Pagina 1 van 1  [ 38 berichten ]
Offline MarcoV
FS medewerker
do 29 mei 2008, 15:02 Bericht 
Citaat:
Er komen nieuwe blauwe bewegwijzeringsborden in Nederland. Op de nieuwe borden wijzen de richtingpijlen niet meer naar beneden maar omhoog. Dat heeft Rijkswaterstaat gedaan omdat uit onderzoek blijkt dat dat zorgt voor beter doorstroming van het verkeer.

Er komen ook nieuwe borden met namen van knooppunten, bedrijventerreinen, en toeristische en recreatieve plekken. Dat moet er voor zorgen dat de informatie beter te lezen is. Bij knooppunt Lunetten in Utrecht hangen de nieuwe borden al. Ze worden in de komende 12 tot 15 jaar allemaal vervangen.

Hoeveel de nieuwe borden kosten, is niet bekend.

Bron
Offline Jack Bauer
Master
do 29 mei 2008, 15:22 Bericht 

Of worden ze allemaal naar Duits ontwerp zoals langs de A73 het geval is. (f)
Offline petertjuh
Master
do 29 mei 2008, 15:35 Bericht 
Zal ff wennen zijn dan... denk.
Offline Worf
Master
do 29 mei 2008, 15:55 Bericht 
Tijd dus om een auto met hefschroef aan te schaffen....
Offline Sandeman
FS medewerker
do 29 mei 2008, 15:56 Bericht 
En dan niet even een plaatje erbij heh... :x

(Niet gericht aan jou Marco ;))
Offline Scaniafan
Master
do 29 mei 2008, 16:13 Bericht 
Jack Bauer schreef:

Zelfde als langs de A73 / A67 thv Zaarderheiken. Is ideaal :kniktja:

Toegevoegd na 9 minuten:

Zie ook dit topic
Offline uniclio
Die hard
do 29 mei 2008, 16:20 Bericht 

En de PDF met volledige uitleg en voor/na-plaatjes:
http://www.rijkswaterstaat.nl/images/Br ... 183277.pdf
Offline Dave
FS Webmaster
do 29 mei 2008, 16:23 Bericht 
Ambtenaar in Duitsland geweest waarschijnlijk?

Nu nog van die vierkanteachtige blauwborden met 130 erin en het is helemaal af.
Offline Jeroen87
Die hard
do 29 mei 2008, 16:30 Bericht 

Scaniafan schreef:
Jack Bauer schreef:

Zelfde als langs de A73 / A67 thv Zaarderheiken. Is ideaal :kniktja:

Toegevoegd na 9 minuten:

Zie ook dit topic

Volgens mij worden ze meer zo als bij Velperbroek al het geval was de laatste tijd.
Offline Scaniafan
Master
do 29 mei 2008, 16:31 Bericht 
Dat is exact hetzelfde als bij Venlo :nah:

Afbeelding
Afbeelding
Offline Raytje
FS-WK voetbal kenner
do 29 mei 2008, 16:33 Bericht 
Als je bij Zaandam op de A7 rijdt ri. Amsterdam zie je ze ook. Waar ze toen het asfalt hebben vernieuwd bedoel ik dan.
Offline Spooler
Master
do 29 mei 2008, 16:46 Bericht 
Ik dacht eerst dat het onzin was, maar nu ik die borden zie denk ik inderdaad dat ze veel duidelijker zijn.
Offline Jeroen87
Die hard
do 29 mei 2008, 16:47 Bericht 

Scaniafan schreef:
Dat is exact hetzelfde als bij Venlo :nah:

Afbeelding
Afbeelding

Oh, ik dacht dat die iets anders waren. :oops:

Maar alleen de bies is wat anders blijkbaar.

Opzich geen lelijke borden alleen de pijlen bij de 1e aankondiging vind ik lelijk lang.
Offline Maserati Teun
FS medewerker
do 29 mei 2008, 18:26 Bericht 
Citaat:
Uit een proef blijkt volgens Rijkswaterstaat dat het verkeer door de visuele aanpassing beter doorstroomt en dat de aanpassing leidt tot veiliger rijgedrag.

Toen ik dit net in de auto hoorde deed ik het zowat in mijn broek. :lol: :lol: :lol:

Sandeman, sorry voor het extra werk. (f)
Offline Sandeman
FS medewerker
do 29 mei 2008, 18:26 Bericht 
(f)
Offline Marc 325i Coupe
Master
do 29 mei 2008, 18:28 Bericht 

Slechte folder, met plaatsing van de borden gaan ze ook de namen van knooppunten en bestemmingen wijzigen ?

Het verschil van het UIT bord is me geheel onduidelijk...
Offline Jack Bauer
Master
do 29 mei 2008, 19:19 Bericht 

Namen zullen ze niet wijzigen. Maar het woord "knooppunt" zal overal wel vervangen worden door dat kruissymbool. Overigens is dat symbool niet nieuw zoals in de folder staat., in Duitsland en Belgie zie je dat overal op de borden staan.

Of gaan ze straks in Nederland ook Arnheim erop zetten? O:)
Offline pml
Master
do 29 mei 2008, 19:43 Bericht 
Ik vind deze een stuk beter! Alleen jammer dat ze met de eer strijken terwijl het zo overduidelijk Deutschland is. (f) Ben benieuwd!
Offline Marc 325i Coupe
Master
do 29 mei 2008, 20:09 Bericht 

Jack Bauer schreef:
Namen zullen ze niet wijzigen. Maar het woord "knooppunt" zal overal wel vervangen worden door dat kruissymbool. Overigens is dat symbool niet nieuw zoals in de folder staat., in Duitsland en Belgie zie je dat overal op de borden staan.

Of gaan ze straks in Nederland ook Arnheim erop zetten? O:)

Ik doelde eigenlijk op de folder waarbij de oude situatie het knooppunt velperbroek heet en in de nieuwe is het hoevelaken geworden :D...Zo wordt afrit 7 ineens ook Den Haag west ipv Den Haag zuid.

Gaan ze dan nu ook een keer de plaatsnamen op volgorde van afstand zetten ?
Offline laagvlieger
Master
do 29 mei 2008, 20:29 Bericht 
Duitse stijl he?

Is mijn opa toch nog voor niks gesneuveld in WO II :x :x
Offline Worf
Master
do 29 mei 2008, 20:42 Bericht 
Kan laagvlieger geen permanente ban krijgen? :nono:
Offline Scoop643
Master
do 29 mei 2008, 20:55 Bericht 
Dit bord hangt toch ook bij knooppunt hoogeveen?

Als je vanaf zwolle komt en je gaat richting groningen kom je langs hoogeveen, volgens mij staat daar ook zo'n bord op de A28.
Offline MarkyMark
Master
vr 30 mei 2008, 15:03 Bericht 
Even met de hele tekst & schopje
de Volkskrant schreef:
Amsterdam - De blauwe borden met witte pijlen boven de snelwegen krijgen een nieuw ontwerp. De richtingpijlen wijzen straks niet meer omlaag, maar omhoog. Die visuele aanpassing leidt tot een betere doorstroming en bevordert de veiligheid, zo is uit een proef gebleken.

De nieuwe richtingsborden. (Raymond Rutting / de Volkskrant) ‘Een pijl naar beneden zegt iets over de bestemming op dat moment, terwijl een pijl naar boven iets vertelt over wat er aankomt. Dat laatste heeft allerlei voordelen. Simpeler kan ik het niet stellen’, zegt Esther de Graaf van Rijkswaterstaat.

Rijsnelheid
Met de nieuwe bewegwijzering is de afgelopen maanden proefgedraaid op knooppunt Velperbroek bij Arnhem. Gebleken is dat de gemiddelde rijsnelheid toeneemt met maximaal tien kilometer per uur, dat de file een half uur eerder afneemt en dat de weggebruiker zich beter geïnformeerd voelt.

De nieuwe borden met de pijlen omhoog zijn deze week ook bij knooppunt Lunetten (A27) in Utrecht opgehangen. De komende vijftien jaar worden in het kader van het reguliere onderhoud alle borden met de pijlen omlaag vervangen. ‘Het kost dus niets extra’, zegt De Graaf.

Gedurende de vervangingstijd kunnen oude en nieuwe borden probleemloos naast elkaar bestaan, zegt Rijkswaterstaat. ‘Ook landen als Duitsland en Zweden zijn op deze systematiek overgegaan en daar hebben zich geen problemen voorgedaan.’

Navigatiesystemen
Borden met een pijl omhoog bieden nog andere voordelen. De omhoog wijzende pijl sluit beter aan bij routeweergave van navigatiesystemen in auto’s. Voor buitenlanders is het ook prettiger. In de meeste andere landen wijst de pijl omhoog. Een ander voordeel is dat afsplitsingen bij meerdere rijstroken makkelijker kunnen worden aangegeven.

Op de nieuwe borden komt meer informatie. Wie nu van Twente naar Rotterdam rijdt moet weten dat hij eerst de richting Amsterdam moet volgen, bij Amersfoort de richting Utrecht moet aanhouden om pas bij Utrecht de naam Rotterdam te zien. Straks staat al in Twente de naam Rotterdam op het bord. Kort gezegd komt het er op neer dat ‘mainports’ Amsterdam en Rotterdam en ‘logische knooppunten’ Utrecht, Eindhoven, Arnhem en Nijmegen vaker op de borden komen.

Over de ontstaansgeschiedenis van al die veranderingen zegt Esther de Graaf: ‘Er is niet één bedenker. Hoe ontstaat zo iets? In een grote organisatie ontstaat altijd wel iets.’
Als de snelheid toeneemt, en de files afnemen, zou dat toch reden moeten zijn om op bepaalde punten de borden VERSNELD te vervangen, in plaats van de komende 15 jaar!

Zie ook persbericht van rijkswaterstaat hier
Offline Furr
Master
vr 30 mei 2008, 16:38 Bericht 
Las t in de krant, zonde van t geld
Offline marcoobee
Pro
vr 30 mei 2008, 16:43 Bericht 
Duits Design. Knooppunt logo (Autobahndreiecke) is ook Duits. Het uitrit logotje is Frans (ook in Duitsland wel gebruikt) en de borden boven de weg met de pijlen omhoog (zoals bij knooppunt Zaandam) is Italiaans.

Nu nog de max. snelheden overnemen :) D advies 130, F 130, I 130 (soms 150).
Offline Machiel
FS medewerker
vr 30 mei 2008, 18:34 Bericht 
Worf schreef:
Tijd dus om een auto met hefschroef aan te schaffen....

:kniktja: :kniktja:

Ik vind het argument van dat er minder files van komen onzin

Toegevoegd na 25 seconden:

Furr schreef:
....zonde van t geld
Offline Marc 325i Coupe
Master
vr 30 mei 2008, 18:44 Bericht 

MarkyMark schreef:
Als de snelheid toeneemt, en de files afnemen, zou dat toch reden moeten zijn om op bepaalde punten de borden VERSNELD te vervangen, in plaats van de komende 15 jaar!

Zie ook persbericht van rijkswaterstaat hier

Juist, versneld vervangen en meer controles. Hogere snelheid is meer centjes....

Oke, de juiste insteek zou natuurlijk moeten zijn om overal de limiet te verhogen, gezien de hogere snelheid tot het sneller oplossen van files leidt. Maar ja, dat is niet populair.
Offline ikkeke
Master
za 31 mei 2008, 10:07 Bericht 
Dat van minder files door nieuwe borden lijkt me ene beetje onzinning, maar ik wel prettig vind is dat je straks bij knooppunten ziet op welk punt de weg daadwerkelijk splitst!
Offline InsecureThreat
Master
za 31 mei 2008, 10:38 Bericht 
En doordat dat prettiger is hoeven mensen minder af te remmen (gebeurt waarschijnlijk voor een groot deel onbewust :wink: ). Minder afremmen betekent minder file :thumb:
Offline lobotm
Master
za 31 mei 2008, 11:41 Bericht 
Heb al van die nieuwe borden gespot bij de a27 richting de a12 vanaf hilversum af.
Offline Maserati Teun
FS medewerker
za 31 mei 2008, 11:49 Bericht 
Waver - Op de grens tussen Noord-Holland en Utrecht in de Waver wil je je als verkeersdeelnemer liever niet begeven. Zo’n 15 verkeersborden op nog geen tien vierkante meter ‘informeren’ het verkeer bij de oude ophaalbrug tussen de Waverdijk (provincie Utrecht) en de Waver (provincie Noord-Holland).

De diversiteit aan borden waarschuwen voor afsluiting, maximale snelheid, voorrang, snelheidscontrole, omleiding, plaatsnaam, maximaal gewicht, bestemmingsverkeer, ophaalbrug, inrijverbod, bestuurders uit tegengestelde richting tot diverse fietsroutes.

Wij van de redactie namen de proef op de som en lieten twee wandelaars, die wij hadden gewezen op de grote hoeveelheid verkeersborden, de brug oversteken en vroegen ze wat ze hadden onthouden. De uitkomst was matig, laat staan wanneer een automobilist in blik verrast wordt met zoveel bebording. Dan moet je toch écht je auto parkeren en uitstappen om de verkeersregels in je op te nemen wat eigenlijk van een goede automobilist wordt verwacht.

Afbeelding

BRON: http://www.blikopnieuws.nl/bericht/7587 ... ante_meter

Wordt dit dan de toekomst?
Offline salush
Master
zo 01 jun 2008, 18:42 Bericht 
Hier staat het volledige plan van Rijkswaterstaat/ Min. V&W:

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Image ... 221246.pdf
Positief:
-Gesplitse service borden en wegwijzering
-Ziet er moderner/netter uit

Negatief;
-Uit bord pijl lijkt alsof je een 90 graden bocht moet maken.
-Aanpassing van de pijlen om deze te laten lijken op die van je navigatie. Denk gewoon eens na als je rijd ipv blind staren op dat kleine schermpje !
-In groningen al borden naar Den Haag/Breda oid. Als je de niet weet dat je eerst via Amsterdam/Utrecht moet, heb je niet opgelet tijdens school.

Maar ben op zich wel positief, jammer dat het alleen weer zo'n miljoenen project wordt om alles bij te houden(voor de overheid).
Offline pr0mo
Master
zo 01 jun 2008, 19:42 Bericht 
InsecureThreat schreef:
En doordat dat prettiger is hoeven mensen minder af te remmen (gebeurt waarschijnlijk voor een groot deel onbewust :wink: ). Minder afremmen betekent minder file :thumb:

Het stond donderdagavond bij Lunetten weer net zo vast als altijd.
Ik snap het idee achter de nieuwe pijlen wel, maar laten we iedergeval hopen dat het een beetje gaat werken. Veel kruimels maken tenslotte een heel brood :P
Offline pml
Master
zo 01 jun 2008, 20:44 Bericht 
Ja maar ach, liever nieuwe verkeersborden dan regenboogstickers op de lantaarnpalen. :lol:
Offline petertjuh
Master
zo 01 jun 2008, 20:55 Bericht 
Heb ze gisteren voor het eerst gezien op de A27. Ik hoop dat die nieuwigheid gaat wennen bij mij, want in het buitenland vond ik eerlijk gezegd die stijl niet prettig (maar komt dus misschien gewoon omdat je het te weinig ziet).
Offline pr0mo
Master
ma 02 jun 2008, 7:48 Bericht 
pml schreef:
Ja maar ach, liever nieuwe verkeersborden dan regenboogstickers op de lantaarnpalen. :lol:

Hahah dat is waar, wat een onzin is dat! Zit me trouwens te bedenken wat een debielen klus dat is om langs de A12 al die lantaarnpalen te beplakken :S
Offline Tjambo
Master
ma 02 jun 2008, 8:47 Bericht 
Furr schreef:
Las t in de krant, zonde van t geld

Kost geen cent extra, dus ik concludeer dat Furr tegen routebebording is O:)
Offline R
Master
ma 02 jun 2008, 9:05 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Citaat:
Uit een proef blijkt volgens Rijkswaterstaat dat het verkeer beter doorstroomt.

Toen ik dit net in de auto hoorde deed ik het zowat in mijn broek. :lol: :lol: :lol:

Sandeman, sorry voor het extra werk. (f)

Wat voor werk doe jij dan, Sandeman O:)
 [ 38 berichten ]