Hogere boetes te hard rijden 'eerlijker'



10/02/2006 Het Openbaar Ministerie heeft voor dit jaar een groot aantal boetes verhoogd en enkele verlaagd.




Nederlanders gaan slordig om met de regels in het (sociale) verkeer. Dat valt vooral op als je in het buitenland bent. Of het Oostenrijk is, Zwitserland, Belgiƫ of de Verenigde Staten, je ziet niemand door een rood licht rijden of lopen, verkeersborden negeren of schaamteloos dingen pikken in een winkel.



Om dit gedrag in te dammen zijn de boetetarieven de afgelopen jaren sterk verhoogd. Maar bepalend voor het gedrag is toch de pakkans, dat zie je op de grote wegen waar de voorbij flitsende automobilist een uitzondering is geworden.
Het Openbaar Ministerie heeft voor dit jaar een groot aantal boetes verhoogd en enkele verlaagd. Bij die laatste categorie zijn vooral die minieme elektronisch gemeten snelheidsovertredingen, waarvan mensen zich afvragen 'waar dat nou eigenlijk voor nodig is'.



Met de hoogte van de boete wil het Openbaar Ministerie iets zeggen over de omvang van het probleem en de behoefte het in te perken. Opvallend is dat wildplassen veel duurder is dan openbare dronkenschap, fietsers zonder licht er met een koopje van 20 euro vanaf komen, hoewel dat in sommige gebieden heel gevaarlijk is. Brommen door rood licht is goedkoper dan rijden door rood, te hard rijden in de stad is duurder dan op de grote weg.



In tien jaar tijd is het aantal boetes gestegen van ruim drie miljoen tot meer dan tien miljoen stuks. Het merendeel komt voor rekening van de flitsers lang de wegen.



3VO, het voormalige Veilig Verkeer Nederland kan zich goed vinden in de nieuwe opzet. Debby Lieuw-On: ,,Het gaat ons om de risico's die verkeersdeelnemers lopen. Daarom vinden we het belangrijk dat snelheidsovertredingen binnen de bebouwde kom zwaarder worden gestraft dan die daar buiten. En dat de boetes voor (brom)fietsers lager zijn, is daarom ook logisch. Zij vormen in het verkeer een minder groot risico dan auto's en vrachtwagens.''



De verkeersorganisatie vindt de verdeling van de boetes er eerlijker op geworden, terwijl er toch prikkels van blijven uitgaan om je aan de regels te houden. ,,Boetes moeten geloofwaardig zijn, er moet een balans zijn tussen de risico's die bepaald gedrag inhouden en de hoogte van de bekeuring. Die is er dit jaar beter op geworden.''
 
 
Bron: AD.nl
 
  Melder: QuuQ



Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner