Trajectcontrole Apeldoorn -> Deventer

Door Martijn


Datum van foto's: zondag 11 augustus 2002
Tijdstip: 13:00


In navolging van het financiŽele succes van de trajectcontrole op de A13, wordt nu driftig gewerkt aan het realiseren van een trajectcontrole op de A1, tussen Deventer en Apeldoorn.



Het excuus is deze keer niet de milieuverontreiniging, ook niet het terugdringen van de verkeersslachtoffers, maar om de doorstroming te bevorderen bij files.



Het systeem is zo bedoeld, dat als er een dreiging is van file, de matrixborden naar 100 of 80 km/u schieten. Om ervoor te zorgen dat iedereen dan ook daadwerkelijk 80 km/u gaat rijden wordt er tegelijkertijd een trajectcontrole aangehangen om de automobilist in het gareel te houden.



Uiteraard zal deze trajectcontrole 24 uur per dag aanstaan om ervoor te zorgen dat u ook om 02:00 's nachts niet harder gaat dan 120 km/u.



Een trajectcontrole levert nou eenmaal flink veel geld op, het aanleggen van de benodigde rijbanen, kost nou eenmaal heel veel geld. De keus is dan snel gemaakt, toch?

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De kaart van het gebied. Een lange rechte snelweg, die allang 2x 3 baans had moeten zijn.
En zo werkt het. Uw kenteken wordt geregistreerd op punt 1. Op punt 2 gebeurt dit nog een keer. Aan de hand van de tussenliggende tijd wordt uw gemiddelde snelheid uitgerekend. Er worden 2 zwart-wit images van de auto gemaakt (JPG's) en omgezet in een code. Die worden gematched. Als blijkt dat er te hard gereden is wordt het kenteken pas uitgelezen.



In sommige media werd uitgelegd dat het afremmen voor portaal 1 en portaal 2 voldoende zou zijn om geen bekeuring te krijgen. Deze media hebben haar huiswerk NIET goed gedaan.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En hier zijn de boosdoeners. De camera's met daarnaast infra-rood flitsers. Deze flitsen bij elke auto die over de meetlus rijdt. De lussen liggen er voor de synchronatie met de camera.



Deze camera's zijn van dezelfde leverancier als de camera's van de A13; de firma Pulnix.
De camera staat onder een hoek op het wegdek gericht. In hoeverre het zin heeft om de kentekenplaat te kantelen moet u, op uw eigen risico, zelf uitzoeken. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Dit apparaat is een lichtsensor. Als er te weinig licht is, geeft dit apparaat een signaal om de infrarood flitsers in te schakelen.
En dit zijn de benodigde lussen voor de synchronisatie met de camera's. Ze liggen ongeveer 7 cm diep in het asfalt. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
" Allemaal leuk en aardig" zult u misschien denken, maar wat kan je ertegen doen?

Wettelijk gezien helemaal niets. Er zijn echter wel mogelijkheden om te proberen. Of dit allemaal zo wettig is, valt te betwijfelen. We geven hieronder wat algemene informatie. Wat u ermee doet, moet u zelf weten.



Voorzover wij weten zijn er op de vluchtstrook geen camera's gericht. Helaas mag u de vluchtstrook alleen maar gebruiken in noodgevallen, dus die optie valt af.


U zou uw kentekenplaat kunnen kantelen. In hoeverre dat wel kan en mag is de vraag... Sommige auto's hebben hun kentekenplaat al erg laag zitten en dan zit er soms nog een bumper boven. Dat dient al als een soort afdakje.


Wat zou kunnen is een zeer felle (IR?) lamp boven uw kentekenplaat die onder een hoek naar boven schijnt. Dit zou "smear" veroorzaken, waardoor uw kentekenplaat onleesbaar wordt. Zie ook deze pagina van de leverancier voor meer info. Dit is strafbaar onder Artikel 184: " Belemmeren, belemmeren of verhinderen van een controle". Dus niet doen!

Voor de slopers onder ons. Een autoband is niet makkelijk om zo'n portaal te hangen. Het is zeker 5 meter hoog.

Leuk zo'n trajectcontrole, maar hoe gaan we nou daadwerkelijk de files aanpakken? Deze "Big Brother" systemen zullen de burgers nog meer het gevoel geven dat het de overheid alleen maar om geld te doen is. Deze trajectcontrole staat namelijk ook aan als het geen enkel kwaad kan om eens wat harder te gaan.



Nog een wetenswaardigheidje;



- 80 km/u bij 20 km: 15 minuten

- 100 km/u bij 20 km: 12 minuten

- 120 km/u bij 20 km: 10 minuten

- 140 km/u bij 20 km: 8,5 minuut

- 160 km/u bij 20 km: 7,5 minuut







In ieder geval: U bent wederom weer gewaarschuwd! Nog een waarschuwing voor de overheid, mensen in treintjes laten rijden of aan een strikt opgelegde limiet houden kan slaapverwekkendheid en ontachtzaamheid veroorzaken. we zouden willen adviseren om eens met een vrachtwagenchauffeur te praten.


Tekst en foto's: Martijn en Kees H.


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht