COLUMN Dion van Rijn: snelheidscontrole is kaal plukken voor spekken staatskas





 

Gisteren heeft het Ministerie van Justitie bevestigd wat de burger al jaren weet en zegt, maar wat al even lang door allerlei zogenaamde deskundigen wordt tegengesproken. De boetes die u en ik krijgen voor elke lullige verkeersovertreding heeft niets te maken met het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers maar alles met het spekken van de staatskas. Een soort belastingmaatregel waar geen enkele vorm van bezwaar tegen bestaat of het moet zijn dat je, na betaling, naar de rechter kunt gaan om aan te tonen dat je niet fout was. Zelden rechters ontmoet die meer zwart / wit denken dan kantonrechters.

Door Dion van Rijn

Deze categorie rechters behandelt meestal de wat meer eenvoudige overtredingen en heeft absoluut geen oog voor de omstandigheden maar toets het gedrag dat in strijd zou zijn met de verkeersregels en veroordeelt dan degene die in bezwaar ging. Een kleine google opdracht naar hoogtes van boetes doet vermoeden dat deze melkkoe toch onderhand wel het maximum heeft bereikt en dat de rek er echt uit is. Voetbalhooligans en doodrijders komen weg met taakstraffen maar een boete van meerdere honderden euro’s is heel normaal voor een verkeersovertreding en als je niet direct betaalt staat het cjib (Centraal Justitieel Incasso buro) een aantal vorderingsmogelijkheden ten dienste waar iedere ondernemer jaloers op zou worden. Het invorderen van een auto en in gijzeling nemen van de bestrafte zijn maar enkele voorbeelden. Denk overigens niet dat je, net zoals echte boeven, kunt gaan zitten in plaats van betalen. Nee hoor, als je gegijzeld wordt dan zit je voor een bepaalde tijd, net zoals die echte boef en daarna ben je vogelvrij en mag je afwachten wanneer je weer gegijzeld wordt en dat net zo lang tot dat je de boete echt hebt betaald.

Er zijn natuurlijk hufterige verkeersovertredingen. Parkeren op een invalide parkeerplaats moet je afstraffen. Een doorrijder op een zebrapad, hard aanpakken maar die pakken ze nu juist vaak niet. Nee, het gaat om die mensen die met een busje of auto langs de A73 staan op plekken waar je om volstrekt onduidelijke reden maar 100 mag rijden op een autosnelweg en dat ook nog doen om zo het aantal verkeersslachtoffers terug te brengen. De meeste ongelukken daar gebeuren volgens mij omdat iedereen op de rem gaat als ze weer dat groene busje zien. Ik zie ze met bussen vol zwart gele mensjes op weggetjes staan waar geen mens komt en waar in geen honderd jaar een aanrijding is gebeurd laat staan verkeersslachtoffers zijn gevallen. Hoezo, terugdringen van verkeersslachtoffers? Nee, de gewone mens kaalplukken omdat ze vijf kilometer harder rijden dan toegestaan is of omdat ze een vreselijke overtreding begaan zoals een kapotte koplamp of zoiets onbenulligs. Tijdens recent zappen bij wegmisbruikers uitgekomen en mogen aanschouwen dat iemand na lang zoeken een bekeuring kreeg omdat zijn ruitenwisservloeistofreservoir niet voldoende vloeistof bevatte. De verbaliserende agent in kwestie snapte niet eens dat de bestuurder boos werd en vond dat hij de dupe was van een overijverig agentje die eindeloos bleef zoeken om weer een burger te pesten.

Nu de discussie steeds luider wordt dat het cjib wel erg veel dwangmiddelen heeft, komt de staatssecretaris met de maatregel die alle discussie verder overbodig maakt. Bij hoge boetes mag men gespreid betalen. Op die manier heeft Jan met de pet minder pijn van zijn straf,. En ik maar denken dat die hoge boetes zijn om iedereen er van bewust te maken dat men een betere verkeersdeelnemer moet worden en bij gebrek aan normbesef men dat moet voelen. Ben je gek? Als de centjes maar komen. Desnoods met gespreide pijn en betaling.

 
 
Bron: Dichtbij.nl
 
  30-4-2015  


|

FlitsKaart