Flitsservice op bezoek bij Rijkswaterstaat

Door DLdB


Datum van foto's: maandag 24 juni 2002
Tijdstip: 14:00u - 17:00u


Dit is een vervolg van de reportage over Flitsservice.nl die uitgenodigd was bij het testcentrum van Rijkswaterstaat te Delft

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Deze situatie zal je niet in het echt tegenkomen maar ook hier ging het weer even om het idee. Men zoekt naar allerlei manieren om de weggebruiker zo goed en duidelijk als mogelijk van informatie te voorzien. Hier gaat het om een reistijden bord. Dit word al vaker toegepast met grote lichtkranten boven de weg alleen het nadeel van die apparaten is dat ze zo schreeuwend duur zijn.
Vervolgens werden we verder geleid naar een ander digitaal stukje vernuft. Deze meetapparatuur hangt ook ergens over een stuk asfalt op de testlocatie. En dit stukje techniek legt angstwekkend veel informatie vast [bbrr]. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Een screenshot van de computer die alle informatie uitlas. Onder andere is de snelheid af te lezen, voertuigklasse (?) en de afstand met de volgende passant (gap). Verder kon deze installatie ook de hoogte van een voertuig meten als ik mij niet vergis.
Hier nog even een foto van de onderzijde van het proefsysteem.



(foto: Fr@)
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Genoeg over al die andere dure apparatuur, we werden in eerste instantie uitgenodigt aan de hand van de trajectcontrole reportage dus laten we daar maar weer op terugkomen. Hier ziet u het mobiele trajectcontrole systeem die toedertijd ingezet was op de de A2 tussen Leende en Maarheeze.



(foto: Fr@)
De werking van het geheel kunt u op de volgende video bekijken.



(39.229.440 bytes / DivX)
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De grote glimmende halve bol is een lichtintensiteitmeter om te meten of er nog wel genoeg daglicht is om opnames te maken. Zoniet dan worden de IR modules ingeschakeld om bij te kunnen flitsen.



Verder is er een GPS ontvangstmodule zichtbaar die nodig is voor tijdsynchronisatie en exacte positiebepaling van de beide mobiele controleposten.
TOMAR belichtingsmodule , tenminste ik heb nu even naar een produkt gelinkt bij hun die er het meeste op lijkt. De vraag is of het het juiste produkt is maargoed dit is wel de juiste (wederom Amerikaanse) firma waar we naartoe linken.



Alleen spreekt men daar niet over IR licht maar over Xenon.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Boven: De camera die daadwerkelijk een beeld van je kenteken vastlegt.



Beneden: Lasertrigger module. Aangezien er bij een mobiele trajectcontrole in tegenstelling tot een vaste trajectcontrole geen gebruik gemaakt kan worden van vaste lussen in het wegdek om de camera's te triggeren moest daar een andere oplossing voor bedacht worden.



Op mijn vraag of dit lasersignaal niet te jammen was werd een beetje lacherig gereageerd. Dit werd onmogelijk geacht omdat het een vrij nauw laserstraaltje is en bovendien onder een bepaalde hoek naar beneden straalt. Om het signaal te verstoren moet je dus over je gehele achterkant een storend signaal hebben die onder een identieke hoek terugstraalt.



Er werd belooft, dat als je dat voor elkaar kreeg, je een directe baangarantie in handen had bij het testcentrum van Rijkswaterstaat.



(foto: Fr@)
Na afloop van de excursie werden ons nog wat grappige dingen getoond zoals dit matrixbord die uit verveling maar een potje boter-kaas-en-eieren ging doen. Helaas kon men niet onze URL of iets dergelijks op het (peperdure) bord toveren.



Het geheel is dan ook niet opgebouwd uit vooraf ingestelde of ingeprogrammeerde karakters zoals u misschien zou denken maar uit plaatjes. BMP files, oftewel Windows bitmap files om exact te zijn.



Het geheel bestaat trouwens uit aan elkaar geschakelde led panelen. Men kan dus naar beleven een stuk eraf halen of eraan plakken om het bord groter of kleiner te maken.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En dan deze... Een beetje kinderachtig...



Maar veel automobilisten gedragen zich ook kinderachtig en laten zich bovendien ook graag allerlei verkeersgerelateerde propaganda op de mouw spelden. Dus misschien past dit ook nog binnen het plaatje van ons Nederlandse wegennet en zien we dit soort onzin binnenkort ook nog verschijnen boven de A1 ofzo.



(foto: Fr@)

Het grote probleem is dat we de afgelopen drie uur met zijn drieen zo enorm veel informatie te verwerken hebben gekregen dat we een groot gedeelte niet hebben kunnen onthouden.



Ikzelf had een videocamera meegenomen op statief onder het mom van "misschien kunnen we nog wat leuke video' s maken van diverse apparatuur". Opzich is dat ook wel gedeeltelijk gebeurd maar het grootste gedeelte van de tijd is er gediscussieerd over allerlei verkeersgerelateerde zaken (met name de trajectcontrole) en toen liep er niets mee.



Les voor de volgende keer dus, memorecorder constant mee laten lopen om niet alle informatie na een aantal weken weer compleet kwijt te zijn.





Aardige anekdotes:



Binnenkort treed er een nieuw trajectcontrole systeem in werking op de A1 op de Zuidbaan tussen hectometerpaal 87 en 107 (let op; dat is dus 20 kilometer!). Dit project heeft de naam; "DYVERS" meegekregen. Verdere trajectcontroles die op de ontwerptafel liggen momenteel komen waarschijnlijk op de volgende locaties;



- A12 Gouda <-> Nootdorp

- Op de Zeelandbrug

- Napoleonsbaan N273 Belgie <-> Venlo



Wat ook "leuk" is om te noemen is dat 750 van de 2000 km van de Nederlandse snelweg geschikt is voor trajectcontrole. Straks werkt u alleen nog maar om te kunnen autorijden...



Tekst en foto's: DLdB


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht