Multanova A2 Geldermalsen richting Utrecht thv hmp 81.2

Door NvR, Martijn DJ, Nachtkoerier en Thunderer


Datum van foto's: donderdag 25 juli 2002
Tijdstip: 15.00uur


Vandaag had de Nachtkoerier met Thunderer een afspraak om eens wat door den landen rond te gaan rijden op zoek naar wat controles. Echter vond ondergetekende dat ook wel een goed plan en is meegereden.


Ook van de partij was Martijn DJ. Een redelijk nieuw "lid" van Flitsservice. En de jongste, want met zijn jonge leeftijd van 13 jaar toch al redelijk geļnteresseerd in alles wat met controles te maken heeft. Hij had een paar dagen geleden zelf een reportage gemaakt en nu was het tijd om eens kennis te maken met een Multanova.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Nadat iedereen bij mij thuis aankwam, was het dan toch echt tijd om te vertrekken.



Van links naar rechts..



Mijn vriendin vertrekt met de fiets.. Dan Thunderer en Martijn DJ.
Ikzelf ontbreek op de foto (geloof me.. dat vindt je vast niet erg) en Nachtkoerier maakte deze foto.
We hadden de A58 en de A65/N65 afgespeurd, op zoek naar multanova's, maar troffen niets aan. Dus maar even naar de A2 gereden. Daar wordt immers dagelijks gecontroleerd en we troffen daar dan ook deze controle aan.


Een overzichtsplaatje.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
We zijn allereerst omgedraaid en een afslag genomen. We hebben de auto ergens geparkeerd en zijn te voet naar de auto van de controleur gelopen.
Na een kort gesprek met de controleur, was het geen probleem om wat foto’s te maken. Wel, dat is natuurlijk voor uw Flitsservice-fotografen weer een uitdaging. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Er was een klein apart detail bij deze controle. Deze kleine flitslamp behoort tot een collector-item, want ze zijn erg zeldzaam. Bij mijn allereerste reportage, heb ik hem voor het laatst gezien.
Natuurlijk hebben we daar een close-up van. Duidelijk is te zien, dat deze gemakkelijk tegen de vangrail te bevestigen is d.m.v. een magneetvoet. Het geheel is niet groter dan 10x5x5cm. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En dan verschijnt hier het apparaat ten tonele, wat door menig automobilist wordt verafschuwd. Het is namelijk doodzonde van het geld, als dit apparaat een foto maakt, van je auto.
Een close-up van de radaropstelling. Erboven de camera van het merk Nikon en daaronder de radarkop, met daarachter de computer. Deze computer is het hart van de opstelling en hierin bevinden zich dan ook de processor, die de gemeten snelheid berekent. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Voor de liefhebbers van closeup-opnamen, hier eentje vanuit een andere hoek genomen.


De controle vond plaats onder het viaduct van de afslag Culemborg. Het bijbehorende hectometerpaaltje is daar 81.2
De accu van het geheel. Deze gaan wel erg lang mee, ik heb echter nog nooit gevraagd hoelang.. Moet ik toch eens een keer doen, denk ik klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Het busje van de controleur stond compleet uit het zicht van deze controle, gezien vanaf de weg. Hijzelf had wel een goed zicht op de controle om de zaak in de gaten te houden.


Op deze Multanova had Thunderer een goede detectie zonder hoorntje van ongeveer 150-200 meter.
Laat staan met een hoorntje.. (te bestellen in onze shop)


Misschien is dat wel de oorzaak dat veel mensen de controle toch wel op tijd in de gaten hadden.
Nog een foto van het busje, met van links naar rechts wederom Martijn DJ, Thunderer en NvR die in gesprek is met de controleur. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Een blik op de afstandsbediening van de radar. Eigenlijk een vreemd woord: "afstandsbediening".. Het is namelijk de enige bedienmogelijkheid.


Bij Gatso kan men namelijk op de radar zelf alles instellen, bij dit systeem gaat alles via deze bediening.



Zojuist is deze passant gepasseerd met een snelheid van 138KM/h. Dat vreemde tekentje naast de gemeten snelheid is geen error of een ander foutje. Het betekent dat de snelheid afgaand is gemeten.
Tot slot nog een laatste blik over de radaropstelling. Zo gaan de foto's eruit zien, die gemaakt zijn met deze set. Deze set 23 was overigens geijkt in April 2002 dus nog keurig in orde. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Echter werd de snelheid hier redelijk goed aangehouden. In verhouding tot andere controles werden hier niet veel mensen geflitst. Daarmee bedoel ik te zeggen, dat er op andere lokaties veel meer geflitst wordt dan hier. Het aantal van 431 lijkt schrikbarend hoog, maar we kennen natuurlijk ook de lokaties als de A4 waar geregeld op bepaalde plaatsen nogal eens wat rolletjes verwisseld worden en waar dus 1200 bekeuringen geen uitzondering zijn. Er hoefde hier maar 1 rol gebruikt te worden, die goed is voor 450 foto's.

E.e.a. blijkt uit de volgende cijfers van deze controle op de A2:



431 foto’s (mensen die post gaan ontvangen uit driebergen);

1298 GRW’s. (Grenswaarden. Mensen die binnen de meetmarge van 8KM/h bleven);

9044 pasanten;

Tijdstip van de controle: van 10.15uur tot ongeveer 15.30uur.



Echter was tijdens onze aanwezigheid toch het gros van de overtreders, mensen die tussen de 8 en de 15 KM/h te hard reden.



Tekst: Nvr en foto's: NvR en Nachtkoerier


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht