Vrachtwagencontroles niet nodig?

Door DLdB


Datum van foto's: maandag 12 augustus 2002
Tijdstip: 18:00u - 18:30u


Na een lange werkdag reed ik zoals gewoonlijk over de A4 van Amsterdam richting mijn woonplaats te Leiderdorp. Ter hoogte van de Schipholtunnel bemerkte ik ineens filevorming terwijl daar geen noodzaak voor was.



Ja, er stond iemand met pech op de vluchtstrook met een ANWB wagen erbij en ik dacht dat al die mensen afremden om daar naar te gaan zitten kijken. Hevig geirriteerd word ik daar altijd van, van dat soort mensen, maar er kwam ook hierna geen vaart op de rechterbaan.



Uiteindelijk kreeg ik in de gaten dat er iets anders de boosdoener was van dit geheel...

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Dit was de oorzaak van het oponthoud. Deze sterk verouderde vrachtwagen reed met een enorme stellage van stalen buizen en balken en weet ik veel wat allemaal, door de Schipholtunnel heen.
En er weer uit... Gelukkig... Om de een of andere reden had de chauffeur wel aan de hoogte van de opeenstapeling van rommel gedacht. Een rode markering ten behoeve van uitstekende delen kon er echter niet meer vanaf blijkbaar. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Echt opschieten deed het alleen nog niet echt. Of de vrachtwagen kon niet harder als 60 km/u of de chauffeur hield er rekening mee dat de hele zooi er wel eens af kon donderen als hij meer gas zou geven.



Affijn, ik ben niet zo'n burgerklikker dus ik was nog een beetje in dubio of ik hiervoor contact op zou nemen met de KLPD meldkamer ja of te nee, tenslotte belt er ook niemand (?) als ik er een keer flink de vaart in heb zitten maargoed...
Ik besloot een beetje gas te geven (normale rijsnelheid) en verderop te stoppen bij het Shell tankstation om even wat foto's te maken zonder een stuur in me handen en zonder zwaar remmend verkeer achter mij. En bovenal, vrachtwagens die allemaal moesten inhalen etc.



Het duurde zeker 4 minuten voordat het gevaarte weer langs kwam zetten, kan u nagaan hoe langzaam 50 a 60 km/u op een snelweg eigenlijk is.


Hier ziet u wat ik ten tijde van de foto zelf ook niet gezien had... Een hele handel van stalen opbouw dingen die helemaal bovenop deze "vrachtwagen" lagen en er zo af konden vallen als het even niet goed uit zou pakken...



... Bovenop uw auto...
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Op de vorige foto kon u zien dat het een circus on the move betrof, maar het lijkt mij beter om zulke gevaarlijke capriolen beter niet op de Nederlandse (snel)weg uit te voeren.
Toen de chauffeur ook nog besloot om maar met 50 km/u twee rijbanen op te schuiven zodat hij de A4 op kon ipv de A44 en ook nog eens een keer met 40 km/u het aquaduct bij Roelofarendsveen onderdoor te gaan werd het ook mij te gortig.



Ik heb de afslag Roelofarendsveen genomen en heb de KLPD meldkamer gebeld (sorry). Na afloop van het telefoontje zat ik binnen een mum van tijd weer achter het gevaarte. Om hierna maar de afslag Leiderdorp te nemen.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Of de chauffeur uiteindelijk ook nog is gewezen op zijn gevaarlijk rijgedrag veroorzakende manoeuvres is mij onbekend. Hopelijk zijn er geen ernstige ongevallen door ontstaan of iets dergelijks.



Het kenteken is voor de veiligheid weggepoetst. Je weet nooit of we om de een of andere reden een claim krijgen terwijl we zichtbaar willen maken dat vrachtwagencontroles soms wel degelijk nut hebben.



Ik dacht voorheen dat deze ook een beetje overdreven waren maar als ik dit zo zie...


Tekst en foto's: DLdB


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht