Hilversum, Lage Naarderweg

Door Alfa146TS


Datum van foto's: woensdag 24 juli 2002
Tijdstip: 15.00uur


Na op het omroepterrein in Hilversum geweest te zijn was het weer tijd om naar Heerhugowaard en dus richting Amsterdam te gaan. Dat is: het terrein af links en dan weer links zodat je op de Lage Naarderweg terechtkomt.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Een weg waar maximaal 50 km/h gereden mag worden, maar waar regelmatig harder gereden wordt (nodigt hier ook wel een beetje toe uit). En dan krijg je voor het eerst in je leven een laseralarm! Da's schrikken kan ik je vertellen. Sinds kort ben ik ook in het bezit van een Euro 330 en die ben ik eens uitgebreid aan het vergelijken met mijn Ventura.



In dit geval won de Euro 330 ruim, want op de Ventura zit geen lasersensor. En wat zag ik zo'n 500 meter verderop?
Een keurig opgesteld statief met bijbehorende controleur en LaserPatrol. Ik zeg keurig omdat de boel vol in het zicht stond, echt nauwelijks over het hoofd te zien.

Hoewel... sommige mensen zijn volgens mij echt blind én het statief zorgde ervoor dat de gemiddelde afstand waarop gemeten werd op 350m lag, da's best ver.



Het was in ieder geval aanmerkelijk minder sneaky dan de Amsterdamse opstelling op de Cruqiuskade van vorige week.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Nog even de 'hightech' van dichtbij. Het statief is feitelijk gewoon een foto-videostatief met een snelkoppeling.



Zo hoef je in ieder geval geen vaste hand te hebben. Voordeel voor de automobilist: de controleur hoeft nergens op te leunen en HOEFT dus nergens achter te gaan staan. Bijbehorend nadeel: de gereden snelheid kan al op grotere afstand gemeten worden.


Overigens viel mij ook hier weer op dat er steeds meer door tegenliggers gewaarschuwd word voor controles. Een goede zaak...
Voor de mensen die nog nooit op een techmeeting zijn geweest: zo ziet het eruit als je door het vizier van een Laserpatrol kijkt.


Reden voor deze foto is de groene Fiesta. Een oudere mevrouw parkeerde de auto voor de neus van de controleur om bloemen te plaatsen bij een 'gedenkplek' waar blijkbaar iemand is omgekomen. Hoezo blackspot?



Metingen waren niet meer mogelijk en de controleur moest een paar meter verkassen. Ik had zelf verwacht dat er wel langs gelaserd kon worden. De vrouw werd overigens gewoon met rust gelaten...
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
... in tegenstelling tot deze meneer. Die mocht een proces verbaal in ontvangst nemen én krijgt als bonus post uit... u raad het al... Leeuwarden!
Haastige spoed is zelden... eh... goedkoop. Dit was het record deze middag. Voor correctie uiteraard. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ook deze mijnheer kan post verwachten. Maar zijn overtreding heeft niets met snelheid te maken.


Iedere auto met aanhanger werd aangehouden en gecontroleerd omdat er "altijd wel wat aan mankeert", aldus één van de wetsdienaren. Bij deze combinatie werden mar liefst zes onvolkomenheden aangetroffen, waaronder gladde banden en een foute kentekenplaat. Er werd maar één proces verbaal opgemaakt. Da's mazzel. Hoewel de bestuurder van de combinatie er anders over dacht.
Zoals bekend zijn ook de kilometertellers van de motoren voorzien van een 'vergelijkingstabel' waarop te vinden is hoeveel echte km/u de aangegeven snelheid is.



Bij de auto's zit die tabel vaak op het dashboard, bij de motoren dus aan de binnenkant van de afdekklep van de topkoffer.


Detail: de bloedgroep en naam van de agent staan achter op de helm. Een goed idee!
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto




Tekst en foto's: Alfa146TS


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht