Een paar trucjes bij SBS6 op tv

Door Martijn en DldB


Datum van foto's: zondag 8 september 2002
Tijdstip: 01:00u - 10:00u


Afgelopen weekend was het zover. We werden uitgenodigd door SBS6 om eens een paar van onze kunstjes te laten zien. Eigenlijk wilden we zelf niet meer laten zien omdat hetgene wat nu uitgezonden is al op het randje was. Even ter notitie dus, we hebben contact met een aantal technici die erg graag met ons hun probeersels willen uitproberen.



Affijn, de opnames gebeuren gisteren op de rustige Zondag. Het zogenaamde apparaat wat de flitspaal dol liet draaien heb ik niet gefotografeerd, simpelweg omdat ik daar niet bij was. De maker hiervan heeft ons een poos geleden al het schema eens toegestuurd en verders hebben we er eigenlijk niets meer van gehoord. Helaas hadden ze zelf geen fototoestel meegenomen maargoed ik kan zodirect nog wel wat opnames van SBS6 gebruiken.



Ik sla dus even een stuk over in het verhaal...



(N.B. Het oproepen van de hyperlink in dit stukje tekst is voor eigen risico! Wat er met die informatie gedaan word is niet onze zaak.)

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Er werden allereerst opnamen gemaakt bij de flitspaal in de Flevopolder die beschoten is door zwaar kaliber.
Hierna vertrokken we weer snel met de slordig geparkeerde wagens naar de volgende flitspaal wat een stukje verder rijden was vanaf hier (richting Zeewolde om precies te zijn). klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hier aangekomen konden we tenminste onze auto's netjes langs de kant parkeren. Wat opvalt aan de wagen van SBS6 is dat deze nogal wat antennes op het dak heeft staan. Dit is de wagen van de cameraman om precies te zijn.



Hij beweerde dat hij zijn eigen auto al eens terug had gezien op een Internetsite als zijnde undercover politiewagen. We konden ons er wel iets bij voorstellen...
Jawel, dit is de bewuste flitspaal dan. Hier wilde iemand graag een trofee thuis hebben staan en heeft het geheel maar afgezaagd met een cirkelzaag middenin de nacht.



De meest brutale manier om een flitspaal onschadelijk te maken naar mijn mening
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hierna werd er gelaserd op een nabij gelegen stuk weg. En niet zomaar gelaserd... Er werd gelaserd op de auto van Martijn.
Mijn auto was namelijk voor de test uitgerust met een laserblocker. Hier ziet u hoe deze bevestigd werd vlak boven de kentekenplaat van de auto. De maker van dit stukje wilde, begrijperlijkerwijs, niet zelf met zijn auto voor de camera. Dus bood ik mijn auto maar aan. Het is toch "slechts" TV, toch? klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De printplaat met hoogwaardige IR leds moet ook aangestuurd cq gevoed worden natuurlijk, vandaar het kabeltje. Zo zit het geheel in positie.



De aansturing van het geheel en foto's van de achterliggende apparatuur zijn echter "geheim". Het is niet zoiets van, hop je zet er spanning op en klaar.
Close up van het printplaatje met speciale IR leds. Deze IR leds zenden een heel fel licht uit, op een speciale pulserende manier waardoor een lasergun die gericht is op het kenteken zodanig in de war raakt dat het lijkt alsof deze in het luchtledige staat te schieten.



Kortom, de lasergun denkt dat er GEEN auto is. Laser cloacking dus. Of stealth-laser, het is maar hoe je het noemen wil. Er verschijnt op de lasergun dus geen "JAMMED" melding en de agent die staat te laseren zal dan ook denken dat deze niet goed staat te meten.



Het werkt zelfs zo goed dat vanaf statief ook geen meting te verrichten is. Op <100m word dan uiteindelijk wel met succes een meting gedaan, maar dat komt omdat de koplampen van een auto ook reflecteren. Als je een lasersensor aan boord zou hebben zou je echter allang gewaarschuwd zijn. Bovendien is dit een prototype.



Uitbreiding naar de koplampen van de auto behoort natuurlijk tot de mogelijkheden. In de defenitieve versie zou het LED oppervlak zelfs nog 10 keer zo klein gemaakt kunnen worden. Tenminste, dat vertelde de bedenker en maker van dit stukje technisch vernuft.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto




Tekst en foto's: Martijn en Dave


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht