Multanova met digicam gespot op de A2

Door Gurb


Datum van foto's: maandag 14 april 2003
Tijdstip: 14:35


Mooi weer, dus tijd om een middag vrij te nemen. Op de site had ik al gezien dat er een melding was op de A2 ter hoogte van hmp 50.2, dus op weg naar huis ben ik even omgereden. Daarbij reed ik eerst nog de verkeerde kant op, want ik wist niet of het vr of n de N201 was. Dus bij de eerstvolgende afslag gekeerd en toen de goede richting op, naar het zuiden.



Na het parkeren van m'n auto benader ik de controle lopend. Op afstand gaf een zuinig knikje aan dat ik welkom was bij de Octavia met kenteken 50-GS-GX. Eerste vraag van hem: Van wie ben je? Door mijn antwoord dat ik dacht aan FS als bestemming voor de repo was hij tevreden gesteld.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En wat trof ik aan? En van de eerste digitale camera's in Nederland. Op de Multanova radar gn fotorolletje, maar een digitale camera met laptop. De man dacht dat ik hiermee zelfs de primeur kon hebben. De camera en PC zitten verbonden met een simpel ethernetkabeltje. Deze BOA was normaal bezig met de opleiding van nieuwe BOA's hij zei te controleren en ervaring op te doen met de apparatuur.
Deze foto is een beetje mislukt. Maar ja, felle zon, tegenlicht op een donker TFT-scherm en een telelens, ipv. een zoomlens waardoor ik hem niet scherp kon krijgen. Toch even een uitleg bij het "screenshot". Links de grote foto. Rechtsboven zoomt de camera in op de achterkant van wat de computer vermoedt dat het een voeruitg is. Daaronder weer een afbeelding waarin door de software-applicatie op het rechthoek dat vermoedelijk het kenteken is wordt ingezoomd. (hier is geen kenteken te zien, want deze foto was geen goede meting. Linksonderaan wat vakjes met lokatiegegevens, zoals gemeten snelheid, ingestelde max. snelheid en standaardsoort kenteken (ned, dui, fra, etc..) ook werd hier de lokatie, tijd en type weg ingevoerd. Rechts (onder de kentekenfoto) een indicatie van het kenteken dat de PC denkt gelezen te hebben. Die kun je goedkeuren of met de hand aanpassen en dan opslaan bij de foto. Ik zag redelijk wat fouten in de tijd dat ik er was, die de KLPD-er corrigeerde. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De boa vertelde mij dat het systeem uit Duitsland kwam. Het scheen een accuraatheid te hebben van meer dan 60% in n keer goed goed uitlezen. Die kunnen dus in n keer door naar de overtreder. Bij de overige 40% moet het kenteken met de hand worden aangepast.
De camera zoals hij naast de weg staat. In de auto moet de uitlezing hiervan regelmatig worden bijgesteld, vanwege wisselend licht. Anders pakt de software de kentekens niet goed.
Overigens gaan de resultaten van deze camera binnenkort naar de fabrikant in Mannheim, Duitsland. Ik weet niet of deze foto's ook tot een bekeuring leiden, maar ik had de indruk van wel.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Er wordt vaak gesproken over ijkstickers, dus deze set kan nog tot januari 2004 mee. Het setnummer is niet bekend, maar deze Multanova is wel eigendom van het KLPD te Driebergen.

Het slechte nieuws wat de man vertelde was dat er nog meer van deze digitale apparaten zijn besteld. Ook zijn er plannen om rijdende auto's met radar- en fotoapparatuur uit te rusten. Dus we zijn gewaarschuwd! Om 15.15 vond de controleur het mooi geweest en ging hij zijn boeltje inppakken.


Tekst en foto's: Gurb


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht