Speed & Design / Morpheous RoadPilot (laatste update)

Door DLdB


Datum van foto's: vrijdag 29 november 2002
Tijdstip: 11:30u - 22:00u (!)


Jaja, vanmorgen was het zover. De beurs Speed & Design jaargang 2002 werd weer geopend. Ditmaal was het voor mij extra interessant, en wel om 2 dingen.



Morpheous, u weet wel, het bedrijf dat van die flitspaaldetectie-via-GPS systemen verkoopt zou iets nieuws introduceren/presenteren op deze beurs. En ik was zelf eigenlijk op uitnodiging op deze beurs en kon met auto en al naar binnen rijden, dat maakt het extra leuk nietwaar!



Verder bedacht ik me dat ik de hele dag door foto's kon maken en 's morgens zelfs al voordat er ook maar bezoeker binnen was. Als ik ergens wel een hekel aan heb, dan is het wel om personen op de foto te moeten nemen omdat het niet anders kan maar ze er eigenlijk niet op horen.



Na een redelijk gehaaste morgen (nog even snel dit, nog even snel dat) arriveerde ik uiteindelijk precies op tijd bij de gate en kon ik weldra naar binnen rijden. Blijkbaar kwam ik weer eens vertrouwelijk en overtuigend over want de bewaking bij de slagboom was weer eens erg meegaand ondanks dat ik nog geen deelnemerskaart georganiseerd had.



Al snel was ik met auto en al binnen en kon het wassen beginnen. Nauwelijks een half uur daarvoor had ik em nog compleet schoongewassen en toch kon ik weer opnieuw beginnen. Schitterend weer was het namelijk vandaag (not).



Maargoed toen ik daarmee klaar was (waren zandkorrels, geen beginnen aan. Heb het grootste gedeelte dan ook maar laten zitten) kon ik eindelijk alle hallen doorrennen met fototoestel en statief.



Omdat deze site gaat over flitsauto'otjes en (soms vervelende) agentjes zal ik ook niet direct van onze thema's afdwalen. Dus met andere woorden we beginnen...

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
... met het thema controle detectie. En wel bij de stand van Morpheous! Zoals je ziet is het een redelijk kale stand waardoor ik het geheel in het begin niet al te serieus nam. In de vitrine lagen ook wat dozen van hun huidige product en dat was alles. De geblindeerde flitspalen zijn dan wel weer grappig, zo zien we ze het liefst natuurlijk.
Een viertal Geodesy dozen (hoogstwaarschijnlijk leeg;) in een vitrine.



Op de stand was ook verder geen enkele activiteit te bekennen bij het aanbreken van de middag dus ik dacht bij mijzelf dat ik me wel vergist zou hebben en dat er een andere firma met een nieuw product zou komen.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Toen de beurs al lang en breed geopend was voor het grote publiek zag ik tot mijn verbazing dat de hele opzet veranderd was en dat er flink wat leven in het geheel zat. Er was een demo scherm opgezet waarin ze weergaven wat het nieuwe produkt allemaal kon. Dit was touchscreen, helaas is de demonstratie die weergegeven werd op het scherm niet saaiheidsproof.



Andere mensen zaten ongeduldig op het scherm te wijzen terwijl ik bij mijzelf dacht van "wacht nou even"... Uiteindelijk heb ik de hele demo afgekeken nadat ik geduldig had gewacht tot de overige mensen uitgespeelt waren met het scherm. Ik geloof dat ik een van de weinigen ben geweest die het gepresteerd heeft om alles af te kijken. Maarja, je bent geintresseerd of niet, nietwaar?



Even terug naar de core. Wat zie ik in de vitrine liggen? Wat zal mij het eerste zijn opvallen? Juist! Dat zwarte kastje wat linksvoor het touchscreen-op-zwenkarm ligt. Dat is een Beltronics radar antenne! Zwaar teleurgesteld staarde ik er nog even naar. Is dit alles?
Ondertussen zag ik uit mijn ooghoeken dat de verkoper/voorlichter uitgepraat was met iemand anders en keek zijn richting op. Hij keek terug en had volgens mij het idee van "sta je hier nu nog, dat kan je toch niet betalen". Maargoed ik begon natuurlijk gewoon mijn vragen af te vuren.



Vrij snel belandde ik in een enthousiast en zeer informatief gesprek over dit nieuwe produkt wat ze de naam RoadPilot hebben meegegeven. De antenne waar ik naar staarde in den beginne bleek niet een "gewone" Beltronics antenne te zijn (alias de Stinger Ventura of Target Vector 966) maar een Beltronics 975!



Jawel de enige echte die we hier al maaannnddeenlang (zelfs jarenlang, als we de Beltronics 915 promotie mee mogen rekenen)hebben lopen promoten om te importeren uit Amerika.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De 975 blijkt veel meer in zijn mars te hebben dan op de wijze zoals Beltronics deze momenteel toepast. De Beltronics 975 heeft namelijk (volgens de verkoper) de geweldige mogelijkheid om 8 radarsignalen tegelijk te ontvangen. Dit in tegestelling tot de Target 966 of Beltronics 915 die in staat was om onderscheid te maken in K of Ka alarm en meer niet. Zo kon het in extreme gevallen zo zijn dat de 966 onterecht een signaal wegfilterde/onderdrukte waardoor je alsnog geflitst werd.



Maargoed, 8 radarsignalen tegelijk, wat heeft dat nou voor nut zou je zeggen? Wel, als je nu een benzinestation nadert met de bekende deuropener dan bemerkt de detector dat. Ook als er een controleur staat met een flitswagen bij datzelfde benzinestation dan merkt hij dat. Maar niet zomaar, nee de 975 bemerkt 2 verschillende radarbronnen!~



Valse meldingen



Lekker boeiend. Ja inderdaad, dat is zeker boeiend, want hij kan dat zelfs uit elkaar houden. En wat zou het toch mooi zijn als je aan kon geven dat het ene signaal vals is en dat hij toch reageert op de tweede radarbron als deze ineens op dezelfde plek aanwezig zou zijn. Nou dat kan dus, via een database van GPS coordinaten weet het apparaat exact waar valse radarbronnen zijn. In deze database staan niet alleen de GPS coordinaten maar ook de uitgestraalde frequentie en karakterastiek van een radarbron.



Aan de hand van al die gegevens kan men dus bepalen dat je een valse radarbron tegemoet komt. Of in geval van een geplaatste radarauto bij een valse bron wordt dus vroegtijdig ontdekt dat er twee signaalbronnen aanwezig zijn en volgt er wel alarm.



Iedere gebruiker van dit apparaat kan zoals al gebruikelijk was bij "onontdekte" flitspalen ook een "onontdekte" valse radarbron opgeven. Als er voldoende mede weggebruikers hetzelfde doen op dezelfde plek dan wordt de extra toevoeging aan de database pas echt serieus genomen en opgenomen in de lijst. Dit om vervelende mensen te weren die om de 10 seconden op de "meldknop" zouden drukken.



Extra features



Aan implementatie van een rittenregistratie systeem wordt momenteel nog gewerkt. Verder is het systeem uitgerust met een uiterst duidelijk grafisch display wat bovendien touchscreen is. De radardetectie kan onder een bepaalde snelheid geheel uitgezet worden, dus dat de detector nooit afgaat als u bijvoorbeeld onder de 50 km/u rijd. Als laatste wil ik ook nog even opmerken dat het hele systeem bijna onmogelijk verboden kan worden. Op de radardetectie antenne na! Alleen ziet u een agent al uw bumper van de auto aftrekken om te kijken of u misschien die extra accessoire aan het systeem heeft zitten? Ik niet...



Kortom, wereldprodukt! RoadPilot, uw zesde zintuig op de weg luid de slagzin. En ik kan niet anders zeggen, het is weer een erg grote stap voorwaarts. Mits de theorie ook in de praktijk werkt, en de verkoper kon mij op het hart drukken dat dat zo wat. Hij rijd immers al een tijdje met dit nieuwe systeem, de gelukkige.



(En nee ik word niet eens betaald om dit te zeggen. Wel bedankt voor het biertje).



Vergeet ik bijna het allerallerbelangrijkste: Ons zelfontwikkelde hoorntje kan uiteraard over dit model. Het is immers gewoon een Beltronics 975 antenne (met NL geprogrammeerde frequenties en special-Morpheous-software)!



Oh en de prijs; 899 Euro zonder radardetector en 1499 Euro in zijn volste compleetheid (dus met). 75 Euro aan abonnementskosten per jaar. Geen geld, ik zeg u; geen geld.
Goed dan nu weer wat lichts ipv die stortvloed aan informatie. Laten we eens plaatjes van auto's kijken.



Deze auto staat schuin tegenover de plek waar ik had geparkeerd en ik kan deze auto wel bekoren op de een of andere manier. Niet alleen omdat het zeer vriendelijke jongens waren die hun doppenset wel aan mij wilde uitlenen om mijn kentekenhouders er tijdelijk af te halen maar ook omdat dit gewoon mooi is.



Alhoewel smaken verschillen blijkbaar, deze wagen kreeg minder aandacht van het publiek dat hij eigenlijk wel verdient naar mijn mening maargoed.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Recht tegenover "onze stalling" staan de eehh "Show & Glow" auto's ofzoiets. In ieder geval veel neon. Dit is er een van, van het Neon freak team. De een verzameld postzegels en de ander hangt zijn auto vol neon.
Ik ga nu even zigzag er doorheen... Hier een Ferrari en een Lambourghini Diablo, je zou er bijna aan gewend raken om die dingen zo eens in de zoveel tijd te zien tijdens dit soort gelegenheden. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ook waren er veel tuningsclubs aanwezig (logisch Dave) waaronder bijvoorbeeld B-tuned uit de staart van Zuid Holland. Althans, uit de foto kan je wel opmaken dat het hier om B-Tuned gaat lijkt mij.
Andere zijde... klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ik heb medelijden met diegene die de boel moet schoonpoetsen...
Er stonden diverse F1 wagens. Voor het lieve bedrag van 10 Euro kon je je laten vereeuwigen in zo'n wagen in 5 verschillende posities. Je kreeg direct een diskette mee met jouw 5 digitale foto's.



Duidelijk dat de economische terugslag ook merkbaar is binnen de wereld van de Formule 1. Wel leuk denk, als je een echte F1 liefhebber bent.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Lamborghini Diablo in speciale uitvoering (welke?)...



Aangezien een van de twee thema's dit jaar bij Speed & Design "Italiaans" is, mag dit topmerk natuurlijk niet ontbreken.



Erg mooi!
Honda Civic Coupe, het Quintezz houdertje mag natuurlijk niet ontbreken om de kleine bekeuring te ondervangen en is tevens handig om bij nacht een tankstation met automatische deuren op te sporen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
U weet nog niets om de kleine te geven voor Sinterklaas? Laat ik eens een gouden tip weggeven...
Maargoed zo kan ik nog wel even doorgaan met foto's publiceren maar het wordt behoorlijk laat. Morgen moet ik weer van de partij zijn in de jaarbeurs van Utrecht en zoals u ziet moet ik weer redelijk actief zijn. Ik heb het namelijk -= ontzettend =- druk.



U nog een prettige school/werkdag gewenst!
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Door enorm tijdgebrek en het aflopen van nieuwswaarde heb ik besloten om verder geen aandacht aan deze reportage te geven (en word morgenavond "ontstickt"). Via de vele onderstaande links kan men ook wel een verdere impressie opdoen van hetgene wat zich verder op deze beurs heeft afgespeeld.

Dit is ook geen site alla Autoweek ofzo, het ging in eerste instantie over de beschrijving van het nieuwe produkt van Morpheous. Het laatste woord over dit produkt zal dan ook nog niet gevallen zijn hier op Flitsservice.nl ...

U zal het verder moeten doen met onderstaande verzamelde links. Dit lijstje zal ik als dit nodig is nog wel even blijven updaten.

Eigen gemaakte verdere foto collectie (<font color=red>305 high res foto's!</font>):
<ul>
<li>Foto's: Speed & Design 2002 by DldB</li>
</ul>
Andere sites met veel (kwalitatief goede) foto's zijn hier te vinden:<br>
<br>
<ul><li><a href=http://frontpage.showyoursound.nl/Public/Evenementen/ShowEvent.asp?EventID=303 target=_blank>Foto's: Speed & Design 2002 by showyoursound.nl (<font color=red>377 high res foto's!!</font>)</a></li>
<li><a href=http://nikita.hro.nl/slhsitev2/meetings/sd2k2 target=_blank>Foto's: Speed & Design 2002 by Rijndenn van StreetlegalHonda.nl</a></li>
<li><a href=http://axe.getfragged.nl/Foto/Auto/SPDS02/page_01.htm target=_blank>Foto's: Speed & Design 2002 by getfragged.nl</a></li>
<li><a href=http://members.lycos.nl/fordteambrabant/sd/index.html target=_blank>Foto's: Speed & Design 2002 by Ger E</a></li>
<li><a href=http://www.tuningsource.nl/speed&/speed.htm target=_blank>Foto's: Speed & Design 2002 by tuningsource.nl</a></li>
<li><a href=http://groups.msn.com/cxt18/speeddesign1.msnw target=_blank>Foto's: Speed & Design 2002 by cxt18</a></li>
<li><a href=http://antonis.nl/album/?a=speedendesign2002 target=_blank>Foto's: Speed & Design 2002 by antonis.nl (?)</a></li>
<li><a href=http://www.formula1.nl/nieuws.php?id=3219_0_2_0_C target=_blank>Foto's: Speed & Design 2002 by formula1.nl</a></li>
<li><a href=http://www.xs4all.nl/~phillo/STC-SpeedDesign2002.avi target=_blank>DivX filmpje: (21 Mb) by Phillostar van suzukituningclub.nl</a></li>
</ul>



Tekst en foto's: DLdB


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht