Nog maar eens de N65 (reportage 19 inmiddels!)

Door De Nachtkoerier


Datum van foto's: donderdag 13 februari 2003
Tijdstip: 11.00 uur


Jaja, alweer de 19e reportage vanaf de autoweg N65 tussen Tilburg en Den Bosch..... Zo'n beetje de topscorer in de flitsservice reportage Top 10. Vandaag waren er vier surveillanten, twee radars waarvan een op statief, een motoragent en een lasergun ingezet in de strijd tegen de snelheidscriminelen.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Een overzichtsplaatje. Voorop de bekende en beruchte Volkswagen Bora met kenteken 83-FV-GS en wel erg opvallende mistlampen. Daarachter had de met opvallende striping uitgeruste VW Golf plaatsgenomen. Tot slot de Ford Focus zonder ingebouwde radar. Het bij deze auto horende statiefje was aan de overzijde van de weg (richting Tilburg) opgebouwd.
De surveillanten in 'actie'. Het was meestal lang wachten op een slachtoffer. Veel automobilisten weten inmiddels dat er langs deze weg vrijwel dagelijks gecontroleerd wordt.

Tot welke politieregio behoort dit gedeelte van de N65 dan? De neus van de VW Golf laat geen onduidelijkheid over.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na lang wachten is het dan toch zover, er wordt een slachtoffer gevonden. Omdat men hier meestal pas bij een snelheid van rond de 100 km/u of hoger staande houdt was deze automobilist met 100 km/u precies het haasje. De surveillant wijst hem duidelijk de plek aan waar hij plaats dient te nemen om zijn lot te ondergaan.
Met wat voor reden worden dit soort controles ook alweer uitgevoerd? Was dat nu om de verkeersregels te handhaven of om de staatskas te spekken. Daarover zullen we het wellicht nooit eens worden. Het opschrift op de zijkant van deze Golf geeft de mening van de politie Brabant-Noord in deze aan. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De achterklep van de Golf diende vandaag als bijzettafeltje voor de koffie. Ook lag hier de zogenaamde lasermutatielijst waarop de kentekens worden bijgehouden.

Op het kladbokje rechts had een van de heren een kenteken opgeschreven dat tijdens de controle een arrestantenbus van justitie rechts inhaalde. In eerste instantie wou hij de bestuurder 'op kenteken' op de bon slingeren, zonder staandehouding dus. Omdat we het er echter over eens waren dat de arrestantenbus wel erg vroeg naar links ging en zodoende honderden meters onnodig links reed heeft deze surveillant het dit keer door de vingers gezien. Gevaarlijk was het overigens ook niet omdat de arrestantenbus door middel van zijn richtingaanwijzer duidelijk aangaf bij de volgende kruising linksaf te slaan.
Terwijl de surveillanten druk bezig waren met laseren en koffie drinken deed deze VW Bora ondertussen vrolijk zijn werk. Wie het statief aan de overzijde niet had gezien en dacht dat die 4 mannen in oranje jassen wegwerkers waren kon alsnog een flits in z'n spiegel verwachten. Gelukkig hadden vrijwel alle automobilisten wl door wat hier gaande was, slechts twee personen waren er in enkele uren tijd geflitst. Bij het aan de overzijde opgestelde statief zal dit aantal ongetwijfeld vele malen hoger hebben gelegen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Achterin de Golf was ook nog een enorm groot display te vinden! Omdat deze auto specifiek voor het verkeershandhavingsteam in gebruik is genomen kan dit display behalve stop- en volgtekens ook andere teksten zoals "Alcoholcontrole" weergeven.
Zoals bekend gebruikt het verkeersteam van de regiopolitie Brabant-Noord deze vreemde eend in de bijt, de Pro Laser III. Nogmaals wil ik aangeven dat beziters van lasersensoren in tegenstelling tot de LaserPatrol van de firma Jenoptik tegen dit apparaat absoluut kansloos zijn. Het apparaat is zelfs als 'mitrailleur' te gebruiken, men kan al schietend zappen van auto naar auto. Zodra de zoeker langs een auto komt heb je al een gemeten snelheid. Foutmeldingen omdat men de lasergun niet helemaal stilhoudt kent dit apparaat niet of nauwelijks. Een keer schieten is altijd raak! klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Na bijna twee jaar van intensief controleren begin ik me toch wel af te vragen hoe lang men deze bijna dagelijkse snelheidscontroles langs de N65 nog denkt vol te houden. Voorlopig is het einde nog altijd niet in zicht. Een motoragent van dit korps heeft ooit eens gezegd dat "wanneer er een jaar lang geen doden op deze weg vallen" men wellicht zou willen stoppen.

Dat deze doden op een veel effectievere manier, het plaatsen van vangrails, te voorkomen zijn interesseert blijkbaar niemand. 4 x 15 km vangrails kost namelijk enkele miljoenen, terwijl dit veel geld oplevert. Nee, verkeersveiligheid is erg belangrijk zolang het maar geld oplevert in plaats van kost.


Tekst en foto's: De Nachtkoerier


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht