Juridische zaken in het buitenland

Op deze pagina informeren we over juridische zaken in het buitenland. Er worden regelmatig op ons forum vragen gesteld over verkeersovertredingen in het buitenland. Met name Duitsland en Zwitserland zijn "hot". Hieronder proberen we die informatie te geven die voor u van belang kan zijn in het buitenland.

Snelnavigeren

-Geflitst in Duitsland
-Geflitst in Zwitserland
-Radardetectoren in het buitenland
-Vangrailcamera's in Zwitserland
-Ital´e en snelheidscontroles


Geflitst in Duitsland

Anders dan in Nederland wordt in Duitsland de chauffeur vervolgd voor een snelheidsovertreding en niet de kentekenhouder. In die gevallen dat je niet bent staandegehouden maak je dus een redelijke kans om onder de boete uit te komen. Hieronder een methodiek en uitleg hoe e.e.a. in zijn werk gaat.

Eerste brief

Als je geflitst bent, krijg je een brief thuis gestuurd van de Landrat van de Kreis waar dit gebeurd is. In deze brief, gericht aan de kentekenhouder, wordt vriendelijk verzocht mede te delen wie er op datum X op plaats Ymet de betreffende wagen heeft gereden. Hiervoor is een "antwortblatt" bijgevoegd. Bij geringe boetebedragen is meteen een acceptgiro aangehecht, maar die kan meteen in de afval emmer.

Is de brief in het Duits, kun je de ambtelijke molen wat vertragen door een briefje terug te sturen dat je geen woord begrijpt van wat men je toegestuurd heeft. Iedere EU-burger heeft namelijk het recht een tenlastelegging van een strafbaar feit te horen/lezen in een (Europese) taal die hij machtig is. Soms hoor je hierna al niets meer, soms krijg je ook meteen al een brief in het Nederlands (Kreis Kleve, Borken, Wesel en vast nog wel meer GrenzKreise).

Nu gaan we verder. De kentekenhouder is verplicht naar beste eer en geweten aan te geven wie er gereden heeft. Maar... hij is niet verplicht zichzelf aan te geven èn ook familie uit de eerste graad hoeft hij niet te aan te geven. Bovendien is hij niet verplicht een rittenadministratie bij te houden en mag hij vergeetachtig zijn. Dat kan immers de beste overkomen. Dus nu gaan we een briefje terugsturen in de trant van: "Het spijt me zeer, maar ik kan op uw foto niemand herkennen. De wagen met kenteken ab-cd-12 is van mij, maar ik leen haar regelmatig uit en ik heb geen flauw idee wie er op datum 1-1-2001 met het ding gereden heeft. Stuurt u alstublieft meer beeldmateriaal, mogelijk in een betere kwaliteit, zodat ik wellicht de chauffeur herken.

Tijdrekken, rekken,rekken......

De bedoeling van dit alles is tijdrekken. De Duitse politie moet binnen 3 maanden een persoon hebben gevonden, tegen wie ze een strafzaak kunnen beginnen. Als ze vermoeden dat de kentekenhouder ook de overtreder is geweest, beginnen ze deze zaak binnen 3 maanden en hebben ze daarna meer tijd, dus het is zaak om de verdenking van de kentekenhouder af te schuiven.

Als dat lukt heeft de Landrat een probleem. Meer foto's hebben ze meestal niet en anders herhalen we gewoon het eerste briefje nog even. "Deze foto's zijn duidelijker, maar ik kan nog steeds niet zien of het nou mijn neefje Kwik, Kwek of Kwak is."
(Overigens is het hier ook een optie eerlijk aan te geven dat meneer A.M. El Mansour, woonachtig te Casablanca op 1832 Boulevard Aïn Dab, gereden heeft. Duitsland heeft geen enkel verdrag met Marokko, dus laat ze daar maar lekker een briefje heen sturen. Maar wat er na zoiets gebeurt, is nog niet getest: ervaringen graag op het forum posten.)

Herkenbaar?? Of onherkenbaar....

Dus wat gaan ze doen? Ze komen nu langs. De politie of iemand van het Strassenverkehrsamt komt aan de deur met de foto, ter vergelijking. Als de politie voor de deur staat vlak nadat je geflitst bent, moet je dus niet de deur open doen. Of iemand anders sturen. Want als ze vinden dat de persoon in de deuropening wel erg op de persoon op de foto lijkt, zie dan maar het tegendeel te bewijzen. Dus de kentekenhouder gaat in bed liggen en een huisgenoot doet open. "Goedemiddag, herkent u de persoon op deze foto?" - "Nee, sorry. Dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Heeft u een huiszoekingsbevel? Nee? Dan zou ik graag weer Wegmisbruikers gaan kijken, ik vind die meneer Spee zo'n geweldige vent." Huisgenoten moeten zich niet laten intimideren of bang zijn voor restrictie's, het is legaal te vergeten hoe je huisgenoten eruit zien. Dementie, Alzheimer, roept u maar.

In Duitsland zijn verhalen bekend dat er vanaf nu gepost gaat worden, net zolang tot ze iemand uit het huis van de kentekenhouder zien komen die op de foto lijkt. Maar dat doen ze niet voor een boete van 30 euro... en of ze de Nederlandse collega's zo gek krijgen is nog maar de vraag.

Hebben ze niemand kunnen vinden binnen de gestelde 3 maanden, dan wordt aan de kentekenhouder opgedragen de komende tijd (1 of 2 jaar meestal) een rittenadministratie bij te houden. Zodat toekomstig altijd een Fahrer bekend is als de wagen met dit kenteken weer iets fout doet. Maar dat hoef je als Nederlander natuurlijk dan alleen voor je Duitse ritten te doen.

Alle ervaringen tot nu toe leren dat voor de kleine vergrijpen niet echt moeite gedaan wordt. Betaal je de eerste acceptgiro niet, of stuur je een briefje in het Nederlands terug, dan is het ze allemaal veel te veel moeite achter je aan te gaan. Maar maak je het te bont, dan zijn de Beamten nog echt Beamten en bijten ze zich vast als terriërs, dus dan moet je slim zijn.

 

(met dank aan BrakeFire)

Ga naar top

 

Geflitst in Zwitserland

Op dit moment zijn er nog geen methodiek en uitleg over snelheidsovertredingen in Zwitserland. Voorlopig verwijzen we u naar het forum onder juridisch. Daar staan legio topics over "geflitst in Zwitserland" Gebruik de zoekfunctie en u zult al een heleboel informatie vinden.

Ga naar top

 

Radar detectoren in het buitenland

Iedereen in de Europese Unie heeft recht op vrije ontvangst en vergaring van informatie. Dat staat in het mensenrechtenverdrag van Rome. Een radardetector is een ontvanger van informatie. Die informatie wordt om redenen van verschillend karakter en noodzaak verzameld, waar een overheid geen stigmatiserend oordeel over mag vellen. We proberen hier een lijst van de met de auto te bezoeken Europese landen bij te houden en hun actuele wetgeving.

In Nederland voert de flitsservice.nl nog steeds strijd tegen het radardetector verbod. In het buitenland is dit een onbegonnen zaak. Weet wat u doet.......

Land: Bezit toegestaan: Gebruik toegestaan: Meer informatie
Belgie nee nee  
Denemarken ja ja  
Duitsland nee (va. 1-12-2001) nee
Engeland ja nee  
Frankrijk nee nee  
Italie nee(*) nee(*)  
Luxemburg nee nee  
Nederland ja (tenzij handel) nee (va. 1-1-2004)  
Noorwegen nee(*) nee  
Oostenrijk nee nee  
Spanje nee (va. 1-5-2002) nee  
Zweden nee nee  
Zwitserland nee nee  

Deze lijst is per 23 juli aangevuld. Aanvullende info is welkom (bij verkeersbureaus verkrijgbaar).

Laatste update van deze lijst: juli 2007 (* = gewijzigd)

Ga naar top

 

Vangrailcamera's in Zwitserland

De volgende foto's zullen u misschien bekend voorkomen. Ze gaan rond in een e-mail over zogenaamde vangrail camera's die ook snelheidsovertredingen registreren. De mail kunt u in Nederland af doen als een fabeltje. Maar ze bestaan echter wel, in Zwiserland!! Met name de vangrail camera's zijn zéér slecht zichtbaar. Wees dus gewaarschuwd al u in Zwiserland rondrijdt, ook de Zwitserse Big Brother is watching you! Ook in Zuid-Duitsland en Oostenrijk kunt u deze camera's tegenkomen.





Flitsservice.nl heeft een document weten te bemachtigen waar de locaties van de meeste camera's in staan. Let wel! Het is aannemelijk dat deze lijst aan verandering onderhevig is! Het zou kunnen dat er inmiddels al (veel) meer langs de Zwitserse auto(snel)wegen staan dan ik het document genoemd! Klik hier voor het document. Voor meer informatie klik >>hier<<.

Ga naar top

Ital´e en snelheidscontroles

Italïe, het land van de snelle automerken zoals Ferrari, Masserati, Lamborghini. Bij dit soort automerken denken we al gauw aan snelheid, snel rijden, doorrijden. Bij de Scuderi Ferrari denken ook aan formule 1, 280 kilometer per uur en 3keer G in de bochten. Als vakantieganger kent u Itaïe misschien ook heel anders.......


Links op de foto. Hee, die kennen we??


Autovelox? Optospeed?

Het apparaat wat u op de foto ziet lijkt erg veel op de in Nederland bekende optospeed maar is het niet! In tegenstelling tot Nederland, waar de optospeed eigenlijk niets meer dan een mislukt project van Ome Koos is, wordt de autovelox in Italïe erg veel ingezet voor snelheidscontroles. Met name op de snelwegen worden ze veelvuldig ingezet. Wat wel weer heel erg attent van de Polizia Stradale (autoweg politie) is, is dat men de controleplekken vaak goed zichtbaar opstelt. Langs de Italiaanse snelwegen vind u houten "hondenhokjes" in de kleuren van de Polizia Stradale (cyaan-blauw met wit) waar de optospeed in opgesteld kan worden. Ook vinden we betonnen constructies waar ze in geplaatst zijn. Ze zijn mede herkenbaar aan de gaten in de constructie aan de wegzijde waarachter de autovelox staat opgesteld. Deze gaten zijn nodig voor de werking van de autovelox.

Exclusieve repo van flitsservice.nl over de autovelox


We hebben een tweetal documenten waarop staat aangegeven waar de vaste controleplekken van Italïe staan opgesteld. U vind ze hier en hier. In Italïe kennen ze ook een soort flitsservice.it De site heet echter anders. Daar is ook duidelijk te lezen dat men niet alleen gebruik maakt van de optospeed in Italïe. Ook het gebruik van radar en laser is in Italïe een hele gewone zaak. Voor meer informatie; www.autovelox.net Ook nog een link naar de website van de Italïaanse snelwegen. Net zoals in Nederland, en ook steeds meer andere Europese landen, opletten in Italïe.

Op het forum komt wel eens de vraag voorbij wat te doen bij een Italiaanse boete. Voor zover ons bekend worden Italiaanse verkeersboetes niet tot in den overdrevene in het buitenland verhaald. Wij kennen geen verhalen dat de Italianen zover gaan om Nederlandse incassobureaus in te schakelen. Aan de andere kant, als men een forse overtreding begaat geldt natuurlijk ook dat men in Italïe ook niet gek is. Het zou dus zomaar mogelijk zijn dat u wél een brief van de Polizia Stradale op de deurmat vind. Net zoals de "Duitsland methode" raden we u aan om in ieder geval even een briefje in gewoon Nederlands te sturen dat u het prettig vind dat de Polzia uw gestolen video 8 camera terug gevonden heeft, maar dat u niet goed begrijpt waarom u daar nu voor moet betalen. Inmiddels hebben we een topic geopend waar men ervaringen uit het buitenlans, dus ook Itaïe kan delen met andere forummers. U vind deze topic hier. Dus hebt u ervaring met een Italiaanse boete, verzoeken wij u te reageren en uw ervaringen te delen, ter lering en vermaak van anderen.

 

Ga naar top

--Laatste update: 19 september 2007--
Tekst en opmaak: Tukker_Pat, Martijn

 

Copyright 2007 ©Flitsservice.nl --Disclaimer--