A67 Eindhoven richting Venlo, ter hoogte van Asten

Door NvR, de Nachtkoerier en Koffieleut


Datum van foto's: zaterdag 10 augustus 2002
Tijdstip: 14.00uur


Vandaag kwam de melding binnen, dat men de aangekondigde controle op de A67 bij Asten had opgesteld. Men stond aan beide kanten opgesteld.


Allereerst zijn we de controle gaan bekijken in de richting Eindhoven ter hoogte van hectometerpaal 38.2. Aangekomen op de controlelokatie was de controleur bezig zijn auto wel erg ver van de radar te verplaatsen en we wilden naar hem toelopen, om te vragen of we foto's mochten maken.



klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En toen gebeurde er iets opmerkelijks.. De auto reed nog verder weg. We liepen maar zachtjes aan die richting in, maar hij reed steeds verder weg. Even later, reed hij de snelweg weer op en reed terug naar de radar. Dus konden we het hele stuk weer teruglopen.


Toen we de (voor uw fotograaf bekende) controleur spraken, zei hij dat hij ons deze keer weg moest sturen, omdat we ons langs de snelweg begaven. En er werd voortaan streng op gelet. Dus dit is de enige foto die we hebben kunnen maken. Maargoed, na een kort gesprek op een "niet snelweggedeelte" 10 meter verderop (de radar was vanuit daar niet te fotograferen) zijn we maar naar de andere kant gegaan. Daar konden we namelijk wel bijkomen.
Aan de andere zijde konden we wel legaal bijkomen, alleen moet je natuurlijk wel weer weten hoe. Aangezien ik zeer bekend ben langs de snelwegen hier was het allemaal niet zo moeilijk. Daarnaast had Koffieleut het gebied al een beetje verkend met de navigatie en hij bracht ons dan ook vlakbij de controleplaats. En die bevond zich tussen hectometer 42.8 en 42.9. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Wij troffen de controleur aan achter de bosjes in zijn stoeltje, een beetje verbaasd, over het feit dat wij de eerste auto waren die daar aankwam rijden, omdat het hier een zandpad betrof. Echter was het voor hem een bekende auto, namelijk de 206 van ondergetekende. Voor de controleur was het zandpad geen probleem dankzij de beschikking over een Subaru Forester.
Na een kort gesprek, raakt het rolletje vol en wordt er dus een nieuwe film op worden gezet. Hier een close-up plaatje van de radar. Dichterbij was hier helaas niet mogelijk. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Een overzichtsplaatje van de controleopstelling. Achter de donkere bosjes stond de Subaru van de controleur compleet uit het zicht. Hij kon vanuit zijn klapstoel de Multanova goed in de gaten houden. Deze stond opgesteld in de richting Eindhoven
-> Venlo.


Normaal laat ik me nooit uit over de zichtbaarheid van de controle, maar het mag duidelijk zijn dat als je hier de controle niet zag, dat het eens tijd wordt voor de opticien. Deze controleur houdt ook niet zo van onzichtbare controles. Dat bleek ook uit voorgaande bezoeken, hoewel ik een keer vond dat deze toch echt flink uit het zicht stond, maar dat ter zijde.
De Multanova 6F met flitslamp. Ook een 9F is van de partij, maar die zien we maar eens af en toe. Het verschil zit hem in de software van de radarcomputer. Natuurlijk ook de snelheid van meting speelt daarin een rol. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
We werpen een paar blikken op de afstandsbediening van deze radarset. Deze bestuurder reed dus 149; resultaat: binnenkort fanmail uit Leeuwarden.
Deze bestuurder reed dus gevaarlijk langzaam langs de controle. Rij gewoon 120, dan is er niets aan de hand. Het blijkt een personenauto te zijn, want er is geen foto gemaakt. Indien er wel een foto zou zijn gemaakt komt er in het kleine tekstdisplay dezelfde snelheid van 92km/h te staan. Zou het een vrachtauto (max 80 km/h) zijn, dan werd deze geflitst. Ook kwam dan in het tekstdisplay de opmerking VRW te staan.

Koffieleut verbaasde zich over het feit dat de set het verschil ziet tussen een personenauto of vrachtauto. Indien dus het voertuig langer is dan 6 meter, wordt deze door de apparatuur als vrachtauto bestempeld en dus geflitst vanaf 87km/h. Indien blijkt dat dit een superlange bus is of iets dergelijks (camper ofzo) die volgens kenteken niet tot de categorie vrachtauto behoort, en niet harder rijdt dan 128km/h dan wordt de foto uiteraard vernietigd



In dat tekstdisplay staan de gegevens die op de foto komen te staan. Dus staan er nu ook de gegevens in van de laatste gefotografeerde automobilist. Die reed 138km/h en dat gebeurde afgaand (te zien aan het pijltje dat omhoog wijst). Het werd van dit rolletje foto 9.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Tot slot van deze controlereportage tonen we u het voertuig van de controleur. De Subaru Forester van het KLPD Breda met het kenteken 26-DN-XH.

Helaas konden we de controle maar een klein tijdje bijwonen wegens tijdgebrek. De controleur gaf aan om ook niet meer zo lang op deze lokatie te staan.


Daardoor helaas geen cijfers van de aantallen. Uit het gegeven dat het rolletje is verwisseld (ik weet helaas niet of deze rol al gedeeltelijk was gebruikt) en dat bij vertrek van ons op het nieuwe rolletje zo'n 30 foto's stonden, zijn er minimaal 480 de klos.


Er wordt niet vaak gecontroleerd op de A67, maar men laat af en toe zijn gezicht even zien. Wat me opvalt is dat dan er veel voor de bijl gaan.


Tekst en foto's: NvR


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht