Pagina 1 van 1  [ 48 berichten ]
Offline dls
Pro
zo 28 dec 2008, 19:47 Bericht 

Ik heb met mijn vader een discussie over het afstellen van de buiten autospiegels. Ikzelf heb altijd de indeling dat ik zo min mogelijk van de auto wil zien. Slechts een 10% van het spiegel oppervlak wordt door mijn eigen auto in beslag genomen. Dit geld zowel voor links als voor rechts.
Mijn vader daarintegen, heeft ongeveer 33% (1/3) van de spiegel gevuld met auto, m.i dus veel te veel.

Hoe hebben jullie dit ingesteld en hoe hoort dit ( zijn er regels voor?? ).

Offline InsecureThreat
Master
zo 28 dec 2008, 19:51 Bericht 
links zo veel mogelijk weg, rechts de wielkast achter (voor het achteruit rijden), geleerd op driverbest :thumb:

Offline Walker
Master
zo 28 dec 2008, 19:55 Bericht 
Links net een randje van je eigen auto, recht idd iets meer naar binnen en naar beneden. Handig bij inparkeren :wink:

Offline InsecureThreat
Master
zo 28 dec 2008, 19:58 Bericht 
en achteruit slalommen :lol:

Offline Maserati Teun
FS medewerker
zo 28 dec 2008, 20:08 Bericht 
Voor het achteruitrijden kantelen mijn spiegels automatisch naar beneden zodat ik een deel van de stoepranden/wegdek/achterwiel kan zien. :thumb: :thumb:

Offline Kanariespeed
FS-Tour de France kenner'14
zo 28 dec 2008, 20:16 Bericht 
Een beetje chauffeur kan dat toch wel op gevoel :wink:

Offline fast^-^biker
Pro
zo 28 dec 2008, 20:24 Bericht 
Tijdens rijles heb ik geleerd dat het tweede handvat (portier) diagonaal 2 cm moet zitten van binnenonder. Dus puntje dichtstbij auto onder dan 2 cm diagonaal omhoog is 2de portier. O:)

Offline BLikent
Master
zo 28 dec 2008, 20:35 Bericht 
Wat heb je eraan om een heel groot gedeelte van je eigen auto te zien?

Een klein beetje, oke, dan heb je enig idee waar de ander is. maar 1/3e, dat is te veel.

Offline javelin
Master
zo 28 dec 2008, 20:39 Bericht 
Ik weet wel hoe m'n auto eruit ziet, die hoef ik niet in mijn spiegels te zien.

http://www.lurling.nl/Leerlingen/Zitenstuurhouding.pdf

Offline Walker
Master
zo 28 dec 2008, 20:53 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Voor het achteruitrijden kantelen mijn spiegels automatisch naar beneden zodat ik een deel van de stoepranden/wegdek/achterwiel kan zien.

Dé ultieme seniorenauto :roflol:

(sorrry Teun, inkoppertje :[ )

Offline WNS2.0D
Master
zo 28 dec 2008, 21:26 Bericht 
Het gaat erom dat je ziet wat je wil zien. Wie regeltjes van een instructeur zit te volgen zit m.i. nog in een leertraject.
Hoeveel je van je eigen auto ziet is dan ook afhankelijk van je auto.

Zelf vind ik het over het algemeen wel fijn om net een randje van mijn auto te zien. In zekere zin totaal onzinnig, ik weet wel dat dat ding blauw is. Maar ik vind het lekker als referentie om het beeld in de spiegel een plek te geven. Rij ik met een aanhanger of dusdanig veel rommel dat ik mijn binnenspiegel niet kan gebruiken dan stel ik ze wat meer naar binnen af.

Offline dexter79
Master
zo 28 dec 2008, 21:52 Bericht 
Als je in je buitenspiegels de auto nog kunt zien, ookal is het maar een heel klein stukje, zit er gigantisch veel overlap tussen wat je in je binnenspiegel kunt zien en wat je in je buitenspiegels kunt zien. En als gevolg daarvan zie je de informatie in een andere hoek helemaal niet. Zodat je alsnog over je schouder moet kijken om dat stukje dode hoek op te vallen.

Ik heb de buitenspiegels zo ver mogelijk naar buiten staan, zodat er een flinke dode hoek zit tussen het stukje van mijn auto tot vanaf waar ik in de buitenspiegel kan kijken. Deze dode hoek wordt namelijk geheel opgevangen door mijn zicht in de binnenspiegel, er past geen auto tussen, en ik heb ineens geen dode hoek meer tussen het uiterste bereik van de buitenspiegels en wat er in mijn ooghoeken zit. Zo kan er dus nooit iets in je dode hoek zitten, want er is geen dode hoek meer. Althans, wel de eerste 30 cm direct om je auto heen, maar als het object zo klein is dat het daarin kan verdwijnen, ben ik ook niet zo bang dat te raken.

Offline Excuus_mexicaan
Die hard
zo 28 dec 2008, 22:23 Bericht 

Walker schreef:
Voor het achteruitrijden kantelen mijn spiegels automatisch naar beneden zodat ik een deel van de stoepranden/wegdek/achterwiel kan zien.

Dé ultieme seniorenauto

(sorrry Teun, inkoppertje )

lol!! maar serieus tis vet handig, ik heb dit ook in mn sleutel laten programmeren. Tijdens het rijden heb ik liever niet dat de spiegels te laag staan, zie je minder van wat er achter je gebeurt. En tijdens het achteruitrijden hoef ik ze tenminste niet zelf handmatig omlaag te stellen, iets wat ik uit luiheid toch niet zou doen en dat zou me weer velgschades kosten.

verder zie ik net de portiergrepen in mn spiegels, dus zo'n 1/10e deel is gericht op de auto. Anders heb ik geen referentie van wat ik in mn spiegel zie.

Offline kiopek
Nieuwkomer
zo 28 dec 2008, 22:32 Bericht 

Ikzelf zie net de zijkant van mijn autootje in de buitenspiegel links en in de losse dode hoek spiegel (ik heb geen zijramen achter en ook geen raam in de achterklep) die erop zit zie ik iets meer auto en deze staat ook meer omhoog (deze spiegels zijn bol dus je kunt toch geen afstand inschatten erin). Rechterbuitenspiegel staat meer naar beneden en ook hier zit een dode hoek spiegel die ongeveer hetzelfde staat als links.

Binnenspiegels gebruik ik niet, onze Transporter had ook geen achterraam en onze Trafic heeft wel een achterraam maar daar heb je niks aan.

Offline ArjenR
Master
zo 28 dec 2008, 23:02 Bericht 
Ik heb geleerd de linker buitenspiegel zo af te stellen dat ik de auto net niet zie. De rechter buitenspiegel gebruikte ik niet tijdens rijlessen, maar doe ik nu hetzelfde mee, en bij inparkeren pas ik hem wel aan (handig elektrisch verstelbare spiegels).
dexter79 schreef:
Zodat je alsnog over je schouder moet kijken om dat stukje dode hoek op te vallen.

Ik heb geleerd dat ik niet voorbij de B stijl moet kijken en dat werkt prima. Ik verbaas me altijd over die mensen die je altijd door de achterruit aankijken als ze van rijbaan verwisselen. Lijkt me ook erg gevaarlijk als op dat moment iets voor de auto gebeurd.

Offline Raymond
FS medewerker
ma 29 dec 2008, 15:50 Bericht 
Ik stel ze af zoals Dexter al gezegd heeft.

Offline Ivo
FS Getrouwd²
ma 29 dec 2008, 16:13 Bericht 
InsecureThreat schreef:
links zo veel mogelijk weg, rechts de wielkast achter (voor het achteruit rijden), geleerd op driverbest

Paul maaskant (Prodrive)....

Binnenspiegel mooi in het midden afstellen en dan zowel links als rechts zo ver mogelijk naar buiten (dan zie je dus geen zijkant van je auto meer, maar wees niet bang die komt ook wel achter je aan). Dus zo afstellen dat het beeld van de binnenspiegel in de buitenspiegels over gaat (en andersom ook natuurlijk)

Beetje kut rijden op het begin, maar je komt er dan vanzelf achter dat je geen dode hoek meer hebt... Aan de andere kant is het wel lekker dat je ineens zoveel meer zicht hebt in je spiegels.

Offline Ivo
FS Getrouwd²
ma 29 dec 2008, 16:16 Bericht 
dexter79 schreef:
Ik heb de buitenspiegels zo ver mogelijk naar buiten staan, zodat er een flinke dode hoek zit tussen het stukje van mijn auto tot vanaf waar ik in de buitenspiegel kan kijken. Deze dode hoek wordt namelijk geheel opgevangen door mijn zicht in de binnenspiegel, er past geen auto tussen, en ik heb ineens geen dode hoek meer tussen het uiterste bereik van de buitenspiegels en wat er in mijn ooghoeken zit. Zo kan er dus nooit iets in je dode hoek zitten, want er is geen dode hoek meer. Althans, wel de eerste 30 cm direct om je auto heen, maar als het object zo klein is dat het daarin kan verdwijnen, ben ik ook niet zo bang dat te raken.

Precies en als je dus regelmatig spiegelt heb je daar dan zowiezo geen last van.

Oja... Inparkeren doe ik meer op gevoel dan op de spiegels (Ik kijk wel wat er om mee heen gebeurt, maar de spiegels ben ik niet nodig om de stoep te vermijden)

Offline Kiwi45
Master
ma 29 dec 2008, 16:23 Bericht 
Als je maar hard genoeg rijdt is het totaal on-interessant wat er achter je gebeurt.
Mensen die spiegels nodig hebben zijn dus gewoon te traag.

Maar goed, aangezien ik die dingen er gratis bij heb gekregen stel ik ze maar zo in dat ik een héél klein randje van mijn eigen auto kan zien. Voor referentie wel zo prettig. En als je dan toch die moeite hebt genomen, dan is het ook een kleine moeite om er af en toe eens in te kijken :)

Offline Maserati Teun
FS medewerker
ma 29 dec 2008, 16:28 Bericht 
Kiwi45 schreef:
Als je maar hard genoeg rijdt is het totaal on-interessant wat er achter je gebeurt.

Ik wil juist heel graag weten wie mij volgt als ik snel rijd.

Offline meranto
Master
ma 29 dec 2008, 16:31 Bericht 
dan rij je dus niet hard genoeg :D

Offline Bar-E
Master
Ik heb ze zo afgesteld dat ik via de binnenspiegel aan de linkerkant de stijl links achter kan zien. Daar waar het beeld aan de rechterkant in de binnenspiegel ophoud gaat mijn beeld verder met de spiegel aan de bijrijderszijde. Kan dus echt de hele baan naast mijn auto volgen. Als ik in de file op de meest rechtse rijbaan sta kan ik de hele vluchtstrook volgen.

Bijkomend voordeel is dat met deze afstelling, mijn bijrijder ook kan meekijken achter de auto naar vervelende, kleiner wordende VROSjes.......

Offline R
Master
Maserati Teun schreef:
Ik wil juist heel graag weten wie mij volgt als ik snel rijd.

@ Teun: in de optiek van Kiwi ga je dus nog niet snel genoeg.

Offline Maserati Teun
FS medewerker
ma 29 dec 2008, 16:46 Bericht 
Ik zal er een dot gas bijgeven. :lol: :lol:

Offline dexter79
Master
ma 29 dec 2008, 17:43 Bericht 
Bar-E schreef:
Bijkomend voordeel is dat met deze afstelling, mijn bijrijder ook kan meekijken achter de auto naar vervelende, kleiner wordende VROSjes.......
Grappig dat jou dat opvalt... Ik heb ook al meerdere malen passagiers gehad die zich afvroegen of mijn spiegel wel goed stond, omdat zij meer konden zien dan alleen de auto zelf, 'zoals bij de meeste mensen als je ernaast zit'. Als ik dan uitleg dat 'de meeste mensen' dan blijkbaar hun spiegels niet handig afstellen, krijg ik vaak weer als antwoord dat ze van mij geen andere reactie verwacht hadden. 8)

Offline Dave
FS Webmaster
ma 29 dec 2008, 17:52 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Voor het achteruitrijden kantelen mijn spiegels automatisch naar beneden zodat ik een deel van de stoepranden/wegdek/achterwiel kan zien. :thumb: :thumb:

Net BMW ;)

Offline kiopek
Nieuwkomer
ma 29 dec 2008, 21:42 Bericht 

Binnenspiegel...
Dat is toch dat ding in het midden van het raam waar steeds heel irritant die koplampen van je achterliggers in te zien zijn? :colaatje:

Heel leuk allemaal, maar ik heb geen achterramen, na de B-stijl zit geen glas meer. Dus ik moet alles op de buitenspiegels doen, dat vereist een heel andere instelling van de spiegels.

Ik denk wel dat wat Dexter zegt de juiste instelling is in een personenauto.

mvg Rick

Offline spEEdy4fun
Master
ma 29 dec 2008, 22:10 Bericht 
Raymond schreef:
Ik stel ze af zoals Dexter al gezegd heeft.

Dito hier.

Offline Superkoerier!
Master
ma 29 dec 2008, 22:29 Bericht 
Ik maak me niet zo druk om die VROS-jes. Zijspiegels zodanig dat ik zoveel mogelijk van de omgeving kan zien maar ook, met een beetje vooroverbuigen het breedste punt aan de achterkant van de auto (ivm achteruitrijden). Binnenspiegel zo dat ik het meest van de achterruit zie. Boeit ook niet zo heel erg, want ik heb een hele tijd met een bus zonder achterruit gereden en dan leer je op je buitenspiegels rijden.

Offline Bar-E
Master
vr 02 jan 2009, 22:35 Bericht 
dexter79 schreef:
Als ik dan uitleg dat 'de meeste mensen' dan blijkbaar hun spiegels niet handig afstellen

Geleerd bij ProDrive in England. Volgens hun de enige juiste manier van afstellen
:thumb:

Offline Dion
FS medewerker
zo 04 jan 2009, 13:30 Bericht 

Ik heb ze voor mij fijn afgesteld.

Offline Scaniafan
Master
zo 04 jan 2009, 14:01 Bericht 
Ik stel mijn spiegels zo af dat ik er het meeste in zie. Daarbij hou ik automatisch rekening er mee dat ik moet zien waar mijn auto zit om snelheden in te kunnen schatten en de positie van mijn oplegger :oops: te kunnen bepalen (slijt er vanzelf in vrachtwagen rijden).

Daarom heb ik in zowel mijn linker- als rechterbuitenspiegel de laatste 10 cm van mijn auto zichtbaar. Vervolgens heb ik een cm of 2 lucht in mijn spiegels. Mijn binnenspiegel stel ik zo af dat ik het vlak tussen mijn beide buitenspiegels daarmee kan zien.

Moet zeggen dat ik geen last van een dode hoek heb :D

Offline regiorunner
Master
zo 04 jan 2009, 17:14 Bericht 
Scaniafan schreef:
Daarbij hou ik automatisch rekening er mee dat ik moet zien waar mijn auto zit om snelheden in te kunnen schatten en de positie van mijn oplegger te kunnen bepalen

Achteras dient zichtbaar te zijn tbv krappe bochten; aldus mijn instructeur die C, D, E heeft bijgebracht (f)

Offline Daffodil31LE
Pro
zo 04 jan 2009, 17:59 Bericht 
M'n rechter buitenspiegel hangt maar voor spek en bonen aan de auto. Nog nooit gebruikt of afgesteld. Ook leren rijden met enkel de linkerspiegel en de binnenspiegel. De rechterspiegel stond afgesteld om de instructeur in te laten kijken. De auto's die ik daarna had, hadden helemaal geen rechterspiegel. M'n huidige auto wel, maar dat wil niet zeggen dat ik 'm ooit heb gebruikt...

Offline Scaniafan
Master
zo 04 jan 2009, 18:04 Bericht 
regiorunner schreef:
Achteras dient zichtbaar te zijn tbv krappe bochten; aldus mijn instructeur die C, D, E heeft bijgebracht (f)

Klopt.....Maar over het algemeen is het bij krappe bochten toch makkelijker om de hele onderrand van de combinatie te zien in je spiegels :wink:

Heb je gelest met aanhanger of oplegger??

Offline regiorunner
Master
zo 04 jan 2009, 18:59 Bericht 
Scaniafan schreef:
Heb je gelest met aanhanger of oplegger??

B: Nissan Primera 2.0d
C: Iveco Eurocargo (20023)
D: Daf Alliance 89 (automaat) (2007)
C/DE: wipkar en Volvo-Berkhof B10 . (2008)

Offline Scaniafan
Master
zo 04 jan 2009, 19:01 Bericht 
Ah, dus je hebt E met bus gehaald... Ja, dan snap ik dat je instructeur je de laatste as laat volgen van de aanhanger. Moest ik met de wipkar ook. Met de oplegger is het ook handig om te zien waar het midden van je oplegger heen gaat :lol:

Offline regiorunner
Master
zo 04 jan 2009, 19:03 Bericht 
Scaniafan schreef:
Met de oplegger is het ook handig om te zien waar het midden van je oplegger heen gaat

Deze dus

Afbeelding

*Ehm* Sja, ik heb nog nooit op een oplegger gereden
:x :o

Offline liquid_force
Master
zo 04 jan 2009, 19:20 Bericht 
regiorunner schreef:
C: Iveco Eurocargo (2002)

in DIT TOPIC schrijf je 2003 :-? :-? :-?

Offline Scaniafan
Master
zo 04 jan 2009, 19:23 Bericht 
Maareh, Regio, heb jij examen gedaan met een gelede bus met aanhanger :o

Offline liquid_force
Master
zo 04 jan 2009, 19:29 Bericht 
Scaniafan schreef:
Maareh, Regio, heb jij examen gedaan met een gelede bus met aanhanger :o

dat is in 0031 niet eens toegestaan ... en een gelede bus telt niet als aanhanger maar wordt gewoon met D gereden ...

Offline Piet_Piraat
Master
zo 04 jan 2009, 20:33 Bericht 
In beide buitenspiegels zie ik ongeveer een cm van mijn auto, maar dat komt ook doordat de spiegels niet verder naar buiten kunnen :D. Qua hoogte heb ik ongeveer 1/3 horizon en 2/3 asfalt. De binnenspiegel zie ik het hoekje van m'n rechteroor, en daarmee heb ik de hele achterruit gecoverd tot aan de C-stijl rechtsachter.

Offline regiorunner
Master
ma 05 jan 2009, 0:46 Bericht 
Scaniafan schreef:
Maareh, Regio, heb jij examen gedaan met een gelede bus met aanhanger

:schudnee: Dat is onmogelijk..... kon alleen zo gauw geen foto vinden van een B10 in de 12meteruitvoering :[

Offline BenSnel
Die hard
ma 05 jan 2009, 1:08 Bericht 

in de straat waar mijn auto staat geparkeerd, denk ik niet dat ik me druk goef te maken over hoe ik mijn spiegels heb afgesteld. ik zie het al helemaal gebeuren dat de spiegels er binnenkort eens worden afgetrapt. zelf alvast geinformeerd, 25 euro kan ik links en rechter spiegel ophalen op de sloop :lol:

Achja, dat soort tuig en graftakjes heb je ook, van die oudjes die er even kort langsrijden met die 40Km/h winkelwagentjes.

Offline jan jansen
Master
ma 05 jan 2009, 12:13 Bericht 
Buitenspiegels maximaal naar buiten, links sluit dan aan op binnenspiegel, rechts heeft een stukje overlap en zie ik een stukje auto in de spiegel wat ik niet zou willen. Conclusie: rechterspiegel kan niet ver genoeg naar buiten of mijn benen zijn te lang, 't is maar hoe je 't bekijkt.

Offline WNS2.0D
Master
ma 05 jan 2009, 19:48 Bericht 
BenSnel schreef:
in de straat waar mijn auto staat geparkeerd, denk ik niet dat ik me druk goef te maken over hoe ik mijn spiegels heb afgesteld. ik zie het al helemaal gebeuren dat de spiegels er binnenkort eens worden afgetrapt. zelf alvast geinformeerd, 25 euro kan ik links en rechter spiegel ophalen op de sloop :lol:

Achja, dat soort tuig en graftakjes heb je ook, van die oudjes die er even kort langsrijden met die 40Km/h winkelwagentjes.

Waarom zet jij je auto dan niet ergens anders neer?

Offline BenSnel
Die hard
di 06 jan 2009, 12:16 Bericht 

weinig plek, overal is betaald parkeren, en helaas heb ik geen recht op een parkeervergunning:( met een beetje geluk komt er over een half jaar een stukje land vrij waar men de 1e 3 jaar niets mee doet.. gooi ik m daar wel neer..

Offline ArjenR
Master
di 06 jan 2009, 17:22 Bericht 
Maareens de spiegelafstelling van dexter79 geprobeerd. Werkt op zich wel prima, alleen heb ik links een lui oog. Ik zag dus telkens vaag iets in de linker buitenspiegel met mijn luie oog wat ik nog niet kon zien in die spiegel met mijn goede oog. Werd er gek van :x , heb ze nu weer zoals ik gewend ben gezet.

[ 48 berichten ]