had voor goede afleesbaarheid toch beter even op kunnen staan, denk ik, maar met een stel goede ogen kan je 2002, Februari aflezen. Kortom nog een half jaartje voor set 32.



Verdere foto's over de opstelling leken mij onzinnig, zijn er al bergen van...



Owja er schiet me nog wel even iets te binnen; de flitslamp ontbreekt bij deze opstelling omdat "ie het allemaal niet meer aankon". Nu heeft de nieuwe versie flitslamp daar veel vaker last van dan de oude versie wat "wij" opzich natuurlijk weer uiterst vervelend vinden (hehe).
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Ehhh, de controleur ging er bij vertrek uit steunpunt Waddinxveen wel vanuit dat drie rolletjes wel genoeg zou zijn voor vandaag. Dat bleek uiteindelijk nog krap bemeten te zijn, ondanks het feit dat hij eerst nog vertraging had opgelopen met het opstellen van het geheel kwam hij toch bijna filmrol tekort om zijn tijd vol te maken. (En dat is natuurlijk een ernstige zaak, NOT).



Ik heb ook nog even de mening gegeven over dit stuk A4. Het is een trieste plek om dit als 100 kilometer wegvak te bestempelen, en daar was de controleur het ook wel mee eens en wilde hier ook eerst niet gaan staan. Nu zijn er altijd mensen die het meteen willen bombarderen als 200 kilometer wegvak, zo ook vandaag, dus die mogen aan de rechter uitleggen dat 100 eigenlijk wel krap bemeten is.



De bedoeling was dus eerst om bij HMP 35,1 te gaan staan, een plek waar vaak ongevallen gebeuren omdat daar de A4 van 3baans naar 2baans gaat, maar helaas... Op dat soort punten heb je ook vaak; ...filevorming. Juist. Zo ook deze Zaterdag, die drukker dan gewoonlijk was wegens dagjesmensen en gelukvogels die op weg waren naar hun vakantiebestemming.



Uiteindelijk besloot ik mijn weg naar Haarlem in te zetten om daar even te gaan "meeten". Dit na nog een korte discussie over het voorval A27 wat mij uiteindelijk begon te dagen. Dat was namelijk een van mijn eerste videocamera acties een jaar geleden. Ik kon het me niet meer herinneren omdat dat toendertijd een geleende videocamera betrof en ik niet meer wist dat ik met die camera ook controles gefilmd had.



Logischerwijs ging ik er dus maar vanuit dat misschien de controleur zich vergist zou hebben in personage want ik wist zeker dat ik zelf toen geen videocamera bezat. Zeker omdat hij er ook nog bij vermelde dat ik op de vluchtstrook zou hebben gestaan. Ik weet van mezelf dat ik dat soort acties niet doe (moet u ook niet doen, mocht u een reportage willen schrijven) maar ook die ene keer was me ontschoten.



Maar het ging hier dan ook om een vluchtstrook op de oprit. En dat vind ik nog niet tellen. Mocht u nu gaan zoeken in de archieven, het filmmateriaal van de bewuste A27 is nooit verschenen. Kwalitatief niet goed genoeg bevonden voor uitzending.


Tekst en foto's: DLdB


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht