Woordvoerder 3VO wegpiraat


AMSTERDAM - Bert Woudenberg, woordvoerder van de Verenigde Verkeersveiligheids Organisatie 3VO, is door Peter R. de Vries betrapt op veel te hard rijden. In het SBS 6-programma is vanavond (13-12-2001) te zien hoe Woudenberg de maximumsnelheid herhaaldelijk overschrijdt. Ook snelheidscontroleurs werden gesnapt op racen.

Betrapt

Met 156 kilometer per uur waar je 120 mag, tot twee keer toe door rood rijden en met zeer hoge snelheden langs wegwerkzaamheden scheuren. Foei, foei en nog eens foei! De meest notoire Nederlandse wegpiraat zou zich er niet voor hoeven te schamen, ware het niet dat de snelheidsduivels die deze verkeersovertredingen begingen, de snelheidscontroleurs zelf zijn. Na het 'flitsen', onderweg naar het politiebureau, op heterdaad betrapt...

Ze werden 'geschaduwd' door SBS-misdaadverslaggever Peter R. de Vries, die er vanavond in zijn uitzending uitgebreid bij stil zal staan. Het onweerlegbare beeldverslag van die 'achtervolgingen' is ronduit onthutsend: de controleurs blijken snelheidsmaniakken van de ergste soort!

Gewapend met snelheidsmeter en tv-camera volgden de programmamakers de 'flitsende flikken'. Slechts een greep uit de overtredingen: op de N203 bij Krommenie wordt, nadat tot twee keer toe een rood licht is genegeerd (boete: Hlf. 180), 103 km gereden in plaats van de voorgeschreven 70, korte tijd later wordt 120 km/u gemeten op een plek waar de limiet 100 is. Op de A2 bij Utrecht wordt een andere politiewagen geklokt met 124 in de '100 km zone', op de A15 wordt diezelfde maximumsnelheid met een royale 40 km overschreden.

Allemaal overtredingen waar de gewone burger boetes van honderden guldens voor moet betalen, maar kennelijk bepalen de snelheidscontroleurs hun eigen regels. Helemaal bont maakt een 'flitser' het op de A4: na gedane controlearbeid passeert hij het punt waar zojuist nog zijn eigen camera stond met 156 km/u, terwijl je ook hier uiteraard niet harder dan 120 mag. Korte tijd later, op de A9, zien we dezelfde wagen steeds keurig afremmen voor de vaste radarkasten.

Je zou denken dat bij zoveel verkeersonveiligheid de organisatie 3VO wel het schuim op de lippen moet krijgen... Dat is ook zo, zij het om een andere reden. Ook Bert Woudenberg, woordvoerder van 3VO, werd door De Vries gevolgd en daarbij betrapt op diverse grove verkeersovertredingen: in de bebouwde kom 65 km in plaats van 50, bij wegwerkzaamheden 126 als 90 mag, weer even later 131 bij een toegestaan maximum van 100 en, als klap op de vuurpijl, 142 km/u als 70 is voorgeschreven. Bij aanhouding door de politie zou onmiddellijk Woudenbergs rijbewijs worden ingevorderd, naast een boete van Hlf. 1060.

Het verweer van 'Meneer Veilig Verkeer'? ,,Ik voelde me bedreigd door de achtervolgers, ze hebben me de stuipen op het lijf gejaagd. Zo werd op diverse momenten hinderlijk dicht achter mij gereden en werd ik met hoge snelheid genaderd", laat Woudenberg weten. Hij heeft dan ook, twee dagen na de 'achtervolging', aangifte gedaan bij de politie. "Je weet het nooit, na 11 september."

'Snelheids-'officier van justitie mr. Koos Spee zegt over het rijgedrag van 'zijn' politiemensen: "Dit kan niet! Door rood licht rijden is helemaal belachelijk, maar te hard rijden mag natuurlijk ook nooit. Ik ga met de betrokkenen een pittig gesprek voeren, want deze mentaliteit past niet bij een politieagent."

Over het wangedrag van Woudenberg zegt Spee, met gefronste wenkbrauwen: "Dit is zorgelijk." Ook de officier werd door de cameraploeg gevolgd, maar hij bleek zich wel bewust van zijn voorbeeldfunctie: Spee beging niet één overtreding.

Bron: Peter R. de Vries
Bron: De Telegraaf On-line

Commentaar Flitsservice


Wat we eigenlijk al wisten wordt weer bevestigd. Zelfs de meest "heilige boontjes" worden op deze manier betrapt. Dat controleurs de limieten overtreden wisten wij allang. Dit geven ze ook toe aan ons, net zoals ze de zin van bepaalde controles zelf ook sterk in twijfel trekken. Sommige controleurs zetten dan de marge op 15 km/u te snel, voordat er een foto gemaakt wordt.

De heer Woudenberg wordt vervolgens ook gevolgd, net zoals vele andere burgers elke dag. Die worden namelijk gevolgd door de videoauto's van de KLPD. De smoes die Woudenberg hier gebruikt is een veelgehoord excuus door de heren en dames van de videowagens. Je zou toch verwachten dat de heer Woudenberg wel het 0900-TUIG (8844) nummer zou kennen om terstond de politie te bellen bij een mogelijke bedreiging. Overigens is dit niet de eerste keer dat de heer Woudenberg "gepakt" wordt. Al enkele jaren eerder was hij gevolgd met 140 km/u op de teller.

Aan de heer K. Spee onze complimeten. Dit is iemand die zijn morele verantwoording neemt en het "goede" voorbeeld geeft. Toch wordt ook hij weleens geflitst, zoals hij laatst toegaf. Meneer Spee reed 131 km/u waar 120 km/u was toegestaan. Hij was vergeten de cruise control aan te zetten. Dit criminele gedrag werd daarop meteen afgestraft. Dit is dezelfde meneer die ooit verklaard heeft dat "zelfs 1 kilometer te hard, crimineel is".



Commentaar Bert Woudenberg


“Sinds oktober 2001 ben ik in mijn auto op een aantal dagen vanaf mijn huisadres achtervolgd door verschillende auto’s, waarvan de inzittenden in de directe omgeving van mijn woonhuis soms lange tijd hadden staan wachten. Dat ik gevolgd werd, heb ik onderweg iedere keer zelf met ‘trucjes’ kunnen vaststellen door bijvoorbeeld sneller en langzamer te gaan rijden, wel en niet van rijstrook te wisselen en plotseling te parkeren op een verzorgingsplaats langs de autosnelweg. De verborgen camera brengt vooral het door de situatie ontstane verkeersgedrag in beeld.

Het is de volgauto’s steeds gelukt in mijn buurt te blijven. De aanwezigheid en het verkeersgedrag van de volgauto’s gaven mij wel elke keer een zeer bedreigend gevoel, bezorgden mij veel onrust en lieten bij mij een gespannen en gejaagde stemming ontstaan. Hiermee zal ongetwijfeld ook mijn lichamelijke en medische situatie te maken hebben. Ik ben namelijk herstellende van een mij kortgeleden overkomen ernstig hartinfarct. Voorts was er sprake van vervelende manoeuvres die mijn achtervolgers uitvoerden. Zo werd er op diverse momenten hinderlijk dicht achter mij gereden, werd ik met hoge snelheid genaderd, werd er op het laatste moment afgeremd en werd er gevaarlijk achteruit op de vluchtstrook en de invoegstrook van de autosnelweg gereden.

In de volgauto’s zaten steeds twee mensen, van wie een met een camera. Het lukte mij ondanks alles de kentekens van deze volgauto’s te noteren. Over deze kentekens en mijn ervaringen met de volgauto’s heb ik begin november het politiekorps Hollands Midden op de hoogte gesteld. Ik heb daarover tevens enkele verklaringen op schrift afgegeven. Op basis van deze gegevens heeft de politie een onderzoek ingesteld en is er tussen de politie en mij een strategie voor het vervolg afgestemd. Uit mededelingen van de politie was mij duidelijk geworden dat de volgauto’s leaseauto’s betreffen van Toplease te Breda en in langdurig gebruik zijn bij Endemol BV. In verband hiermee is door de politie nog geďnformeerd bij de contactpersonen van beide bedrijven. Dinsdag 11 december 2001, twee dagen voor de SBS6-uitzending, werd mij definitief duidelijk dat het een verborgen camera-actie was van Peter R. de Vries.”



Commentaar Flitsservice


Wat Bert Woudenberg zegt wil nog lang niet goed praten wat hij heeft gedaan. Mocht een willekeurige burger dit overkomen, dan neemt die onmiddelijk contact op met de politie. Je gaat niet eerst de regels met voeten treden en dan pas melding bij de politie maken. Maar omdat het nu op tv komt, komt hij ineens met een verklaring. Ja ja, zo lusten we er nog wel een paar.