Operatie Ochtendgloren aan de A1 bij Rijssen

Door ITDanger, DaniŽl en Raymond


Datum van foto's: woensdag 21 augustus 2002
Tijdstip: vanaf 22.30


Een " Ochtendgloren" operatie houdt in dat er een grootschalige verkeerscontrole gehouden wordt langs een snelweg. De naam is ontleend aan het feit dat de controle zo'n beetje duurt vanaf zonsondergang tot zonsopgang. Deze controle was een beetje kleinschaliger opgezet dan de vorige, maar niettemin een kijkje waard.


De controle richting Deventer was via een achter de parkeerplaats liggende weg vrij makkelijk bereikbaar, dus eerst maar deze controle opgezocht. Wij waren er rond 22.15, en het was duidelijk nog niet begonnen. Wij kregen het advies later nog maar eens terug te komen. Omdat deze controles eigenlijk nooit zonder een radarcontrole komen, hebben we die toen maar even opgezocht. Dat was een makkie, want hij stond exact waar we hem verwachtten...op dezelfde plek als bij diverse andere Ochtendgloren akties. Omdat het stikdonker was, hebben we een nightshot camera gebruikt. De afstand tot de radar en de wagen bleek echter te groot voor de nightshot. Raymond meende dat hij deze radar wel even ongemerkt kon filmen, maar kreeg gelijk van onder de Maglite in zijn smoel geschenen. De controleur bleek een oude bekende, en wat hij tegen ons zei ging verloren in het verkeerslawaai. Misschien maar goed ook, want deze man haat alles wat aan de snelweg rondspookt met een camera. Er werd besloten hem verder niet lastig te vallen. Niet verstandig met 100 man politie 2 kilometer verderop.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De controle richting Oldenzaal is veel moeilijker bij te komen, omdat je dan 500 meter door het bos moet sjouwen. Vanwege de regenval hebben we dat maar niet gedaan. Besloten werd om met de auto van ITDanger de fuik in te rijden, omdat hij de enige was die zijn papieren allemaal bij zich had. Dacht hij.
We werden gelijk de fuik binnengeloodst, en een niet al te vrolijke agente wijst ITDanger een plek aan waar hij mag gaan staan. Vervolgens krijgt ITDanger een uitbrander, en de vraag of hij in het vervolg wat rustiger wil rijden in de omgeving Zwolle...Er komt een agent aan, die om de papieren vraagt. ITDanger antwoordt netjes met "Hier heeft u mijn rijbewijs meneer." De agent kijkt hem aan en zegt nors "Ik hoef ze niet te hebben, ik wil ze alleen zien." Wat je met zo'n antwoord moet tsja. Vevolgens vraagt hij of ITDanger de kofferbak open wil doen. Raymond fluistert "Niet doen, daar mag alleen de douane snuffelen." ITDanger weigert en vraagt om de douane. De agent kijkt ongelovig in de auto..zijn collega grinnikt en haalt een douanebeamte. Vervolgens wordt de hele auto doorzocht, zelfs de viskoffer moest open. Uiteindelijk bleek alles in orde, de auto werd geparkeerd en we snuffelden wat rond.
We scharrelden eerst de voorlichter op, om ons voor te stellen en toestemming te vragen om foto's te nemen. Dat bleek geen probleem. Vervolgens keken we rustig om ons heen. Een auto werd aan een onderzoek ontworpen, en de bestuurder werd ter plekke aangehouden, omdat hij nog 28 dagen celstraf open had staan. De man liet zich gewillig afvoeren. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De een na de andere auto wordt naar een plek gedirigeerd, alwaar de bestuurder mag blazen, de kentekengegevens gecontroleerd worden, soms wordt het chassisnummer vergeleken met wat op het kentekenbewijs staat, de bestuurder wordt door de database gehaald om te kijken of hij/zij nog boetes open heeft staan enz.
Drie polen in een Golfje komen aanrijden met kapotte verlichting. 2 jonge agenten duiken er bovenop. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De bestuurder wordt gewezen op de kapotte verlichting. Hij had geen reservelampjes bij zich, maar moest de verlichting ter plekke in orde maken. Dat werd dus schooien om lampjes bij andere automobilisten. De bagage van deze polen werd door de "frietkraam" gehaald, de mobiele rontgenscanner van de douane. Er werd niks verdachts aangetroffen. Na een half uur hadden ze de verlichting weer aan de praat en mochten ze vertrekken.
Ook deze oude Mercedes werd aan een nauwkeurig onderzoek onderworpen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Niet alleen personenwagens gingen aan de kant, ook de vrachtwagens konden stoppen.
Omdat er verder niet zoveel te doen viel, en het al aardig tegen middernacht begon te lopen, besloten we weg te gaan.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Wat erg jammer is, is dat we van de politie geen persbericht hebben gehad, waar we wel nadrukkelijk om hebben gevraagd. De preciese score van deze aktie weten we dan ook niet. De vorige keer was KLPD-woordvoerder Bennink wel zo vriendelijk. Woordvoerder Kamphuis van de politie Twente had hier blijkbaar geen behoefte aan of de persvoorlichter had verzuimd het faxnummer aan hem door te geven. In beide gevallen slordig...



Tekst en foto's: ITDanger, DaniŽl en Raymond


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht