Pagina 1 van 2  [ 64 berichten ]
Offline Kanariespeed
FS-Tour de France kenner'14
ma 26 feb 2007, 2:08 Bericht 
Avatar gebruiker
Zucht..me autootje doet et niet meer. De accu wordt niet opgeladen tijdens het rijden, dit euvel heb ik afgelopen week al gehad, de anwb is er bijgeweest. Heeft de boel doorgemeten en volgens hem was de accu zo goed als op. De dynamo was nog prima in orde, iets van 14 volt ofzo..?

Dus heb ik dezelfde dag nog een nieuwe accu gekocht en meende dat nu het probleem verholpen was. Nou..niet dus, het is 2 dagen goed gegaan. Vanavond na een lange rit even getankt, en ja hoor. Draai me sleutel om, en alleen een tikje.

Ondanks dat het een oude auto is, een excel uit '91 hoop ik echt dat het een klein euvel is.

Heeft iemand een klein idee wat het kan zijn? Het enige wat in me opkomt dat het een stekkertje kan zijn wat vies is?
Offline mistery
Master
ma 26 feb 2007, 2:46 Bericht 
Avatar gebruiker
Laat je zekeringskast eens nakijken
hier kan water in zitten waardoor de boel leeg loopt.
Offline squaddie
Die hard
ma 26 feb 2007, 8:22 Bericht 
 
Zit de startmotor niet gewoon vast? De koolstofborstels in de startmotor slijten en op een gegeven moment moeten ze vervangen worden of wat vaak gebeurt wordt gewoon de hele startmotor vervangen.

Als je weet waar je startmotor zit zou deze een aanmoedigend tikje kunnen geven, dan wil die het soms weer doen.
Offline ibizaking
Master
ma 26 feb 2007, 8:45 Bericht 
 
heb dit een keer gehad met een oude Panda, was het simpele kabeltje van de dynamo naar de accu gebroken.... O:)
Offline Raymond
Detector inbouw specialist
ma 26 feb 2007, 8:50 Bericht 
Avatar gebruiker
Eerst alles doormeten en kabelwerk nakijken. Daarna pas naar de hardware kijken.
Laat eens iemand met een hamertje op de startmotor tikken als jij hem start? Slaat hij dan wel aan, dan is waarschijnlijk de startmotor de boosdoener. Is niet goedkoop en vaak lastig bij te komen.
Offline Speedyman
Master
ma 26 feb 2007, 9:25 Bericht 
Avatar gebruiker
Als de bedrading in orde is, denk ik toch dat de dynamo het heeft begeven, zit ook een spanningregelaar op, kan ook zijn dat deze defect is.

Succes
Offline Jaapio
Pro
ma 26 feb 2007, 10:09 Bericht 
 
@TS: Blijft de motor wel draaien als de accu leeg is? Als dit zo is zal het de spanningsregelaar wel zijn.
Offline Kanariespeed
FS-Tour de France kenner'14
ma 26 feb 2007, 10:44 Bericht 
Avatar gebruiker
Ja, de motor blijft gewoon draaien met lege accu en alle stroomverbruikers doen het dan gewoon prima. Verder geen waarschuwingslampjes die gaan branden.

Maar het lijkt me vreemd als het de dynamo is, die gaf van de week netjes 14 volt aan.

Toen me accu aan de hulpaccu van de ww zat, startte die binnen 2 seconden zonder problemen. En heb verder nooit startproblemen gehad. Dan kan het de startmotor ook niet zijn?
Offline Marten320TD
Master
ma 26 feb 2007, 10:52 Bericht 
Avatar gebruiker
Als je je lampen aanzet, en de motor probeert te starten, blijven deze dan redelijk fel schijnen? Zo nee dan is je accu aan het einde van zijn latijn. Verder: aarde-kabels nog goed? Aansluitingen vanaf dynamo checken.

Betreffende startmotoren en hun bereikbaarheid: alle verlengstukken en kardankoppelingen uit je doppenset(s) trekken en aan elkaar knopen kan soms helpen om bouten en moeren toch los of vast te draaien.
O ja... dan zijn monteurshandschoenen ook handig om je handen heel te houden :-?

succes!

anders www.problemcar.nl
Offline Kanariespeed
FS-Tour de France kenner'14
ma 26 feb 2007, 11:14 Bericht 
Avatar gebruiker
Marten, ik krijg alleen een tikje te horen. Accu is te zwak om de startmotor te laten draaien denk ik (hoop ik).

Vind het echt vreemd, tijdens het rijden is er totaal niks aan de hand. Geen meldingen en geen spanningsverlies.
Offline lobotm
Master
ma 26 feb 2007, 11:41 Bericht 
Avatar gebruiker
Klinkt eerder als startmotor maar ik kan het mis hebben.
Offline Swestdijk
Master
ma 26 feb 2007, 11:51 Bericht 
Avatar gebruiker
Ik heb een keer hetzelfde gehad, auto wilde niet starten maar zolang de motor liep was er niks aan de hand.

Maar ja, wilde dus niet starten dus ANWB laten komen, hij heeft de accu en dynamo gecontroleerd, maar beide waren prima in orde (voldoende volt en laadde ook op) .. Later die week startte de auto weer niet en ik heb er toen door een vriend naar laten kijken en toen bleek toch de dynamo niet goed te zijn. Ik heb er vervolgens een nieuwe dynamo in laten zetten en het probleem was opgelost!
Offline Ber
Master
ma 26 feb 2007, 12:49 Bericht 
Avatar gebruiker
zou inderdaad toch even naar de dynamo (laten) kijken en ook naar de kabel die de stroom van de dynamo naar de accu moet brengen
Offline Jurjen
FS medewerker
ma 26 feb 2007, 12:59 Bericht 
Avatar gebruiker
Startmotor of dynamo
Online zadkine
Master
ma 26 feb 2007, 13:02 Bericht 
Avatar gebruiker
Ik heb een keer problemen met de dynamo gehad. Die gaf nog maar net genoeg stroom af om het laadlampje geen kans te geven.
Dus toen stond ik ook stil. Na revisie van de dynamo in een locale garage deed ie het weer (nieuwe koolborstels).

Een andere mogelijkheid: lekstroom waardoor je accu gewoon langzaam leegloopt. Kan overal inzitten.
Offline Mrtn
Respect
ma 26 feb 2007, 13:07 Bericht 
Avatar gebruiker
met 14v zou de dynamo goed moeten werken, heb je gemeten op de accu of op de dynamo?
Offline Kanariespeed
FS-Tour de France kenner'14
ma 26 feb 2007, 13:11 Bericht 
Avatar gebruiker
Eh, de wegenwacht heeft gemeten, ben niet zo erg technisch.....

Volgens mij heeft ie op allebei gemeten. Maar hij was stellig onder de indruk dat de dynamo goed was, ivm 14 volt.
Offline Mr. Rob
Die hard
ma 26 feb 2007, 13:25 Bericht 
 
Dat je dynamo 14 volt geeft, wil niet zeggen dat ze goed is. Heb ook wel eens mijn dynamo moeten laten 'reviseren' (grapje van € 125,-). Kwam er op neer dat ze de ene keer wel 14 volt gaf, en de andere keer minder. Mijn accu was dus dan ook ongeregeld leeg, de ene keer wel, andere keer niet. Reviseren wil trouwens volgens zeggen dat ze de kool borsteltjes van het dynamo vervangen.
Offline Swestdijk
Master
ma 26 feb 2007, 15:03 Bericht 
Avatar gebruiker
Kanariepiet schreef:
Eh, de wegenwacht heeft gemeten, ben niet zo erg technisch.....

Volgens mij heeft ie op allebei gemeten. Maar hij was stellig onder de indruk dat de dynamo goed was, ivm 14 volt.


Bij mij was de ANWB ook erg zeker van z'n zaak, maar hij zat er toch naast..
Offline Raymond
Detector inbouw specialist
ma 26 feb 2007, 16:21 Bericht 
Avatar gebruiker
Mijn eerste verdachte is nog steeds de startmotor.
Offline Jason Bourne
Master
ma 26 feb 2007, 16:30 Bericht 
Avatar gebruiker
Als de dynamo niets geeft zul je onder het rijden merken dat stuur- en rembekrachtiging het niet meer doen, de verlichting er de brui aan geeft en je, nadat de accu is leeggetrokken, binnen de kortste keren op de vluchtstrook staat. Overkwam mij toen de spanrol van de multisnaar uit zijn lagers gelopen was; geen draaiende dynamo en in een mum van tijd de accu leeg. Zelfs alarmlichten doen het niet. Denk ook eerder aan de startmotor; relais waarschijnlijk vast. Al geprobeerd om via jouw accu een ander te laten starten met startkabels? Weet je in ieder geval of de accu voldoende vermogen heeft.
Offline Raymond
Detector inbouw specialist
ma 26 feb 2007, 16:46 Bericht 
Avatar gebruiker
Dat sluit nog steeds niet voor 100% de startmotor uit. Als er bv. op dat ding een slecht contact zit (door corrosie of zo) en je zet er voldoende stroom op door startkabels te gebruiken en hij doet het dan ineens wel, dan trek je al gauw de conclusie dat het aan die accu zal liggen.
Offline alex_koekie
Eendagsvlieg
ma 26 feb 2007, 17:29 Bericht 
Avatar gebruiker
Idd. eerst kijken of de accu nog wel vol is of niet, je schrijft dat je startmotor klikt maar niet draait als je probeert te starten. Dimmen (accu leeg-> dynamo defect/v-snaar te slap) je lampen ook als je probeert te starten of branden ze gewoon fel(startmotor/relais defect)?
Offline BLikent
Master
ma 26 feb 2007, 17:36 Bericht 
Avatar gebruiker
Jaapio schreef:
@TS: Blijft de motor wel draaien als de accu leeg is?
Als dit zo is zal het de spanningsregelaar wel zijn.
Ook wel regulator (engels) genoemd. Deze regelt (simpel gesteld) de verdeling van stroom tussen gebruik en laden.

Dit zou ook mijn antwoord zijn.
Offline Remke
Die hard
ma 26 feb 2007, 18:11 Bericht 
 
Je hebt net een nieuwe accu zeg je, zitten je klemmen wel goed vast ?, Heb ik ook een keer gehad met een 323. Alles werkt lopen perfect maar starten ho maar, bleek de accu klem niet goed vast te zitten.

Accuklem goed vastdraaien is, losdraaien, helemaal op de accu meppen met een stuk houd en weer vastzetten.
Offline Rover
Master
ma 26 feb 2007, 18:23 Bericht 
Avatar gebruiker
Ik heb het ook een keer gehad , toen was het mijn massa draadje van de motor...


Laatst bijgewerkt door Rover op ma 26 feb 2007, 21:39, in totaal 1 keer bewerkt
Offline manfred33
Die hard
ma 26 feb 2007, 19:03 Bericht 
Avatar gebruiker
Ik heb zoiets ook een keer gehad met de 2CV, wegenwacht kon oko geen uitlsuitsel geven. Uiteindelijk waren het simpel de koolborstels (ofzoiets), voor 20euro was ik weer het mannetje :thumb:
Offline Kanariespeed
FS-Tour de France kenner'14
ma 26 feb 2007, 21:35 Bericht 
Avatar gebruiker
Iedereen bedankt voor de tips. Helaas heb ik deze week alleen maar late diensten waardoor ik weinig tijd heb.
Zal morgen ff een spanningsmeter halen en checken wat de accu aangeeft.

Dus waar het op neer komt: Als de accu het normale voltage aangeeft is het dus voor 99% zeker dat het de startmotor is?
Offline Speedyman
Master
ma 26 feb 2007, 23:11 Bericht 
Avatar gebruiker
Even alles op een rijtje;

Citaat:
De accu wordt niet opgeladen tijdens het rijden


De accu wordt geladen door spanning van de dynamo

Citaat:
Dus heb ik dezelfde dag nog een nieuwe accu gekocht


Die kunnen we dus uitsluiten !

Citaat:
Marten, ik krijg alleen een tikje te horen. Accu is te zwak om de startmotor te laten draaien denk ik (hoop ik).


Of de spanning is te laag om het startrelais te activeren, BMW is hier ook gevoelig voor, onder de 11 volt is het helaas pindakaas.

Wat Marten zegt is belangrijk; doven de lichten als je probeert te starten ?

Dat de ANWB meet dat er 14 volt op staat zegt niets, dan nog (zie andere antwoorden) kan de dynamo defect zijn.

Een revisie is of de koolborstels, of de spoelen worden opnieuw gewonden. Ook wordt meestal de spanningsregelaar vervangen.

Mijn gevoel zegt nog steeds ; dynamo :kniktja:

Gewoon naar de sloop, een goede dynamo kopen en monteren, leuk zaterdag klusje :thumb:

Succes
Offline regiorunner
Master
ma 26 feb 2007, 23:31 Bericht 
Avatar gebruiker
Dinamo-regelaar kapot. Dynamo vervangen.. Niet duur; en neit veel werk.

Maar check ook de bedrading van en naar Startmotor, dynamo en accu.... Of dat wel goed 'doorgeeft' .


Laatst bijgewerkt door regiorunner op di 27 feb 2007, 0:44, in totaal 1 keer bewerkt
Offline Forza!
Master
di 27 feb 2007, 0:04 Bericht 
 
Heej Kanariepiet, je moet er wel af en toe krachtvoer in doen ;)
Offline Kanariespeed
FS-Tour de France kenner'14
di 27 feb 2007, 0:18 Bericht 
Avatar gebruiker
Jaja...morgen eerst maar eens een spanningsmetertje halen, om het 1 en ander uit te sluiten...
Offline Remke
Die hard
di 27 feb 2007, 7:24 Bericht 
 
Kanariepiet schreef:
Iedereen bedankt voor de tips. Helaas heb ik deze week alleen maar late diensten waardoor ik weinig tijd heb.
Zal morgen ff een spanningsmeter halen en checken wat de accu aangeeft.

Dus waar het op neer komt: Als de accu het normale voltage aangeeft is het dus voor 99% zeker dat het de startmotor is?


Als je nog kan overstarten met een andere accu is de startmotor gewoon goed.

Dynamo controleren, doe je door de wagen te starten en de spanning te meten, bij volle accu en iets verhoogd toerental 2000 ongeveer 14.6 ~ 14.8V.

Accu controleer je door de auto uit te zetten te meten met de lampen uit, en daarna een keer met de lampen aan, spanning mag bij een volle accu niet onder de 12.5 V mogen komen en de maximum spanningsval tussen lampen aan/uit ongeveer 0.2V.

Om de verbindingen met de accu te controleren meet je in de auto met de lampen aan op de sigarettenaansteker oid, en daarna rechtstreeks op de accupolen. Verschil tussen de beide metingen mag niet meer zijn dan 0.1V

Massa kabel controleer je wederom met de lampen aan, meet tussen het motorblok je mag geen spaningsval meten.
Offline Swestdijk
Master
di 27 feb 2007, 8:44 Bericht 
Avatar gebruiker
Ik ga ook voor de dynamo.. Succes!
Offline King-Leo
Master
di 27 feb 2007, 11:08 Bericht 
Avatar gebruiker
Mr. Rob schreef:
Dat je dynamo 14 volt geeft, wil niet zeggen dat ze goed is. Heb ook wel eens mijn dynamo moeten laten 'reviseren' (grapje van € 125,-). Kwam er op neer dat ze de ene keer wel 14 volt gaf, en de andere keer minder. Mijn accu was dus dan ook ongeregeld leeg, de ene keer wel, andere keer niet. Reviseren wil trouwens volgens zeggen dat ze de kool borsteltjes van het dynamo vervangen.


Volgens mij zijn alle huidige dynamo's wisselstroom generatoren die dmv een diodeblok gelijkgericht worden. Hierin zitten geen koolborstels. Dynamo is dan goed of kapot,(het diodeblok dus) in dit geval is de dynamo dus goed.
Blijft de startrelay van de startmotor, daar hoor je wel een tik van de relay maar de startmotor reageerd niet. Als je tijdens de startpoging (na het horen van de tik en met de sleutel nog steeds in startpositie) tegen de strartmotor tikt en hij start dan wel is de startmotor aan een onderhoudsbeurt toe. Deze heeft namelijk wel koolborstels die je zelf gemakkelijk kunt vervangen.
Offline Speedyman
Master
di 27 feb 2007, 13:20 Bericht 
Avatar gebruiker
Citaat:
Hierin zitten geen koolborstels
:huh: :huh:

Sorry, Koning maar in een dynamo zitten wel degelijk koolborstels, en idd ook een spanningsregelaar (meestal aan de achterkant). Bij sommige nieuwere modellen is dat 1 geheel !! Bij de TS met de auto uit 91 zeker niet.
Offline Varkentjes
FS medewerker
di 27 feb 2007, 19:47 Bericht 
Avatar gebruiker
Klopt, de huidige wisselstroomdynamo heeft een roterend gedeelte (de rotor) dat met koolborstels electrisch in verbinding staat met de buitenwereld. De rotor krijgt van de spanningsregelaar een gelijkspanning toegevoerd die in de rotorwikkeling een magneetveld opwekt. Aan weerszijden van de rotorspoel bevinden zich ijzeren klauwen, waartussen zich het magneetveld bevindt. In de omtrek van de rotor gezien, wisselt de richting van het veld. Door de wisselende richting van het rotorveld, wordt in de vaste wikkelingen van de dynamo (de stator) een wisselspanning opgewekt.

Versleten koolborstels betekent dus dat de dynamo geen magnetisch veld heeft en dus geen spanning meer kan opwekken.
Offline Marten320TD
Master
di 27 feb 2007, 22:36 Bericht 
Avatar gebruiker
De tip van startkabels lijkt mij niet zo'n slecht idee. Als de motor dan wel start weet je iig dat (de bedrading naar en van) je startmotor ok is.

Voor de elektrotechneuten onder ons: kan een (vrijwel) lege accu nog steeds een bronspanning van om en nabij de 12 V hebben? De voor de startmotor benodigde stroom kan via de inwendige weerstand van de accu een spanningsval veroorzaken -> startmotor krijgt motor niet aan de praat.

Het meten van de accu met een (eenvoudige) spanningsmeter (met "oneindige" meetweerstand) over de accupolen geeft in onbelaste toestand dan een vertekend beeld.

Of praat ik nu echt poep??

Verder: is het start-relais in orde?

Hou ons op de hoogte! Iedereen kan hiervan leren!
Offline Varkentjes
FS medewerker
di 27 feb 2007, 22:53 Bericht 
Avatar gebruiker
Een lege accu kan wel ver onder de 12V uitkomen, 10,5V heb ik wel eens meegemaakt.

Als de accu zonder het contact aan met een voltmeter op de klemmen wordt gemeten, dan geeft een gezonde accu een klemspanning van ca. 12,6 á 12,8V. Tijdens het laden zal die waarde constant rond de 13,8 á 14,0V moeten liggen.
Offline Harold
FS Meldingen
di 27 feb 2007, 23:08 Bericht 
Avatar gebruiker
eerst maar es kijken of je de beide polen wel goed op de accu gezet hebt.

Simpel beginnen ;-)
Offline King-Leo
Master
di 27 feb 2007, 23:09 Bericht 
Avatar gebruiker
Speedyman schreef:
Citaat:
Hierin zitten geen koolborstels
:huh: :huh:

Sorry, Koning maar in een dynamo zitten wel degelijk koolborstels, en idd ook een spanningsregelaar (meestal aan de achterkant). Bij sommige nieuwere modellen is dat 1 geheel !! Bij de TS met de auto uit 91 zeker niet.


:oops: :oops: Sorry ik ben idd niet zo technisch.
Afbeelding
Ja.ja die moeten het zijn... :lol:
Offline Kanariespeed
FS-Tour de France kenner'14
wo 28 feb 2007, 0:25 Bericht 
Avatar gebruiker
Marten525eA schreef:
De tip van startkabels lijkt mij niet zo'n slecht idee. Als de motor dan wel start weet je iig dat (de bedrading naar en van) je startmotor ok is.

Voor de elektrotechneuten onder ons: kan een (vrijwel) lege accu nog steeds een bronspanning van om en nabij de 12 V hebben? De voor de startmotor benodigde stroom kan via de inwendige weerstand van de accu een spanningsval veroorzaken -> startmotor krijgt motor niet aan de praat.

Het meten van de accu met een (eenvoudige) spanningsmeter (met "oneindige" meetweerstand) over de accupolen geeft in onbelaste toestand dan een vertekend beeld.

Of praat ik nu echt poep??

Verder: is het start-relais in orde?

Hou ons op de hoogte! Iedereen kan hiervan leren!



Hou de boel zeker op de hoogte, morgenochtend gaan we er (even) mee aan de slag. Spanningsmeter, startkabels en een hamer zijn paraat.
Offline mistery
Master
wo 28 feb 2007, 0:50 Bericht 
Avatar gebruiker
Swestdijk schreef:
Ik ga ook voor de dynamo.. Succes!


ja okee..

ik ook dan.
Offline lobotm
Master
wo 28 feb 2007, 2:06 Bericht 
Avatar gebruiker
Nou ja ik ben eigenwijs ik zeg de startmotor :) Als het klikje is wat ik denk wat het is.
Offline Superkoerier!
Master
wo 28 feb 2007, 7:59 Bericht 
Avatar gebruiker
Mijn advies: breng dat hok naar de garage en laat die het lekker oplossen. Terwijl hier over de mogelijke oorzaak gespeculeerd wordt, had het probleem allang opgelost kunnen zijn.

:wink:
Offline Jason Bourne
Master
wo 28 feb 2007, 10:53 Bericht 
Avatar gebruiker
lobotm schreef:
Nou ja ik ben eigenwijs ik zeg de startmotor :) Als het klikje is wat ik denk wat het is.


Ik ben niet eigenwijs O:) maar zeg ook de startmotor (relais krijgt het tandwiel niet altijd in beweging) :kniktja:
Offline Swestdijk
Master
wo 28 feb 2007, 11:03 Bericht 
Avatar gebruiker
Poll?
Offline Varkentjes
FS medewerker
wo 28 feb 2007, 11:29 Bericht 
Avatar gebruiker
Ik zeg nog helemaal niks, want we weten nu ook nog helemaal niks. Eerst een goede diagnose (antwoorden op onze vragen) waar we wat mee verder kunnen voordat we gaan pollen.
Offline Kanariespeed
FS-Tour de France kenner'14
wo 28 feb 2007, 13:01 Bericht 
Avatar gebruiker
Goed...aangezien mijn hulpdienst mij een heeeel klein beetje vergeten was, heb ik zelf even de boel gemeten.

De accuspanning is 12.45 volt met lampen uit. (na 2 a 3 dagen stil staan. Met de lampen aan zit ie rond de 12.10 volt.

Verder heb ik de sigarettenaansteker nog gemeten, deze wijst plus minus 11.90 / 12.00 volt aan.

Helaas zijn me buren aan het werk, anders hadden we de startkabels kunnen proberen. Dit zal morgen dan gaan gebeuren, als de boel dan nog niet goed is, gaat ie naar een garage.
Offline Varkentjes
FS medewerker
wo 28 feb 2007, 13:19 Bericht 
Avatar gebruiker
Dan ziet het ernaar uit dat de accu niet geheel opgeladen is, maar wel voldoende om te kunnen starten. Grote kans dat de startmotor de boosdoener is. Je hoort tijdens het starten wel een klik onder de motorkap?
 [ 64 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: renkie en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar: