Dubbele controle op de A12 bij afslag Waddinxveen

Door DLdB


Datum van foto's: dinsdag 8 oktober 2002
Tijdstip: 21:30u - 23:30u (aanwezig geweest)


Je hebt van die dagen dat niets leuk is en alles saai is en je eigenlijk niet goed weet wat je nou eigenlijk wil gaan doen. Vroeger pakte je dan de auto en ging een eindje scheuren, maar helaas dat mag niet meer (sommige mensen beweren dat het nooit mocht) dus dan besluit je maar eens om wederom een blikje bij de wetshandhavers te werpen.



Ik zag een flitsmelding op deze site verschijnen en aangezien deze redelijk in de buurt lag van mijn actieradius besloot ik op stap te gaan (met mijn weekend toerauto).





Spoedig arriveerde ik op plaats delict en zat zelfs in een volle flits. Maar dat kwam doordat ik net iets achter een vrachtwagen zat die blijkbaar iets meer vaart had dan de toegestane gemeten 87 km/u (80 km/u + 7 km/u bonus). Door die flits kon ik eigenlijk niet goed zien waar die zooi nou opgesteld stond en aangezien ik geen radardetector heb in mijn vrijetijdsauto kon ik ook daarmee niet nauwkeurig de positie bepalen.





Uiteindelijk even gekeerd bij het Gouwe aquaduct en daar zag ik vrij duidelijk een glinsterend deel van een autodak net boven de vangrail staan en wat spulletjes op de vangrail...
Omdat ik niet kon verkroppen dat ik de andere kant niet had gezien ben ik nogmaals hetzelfde rondje gaan maken en toen zag ik de opstelling wel.



De opstelling stond precies onder een matrix portaal tegen wat bossages aan waardoor de zwarte Multanova bijna "verdronk" in de rest van de achtergrond. Niet echt zichtbaar dus in die combinatie maargoed ach in principe niet verborgen ofzo.



Hierna heb ik uitermate lang nodig gehad om uit te vogelen hoe ik bij die controles moest komen, het valt nog niet mee in het donker zo af en toe. Uiteindelijk kwam ik er dan achter dat er gewoon een stuk fietspad naast de A12 loopt waar de controleur blijkbaar doodleuk van gebruik heeft gemaakt. Ik besloot mijn auto op het carpoolterrein te zetten en per schoenzool het onderzoek voort te zetten. Statief op de schouder en camera op de borst.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na een metertje of 800 kwam ik dan eindelijk bij de controle aan wat ongeveer zo'n beeld gaf. Ik was behoorlijk stoer begonnen aan mijn wandeltocht met het idee van; "6 a 7 graden? Nou en wij doorstaan alles en komen overal bij". Alleen werd het ondertussen wel steeds kouder terwijl ik met de controleur stond te praten over de plek die die uitgekozen had om te controleren.



Ik vind het namelijk niet zo'n gekke plek. Als je dan toch perse moet controleren op onze veilige Nederlandse snelwegen, doe het dan hier. 2 baans, toch 120 k/u en een redelijk slecht wegdek. Vooral bij regenval is dit wegvak gevaarlijker dan een gewone Nederlandse snelweg. Verder zitten er nog verraderlijk flauwe bochten en hoogteverschillen in en is er ook oprit die net na een heuveltje is bedacht.



Al met al niet echt overzichtelijk en 120 is hard zat voor de meeste weggebruikers hier vanwege die situatie. In ieder geval een stuk terechter dan gaan staan controleren op een 3baans A4 met nieuw asfalt, overzichtelijk... En dan 100...
Even een blik op de kassateller. Er kwam dus op dit moment net een auto langszeilen met 141 km/u maar dat terzijde. De tellerstand stond op dat moment op 182 Foto's. Ik vroeg dan ook of dit rolletje 2 was of iets dergelijks. Hier werd ontkennend op gereageert. Dat verbaasde mij nogal, meestal is de Multanova 6F net een veredelde disco installatie.



Blijkbaar waren er dus veel automobilisten die wel vonden dat 128 km/u hard zat was hier. Nu is het wel zo dat hier veel kluitjes zijn met mensen die de boel aardig op houden op de linkerbaan maargoed. Met 1 miljoen werklozen in Nederland + een hele berg gepensioneerden die alle tijd van de wereld hebben en ook rustig een kilometer bezig zijn met inhalen is dit natuurlijk niet verwonderlijk allemaal.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Even meekijken... De foto's opzich zijn niet echt van denderende kwaliteit, ik maak ook liever overdag foto's maar ach. Dit was notabene nog vanaf statief trouwens. Ik had echter weinig zin om nog langer aan te knoeien in de ijzige poolwind aldaar dus heb de discussie verder maar afgerond en ben toen weer met de terugreis richting auto begonnen.



Ik werd nog wel even getrakteerd op tweemaal een passeerde KLPD bestickerde surveillance wagen die het nodig vond om met 160 km/u de afrit van Waddinxveen op te stuiven. Waarschijnlijk druk doende met een opdracht geweest. Ben benieuwd wat het excuus gaat worden, want volgens mij was het eerder tijd voor een wisseling van de dienst ipv een opdracht in uitvoering.



Ook van deze twee acties zijn waarschijnlijk hele mooie foto's genomen door de Multanova dus dat scheelt.

De andere kant was trouwens niet toegankelijk op een manier dat het legaal te doen was. Althans, er stond een bordje aan het begin van een boerenweg met "verboden voor onbevoegden etc eigen weg blabla". Omdat ik geen zin had in hele discussies heb ik het daar maar bij gelaten.



Achteraf hoorde ik dat je er ook nog op een andere manier op de bewuste plek kan komen maargoed een volgende keer maar eens uitzoeken. Het was toch avond en dan zijn de foto's nou eenmaal niet zo helder.


Tekst en foto's: DLdB


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht