Pagina 1 van 2  [ 59 berichten ]
Offline boersma
Master
za 28 jan 2012, 11:01 Bericht 
Een tijd terug was ik bij een demonstratie van de brandweer en zag dat ze daar een kleine sleutelhanger hadden die bestond uit een soort pin die door een veer met grote kracht uitsloeg. Deze konden ze op de autoruit zetten, op een knopje drukken en de pin sloeg de ruit aan barrels.

Vorige week was hier een dodelijk ongeval met een auto die op de kop in de sloot lag, 2 polen die achterin zaten konden er niet uitkomen en omstanders kregen onder water de ruit niet in.
Nu dacht ik: is zo'n apparaatje die de brandweer heeft (zo'n krachtige pin) ook legaal? Of zal dit onder wapens vallen?

Gaat om zo'n soort apparaat:

http://www.batons.com/window_breakers.html

of deze:

resqme-life-hammer-key-chain-window-breaker-rqme-1951

Laatst bijgewerkt door boersma op za 28 jan 2012, 11:06, in totaal 1 keer bewerkt
Offline EddyHH
Master
za 28 jan 2012, 11:05 Bericht 
Kan de foto niet zien maar volgens mij hebben ze zoiets bij de ANWB.
Offline boersma
Master
za 28 jan 2012, 11:07 Bericht 
Zo maak je het voor autokrakers wel weer heel simpel.....
Afgelopen maandag hebben ze hier bij de Opel garage uit 15 auto's 30 airbags gestolen.

Zie hier nu op youtube al een filmpje...

Link
Offline Maserati Teun
FS medewerker
za 28 jan 2012, 11:44 Bericht 
boersma schreef:
Zo maak je het voor autokrakers wel weer heel simpel.....

Lijkt in ieder geval niet bij mijn QP. Deze heeft rondom gelaagd glas.
Offline djroadstar
Master
za 28 jan 2012, 11:47 Bericht 
ik had gewoon noodhamer in de auto. daarmee kon ik dan als er ongeval was ding uit mn auto hallen. maar als ik zelf verongelukte kon ik hem zelf ook gebruiken. zat er ook 1tje bij de bijrijder. werd standaar door VW dealer met auto zo geleverd
Offline yup
Die hard
za 28 jan 2012, 12:10 Bericht 

Zou je een ruit niet kunnen inslaan met een sleutel tussen je vingers en daarna vuist maken en daarna heel hard rammen? Ja onderwater is dat allemaal moeilijker maar dat zou moeten kunnen toch?
Offline HAW2006
Master
za 28 jan 2012, 12:12 Bericht 
In negen van de tien keer lukt het ook met een automatische centerpons.

Afbeelding
Offline WimLex
Master
za 28 jan 2012, 12:13 Bericht 
Je kan ook naar een willekeurige bouwmarkt gaan en een automatische centerpons halen. (f)
Offline shootme
Master
za 28 jan 2012, 12:34 Bericht 
boersma schreef:
Een tijd terug was ik bij een demonstratie van de brandweer en zag dat ze daar een kleine sleutelhanger hadden die bestond uit een soort pin die door een veer met grote kracht uitsloeg. Deze konden ze op de autoruit zetten, op een knopje drukken en de pin sloeg de ruit aan barrels.

Is al een tijdje op de markt, ben de naam alleen vergeten.
Zag het 5 jaar geleden voor het eerst... ff graven in mijn geheugen hoor :cry:
Offline TuxX
Master
za 28 jan 2012, 12:36 Bericht 
Hier zit er ook zo'n lifehammer in de leaseslet. Werd erbij geleverd. Ik vind het wel cava eigenlijk.
Offline red devil1
Master
za 28 jan 2012, 12:38 Bericht 
Citaat:
autoruit inslaan apparaat

ik heb gewoon een lifehamer :[ Ik zo uzo'n sleutelhanger niet in mn zak willen hebben. Als die pin er wel eens uit komt doordat hij knel komt :x
Offline kenny
Pro
za 28 jan 2012, 13:06 Bericht 
Een tijd terug werden er bij een leverancier van mijn bedrijf sleutelhangers weggegeven(kleintjes met een mesje voor de gordel en een puntje om de ruit te breken). Leek erg op die ResQme.

Jammer dat ik toen nog niet werkte voor mijn huidige werkgever. Zijn leuke hebbedingetjes.
Offline Laguna
Master
za 28 jan 2012, 13:07 Bericht 

met gelamineerd glas dat in mijn auto ook rondom zit zul je dan als redder of inbrekert naar een krater met een stel barsten staan te kijken....
Offline R
Master
za 28 jan 2012, 13:31 Bericht 
Werkt een Lifehammer dan wel, van binnenuit met gelaagd of gelamineerd glas?
Sommige Volvo's hebben dat alleen als zijruiten; Voorruit is natuurlijk ook gelaagd, dus is dan alleen de achterruit in te slaan van binnen en buiten?
Offline WimLex
Master
za 28 jan 2012, 13:36 Bericht 
Laguna schreef:
met gelamineerd glas dat in mijn auto ook rondom zit

zou ik me absoluut onveilig voelen. :kniktja:
Offline boersma
Master
za 28 jan 2012, 13:51 Bericht 
Bij het ongeval in Lelystad is het dus niet gelukt om onder water met een lifehammer de ruit in te slaan, het water dempte de slag teveel waardoor de ruit heel bleef.
De deuren waren automatisch vergrendeld waardoor de mensen zijn verdronken (waren niet bij kennis denk ik).
Brandweer is het later wel gelukt maar toen was het te laat.
Een lifehammer onder water is dus niet altijd een goed middel, vandaar mijn vraag of zo'n apparaatje misschien meer plaatselijke slagkracht heeft omdat het niet geremd wordt door water.
Offline The Driver
Master
za 28 jan 2012, 15:01 Bericht 

Een autmatische centerpons is al sinds de 2e wereldoorlog in de gereedschappenhandel gewoon verkrijgbaar
Offline tjappie (Guus)
Master
za 28 jan 2012, 16:12 Bericht 
Even bij Holmatro informeren, daar hebben wij ze van gekregen. Ik weet toevallig dat die dingen(professioneel, dus voor hulpdiensten) nog best prijzig zijn.

Btw je noemt het window punche: Link: http://www.holmatro.com/rescue/nl/m1185 ... roupId=134
Offline WimLex
Master
za 28 jan 2012, 16:43 Bericht 
Btw je noemt het window punche

:nono: :nono:

centerpons met trekveer
Offline basgitaar
Master
za 28 jan 2012, 16:54 Bericht 
djroadstar schreef:
als ik zelf verongelukte kon ik hem zelf ook gebruiken.

Ben je een kat? :huh:
Offline RucphenNB
Master
za 28 jan 2012, 18:09 Bericht 
Onder water word het moeilijk met een lifehammer, echter als de ruit een klein beetje barst, trap je die er met je benen/voeten wel best makkelijk uit. Wel even wachten tot de druk in en buiten de auto gelijk is. Anders lukt het nooit.
Offline yup
Die hard
za 28 jan 2012, 18:58 Bericht 

Overigens snap ik niet waarom mensen gewoon hun ramen naar beneden doen, ook onder water werkt je electrische ruiten systeem voor langere tijd... Met raamslingers helemaal makkelijk....
Offline boersma
Master
za 28 jan 2012, 19:08 Bericht 
Het gaat erom dat je anderen eruit kan halen door van buitenaf de ruit in te tikken hiermee.
Van binnenuit krijg je, zolang daar nog geen water is, de ruit wel in. Je moet wel uit de gordel zijn want je krijgt natuurlijk meteen een hoos water naar binnen (zorgt voor paniek).
Gordel los, adem diep in, ruit in tikken, wachten op water en dan eruit....

Bij de hulpverlening in L'stad ging het om de hulpverleners die van buitenaf met een lifehammer de ruiten niet inkregen.
Intrappen wil ook niet, + je moet je kunnen afzetten en genoeg kracht kunnen zetten in ijskoud water.
Toch maar op zoek naar zo'n ding, voor de zekerheid.

Ramen naar beneden doen kan alleen als de slachtoffers het zelf doen en niet door de klap buiten westen zijn geraakt, van buitenaf wordt dat lastig/onmogelijk.

Ik heb een aanvraag bij Holmatro gedaan, wacht het wel even af.
Offline egeltjes
Master
za 28 jan 2012, 19:14 Bericht 
Probleem is duidelijk.

Stoeptegels, c.q. straatklinkers wil je ook niet door zo'n autoruit smijten, met de slachtoffers er nog in. Dat glas op de achterbank, dashboard boeit niet zo, maar het slachtoffer wil je ook niet raken.
Offline WimLex
Master
za 28 jan 2012, 19:18 Bericht 
egeltjes schreef:
Stoeptegels, c.q. straatklinkers wil je ook niet door zo'n autoruit smijten

krijg je niet voor elkaar (onder water)
Offline shootme
Master
za 28 jan 2012, 19:42 Bericht 
yup schreef:
Overigens snap ik niet waarom mensen gewoon hun ramen naar beneden doen, ook onder water werkt je electrische ruiten systeem voor langere tijd... Met raamslingers helemaal makkelijk....

Dit hebben ze bij mythbusters gedaan, en omdat het water zo hard drukt tegen het glas, gaat het raam niet naar beneden.

Rustig wachten tot de druk aan beide kanten is, dus kopje onder en wachten... dan gewoon deur open doen.
Niet eerder, wordt je alleen erg moe van.

Link
Offline kenny
Pro
za 28 jan 2012, 19:47 Bericht 
Je kan trouwens ook je hoofdsteun gebruiken als je in je auto zit en de ruit niet stuk krijgt.

shootme schreef:
Rustig wachten tot de druk aan beide kanten is, dus kopje onder en wachten... dan gewoon deur open doen.
Niet eerder, wordt je alleen erg moe van.

Moet je wel mazzel hebben dat je auto niet een stuk de modder in is gezakt. Meestal heb je geen harde bodem en zakt de auto wat weg. Als je dan rustig wacht dan kan je daarna in paniek verzuipen, want je deur krijg je niet open.
Offline shootme
Master
za 28 jan 2012, 19:51 Bericht 
kenny schreef:

Moet je wel mazzel hebben dat je auto niet een stuk de modder in is gezakt.

Ach als je mazzel hebt kun je gewoon wachten tot er hulp komt :lol:

Afbeelding
Offline PTPT
Die hard
za 28 jan 2012, 19:53 Bericht 
boersma schreef:

Waar je die op zet, is niet bepaald legaal in NL ;)

Veel gewicht, achter een klein puntje, dat doet het werk al.
Offline kenny
Pro
za 28 jan 2012, 19:58 Bericht 
shootme schreef:
Ach als je mazzel hebt kun je gewoon wachten tot er hulp komt

Als je mazzel hebt dan kom je net voor de sloot/kanaal/rivier tot stilstand. :wink:
Offline egeltjes
Master
za 28 jan 2012, 22:36 Bericht 
WimLex schreef:
krijg je niet voor elkaar (onder water)

Ik had eigenlijk een beeld voor me van het stoeptegels-van-een-viaduct-laten-vallen scenario. :kniktja: Blijkbaar heb ik dat niet lekker "vertaald" naar dit onderwater situaties. :roll: :roll:
Offline Dennis_on_the_road
Master
za 28 jan 2012, 23:42 Bericht 
shootme schreef:
Rustig wachten

Niets wachten. Mij is geleerd er zo spoedig mogelijk uit je auto te kruipen en niet te wachten.
Een beetje wat Kenny zegt: je kan met wachten je enige kans op ontsnappen verspelen...
Offline shootme
Master
za 28 jan 2012, 23:49 Bericht 
Niets wachten.

Moet je wel goed weten wat je doet.
Als je in het begin al met alle macht de deur open probeert te krijgen, terwijl het water tegen duwt, ben je snel door je energie heen.
Dus ja, snel en verstandig handelen.
Offline Dennis_on_the_road
Master
zo 29 jan 2012, 10:51 Bericht 
Daarom iig meteen het raam open (indien mogelijk)
Offline InsecureThreat
Master
zo 29 jan 2012, 11:19 Bericht 
kenny schreef:

Als je mazzel hebt dan kom je net voor de sloot/kanaal/rivier tot stilstand. :wink:

:kniktja: Met de zijkant van je auto op een steigertje van ongeever 80cm breed :x
Dat helpt ook niet om de paniekfactor naar beneden te krijgen :[
Offline tjappie (Guus)
Master
zo 29 jan 2012, 11:29 Bericht 
WimLex schreef:

officieel heet het zo, staat ook zo op onze herbepakkingslijsten. (f)
Offline KanarieVW
Master
ma 30 jan 2012, 10:22 Bericht 
paar weken geleden ging mijn auto automatisch op slot terwijl mijn sleutel nog in mijn jaszak zaten. opzich geen punt, maar die jas lag ook in de auto. :lol:
Kerel van VW is een uur bezig geweest met moeder sleutels, maar dat lukte niet. toen dus maar een raampje in geslagen. Dat is van buitenaf nog wel een stuk moeilijker dan gedacht! Lifehammers, grote dopsleutel sets, schroevendraaiers, gewone hamers.....heb staan rammen als een malle, maar kreeg alleen maar krassen op het raam! :huh: op een gegeven moment lukt het eindelijk na een aantal flinke klappen met een vuist hamer.
raampjes zijn best sterk :roflol:
Offline Aanhanger
Master
ma 30 jan 2012, 12:19 Bericht 
De bolling maakt het ook lastig een ruitje van de buitenaf in te tikken.
Van binnenuit gaat makkelijker.

Een ouwe junkentruc is een zogenaamd "bougiesteentje", een piepklein brokje keramiek afkomstig van een kapotgemaakte bougie.
Dit spul is dusdanig hard/scherp dat een stukje van een paar gram al genoeg is om een hardglazen ruit mee kapot te gooien.
Offline RucphenNB
Master
ma 30 jan 2012, 13:06 Bericht 
Gewoon bougie in je hand en met het puntje er tegen aan tikken, kost zelfs vanaf de buitenkant weinig kracht. :wink:

Bij een Opel weet ik ook nog wel welke draden je door moet verbinden en hoe het stuurslot te forceren. O:) O:)
Offline blightzor
Die hard
ma 30 jan 2012, 13:43 Bericht 

djroadstar schreef:
werd standaar door VW dealer met auto zo geleverd

idd heb ook 2 hamers (bestuurder en voorpass) erin zitten bij mijn voeten aan de zijkant van de stoel zat er in toen ik auto op kwam halen (stond niet op de offerte)
Offline adinsx
Master
ma 30 jan 2012, 13:58 Bericht 
Moest ooit eens inbreken in mijn eigen auto omdat de sleutel nog in het contact zat, en ik buiten stond met een gesloten deur.

Heb een straatmakershamer uit de schuur gehaald en dacht wel even met die brede kam de ruit van het achterportier (ging om m'n R19 Chamade) in te tikken.
Als een idioot op de ruit staan meppen, maar ding veerde net zo hard terug. Tot ik tot het besef kwam om in het hoekje van de 'omlijsting' te tikken. Was het snel gebeurd.

Zag ergens 'sleutel in de hand en dan doortikken' langskomen, maar dat wordt een lastige denk ik.
Offline KanarieVW
Master
ma 30 jan 2012, 14:48 Bericht 
Zal misschien ook wel per raam verschillen, maar sleutel in m'n hand had niet gelukt nee. Ook om t feit dat ze binnen lagen, maar n lifehammer had ook geen resultaat. Ook in dr hoeken niet. Heb echt staan rammen als een malle. Heb er volgens mij nog ergens een filmpje van.

De truc is heel kort achter elkaar te slaan. Dan sla je als het ware tegen de trilling in en breekt ie meteen begreep ik later van een brandweerman.
Offline Sjonnie
Die hard
wo 01 feb 2012, 18:25 Bericht 
Deze journalist weet hoe het wel moet:

Link
Offline boersma
Master
wo 01 feb 2012, 18:44 Bericht 
Ik ben inmiddels voorzien van twee mooie windowbreakers! Voor beide auto's 1.
Kreeg er zelfs nog twee gordelsnijders bij.
Case closed ;-) De techniek is niet moelijk: puntje op een hoek van het raam zetten (onderaan de ruit) en dan de veer aan de achterkant 5 cm aantrekken en loslaten. Het mechanisme (een staafje) knalt dan tegen het scherpe puntje en de ruit is aan barrels.
...nu nog even een auto uitzoeken voor een test, Martijn ben staat je auto op de oprit? 8)

Overigens wordt het afgeraden om de lifehammer bij je voeten te bewaren (buiten bereik van je handen als je op de kop hangt in de gordel) maar ik bedacht me dat dat toch helemaal niet erg is?
Namelijk: je moet toch eerst uit je gordel komen en daarna sla je pas de ruit in, je kunt dan altijd bij je lifehammer (of centerpons of wat dan ook).
Offline Yvesart
Master
wo 01 feb 2012, 19:05 Bericht 
TuxX schreef:
Hier zit er ook zo'n lifehammer in de leaseslet. Werd erbij geleverd.

bij mij ligt hij in het dashboardkastje.. handig? .. nu wel, maar bij een ongeluk niet.. O:)
Offline Yvesart
Master
wo 01 feb 2012, 19:07 Bericht 
Sjonnie schreef:
Deze journalist weet hoe het wel moet:

haha. vooral als de ruit dan naar beneden zakt in plaats van kapot gaat :lol:
Offline lorat
Master
wo 01 feb 2012, 19:33 Bericht 
boersma schreef:
Overigens wordt het afgeraden om de lifehammer bij je voeten te bewaren (buiten bereik van je handen als je op de kop hangt in de gordel) maar ik bedacht me dat dat toch helemaal niet erg is?
Namelijk: je moet toch eerst uit je gordel komen en daarna sla je pas de ruit in, je kunt dan altijd bij je lifehammer (of centerpons of wat dan ook).

En waarmee ga jij je gordel doorsnijden?

Afbeelding
Offline boersma
Master
wo 01 feb 2012, 19:43 Bericht 
niet, die klik je los zodat je zelf de controle hebt over wanneer hij losgaat.
Offline NooitTeSnel
Master
wo 01 feb 2012, 20:05 Bericht 
boersma schreef:
niet, die klik je los zodat je zelf de controle hebt over wanneer hij losgaat.

Bij de vorige FS-rijvaardigheidstraining mochten we dat proberen, zonder zicht op z'n kop uit je gordel komen. Als je weet dat je alle tijd hebt en je zit voorin dan lukt het wel, maar als je eerst een paar rondjes draait (om de desoriëntatie van een flinke aanrijding te simuleren) of als je achterin zit dan is het een heel stuk moeilijker.
Offline boersma
Master
wo 01 feb 2012, 20:11 Bericht 
Mogelijk dat er op 26 juni nog een fs training komt.... ben ik nog mee bezig.
Als je een paar keer gerold bent met de auto heb je vaak ook wel je hoofd ergens gestoten (raam/deurstijl) en ben je inderdaad behoorlijk gedesorienteerd.
 [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende