Verkeershufters bij werk aan de weg harder aangepakt: "Soms krijg je zelfs een blikje naar je hoofd"





 

Automobilisten rijden bij wegwerkzaamheden en ongevallen veel te hard. Mensen die aan de weg werken voelen zich daarom soms opgejaagd wild. De rode kruisen boven afgesloten rijstroken worden regelmatig genegeerd, soms gaat het vreselijk mis.

Zoals in oktober op de A12, waarbij een 51-jarige wegwerker uit Tilburg werd doodgereden. Om de wegwerkers en hulpverleners in bescherming te nemen gaan politie en Rijkswaterstaat de 'hufterige weggebruikers' harder aanpakken.

Tunnelvisie
Marcel Oerlemans, officier van dienst bij Rijkswaterstaat en zelf ook veel op de weg aanwezig, vertelt in het Omroep Brabant programma Onder Ons dat de wegwerkers meer dan eens lelijke woorden roepen naar weggebruikers. "Dat is ook niet zo gek als je ziet hoe mensen zich misdragen."

Volgens Oerlemans hebben automobilisten niet meer in de gaten hoe snel 120 kilometer per uur is. Zeker als je stilstaat als hulpverlener naast de snelweg. "Als je op de snelweg rijdt, ontstaat er een soort tunnelvisie doordat iedereen dezelfde kant oprijdt met dezelfde snelheid."

Direct naar de strafrechter
Politie gaat weggebruikers die het rode kruis boven de weg negeren harder aanpakken. Overtreders krijgen geen bekeuring meer maar gaan direct naar de strafrechter. "Het signaal dat we daarmee afgeven maakt misschien eindelijk duidelijk wat het risico is van werken op een snelweg", aldus Oerlemans.

Rijkswaterstaat zorgt voor veilige werkplekken bij reparaties aan de snelweg of bij ongelukken. Doel is het zo goed mogelijk laten doorstromen van het verkeer. "Mensen remmen niet af, negeren rode kruisen en reageren agressief naar medewerkers van Rijkswaterstaat. Soms krijg je zelfs een blikje naar je hoofd gegooid."

Enorme kostenpost
Zeventien buffervoertuigen van Rijkswaterstaat hebben het dit jaar moeten ontgelden. Een enorme kostenpost volgens Oerlemans maar de voertuigen met pijlen hebben wel hun nut bewezen.

"Mensen zien de rode kruisen niet omdat ze niet opletten. Maar als je 33 meter per seconde rijdt dan is naar buiten kijken zo belangrijk."

 
 
Bron: Omroep Brabant
 
  12-11-2014  


|

FlitsKaart