Pagina 1 van 1  [ 45 berichten ]
Offline Roaddevil
Die hard
di 11 jul 2006, 14:08 Bericht 

Citaat:
Molke-auto kantelt by Balk

De Sudergowei tusken Balk en Riis is
tiisdei de hiele middei ôfsluten foar
ferkear om't der in molke-auto kantele
is. Der moat 32.000 liter molke út de
auto pompt wurde. In rychje beammen
dêr't de auto tsjin botst is, moat kapt
wurde.

De auto kantele doe't de bestjoerder
útwike moast foar in foargonger dy't
hurd remme om't plysjeminsken in
flitser pleatsten yn de berm. De
sjauffeur fan de molkauto rekke ferwûne.

Bron: Omrop Fryslan

Vertaling:
Citaat:
Melk-auto kantelt bij Balk

De Sudergowei tussen Balk en Rijs is dinsdag
de hele middag afgesloten voor verkeer omdat
er een melk-auto gekanteld is. Er moet 32.000
liter uit de vrachtauto gepompt worden.
En rij bomen waar de vrachtwagen tegenaan is
gereden moet gekapt worden.

De auto kantelde toen de bestuurder moest uitwijken
voor zijn voorganger die hard remde omdat
politiemensen een flitser in de berm plaatsten.
De chauffeur van de vrachtwagen raakte gewond.

Op de radio werd er nog bij gemeld dat de betreffende
voorgaande bestuurder is doorgereden.
Offline fb
Master
di 11 jul 2006, 14:19 Bericht 
:x :x :x :D :x :x :x

"Op de radio werd er nog bij gemeld dat de betreffende
voorgaande bestuurder is doorgereden. "

Waarom zou hij ook stoppen. Hij heeft niets met het ongeluk te maken en de politie was al aanwezig, dus hulp verlenen hoeft ook niet.

Zo zie je maar weer: bumperkleven (vooral vrachtwagens) :nono: :nono:
Offline Worf
Master
di 11 jul 2006, 14:35 Bericht 
Ik ben bang dat justitie hier toch anders overdenkt.

Citaat:
Art. 7.

1. Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten indien:

1. bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander is gedood dan wel letsel of schade aan een ander is toegebracht;

2. daardoor, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander aan wie bij dat ongeval letsel is toegebracht, in hulpeloze toestand wordt achtergelaten.

2. Het eerste lid, aanhef en onderdeel a, is niet van toepassing op degene die op de plaats van het ongeval behoorlijk de gelegenheid heeft geboden tot vaststelling van zijn identiteit en, voor zover hij een motorrijtuig bestuurde, tevens van de identiteit van dat motorrijtuig.
Offline umpire
FS medewerker
di 11 jul 2006, 14:42 Bericht 
Jurjen, wat heb je nu weer gedaan O:) :wink: :lol: :thumb:
Offline Jurjen
FS medewerker
di 11 jul 2006, 14:43 Bericht 
fb, een vrachtwagen die opeens moet stoppen is nogal wat. En dan ook nog met klotsende melk.

Gewoon niet plotseling remmen, daar is toch niemand op berekend...
Offline garco
Master
di 11 jul 2006, 14:50 Bericht 
Worf schreef:
Ik ben bang dat justitie hier toch anders overdenkt.

Citaat:
Art. 7.

1. Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten indien:

1. bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander is gedood dan wel letsel of schade aan een ander is toegebracht;

2. daardoor, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander aan wie bij dat ongeval letsel is toegebracht, in hulpeloze toestand wordt achtergelaten.

2. Het eerste lid, aanhef en onderdeel a, is niet van toepassing op degene die op de plaats van het ongeval behoorlijk de gelegenheid heeft geboden tot vaststelling van zijn identiteit en, voor zover hij een motorrijtuig bestuurde, tevens van de identiteit van dat motorrijtuig.

Misschien heeft ie het niet eens gezien, had zijn oogjes op de berm gericht natuurlijk.
Offline Liar
FS Getrouwd
di 11 jul 2006, 15:03 Bericht 
Precies. Om dat te zien had hij/zij in zijn/haar binnenspiegel moeten kijken. En wie doet dat nou nog tegenwoordig?
Offline pASCII
Master
di 11 jul 2006, 15:12 Bericht 
Vrachtwagen had gewoon voldoende afstand moeten houden.
Offline Ivo
FS Getrouwd²
di 11 jul 2006, 15:18 Bericht 
Vrachtauto had gewoon door moeten rijden, hij reed immers niet te hard?

Kortzichtige reactie's hier

Enig idee wat het met een vrachtauto met MELK doet als je ineens vol in de ankers moet omdat iemand voor je hard remt of een of andere kamikazeactie uitvoert wat je niet verwacht?

Hij heeft iig voldoende afstand bewaard want anders had ie die auto wel geraakt, nu kon ie nog uitwijken.

En daarbij, welke debiel haalt het in zijn hoofd om vol in de remmen te gaan als er een melkauto achter je zit. Bij een gewone bakwagen of oplegger kan het nog een keer... (ligt ook nog aan de lading) maar bij een melkauto...

[s]Binnenspiegel[/s] Spiegels? Waarom? ik rij toch altijd vooruit...

Ik kom daar trouwens vrij regelmatig langs en daar mag je 80... Dat zegt dan dus wel weer iets over die actie van de automobilist
Offline lobotm
Master
di 11 jul 2006, 15:31 Bericht 
Als die controle er niet had gestaan was het ongeluk ook niet gebeurd dus gewoon geld bij de rovers bende van Spee ophalen.
Offline harry
Die hard
di 11 jul 2006, 16:17 Bericht 
zie dat krijg je nou met die struikrovers. ze staan er voor onze (veiligheid) maar je krijgt er alleen maar ongelukken van. kooooooootje je moet de weggebruiker niet afleiden!!!!!! maarja het gaat jou alleen maar om de poen.
Offline DjRedMar
Die hard
di 11 jul 2006, 16:26 Bericht 
koos wil iedere week een nieuwe atoz toch?
Offline MizJ
FS Getrouwd²
di 11 jul 2006, 20:33 Bericht 
ik wil ook zoveel :-?

idiote actie van die automobilist..remmen voor een flitser ok, maar breng dan niet je mede-weggebruikers in gevaar...sukkel!
Offline Jurjen
FS medewerker
di 11 jul 2006, 21:12 Bericht 
Aan de reacties gezien pleitten sommigen voor verdekte onzichtbare controles...
Offline toledo
Die hard
di 11 jul 2006, 21:34 Bericht 
of helemaal geen controles :wink:
Offline MizJ
FS Getrouwd²
di 11 jul 2006, 21:41 Bericht 
Jurjen schreef:
Aan de reacties gezien pleitten sommigen voor verdekte onzichtbare controles...

no way! vind het alleen erg dom om dan hard te gaan remmen als er wat achter je rijd. Is vragen om moeilijkheden!
Offline vw-driver
Master
di 11 jul 2006, 21:42 Bericht 
Jurjen schreef:
fb, een vrachtwagen die opeens moet stoppen is nogal wat. En dan ook nog met klotsende melk.

die tankwagens hebben schotten, dus zomaar gewichtsverplaatsing valt wel mee
Offline Janinho
Die hard
di 11 jul 2006, 21:46 Bericht 

In een ander topic probeerde iemand mij uit te leggen dat een vrachtwagen een kortere remweg heeft dan een personenauto, dus waarom het hier dan is foutgegaan blijft de vraag.

Het is overigens niet verboden om te remmen voor een snelheidscontrole. Aangezien de vrachtwagen moest uitwijken ga ik er van uit dat de vrachtwagen aanvankelijk net zo hard reed als de personenauto en derhalve ook te snel reed.
Offline vw-driver
Master
di 11 jul 2006, 21:48 Bericht 
zgn eendeneffect treed toch op , onnodig remmen , is een topic over dat mensen remden voor eenden en dat de verzekering niet betaald , geldt dus ook voor een radarcontrole, betreffende topic effe zoeken ...

http://www.flitsservice.nl/phpBB/viewto ... emmen+eend
Offline egeltjes
Master
di 11 jul 2006, 21:59 Bericht 
Deze keer is het een melkwagen.
De volgende keer een (volgeladen) touringcar ???
Offline Worf
Master
di 11 jul 2006, 22:01 Bericht 
Of erger. Een wagen met LPG. Denk aan dat tragische ongeval in Spanje vlak naast die camping.....
Offline Ivo
FS Getrouwd²
di 11 jul 2006, 22:07 Bericht 
Janinho schreef:
In een ander topic probeerde iemand mij uit te leggen dat een vrachtwagen een kortere remweg heeft dan een personenauto, dus waarom het hier dan is foutgegaan blijft de vraag.

Ik blijf hier bezig...

Je rijdt achter iemand aan met een vmax van 80km/h

Stel

Hij remt volop en jij remt 2seconden later, wat moet je doen als je bestuurder van de achterste auto bent.

a Je moet net zo hard remmen dan je voorligger en je staat op tijd stil
b Je moet harder remmen om een botsing te voorkomen
c Je remt helemaal niet

Ik moet hier ook altijd alles zelf uitleggen heh :wink:
Offline vw-driver
Master
di 11 jul 2006, 22:08 Bericht 
dan hebben we het over spanje en over tijden dat veiligheid een onderonsje was :zzz:
Offline Bussloo
Master
di 11 jul 2006, 22:16 Bericht 
En wat als er iets op de weg zou liggen? Een koe (om even in de sfeer te blijven) bijvoorbeeld. Dan moet die melkwagen ook op tijd stil kunnen staan.
Offline Maserati Teun
FS medewerker
di 11 jul 2006, 22:27 Bericht 
Garfield schreef:
Janinho schreef:

Ik blijf hier bezig...

Stel

Hij remt volop en jij remt 2seconden later, wat moet je doen als je bestuurder van de achterste auto bent.

c Je remt helemaal niet

Je zou er moe van worden. :lol: :lol:
Offline Maserati Teun
FS medewerker
di 11 jul 2006, 22:30 Bericht 
Bussloo schreef:
En wat als er iets op de weg zou liggen? Een koe (om even in de sfeer te blijven) bijvoorbeeld. Dan moet die melkwagen ook op tijd stil kunnen staan.

Ik mag hopen dat de vrachtwagenchauffeur vergenoeg vooruitkijkt om die koe te zien liggen zonnen. :lol:
Offline Janinho
Die hard
di 11 jul 2006, 22:38 Bericht 

@ Garfield Als je nou eens twee seconden afstand houdt..... Er staat bovendien nergens dat de auto tot stilstand afremde, waarschijnlijk alleen afgeremd tot iets onder de Vmax (optie a).
Offline Bussloo
Master
di 11 jul 2006, 23:04 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Bussloo schreef:

Ik mag hopen dat de vrachtwagenchauffeur vergenoeg vooruitkijkt om die koe te zien liggen zonnen. :lol:

Tja, ik heb de laatste dagen zoveel vreemde capriolen van medeautomobilisten gezien dat ik blij ben dat ik een motoropleiding gehad heb. Anders was de C4 al meerdere keren in de flank geraakt.

Maar het verhaal vertelt niet wat de afstand was tussen de melkauto en de personenwagen. En zo mis ik nog meer feiten. Dus zonder deze onthoud ik mij van verdere gevolgtrekkingen. Bovenstaande reactie was slechts een gedachtenspinsel.
Offline ikinks
Master
di 11 jul 2006, 23:58 Bericht 
vw-driver schreef:
Jurjen schreef:

Verplaatsing van voor naar achter ja, maar bij een uitwijkmanouvre krijg je wel de druk buiten het zwaartepunt om.

Aan de andere kant, ik lees dat het om 32.000 liter ging, en dat zou betekenen dat die RMO afgeladen vol was. In dat geval kan de melk bijna niet klotsen. Linkere soep was het als de tank half of driekwart vol was, dan heeft de melk veel meer beweging en snelheid in de breedterichting.
Offline Warmaster
Master
wo 12 jul 2006, 6:09 Bericht 
MizJ schreef:

no way! vind het alleen erg dom om dan hard te gaan remmen als er wat achter je rijd. Is vragen om moeilijkheden!

Mensen schrikken van controles, ook als ze niet te hard rijden trappen ze op de rem. Goed werkt Koos, ben je trots op jezelf?
Offline Warmaster
Master
wo 12 jul 2006, 6:15 Bericht 
Worf schreef:
Of erger. Een wagen met LPG. Denk aan dat tragische ongeval in Spanje vlak naast die camping.....

Met het LPG vervoer is niets mis, dat is helemaal over beveiligd. Dat ding in Spanje (30 jaar geleden?) is helemaal niet te verglijken met nu. (En die wagen voldeed zelfs niet aan de eisen van die tijd) Toen een paar jaar geleden die tankauto afbrande op de rondweg van Eindhoven is er met de lading helemaal niets gebeurd, de tank heeft zelfs niet 1 keer gas afgeblazen. (via een overdrukventiel, dat in werking treed als de druk in de tank te hoog word door bijvoorbeeld hoge temperatuur). En de tankwagen was niet geladen met LPG, maar met een gas wat de zelfde eigenschappen had als LPG, maar de pers melde voor de handigheid maar dat het een LPG tanker betrof, wat de overheid op dat moment helemaal niet slecht uitkwam daar die toen probeerde om LPG af te schaffen omdat het gevaarlijk zou zijn. (lees te weinig accijns op leverd)
Offline Roelf
Master
wo 12 jul 2006, 6:50 Bericht 

Garfield schreef:
Janinho schreef:

Ik blijf hier bezig...

Stel

c Je remt helemaal niet

b!
Offline Sandeman
FS medewerker
wo 12 jul 2006, 6:56 Bericht 
Had het victieve geval twee seconden afstand? O:) 8)
Offline Guppenklup
Master
wo 12 jul 2006, 7:46 Bericht 
blijkt wederom hoe gevaarlijk flitscontroles zijn :x
Offline Roeff-jan
Die hard
wo 12 jul 2006, 9:12 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Bussloo schreef:

Dan stopt hij en zal de koe nog even melken om de tank helemaal vol te krijgen
Offline ErikV
Master
wo 12 jul 2006, 9:46 Bericht 
Wie zegt dat de remmende automobilist te hard reed? Hij reed voor de melkwagen die een VMax van 80/90 heeft.

Waarschijnlijk een schrikreactie van de automobilist omdat dit gespuis bijna onzichtbaar in de berm stond (Fryske Dyken 2 anyone?). Dan krijg je dus deze ellende.

Wordt dus tijd om flitsers mooi zichtbaar neer te zetten met een mooie felle oranje-reflecterende coating!
Offline Warmaster
Master
wo 12 jul 2006, 10:03 Bericht 
Ja en een zwaailamp erbij, want ze flitsen toch alleen maar op gevaarlijke plaatsen?
Offline ikinks
Master
wo 12 jul 2006, 10:07 Bericht 
Ze hebben daar in Friesland wel een vooruitziende blik, gaan ze op een veilige plek staan waar 5 minuten later ineens een vrachtwagen kantelt, en zie: een gevaarlijke stek is geboren. :roll:
Offline Bestlevel
Pro
wo 12 jul 2006, 10:53 Bericht 

Foto`s van het ongeluk zijn te zien op http://www.flitsnieuws.nl/
Offline Curious
Nieuwkomer
wo 12 jul 2006, 13:08 Bericht 

Janinho schreef:
@ Garfield Als je nou eens twee seconden afstand houdt..... Er staat bovendien nergens dat de auto tot stilstand afremde, waarschijnlijk alleen afgeremd tot iets onder de Vmax (optie a).

Als meneer de chauffeur niet uitwijkt, walst ie over de auto heen, ongeacht afstand, want het is een noodstop.
Daar werkt ff iets meer kracht in mee van de lading, dan je waarschijnlijk zelf merkt als jij op je rem van de auto trapt.
Offline Bbas
Pro
wo 12 jul 2006, 16:44 Bericht 

Inmiddels is er ook een politiebericht verschenen op de site van de politie. Komt niet bij te staan DOOR een radarcontrole:

Citaat:
Harich N359: stremming door gekantelde melkauto - getuigenoproep
De politie heeft dinsdag een groot onderzoek ingesteld naar een eenzijdig ongeval op de Sudergoawei (N359) waarbij een melkauto met 33.000 liter melk kantelde. Hierdoor was de N359 vanaf 11.30 uur tot 18.30 uur in beide richtingen afgesloten voor al het verkeer. Het politieonderzoek, het overpompen van 10.000 liter melk, het kappen van een beschadigde boom, het reinigen van het wegdek en de berging van de melkauto met groot materieel vroeg veel tijd. Provinciale Waterstaat zorgde tussen afslag Oudemirdum en afslag Rijs voor een omleidingroute.

Vermoedelijk is de melkauto tijdens een uitwijkmanoeuvre gaan scharen en vervolgens op de zijkant tot stilstand gekomen. De politie wil graag in contact komen met de bestuurder/ster van de witte bestelauto die rond 11.30 uur voor de tankauto reed, rijdend in de richting van Koudum. Ook getuigen van het ongeval worden opgroepen om via telefoonnummer 0900 – 8844 contact te zoeken met politie Fryslân.

De 42-jarige vrachtwagenchauffeur uit Scherpenzeel raakte gewond en is met onbekend letsel per ambulance naar het ziekenhuis van Sneek gebracht. Bureau Ongevalanalyse van de politie Fryslân stelde een onderzoek in naar de toedracht van het incident. Het politieonderzoek wordt voortgezet.

bron: www.politie.nl/friesland
Offline Matthijs
Master
wo 12 jul 2006, 16:52 Bericht 

Warmaster schreef:
Ja en een zwaailamp erbij, want ze flitsen toch alleen maar op gevaarlijke plaatsen?

Er is minstens één ernstig ongeval gebeurt op de plaats waar ze staan te flitsen :x
Offline daffan
Nieuwkomer
za 15 jul 2006, 13:32 Bericht 

vw-driver schreef:
Jurjen schreef:

Bij ADR tankwagens (dus voor gevaarlijke stoffen) zijn deze SCHOTTEN verplicht ... bij melktankwagens zijn ze dus niet verplicht!

Ik heb gereden met tankopleggers voor vloeibare latex (net melkachtig zo vloeibaar) ZONDER deze schotten. Een tankwagen die melk vervoerd heeft deze slingerschotten dus waarschijnlijk ook niet.

extra info:
Compartimenten waarschijnlijk wel ... maar schotten dus weer niet
In het ADR moet een compartiment van slingerschotten zijn voorzien waneer de inhoud meer bedraagt dan 3000 liters
Offline BLikent
Master
za 15 jul 2006, 14:11 Bericht 
persbericht schreef:
groot onderzoek ingesteld naar een eenzijdig ongeval
Wie en waarom zoeken ze dan nog? Die andere bestuurder? Als schuldige? Dan is het geen eenzijdig ongeval meer. :huh:

persbericht schreef:
Ook getuigen van het ongeval worden opgroepen om via telefoonnummer 0900 – 8844 contact te zoeken met politie Fryslân.
Moet die controleur ook als getuige worden opgegeven? O:)
Offline audi A4 Avant 2.5 TDI
Respect
za 15 jul 2006, 14:14 Bericht 
n.a.v. ander lopend topic over boeren en tractors:
die boeren ook altjd met hun tractors op de weg.... 8)
 [ 45 berichten ]