Diverse testen Quintezz i.v.m. Quintezz Plus

Door Martijn, Dr Q e.a.


Datum van foto's: zondag 28 juli 2002
Tijdstip: Gehele dag


Al enige tijd hebben wij in onze shop een Quintezz detector upgrade set te koop. Dit noemen wij ook wel de Q+. Wij willen met de tests het verschil tussen de Quintezz en de Q+ duidelijk maken. Ook hebben wij, na suggestie's van Ixl, meteen een vergelijkende test gedaan met de Quintezz zowel horizontaal als verticaal geplaatst.



De tests bestonden uit het volgende:


De Quintezz horizontaal achter het raam

De Quintezz verticaal achter het raam

De Q+ verticaal achter het raam

De Quintezz horizontaal buiten het raam

De Quintezz verticaal buiten het raam

De Q+ verticaal buiten het raam



De test buiten het raam werd gedaan om eventuele nadelige invloeden van de voorruit (warmetwerend, getint en dergelijke) te kunnen vergelijken.



De gebruikte radarpaal was de radarpaal op de N309 Dronten - Swifterbant - A6. Waarom deze paal? Deze paal straalt in het niets en is over het algemeen, zelfs met een Stinger, erg moeilijk te detecteren.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De Quintezz volgens de instructie's van de importeur opgehangen.
Niet helemaal duidelijk, maar de GameBoy van Dr Q. met een speciale module, waardoor de GameBoy een oscilloscoop is. Op het filmpje zijn duidelijk de gedetecteerde radarstralen te zien in de vorm van pieken. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Dr. Q die langzaam achteruit loopt, totdat de Quintezz in horizontale positie ophoudt met piepen. Daarna de Quintezz verticaal gezet waarna het piepen meteen weer begon.



Dus de Quintezz is sowieso het beste verticaal te plaatsen, zoals een Stinger antenne.


Dus niet zo: - maar |. Dit is met plakband zo te realiseren. Het verschil is enkele tientallen tot zelfs enkele honderden meters!
Dr. Q loopt vervolgens nog verder naar achteren totdat ook de vertikaal geplaatste Quintezz ophoudt met piepen. Vervolgens transformeert Dr. Q de Quintezz naar Q+ en de Q+ begint meteen met piepen. Waarna Dr. Q nog eens enkele honderden meters naar achter loopt.



klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De Quintezz verticaal gehouden buiten het raam.

Bij de testen is zoveel mogelijk de dagteller gebruikt. Helaas kan deze onnauwkeurige waarden aangeven, waardoor de genoemde aantallen in de filmpjes misschien niet helemaal kloppen. De testruns zijn meerdere malen gedaan, waarbij reflectie's van tegemoetkomende of afgaande auto's zoveel mogelijk is vermeden.


Het beste is mee te tellen in secondes, uitgaande van het feit dat de radarpaal elke keer met 80-90km/u werd genaderd. Bij de "buiten het raam" filmpjes kan je het aantal gepasseerde boompjes tellen.


Voor de goede orde: We hebben wel de Quintezz buiten het raam horizontaal getest, maar we hebben daar geen film van. Het gehaalde resultaat was wel meer dan de 100 meter die we achter het raam haaldden, maar niet de 220 meter met de Quintezz verticaal buiten het raam. Als ik het me goed herinner was het ongeveer 175 meter.

Filmpjes:



Quintezz horizontaal in de auto



Quintezz verticaal in de auto



Q+ in de auto



Quintezz verticaal buiten de auto



Q+ buiten de auto



Quintezz verticaal in de auto 2de test



De Quintezz met en zonder hoorn gedemonstreerd.


In het onderstaande filmpje zie je het duidelijke verschil met een horizontale en verticale Quintezz.


Het verschil tussen de Quintezz verticaal en de Q+















Tekst en foto's: Martijn, H_M


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht