A16 verkeerstelling Ridderkerk

Door Nitpicker


Datum van foto's: dinsdag 29 oktober 2002
Tijdstip: 11:00


Het was weer zover... uitslapen is er voor mij niet meer bij. Altijd op mijn vrije dag komen er meldingen vanuit de buurt (zie ook controle A16). Eerste deze: RADAR ZH A16 THV RIDDERKERK OP VIADUCT ADP HELPDESK ;-) 09:47:44 , maar toen dacht ik al meteen dat het om een verkeerstelling ging (zie ook:
reportage en forum).



Student heeft de melding later verbeterd (RADAR A16 THV RIDDERKERK IS VERKEERSTELING MVG STUDENT 10:25:54). Dit kon ik natuurlijk niet op mij laten zitten. Daar moest ik even gaan kijken!



Toen ik op weg ging dacht ik dat het het 2e viaduct vanaf de Brienenoordbrug richting Dordrecht moest zijn. Maar niets bleek minder waar, het was het viaduct thv H.I. Ambacht waarover ik heen moet om de A16 op te draaien. Dus ik parkeerde mijn auto in de buurt en ging lopend naar de opstelling.



Ik heb een tijdje met Frank staan praten, die dit voor Rijkstwaterstaat doet. Binnenkort kunnen er dus weer een aantal mensen een enquete thuis gestuurd krijgen. Ik vroeg nog of dit in strijd was met de privacy, maar in één of ander wetje is dit opgenomen en het mag dus, blijkbaar..


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Eerst maar even een overzichtje. Zo stonden de camera's op het viaduct en zo zaten de mensen de auto's, vrachtwagens en bussen te tellen.
De tellers... zij tellen alle voertuigen met de hand... brrr... twas niet echt aangemaan om te zitten tellen... klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En de camera's... zij nemen van elk voertuig 3 foto's, zodra de motion-detector een bewegend voorwerp "ziet"...
Even een close-up... De computer haalt daarna uit de 3 foto's een vlak wat waarschijnlijk het nummerbord is... klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En van voren... duidelijk is de motion-detector van voren te zien, en een plakkertje over de camera tegen vals licht. Het was nu goed weer. Bij veel (zon)licht worden veel kentekenplaten overbelicht en dus onbruikbaar.
De camera, van Philips, made in Holland. Deze maakt de foto's en stuurt ze door naar de computers. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Boven elke baan stond er netjes een camera. Geen auto kwam onopgemerkt voorbij.
Zoals je kunt zien zit alles met snoertjes en draadjes aan elkaar geknoopt.. waar zou dat heen gaan? klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hmm.. das duidelijk.. het rekencentrum van deze verkeerstelling! Hier staat Frank net even te kijken of alles nog een beetje werkt. En geeft hij uitleg wat hierboven en hieronder valt te lezen.
En dit stond er allemaal in het aanhangwagentje.. maar wat willen we nou zien? Een aantal pc's, muizen, en... klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Juist, de monitor die de gegevens weergeeft.



Rechts in beeld de foto van de auto.

En links wordt het vlak, wat een kenteken zou kunnen zijn, eruit gelicht en uitgelezen.

Gaat dit nou altijd goed? Nou.. zoals je hier al kunt zien.. niet altijd. De auto rijdt niet helemaal tussen de strepen of...
Het systeem ziet andere vlakken voor nummerborden aan. Zoals de grillen van de auto. Vooral de VW gril kwam veelvuldig voor. Leve de Passat.. in dit geval dan... klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Dus.. ziet u dit...
of dit.. dan is Frank weer bezig.
Binnenkort nog te verwachten op de A20 bij Alblasserdam en bij Prins Alexander en op de A29.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Hier werd gebruik gemaakt van CRS wat staat voor Computer Recognition System uit Engeland.


Op de A13 wordt gebruik gemaakt van Pullnix. CRS is het enige systeem wat niet met lussen werkt.


Namens Frank ook nog even bedankt voor de vorige reportage op de A13. Vond hij erg leuk!



Morgen staat er waarschijnlijk ook nog een stukje in de Dordtenaar, er kwam namelijk nog even een journaliste langs. Maar zij heeft geen foto's. Althans.. niet dat ik gezien heb!



Tekst en foto's: Nitpicker


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht