Visuele RLC in Schoorldam

Door Egeltjes


Datum van foto's: vrijdag 7 februari 2003
Tijdstip: 17:00


En wederom op weg naar huis, kwam ik een controle tegen. Deze keer een Rood Licht Controle (RLC), welke visueel werd gedaan door een motoragent op een politie-burgermotor.
Het betreffende kruispunt in Schoorldam is beveiligd met stoplichten. Er zijn al jaren plannen om de N9 op te waarderen tot autoweg, echter de gemeente Schoorl houdt dit plan al zeker vanaf 1970 tegen. Zo komt het dat tegenwoordig nog elke zomers het verkeer hier vaststaat vanwege de grote toestroom van de vier richtingen. In de overige maanden krijgen de wagens van de N9 meer groenlicht (tot zo'n 20 wagens achter elkaar) dan die vanaf de N504 (als je "geluk" heb wel vier wagens, een enkele keer 2 of 3 wagens meer) en ook ik heb me wel eens schuldig gemaakt om nog net door het laatste restje oranje door te rijden.


Echter deze keer, toen ik de N9 naar het noorden toe kon opgaan, zag ik deze motor al raar geparkeerd staan, totdat ik de eerste letters van zijn kenteken herkende [MY]. Tijd voor een tussenstop en controle van de kentekens die ik al had. Zou dit die andere burgermotor van de politie wezen?


Ik heb ruim 20 minuten met deze agent gepraat. Hij deed dit soort werk al ruim 18 jaar. Dit soort controles zijn hard nodig, want, op den duur (zo bleek uit zijn verhaal) passen de verkeersdeelnemers zich weer aan aan de verkeersregels, zodat daar weer het aantal ongevallen omlaag gehaald wordt. Elk ongeval kost de staatskas weer bergen met geld. Niet alleen vanwege het opruimen, maar ook vanwege de verzorging van de gewonden en invalide-geraakten. Bovendien was hij al bij enkele ongevallen met dodelijke afloop aanwezig geweest en dat zag er niet altijd fijn uit.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De achterzijde (kenteken MY-09-DB) van deze poitie-burgermotor. Een BWM K1100. Waar rechts het voorrangsbord (met de 50) staat, is de N9 richting Den Helder.
De rechterzijkant van de motor. De wagen links stopt keurig voor het rode licht. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Een blik op het dashboard van de motor. Deze is behoorlijk volgestopt met apparatuur. Links van de tank is de mobilofoon gemonteerd.
Een overzicht op de brug van Schoorldam. Bovenaan de pijl (achter de slagboom) staat de agent opgesteld. Deze hectometer-paal is van de N9. De kijk-richting is hier naar het zuiden, richting Alkmaar. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Tijdens dit gesprek, kon hij toch al minstens 8 kentekens (en automerken) opschrijven van wagens die nog net door het rode licht reden. Enkele vragen die bij mij opkomen zijn:
  • Zou hier meer controle nodig zijn? Desnoods via een vaste RLC?

  • Zou de stoplicht- (correctie, verkeerslicht)-besturing toch nog beter afgesteld moeten worden (nog steeds?).

  • Of zou het plan voor ongelijk-vloerse kruising hier toch het meest tot zijn recht komen?


    Tekst en foto's: Hans


    De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

    Flitsservice.nl wordt gehost door:

    Prolocation banner



    Terug naar het reportage overzicht