Laser Remote Control-100 getest UPDATE

Door Martijn


Datum van foto's: woensdag 16 oktober 2002
Tijdstip: divers


De Laser Remote Control. Een garagedeur opener, volgens de fabrikant. We hebben via via reeds een model te pakken kunnen krijgen om te testen of de claim dat dit model geen "JAMMED" melding oplevert waar is.








klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Wat zegt de fabrikant ervan? Hiernaast is te lezen dat de LRC-100 ontwikkeld is als garagedeuropener en dergelijke. Lees de tekst door. Klik op het plaatje voor een vergroting.
Alles zit keurig in de doos. Daar komt dus ook nog een module bij die aan het huis wordt gemonteerd om een automatische garagdeur in te schakelen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De montage is redelijk eenvoudig, maar is wel een beetje verwarrend. Zwarte draden moeten met een witte worden verbonden? Zie hiernaast het aansluitschema. Beetje rommelig, maar aangezien de LRC weer ingeleverd moest worden niet de moeite genomen om het allemaal netjes weg te werken.
Zoals op deze foto te zien is. Let op de speaker, de led en de schakelaar. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En de sensor wordt heel gemakkelijk met of dubbelzijdige tape, of klitterband in de bumper bevestigd. De sensor moet daarbij vrij zicht naar buiten hebben.
De sensor was eerst in deze wagen gemonteerd. De gril was voor de test maar even verwijderd. Echter, tijdens deze test werkte de LRC-100 niet. Daarover later meer.
Van de eerste LRC-100 die we kregen was er iets niet helemaal in orde. Naar het schijnt werkte de laser niet. Het apparaat gaf echter geen foutmelding en het leek alsof het gewoon werkte. Dat is natuurlijk erg gevaarlijk als je verwacht dat je garagedeur opengaat en dat dus niet doet. We hebben een ander exemplaar gekregen die een week later getest zal worden.


Hier de module gepresenteerd. Aan de voorzijde zit een plastic kapje waar de sensor achter zit. De rest is van aluminium en de achterkant is ingegoten met hars. Dit kan wel wat hebben.
Update:

Inmiddels hebben wij bericht gekregen van de fabrikant, dat er met het apparaat niets mis was. Wat we als tip kregen was om het uiteinde van de groene draad af te tapen en niet te monteren in een kroonsteentje. Door kleine lekspanningen kan het mogelijk zijn dat de LRC-100 daardoor uitschakelt, omdat de software denkt dat de tweede optionele sensor een signaal geeft.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Vervolgens maar ingebouwd in de andere auto. We hebben van zeer korte afstand onze Jenoptik LaserPatrol erop gemikt en daar was de beruchte E14 JAMMED. Dit is makkelijk te verklaren. Door de korte afstand wordt de LaserPatrol door alles gejammed, zelfs een afstandsbediening van de televisie heeft dit resultaat.

Bovendien is het ook niet waarschijnlijk dat een agent je op deze manier lasert.
Want gemiddeld wordt je gelaserd vanaf 400 meter tot ongeveer 100 meter. We hebben 2 testen gedaan. Een van ongeveer 175 meter en van 66 meter.

Hier vanaf 175 meter. De LaserPatrol geeft geen E14 JAMMED, maar een E12. Deze E12 komt doordat de LRC-100 een InfraRood licht detecteert en daarop een enkele IR puls terugstuurt. Hierdoor raakt de LaserPatrol in de war. Voor de LaserPatrol lijkt het erop alsof er een fietser doorheen gereden is, tenminste waardoor het lijkt alsof er een onredelijk afstandsverschil is opgetreden.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En hier vanaf 66 meter onder een redelijk grote hoek. Ook hier de E12 melding.

Deze melding krijgt een agent ook als hij teveel bibbert met z'n handen. Dat komt weer door die afstandsmeting. De LaserPatrol meet namelijk door de afstand van het voertuig te vergelijken met de tijd. Snelheid is afstand * tijd. Als de LaserPatrol de ene miliseconde een afstand van 66,5 meter meet en de volgende een afstand van 75 meter, doordat de laserstraal over/langs de auto heenschiet en iets anders raakt, daarna weer van 66,5, dan krijg je dus deze fout.
Doordat de LRC-100 zich na enkele seconden uitschakelt kan de agent alsnog een meting doen. Het grote voordeel is dat de LaserPatrol niet vastslaat in een JAMMED melding en de agent alsnog een meting kan doen. In dit geval dus keurig 0 km/u. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Tevens hebben we ook getest met het voertuig op ons af komend. We hebben daarbij een 400 meter punt gemarkeerd en een 200 meter punt. We hebben gemeten vanaf beide punten terwijl de auto met 80 km/u op ons af kwam. De LRC-100 gaf op beide afstanden geen JAMMED melding en tevens je snelheid keurig te meten na enkele seconden. Even als vergelijking: Dit is al een wat ouder filmpje, maar wel het effect te zien is. Klik hier om het filmpje te bekijken. Hier zit alleen niet de LRC-100 in. Dus puur ter illustratie. Je ziet in het filmpje dat er pas op het laatste moment gelaserd kan worden.



Onze conclusie: De LRC-100 is volgens de fabrikant gemaakt als garagedeuropener. Doordat alle IR afstandmeetsystemen op dezelfde licht frequentie werken is het onvermijdelijk dat ze een invloed op elkaar kunnen hebben.
Zo is er de Controlaser die een E14 JAMMED melding kan veroorzaken, maar ook de nieuwe Nissan Primera met z'n adaptieve cruise control, wat met IR licht werkt.

Wat dacht u van systemen met IR licht en camera's die de weg voor u presenteren op een videoscherm, zodat u in de nacht goed kunt zien waar u rijdt?

De LRC-100 zorgt er dus voor dat een Jenoptik LaserPatrol even een aantal seconden in de war is. Het is echter niet onmogelijk om een meting te doen.

Is de LRC-100 strafbaar? Daar durven wij niets over te zeggen. Zolang het apparaat gebruikt wordt als garagedeuropener valt er weinig aan te verbieden, zo lijkt ons.


Nadelen: Het apparaat heeft 2 nadelen; het is nu niet mogelijk om te testen of alles daadwerkelijk werkt. De fabrikant is daar echter mee bezig. Bovendien, als de garagedeur niet opengaat, dan weet je zeker dat er iets niet klopt. Tevens is het aansluitschema een beetje verwarrend. Het was misschien beter geweerst om de speaker, led en schakelaar in een behuizing te doen waar slechts enkele stekkers op aangesloten hoefen te worden.

Tevens is de prijs aan de forse kant, alhoewel er erg veel research in is gestoken, wat natuurlijk ook z'n prijs heeft.


Voordelen: Het apparaat geeft je enkele seconden de tijd om je snelheid te verminderen. Hierbij dient dan snel gereageerd te worden, waarbij je jezelf dient af te vragen of dat nou wel zo verkeersveilig is.


Opgemerkt dient te worden dat dit apparaat niet getest is op de ProLaser III die veel rond Amsterdam en in Noord Brabant gebruikt wordt. De effecten daarop zijn ons dus onbekend.





Voor meer informatie over de LRC-100 kunt u uw vraag deponeren in ons forum.


U kunt de LRC-100 bestellen via RadarShop




Tekst en foto's: Martijn


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht