Test je snelheidsmeter...

Door Martijn


Datum van foto's: zaterdag 26 oktober 2002
Tijdstip: 10:00 tot 14:00


was de oproep van politie Flevoland. In samenwerking met de regionale afdeling 3VO werd er dit weekeinde een soort "open dag" georganiseerd om automobilisten de kans tegeven om hun snelheidsmeter te laten testen. Onderstaand emailtje kregen wij van Evert Onink, voorlichter politie Flevoland:



Aanstaande zaterdag, 26 oktober 2002, biedt het VerkeersTeam van Politie Flevoland de automobilist en motorrijder de gelegenheid de eigen snelheidsmeter te controleren aan de hand van de apparatuur van drie radarauto's. Een nieuwsbericht over de actie is te vinden op onze website www.politie.nl/Flevoland.



De start van de actie is om 10.00 uur. Het startschot wordt gegeven door de nieuwe korpschef van Politie Flevoland, die hiermee zijn eerste formele openbare ambtshandeling zal verrichten.



Ik nodig u van harte uit een kijkje te komen nemen en eventueel met uw eigen (dienst-)voertuig aan de test deel te nemen.



Namens het VerkeersTeam van Politie Flevoland,

Evert Onink

Stafdienst Communicatie




Erg leuk natuurlijk om eens te gaan kijken. 2 Jaar geleden waren we ook al aanwezig en toen hebben we de boel flink op stelten gezet door openlijk een laserjammer te testen met de aanwezig laserpatrol.


Dit keer zou het wat beschaafder blijven.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Het begin van het parcours. Hier werd je welkom geheten door de politie en vrijwilligers van 3VO die je een propagandatasje aanboden met allerlei info. Ik was net op tijd om nog mee te doen. Het was immers al bijna 14:00.


"On your marks.... Get set...... Go!"
De eerste controle wordt genaderd. Ik rij keurig 50 op de teller. 49 km/u geeft het bord aan. Hoe bedoel je "een teller geeft altijd veel meer aan, dan je werkelijk gereden snelheid"?

Verderop was er nog een meetopstelling voor 80 km/u, waar je tevens geflitst werd, en eentje voor 100 km/u. De flitsfoto krijg je thuisgestuurd. Als ze dat nou bij alle bezwaarschriften zouden doen. Zie je wel dat het kan! ;-)


Mijn gemeten waarden waren dus:


50 = 49

80 = 78

100 = 100



Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik van een ex-controleuse te horen kreeg dat de 100 controle niet goed stond. Bijna iedereen had daar hogere waardes dan dat de meter aangaf. 100 op de teller werd 104 echte kilometers. Vreemde zaak dus

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hier werd de ProLaser III gedemonstreerd. Extra balen nu dat ik te laat was. Ik had graag willen spelen met dit apparaat.
De kantelauto van 3VO. Wat gebeurt er als je over de kop gaat. Leuke demonstratie. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De stand van 3VO, met eerlijk gezegd wat folders die zich wat meer toespitsten op de daadwerkelijke oorzaken van ongevallen, zoals alcohol. Een folder tegen te hard rijden heb ik niet aangetroffen.


De vrolijke dame in het midden is een voormalig controleuse, "de bitch van de a6" volgens Jeroen van Inkel, die blijkbaar erg blij is dat ze dat niet meer hoeft te doen.
"Kijk lieverd, dat is nou die auto waar papa altijd zo voor remt. Die wagen is ook de reden dat mama altijd zo kwaad is als papa niet op de berm zat te letten." klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Martijn mag plaatsnemen in de VROS om naar een filmpje te kijken. Hierop was te zien hoe deze VROS auto zonder enige noodzaak over een lege polderweg tegen de 100 km/u rijdt, 80 toegestaan. Menselijk zijn we allemaal niet waar.

Vervolgens zie je een ree oversteken, waarop de agent vraagt: "Wat doe je nu?". "Er omheen sturen", is mijn antwoord. Daarop bekende ik meteen dat ik dit zelf al eens meegemaakt heb op de Dronterweg (Lelystad->Dronten) 's avonds laat. Ik reed met forse snelheid toen er opeens een ree overstak en op mijn weghelft bleef stilstaan. Daarop kreeg ik het predikaat "beheersde bestuurder" van de agent.
Een beetje misleiding is de politie ook niet vreemd. Wie denkt hier een auto met een legitieme parkeervergunning voorbij denkt te gaan heeft het mis. Het kenteken van deze wagen is 73-FN-RB. Duidelijk is ook de camera te zien. Let daar dus op! klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Vervolgens hebben we nog even staan praten met Evert Onink om eens een vervolgafspraak te maken.


Opeens was er een man die nogal wat opmerkingen maakte over de gehanteerde limieten in de polder. Dat de weginrichting niet eenduidig was. Ook de marge waarop geflitst werd vond deze meneer belachelijk laag. Groot was mijn verbazing toen ik leerde dat deze meneer de voorzitter was van 3VO regio Flevoland.

Een helaas korte discussie volgde. Hopelijk later wat uitgebreider.


Tip aan de politie: Doe dit eens op een afgezette dreef in Lelystad en plaats in samenwerking met Rijkswaterstaat wat borden om het wat meer bekendheid te geven. Het was nu midden in de polder op een lege polderweg.


Tekst en foto's: Martijn en Alfa33QO


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht