Vreemde melding A13 blijkt verkeersobservatie.

Door AnMo


Datum van foto's: dinsdag 1 oktober 2002
Tijdstip: Onbekend


Na vanochtend een smsje van flitservice te hebben ontvangen waarin stond dat er een extra camera systeem bij de A13 was geplaatst was mijn nieuwsgierigheid gewekt. Het ergste werd gevreest maar na een praatje met de technici bleek de angst gelukkig onterecht.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Zoals op de foto is te zien staat er op elke rijbaan keurig een camera gericht. Met behulp van deze camera's kunnen de kentekens worden uitgelezen van de auto's die passeren. Het systeem zoals hier stond opgesteld heeft als taak om 250.000 kentekens te verzamelen zodat aan de hand hiervan het verkeersbeeld in een rekenmodel kan worden geplaatst.
Achterin de foto ziet u een aantal mensen met oranje hesjes. Twee van hen waren bezig om handmatig het verkeer te tellen, de 2 daarachter waren bezig met de techniek van de camera's. Goed even een beetje technische info. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Op elke baan staat dus een camera gericht. Als er door de camera een beweging wordt gedetecteerd word er gelijk een foto gemaakt. Deze foto wordt vervolgens in de computer geladen en afgespeurt op een vierkantvlak. Als dit vierkantvlak word gevonden dan wordt daaruit de cijfers/letters gelezen zodat vervolgens het kenteken in een ander schermpje kan worden geplaatst. De technici vertelde echter dat het lang niet altijd goed gaat. Als er veel letters op de achterkant van een auto staan dan is de kans dat het een van de letters pakt veel en veel groter.
Een foto van de monitor hierop is te zien welke kentekens worden gedetecteerd maar ook de gene die fout worden gedetecteerd. Zo zag ik toevallig dat er van een nederlands kenteken ook vaak een duits kenteken werd gemaakt. Gelukkig zitten er dus nog genoeg gebreken in anders had het wel eens interresant kunnen worden voor trajectcontrole. Het doel van deze opstelling was echter de 250.000 kentekens te verzamelen voor het rijk. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Tot slot nog deze overzichtsfoto van de beide camera's.

Conclusie: het systeem kan geen snelheid meten. De foto's worden getriggerd met behulp van bewegingsdetectie en niet met laser en of lusdetectie. Lang niet alle motorvoertuigen werden meegepakt maar dat was in dit geval niet nodig.

Naar 10.000 kenteken houders zal de komende tijd een enquete formulier worden gestuurd met daarin vragen over hun beweegredenen op de A13 deze gegevens kunnen dan ook weer in het rekenmodel worden geplaatst. Wat de overheid precies met die gegevens gaat doen voor de rest is mij niet echt duidelijk.

Het ging hier om een 1 a 2 daags onderzoek. Het zal binnenkort weer ergens anders in het land worden opgebouwd om daar iets soortgelijks te doen.


Tekst en foto's: AnMo


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht