Pagina 1 van 1  [ 12 berichten ]
Offline egeltjes
Master
do 13 jan 2005, 19:57 Bericht 
Citaat:
Politie zwijgt over reeks auto-inbraken

van onze verslaggever cees beemster
enkhuizen-Dertien auto-inbraken in één nacht in Enkhuizen. Tot woede van de gedupeerden heeft de politie de buitenwacht hierover niet geïnformeerd. ,,Er gebeurt hier veel meer waarover je de politie niet hoort'', vertelt een slachtoffer. ,,We denken aan het opzetten van een burgerwacht'', zegt een andere gedupeerde.

M. Feitsma van de Molenweg is een van de dertien gedupeerden bij wiens auto in de nacht van 16 op 17 december is ingebroken. ,,Mijn radio is gestolen. Ik vond een bos sleutels van de dader in mijn auto. In plan Noord is een fiets gevonden met fietstassen vol met autoradio's, maar geen van deze sleutels paste op de fiets.''

Molenweg-bewoonster D. Kootstra trof onlangs een stuk beton in haar auto aan waarmee een raam was ingegooid. ,,Er was niets verdwenen. Ik heb het idee dat men de auto wilde stelen'', zegt zij. ,,Wij hebben een assurantiekantoor in Enkhuizen en horen egelmatig van klanten dat in hun auto is ingebroken.''

Volgens haar gebeurt er veel meer dan de buitenwacht van de politie verneemt: ,,Afgelopen weekeinde is onze antenne van onze andere auto afgebroken. In de weekeinden worden autospiegels vernield. Dat gaat met die vrije sluitingstijden de hele nacht door.''

Volgens P. Roukema uit de Nanne Grootstraat, bij wie half december ook een autoradio met grof geweld werd gestolen, worden er in de stad nog steeds autokraken gepleegd. ,,Dat hoor ik van buurtbewoners. Ik heb aangifte gedaan, maar volgens de politie moet ik er van uit gaan dat er niets mee gebeurt. Er zat een voetafdruk op mijn autostoel, maar daar zei de politie niets mee te kunnen.''

Het stoort de gedupeerden dat hun gevallen door de politie stil zijn gehouden en niet in de krant zijn verschenen. ,,Overvallen lees je wel, maar inbraken niet. Dat is niet goed, want nu denkt iedereen dat alles veilig is'', stelt Feitsma. ,,Een bericht in de krant scheelt tientallen nieuwe auto-inbraken'', gelooft Roukema. ,,Dan gaat wel het frontje van de radio.'' Kootstra: ,,Als je dit soort zaken weet, kun je hier op letten.''

Niets meer gehoord
,,De politie pakt liever een jochie dat een rotje afsteekt of iemand die twee kilometer te hard rijdt'', verwoordt Roukema zijn onvrede. ,,Ik heb na mijn aangifte niets meer van de politie gehoord.''

Het echte probleem is volgens Feitsma dat de politie te weinig man op straat heeft lopen. ,,Wij denken aan het opzetten van een burgerwacht om zelf om beurten de buurt in de gaten te houden.''

Woordvoerder M. Hartenberg van de politie erkent dat de reeks van dertien autokraken publiekelijk gemeld had moeten worden. ,,De aangiften komen verspreid over meerdere dagen bij ons binnen. In dit geval hebben wij niet onderkend dat het om een reeks ging. We hadden dit naar buiten moeten brengen.''

Tegelijkertijd zegt Hartenberg dat de politie niet elke autokraak bekend wil maken. ,,Auto-inbraken hebben maatschappelijk geen grote impact. En voor de opsporing heeft het weinig zin om hiervoor getuigen op te roepen. Het gaat hierbij om belangen. Bij een moord hebben wij getuigen nodig. En drankrijders melden we ook om mensen te laten merken dat er een reële pakkans bestaat. Maar bij dit soort kleinere zaken heeft de politie geen belang om het te melden.''

Wel overweegt de politie dit soort zaken voortaan bekend te gaan maken in lokale kranten, zoals De Drom in Enkhuizen. Met daarbij een uitleg wat de politie hieraan doet. ,,We gaan dit jaar lokaal meer met burgers communiceren'', aldus Hartenberg. Ook dan zullen de politievoorlichters selecteren wat wel en niet naar buiten gaat. ,,Er zit nu al een puist werk aan. Wij krijgen dagelijks 500 meldingen in Noord-Holland Noord die wij moeten doornemen.''

zaterdag 8 januari 2005, 07:31

Bron: http://www.nhd.nl/Pagina/0,7106,15-1-47 ... 5-,00.html
Offline Nosferatu
Nieuwkomer
vr 14 jan 2005, 8:33 Bericht 

Lijkt overal zo te zijn. Toen ze bij mij in huis probeerden in te breken heb ik ook niks gehoord van mijn aangifte. Sterker nog: aangifte via telefoon, afspraak dat ze om half zes zouden komen kijken, moet ik later van mijn buurman horen dat ze in de loop van de middag langs zijn gekomen omdat er zoveel inbraken (of pogingen) waren geweest. Als ik niet op een afspraak kom bel ik toch zeker even op.

Ik kan wel geloven dat ze geen tijd hebben. Veel politieagenten hebben nergens tijd voor omdat ze absurde werklasten opgelegd krijgen. Bijvoorbeeld 1 illegaal uitzetten is 40 uur werk aan administratie!
Offline Smookey
FS medewerker
vr 14 jan 2005, 8:42 Bericht 
Dus horen we nu spotjes op de radio met de oproep politie-vrijwilliger te worden, wel handig, inside info?? BTW bij het VHT-Hollands-Midden zoeken ze ook nog een motorrijder, wie :P ?
Offline Martijn
FS Webmaster
vr 14 jan 2005, 9:37 Bericht 
Heb wel eerder van een journalist gehoord dat bijv woninginbraken niet gemeld worden, om de indruk van onveiligheid tegen te gaan en dat de politie niet aanwezig is.
Offline Plan 9
Die hard
vr 14 jan 2005, 9:38 Bericht 
Citaat:
Woordvoerder M. Hartenberg van de politie erkent dat de reeks van dertien autokraken publiekelijk gemeld had moeten worden. ,,De aangiften komen verspreid over meerdere dagen bij ons binnen. In dit geval hebben wij niet onderkend dat het om een reeks ging."

Hallo?? Zijn ze daar slapies aan het doen op dat bureau?? :zzz: Dus: over een periode van een paar dagen krijgt men een flink aantal aangiften achter elkaar binnen en niemand die daar een reeks in ziet?? Wat leren ze daar tegenwoordig op de politieschool??
Offline Matthijs
Master
vr 14 jan 2005, 12:23 Bericht 

Je hoort gewoon nooit meer wat van je aangifte.
Bij mijn ouders is 1,5 jaar geleden ingebroken. De auto was gestolen en er waren veel spullen uit het huis gehaald. De schade was minstens 75.000 euro, maar denk maar niet dat je ooit nog iets van je aangifte hoort.
Ik ben toen aangifte gaan doen, maar ook alleen omdat de verzekering dat eiste. Uiteraard van de aangifte nooit meer wat gehoord, terwijl het duidelijk was dat er een bende in de regio actief was.

Mijn vertrouwen in de politie is sindsdien ook tot een dieptepunt gedaald. Want ik ben er toen achter gekomen hoe dom agenten zijn :cry: . De agent bleef maar herhalen dat ik wel in een inbraakgevoelig hoekje woon, terwijl ik wel vier keer heb gezegd dat er in de buurt nog nooit was ingebroken :roll: . Toen ging die dat opzoeken in het systeem, waar uiteraard geen inbraken in voorkwamen, presteerde de agent het om te zeggen dat ik toch wel in een inbraakgevoelig hoekje woonde :evil: .

Ook het computersysteem van de politie is nog al star. De geluidsboxen waren dus ook gestolen, en ik heb met de agent er minstens tien minuten over gedaan om erachter de komen dat boxen als luidsprekers in het systeem stonden.
Offline Plan 9
Die hard
vr 14 jan 2005, 12:59 Bericht 
Ik ga mee met Fastmatti. Een aantal jaren geleden ben ik door een oude bekende op straat aangevallen. Gelukkig wist ik de meeste vuistslagen af te weren met mijn kin, :lol: maar wel was mijn bril kapot. Ik heb hierop aangifte gedaan. Daarna heb ik van de ovj nog een briefje gekregen dat ik SNEL iets zou horen. Dit is inmiddels 6 jaar geleden… Heb nooit, nooit, nooit meer iets gehoord. Gek he, dat de burger geen vertrouwen in de politie meer heeft.... :evil: :evil:
Offline pASCII
Master
vr 14 jan 2005, 14:29 Bericht 
Een auto hoort ook niet op straat gestald te worden; die hoort in de garage!
Als ze hier eens een keer rekening mee gaan houden met de bouw van huizen en huizenblokken dan scheelt dat in de toekomst een hoop gezeik. Niet alleen voor de eigenaar, maar ook voor de politie en dus de politiek.
Offline Martijn
FS Webmaster
vr 14 jan 2005, 14:35 Bericht 
Moet ik dan een electrisch hek om mijn huis heen zetten? Gewoon van een ander z'n spullen afblijven, lijkt mij?
Offline Gatlin
Master
vr 14 jan 2005, 14:54 Bericht 
pASCII schreef:
Als ze hier eens een keer rekening mee gaan houden met de bouw van huizen en huizenblokken dan scheelt dat in de toekomst een hoop gezeik. Niet alleen voor de eigenaar, maar ook voor de politie en dus de politiek.

Heb 1 garage en 2 (binnenkort mogelijk 3) auto's. Zou dolgraag een garage voor 3 auto's willen hebben maar gezien de grondprijzen zal dat altijd een illusie blijven totdat ik de Staatsloterij eindelijk eens win. :(

Wel een idee: subsidie geven op de bouw van garage's en de kosten daarvan in mindering brengen op het budget van de politie. Voorkomen is beter dan genezen, toch? :thumb:
Offline Matthijs
Master
vr 14 jan 2005, 16:29 Bericht 

pASCII schreef:
In mijn ouders geval had dat niet echt geholpen. Ze hebben echt het hele huis doorzocht. Ze hebben de autosleutels gevonden, maar ook afzonderlijk de sleutels van het huis. Ze zijn achter binnen gekomen en hebben vervolgens de sleutel van de voordeur deze geopend en vervolgens de auto die op de oprit stond meegenomen. Ze hebben zelfs in de garage gekeken naar mijn vaders motoren, deze vonden ze gelukkig niet interessant.

Ik bedoel dit was gewoon een proffesionele bende, deze weten precies wat ze moeten doen/hebben. Daar helpt een garage niet tegen.
Offline Maserati Teun
FS medewerker
vr 14 jan 2005, 17:15 Bericht 
Martijn schreef:
Moet ik dan een electrisch hek om mijn huis heen zetten? Gewoon van een ander z'n spullen afblijven, lijkt mij?

Ja met 230V, is voldoende en werkt perfect, maar is strafbaar.

Jaren geleden (meer dan 15 jaar) is er bij mij ook ingebroken. Ze konden de sleutels vinden, maar de auto niet. Deze stond in een rijtje met garages.
De auto van mijn buurman was wel weg. Uiteindelijk teruggevonden door de buurman. Politie heeft niet gezocht. De buurman naar de politie (100 meter verder dan waar hij zijn auto had gevonden), maar de politie wilde niet posten bij de auto. Buurman heft toen de auto via de reserve sleutels gewoon meegenomen.
Wat gebeurt er vervolgens, de junk gaat naar de politie en meldt dat zijn auto gestolen is :o . Hij werd direct ingerekend en naar het lokale veldwachtersbureau gebracht. De volgende morgen wilde mijn buurman zijn sleutels terug. Nee hoor. Nederlands recht zegt dat de junk eerst afstand moet doen van de auto omdat bezit het meest volkomen vorm van eigendom is. De junk heeft eieren voor zijn geld gekozen en de sleutels ingeleverd.
Voor de statistieken. De junk was al 36 uur uit zijn laatste huis van bewaring en sliep in Utrecht in het Snurkhuis (what's in the name).
 [ 12 berichten ]