Rechtsgeldige controle A1?

Door Martijn (fs webmaster)


Datum van foto's: dinsdag 25 maart 2003
Tijdstip: 23:45!!


De A1 tussen Watergraafsmeer <-> A27 krijgt al enkele weken meer dan verdiende aandacht. Met milieu als excuus wordt geprobeerd om de snelheid eruit te krijgen en onder de 108 km/u te houden (100 + wettelijke marge van 8). Om 23:45 trof ik deze controle aan op de A1 richting Amsterdam. Een 2x drie baans snelweg ligt voor je met voldoende ruimte om even wat harder te gaan.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
In het donker de radar. De lokatie was bij de Shell vlak voor afslag Weesp. De controleur wordt opgedragen om daar te gaan staan en heeft daar verders helaas weinig over te zeggen.
Zonder detector of ijzeren wil ga je hier geheid op de foto. Gelukkig geldt dat na 0:00 uur de wegen meestal weer vrij zijn van radarcontroles. Vreemde is dat vooral op 80 km/u wegen dan meestal de meest ernstige ongelukken gebeuren. Wat me tevens opviel waren de grote hoeveelheid mensen die maar op die middelste baan bleven rijden. Dat is wat moeilijker te becontroleren dus daar doen we maar niets aan. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Tevens heb ik even de Multanova radar misbruikt voor een kleine detector test. Dit is de Bel 946 Cordless. Deze werkt op batterijen. Op tien meter afstand deed deze detector helemaal niets. Op flitspalen is het ook erg slecht gesteld. Er komt later een complete test te staan van deze bagger, maar de conclusie onthouden we u niet: bagger!

Over de rechtsgeldigheid van de controles tussen vooral de A9 en de A6 het volgende. Het bord A1 100km/u wordt erg slecht aangegeven. Vanaf de oprit Weesp richting de A6 staat het aan het begin van de invoegstrook, niet aan het eind en ook niet aan beide kanten. Dit is echter wel verplicht. Bij meerdere rijbanen dient een gebodsbord aan beide zijden te staan. Dit om te voorkomen dat een vrachtwagen het zicht op slechts 1 bord aan de rechterkant kan ontnemen en u daardoor in de veronderstelling kan komen dat 120 toegestaan is. Vanaf de A6 de A1 opkomend is het eerste bord 100 pas na de oprit van Weesp. Bent u dus geflitst, teken dan bezwaar aan op basis van dit feit.


Tekst en foto's: Martijn


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht