Flitsservice op bezoek bij Rijkswaterstaat

Door DLdB


Datum van foto's: maandag 24 juni 2002
Tijdstip: 14:00u-17:00u


* reportage is nog niet geheel af, er mist nog e.e.a. aan informatie. Dit komt nog.




Allereerst maar eens de inleiding over hoe dit alles nou zo gekomen is;





"met genoegen lees ik altijd jullie publicaties op het Internet. Zo ook weer de boeiende rapportage van de A13. Helaas hebben jullie nog steeds de neiging om de proef op de A2 als "geflopt" te bestempelen. Helaas geeft de evaluatie een ander beeld. Ook de proef op de A2 bij Maarheeze (met werk in uitvoering) laat iets anders zien.



Ik kan het weten want ik was bij beide projecten op de A2 en de laatste stunt op de A13 de projectleider en integraal verantwoordelijk voor het geheel. Ok, je bent niet de meest populaire visite tijdens een verjaardagsfeest, maar daar kom je gewoon weer overheen (belastingambtenaar is net iets erger)



Kortom, lang intro, als jullie nou echts iets leuks willen zien en ook nog echte achtergrondinformatie willen ontvangen, bel ons op voor een afspraak!



Leo van den Berg

Testcentrum Rijkswaterstaat"





Aldus het eerste mailtje als reactie op notabene mijn eigen reportages over de trajectcontrole op de A13 die toendertijd door ons als eerste (?) nieuwsmedium bekendheid gaf aan het geheel.



Hierna volgde nog wat mailwisselingen omtrent de daadwerkelijke datum waarop we langs zouden mogen komen voor een uitgebreide rondleiding en de werkelijke werking van de trajectcontrole en de effectiviteit daarvan. Op 24 Juni was het dan daadwerkelijk ook zover. Ik, Fr@ en Peter-Jan konden langskomen om uitgebreid kennis op te doen van wat Rijkswaterstaat nou zoal voor dingen aan het doen zijn rond en op onze (snel)wegen. Mike en Raymond zouden ook welkom zijn maar waren op de dag zelf helaas toch verhinderd.



Aan de receptioniste beneden was echter te merken dat drie mensen tegelijk toch ook wel verbazingwekkend veel was. Wat ik een beetje vreemd vond, normaal gesproken komen er volgens mij ook grote volksstammen aan ambtenaren op bezoek...



Maargoed, het kan ook komen omdat ik met een 'oversize' de digicam, videocamera en statief van formaat + boekwerken het gebouw binnenkwam zetten. Achja, het blijft een vreemde hobby, dat reporteren van al die snelheidscontrole bende...

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Voordat ik me waag aan de Reportage over Rijkswaterstaat zelf, moest ik er toch eerst komen nietwaar. Ik vertrok iets later uit mijn werk (Amsterdam) en tot overmaat van ramp was er ook nog iets gebeurd op de A4 bij Roelofarendsveen (7 km file) waardoor ik uit moest wijken naar de A44 om in Delft te geraken uiteindelijk.



Natuurlijk moest een van de bruggen in de A44 ook nog opengedraaid worden, waarvan hier akte. Alleen eehhmmm er is nog iets zichtbaar op deze foto.



En ik vond dit helemaal niet zo open vizier!
Uiteindelijk aangekomen bij de vergader en presentatiezaal kon ik direct deelnemen aan een discussie die Fr@ en Peter-Jan al hadden omdat ze inmiddels alweer een tijd voor mij gearriveerd waren.



De foto is een beetje wazig helaas, maar hier is Peter Jan bezig zijn spullen te ordenen in de zaal...
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hierna werd er een DVD opgezet waarin uitgelegd werd hoe een trajectcontrole in zijn werk gaat en hoe succesvol de vorige projecten waren geweest en dergelijke.



Trajectcontrole A2 (1997). Let op dit systeem is dus NIET meer actief!



(31.055.872 bytes / DivX)

Traject controle A13 (2002). Sinds kort als eerste actief in een nominatielijst met nog veel meer potentiele locaties voor "trajectcontrole".



(33.861.632 bytes / DivX)




Na afloop van deze video's volgden er uiteraard weer hele discussies over de getoonde videobeelden. Sterker nog, eigenlijk werd er doorlopend commentaar gegeven tijdens het vertonen van het geheel ;).

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Uiteindelijk werden we na dit gediscussieer geleid naar de kantoorruimte van Dhr van der Berg + collega's alwaar een opengewerkte videocamera lag die dus ook hangen op de portalen van de A13.



Zelf vond men het niet heel bijzonder meer. Zeker niet om er foto's van te maken maar aangezien ik de eventuele reakties van een reportage al in gedachten had besloot ik toch om alsnog mijn achtergelaten fototoestel op te halen uit de vergaderruimte. Anders weet ik het wel weer hier; "Waarom heb je daar en daar geen foto's van gemaakt?".
Hier de camera vanuit een andere hoek gezien. Eigenlijk ziet het er ook daadwerkelijk vrij simpel uit. Stickertje erop van de naam van het project "MOSES" zoals het project op de A13 gedoopt is.



Wat wel opvallend is, is de ID switch boven op de camera die me nu pas opvalt. Blijkbaar kunnen de camera's maximaal per 4 gebundeld worden?



Wat verder opvalt is dezelfde simpelheid in het gebruik van zelfs kroonsteentjes die ik ook al eerder gebruikt heb zien worden in de regelkast langs de A13. Het stelschroefje aan de voorzijde komt trouwens uit op de geribbelde stelwielen van de lenzenset zelf. Door het schroefje aan te draaien word het simpelweg onmogelijk om achteraf nog de focus van de camera te veranderen.



Dit is natuurlijk gedaan om onoverhoopt verloop tegen te gaan. Als Rijkswaterstaat medewerker zie je het immers ook niet zo snel zitten om elke week de focus weer goed in te stellen op alle camera's.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hier dan het resultaat. Ze hebben even met 200 kilometer per uur getest middenin de nacht om te kijken of alles goed verliep. Uiteraard vroeg ik direct wat er nou zou gebeuren als je uiterst links ging rijden over de doorgetrokken streep heen.



Dat had men eigenlijk niet getest maar is ook niet echt realistisch bij drie cijferige snelheden natuurlijk. Daar moest ik dan wel weer mee instemmen.



In het midden hangen echter wel gegevens over de leeskwaliteit van de nummerplaten. Ik vraag me toch af wat er gebeurd als je je kentekenplaat onder een bepaalde hoek gaat zetten of zoals bij bepaalde modellen; vlak bij de grond of met een klein afdakje erboven of iets dergelijks.
Hierna werd ons een blik naar buiten gegund vanuit het raam van de serverruimte. Dan zie je ongeveer dit. Allerlei testopstellingen van apparatuur die je misschien in de toekomst tegen zou kunnen komen langs de Nederlandse (snel)wegen.



Uiterst links aan het testportaal hangt een inmiddels ons bekend matrixbord. Jawel, een soortgelijk type hangt aan alle portalen op de A13 ter hoogte van de wijk Rotterdam Overschie. Het betreft een matrixbord met de snelheid erop geprojecteerd en voorzien van rode rand. Uniek in Nederland want de rode rand was nog niet eerder bij ons boven de snelwegen te vinden. De rode rand is nodig omdat het verkeersteken anders niet rechtsgeldig is en er dus anders geen bekeuringen uitgeschreven konden worden.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Uiteindelijk gingen we dan ook even naar buiten om de rest te bekijken van het speelgoed wat opgesteld stond. Duur speelgoed wel te verstaan, maar wel erg nuttig, vind ik persoonlijk.



Deze foto is niet gemaakt om te laten zien hoe een doseer verkeerslicht nu eigenlijk eruit ziet want die kent iedereen inmiddels allemaal wel, maar het gaat in dit geval meer op het wegdek.



Verschillende bedrijven willen hier graag hun verplaatsbare rijstrook kunsten vertonen dus vandaar dat wegdek er niet echt egaal strak bijligt. In de testopstellingen zit geen enkele logica dus breek niet je hoofd over "waarom dat-en-dat, zus-en-zo ligt".
Allemaaaaal lammmpppjes... Overdag heeft dit niet echt effect vrees ik, maar als je dit 's nachts toe zou passen geeft dit vast een kleurrijk geheel om baanvakken te markeren. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Niet echt spannend deze foto zou je zeggen. Dat klopt ook wel, er valt namelijk niet veel op te zien. Deze foto is gemaakt omdat er hier een onzichtbare lus in de weg zou zitten. Tenminste, hij ligt er alleen is dat dus niet te zien. Er ligt namelijk een buis onder het asfalt naar de zijkant van de weg. Je kan nog een beetje zien waar het ongeveer loopt omdat ze waarschijnlijk een goedkope stratenmaker hadden aangesteld.



Deze "buizentechniek" schijnt succesvol te zijn en ze willen dus in het vervolg geen lussen meer in de weg slijpen maar deze techniek toe gaan passen.
Deze zuilen stonden ook op het terrein. De bedoeling is dat deze zuilen verlicht worden zodra er licht van autolampen op valt. Het voordeel is dat dit gebaseerd is op hoogwaardige reflectoren en dus overal en nergens geplaatst kunnen worden zonder dat daar stroomvoorzieningen voor aangelegd hoeven te worden.



De bedoeling is dat dit soort markering neergezet gaat worden in afgelegen gebieden en dan specifiek bij gevaarlijke bochten. Het concept van het aloude reflectorpaaltje heeft tenslotte ook een keer zijn beste tijd gehad.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De zuilen zijn overigens wel vrij hoog, eigenlijk gewoon lantaarnpaal hoogte. Waarschijnlijk is de lichtopname dermate goed dat deze zuilen niet op autokoplamp hoogte hoeven te staan.



En aangezien hoger geplaatste verlichting ook vanaf een grotere afstand word waargenomen heeft men bij deze testopstelling ervoor gekozen om het op normale lantaarnhoogte te plaatsen.

Deze reportage bestaat uit meerdere delen, klik hier voor deel 2


Tekst en foto's: DLdB


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht