GGD wil trajectcontrole op A12 bij Arnhem terug





 

GGD Gelderland-Midden pleit voor trajectcontrole op de snelweg A12 tussen knooppunt Velperbroek en knooppunt Waterberg bij Arnhem. Als verkeer zich houdt aan de maximumsnelheid van 100 kilometer per uur, verbetert de luchtkwaliteit in de wijken naast de rijksweg.

Bekijk ook... Rijkswaterstaat: "Geen aanleiding terugkeer trajectcontrole A12'

De GGD heeft in opdracht van de gemeenten Arnhem, Rheden en Rozendaal in 2010 - vóór de verbreding van vier naar zes rijstroken - onderzoek gedaan naar de luchtkwaliteit.

Nieuw onderzoek
Onlangs is dat onderzoek herhaald. Daaruit blijkt dat de luchtkwaliteit sinds 2010 is verbeterd. Fijnstof is met 25 procent afgenomen, stikstofdioxide met 5 procent en roet met 31 procent.

Afname fijnstof
De afname van fijnstof op de A12 wijkt niet af van het landelijke gemiddelde. Die van stikstof en roet wel. Roet is meer afgenomen dan het landelijke gemiddelde van 21 procent; op de A12 is het 31 procent. De concentratie stikstofoxiden is minder gedaald. Landelijk is dat 15 procent, aan de A12 5 procent. De concentratie stikstofoxiden kan omlaag als de snelheid op de A12 lager zou zijn.

Nog eens een daling
Na de verbreding van de A12 in 2012 is de trajectcontrole weggehaald. Uit een controle in 2013 bleek dat liefst 44 procent van de automobilisten zich niet hield aan de maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Als automobilisten dat wel doen, daalt de concentratie stikstofoxiden volgens het RIVM met 10 procent.

 
 
Bron: de Gelderlander
 
  27-10-2016  


|

FlitsKaart