Pagina 1 van 1  [ 45 berichten ]
Offline Speedy J
Master
di 04 nov 2008, 14:43 Bericht 
Avatar gebruiker
Is dit een klusje dat je door een merkmonteur beter kunt laten doen of is het iets generieks dat een willekeurige (doch goede) monteur zou moeten kunnen doen?
Offline Figlio ideale
Master
di 04 nov 2008, 14:46 Bericht 
Avatar gebruiker
Ik heb het zelf niet bij de dealer laten doen (grote beurt+distributieriem ~1000 euro), bij een niet officiele dealer maar wel gespecialiseerd in Alfa Romeo koste het mij voor een grote beurt EN distributie riem 500 euro...
Offline renkie
Master
di 04 nov 2008, 15:07 Bericht 
 
Is afhankelijk van het type auto
Steeds vaker wordt het een klus waar diagnose apparatuur of speciaal gereedschap bij moet.

Iemand met 2 rechterhanden komt dan ver maar risico blijft dat je de expertise mist en motorschade hebt.

Een gespecialiseerd bedrijf kan het vaak ook voor 1/2 - 2/3 van het dealertarief, en daar heb je dit probleem niet.
Offline RAH
Master
di 04 nov 2008, 15:09 Bericht 
Avatar gebruiker
Ik denk dat dat nogal afhankelijk is van wat voor motor er in ligt. Een standaard 4 cilinder zal niet zo'n probleem zijn voor een goede monteur die aan de werkplaats instructies kan komen. Bij een boxer motor van Subaru zou ik eerder geneigd zijn om naar een dealer te gaan of naar een monteur die dit iig al eerder heeft gedaan.

Zelf heb ik al diverse malen een distributieriem succesvol vervangen.
Offline SanderS
Die hard
di 04 nov 2008, 15:13 Bericht 
 
Bij m'n moeders Swift heb ik het destijds zelf gedaan (half uurtje werk), maar voor de riem van mijn Cupra ben ik naar de garage gegaan. Zo'n blok past maar net in de motorruimte, waardoor je er zelf zonder ervaring amper bij kunt. Kortom, helemaal afhankelijk van het type auto.
Offline Speedy J
Master
di 04 nov 2008, 15:21 Bericht 
Avatar gebruiker
Het is een achtcilinder (Lexus) en tja.... je hebt daar niet echt gespecialiseerde niet-dealers van.
Offline Raymond
Detector inbouw specialist
di 04 nov 2008, 16:35 Bericht 
Avatar gebruiker
Dat moet je de dealer laten doen. Even kijken: Je hebt een dubbel bovenliggende nokkenas, en dat 2x. Da's dus geen riem en 1 spanrol, maar 1 riem, 2 spanrollen en een zooi (4 of zo) omlooprollen. Geschatte materiaalkosten: 600-800 euro.
Daarnaast heb je waarschijnlijk specialistisch gereedschap nodig om je nokkenas "vast" te zetten, en waarschijnlijk moet je brandstofpomp op tijd worden gezet. Kan alleen met specialistische apparatuur.
Ik zou eerst rondbellen bij een uebertoyota werkplaats en vragen naar de tarieven. Ik schat dat je 1200-1500 euro kwijt zult zijn voor die klus.
Offline Furr
Master
di 04 nov 2008, 17:06 Bericht 
Avatar gebruiker
Als je niks kan zou ik het niet doen... mijn broer heeft opleiding gehad en het is nog zon 3 a 4 uur om mijne te vervangen ( corolla )...
Hebben we dan ook zelf gedaan. Ik zelf alleen kan het niet. en het is rot werk ( daarom duur @ garage! ) veel tijd etc.

Kosten 200 euro totaal
Tijd 3 a 4 uur

En ja de d-riem moet op tijd gezet worden. Zelfs dat is al lastig voor een ervaren iemand...
Offline Shooting Star
Master
di 04 nov 2008, 17:32 Bericht 
Avatar gebruiker
Waarom zit daar niet gewoon een distributieketting op :huh: Heb ik zelfs op mijn Mercedes V6! En op de 6-in-lijn van BMW zat ook gewoon een ketting :kniktja:
Offline Kijvie
Pro
di 04 nov 2008, 17:32 Bericht 
Avatar gebruiker
Ik heb zelf ook hele goede ervaringen met mijngarage (.nl) daar vul je je kenteken in en dan krijg je binnen mum van tijd een offerte per mail.
Online Schep
Master
di 04 nov 2008, 17:54 Bericht 
Avatar gebruiker
Shooting Star schreef:
Waarom zit daar niet gewoon een distributieketting op Heb ik zelfs op mijn Mercedes V6! En op de 6-in-lijn van BMW zat ook gewoon een ketting

Beetje vreemd inderdaad. Mijn Voyager V6 had ook een ketting. Zo'n ketting zou ik op een (op de Amerikaanse markt georienteerde) V8 echt verwachten.
Offline 18 Wheels
Master
di 04 nov 2008, 17:58 Bericht 
Avatar gebruiker
Of je het zelf doet of de garage, ook meteen de waterpomp vervangen !!
Ik heb bij mijn Xantia 1.8 Break gekeken, maar je hebt best speciaal gereedschap nodig om overal bij te komen, ik kreeg toen ook het advies om de Waterpomp ook te vervangen.
Offline Speedy J
Master
di 04 nov 2008, 18:13 Bericht 
Avatar gebruiker
Ik heb inderdaad begrepen dat het vervangen van de waterpomp ook in één keer kan gebeuren; waarom is dit eigenlijk?

Okay ik zal het bij mijn dealer laten doen denk ik. Samen met de op handen staande grote beurt heeft mijn eindejaarsuitkering dan al een bestemming gevonden.

(ik zal toch nog even mijngarage.nl checken)

Bedankt voor de tips!
Offline Walker
Master
di 04 nov 2008, 18:17 Bericht 
Avatar gebruiker
Speedy J schreef:
Ik heb inderdaad begrepen dat het vervangen van de waterpomp ook in één keer kan gebeuren; waarom is dit eigenlijk?


- Waterpomp slijt ook, en zal vroeg of laat toch vervangen moeten worden.
- Alles ligt toch open, dus nu heb je de kans om dit mee te nemen zonder extra in- en uitbouwkosten
Offline Speedy J
Master
di 04 nov 2008, 18:47 Bericht 
Avatar gebruiker
Helder :thumb: Overigens vind ik het onderhoud geen probleem (dat weet je als je een auto koopt), was alleen even benieuwd naar de (on-)mogelijkheden.
Offline Raymond
Detector inbouw specialist
vr 07 nov 2008, 10:18 Bericht 
Avatar gebruiker
Shooting Star schreef:
Waarom zit daar niet gewoon een distributieketting op :huh: Heb ik zelfs op mijn Mercedes V6! En op de 6-in-lijn van BMW zat ook gewoon een ketting :kniktja:

Schijnt duurder te zijn in productie of zo. Nieuwe Audi's hebben ook eindelijk een ketting ipv riem. Zelfs mijn Renault 5 en Mini hebben een ketting!
Offline VFred
Master
vr 07 nov 2008, 11:00 Bericht 
 
Vroegah, had bijna alles een distributieketting, maar dat is nogal lawaaiïg. Het is dan makkelijker en goedkoper om een riem in te bouwen als het stiller moet.
Nu gaat het weer zo'n beetje terug naar kettingen, omdat riemen qua levensduur onbetrouwbaar zijn. Je kunt er meestal ook niets aan zien (totdat 'ie in tweeën ligt)
Offline 944 guy
Master
vr 07 nov 2008, 11:10 Bericht 
Avatar gebruiker
Raymond schreef:
Dat moet je de dealer laten doen. Even kijken: Je hebt een dubbel bovenliggende nokkenas, en dat 2x. Da's dus geen riem en 1 spanrol, maar 1 riem, 2 spanrollen en een zooi (4 of zo) omlooprollen. Geschatte materiaalkosten: 600-800 euro.
Daarnaast heb je waarschijnlijk specialistisch gereedschap nodig om je nokkenas "vast" te zetten, en waarschijnlijk moet je brandstofpomp op tijd worden gezet. Kan alleen met specialistische apparatuur.
Ik zou eerst rondbellen bij een uebertoyota werkplaats en vragen naar de tarieven. Ik schat dat je 1200-1500 euro kwijt zult zijn voor die klus.


Distributie is niks ingewikkelds aan en je hoeft ook niks vast te zetten. Iemand die wat verstand hiervan heeft haalt er zn hand niet voor om.
Ik doe de porsche al tijden zonder speciaal gereedschap. Met de hand de motor weer op zn plek draaien, nokkenas met de hand goed zetten (zit niet voor niks altijd een markering op). Veder moet ik ook de balansassen goed zetten, heb ik ook niks bijzonders voor nodig. Brandstofpomp op tijd zetten? :roflol: Als je niet weet waar je het over hebt moet je geen antwoord typen! Die autos zijn zo gemaakt dat het enige wat je op zn plek moet zetten is de kruk en de nokkenas. De rest gaat maar op 1 manier in elkaar. Qua specialistisch gereedschap: is onzin. Een beetje crea-bea kan dat als die handig is. Officieel heb ik ook een aantal stukken speciaal gereedschap nodig voor de porsche maar ik gebruik er geen een. (riemspanningsmeter, speciale spantang, speciale balansas-vasthoud-tang)
Afhankelijk van het spansysteem (bij de 944 een excentrische rol die je vast moet draaien :x ) is het handing om sommige aanhaalmomenten te weten. En als je geen metertje hebt is de regel: je moet de riem in de lengte met je vingers 90 graden kunnen verdraaien.
Verder hadden in je jaren tachtig de meeste autos een distributieriem, en de goedkopere auto's nu nog.
Ketting is idd robuuster maar veel duurder. De porsche 928 (4,5 - 5,4L V8) heeft bijv de langste distributieriem ter wereld: 7 voet of dik 2 meter lang.
Offline Raymond
Detector inbouw specialist
vr 07 nov 2008, 11:57 Bericht 
Avatar gebruiker
944 guy schreef:
Brandstofpomp op tijd zetten? :roflol: Als je niet weet waar je het over hebt moet je geen antwoord typen!

Beetje arrogant antwoord. Van een 2.5 TDI (VAG) moet wel degelijk de brandstofpomp opnieuw worden afgeregeld. Hoe dat precies heet doet er niet toe. Voor straf zou jij eens van zo'n blok de riem moeten vervangen. Maar aan de rest van je antwoorden te zien heb ik liever dat je van de mijne afblijft.
Online regiorunner
Master
vr 07 nov 2008, 12:04 Bericht 
Avatar gebruiker
Raymond schreef:
944 guy schreef:
Brandstofpomp op tijd zetten? Als je niet weet waar je het over hebt moet je geen antwoord typen!

Beetje arrogant antwoord. Van een 2.5 TDI (VAG) moet wel degelijk de brandstofpomp opnieuw worden afgeregeld. Hoe dat precies heet doet er niet toe. Voor straf zou jij eens van zo'n blok de riem moeten vervangen. Maar aan de rest van je antwoorden te zien heb ik liever dat je van de mijne afblijft


En van die van mij ook (2.5 TDI 5 cyl) Ik heb het wel zelf uitgevoerd (meerdere keren) maar telkens de brandstofpomp bij de dealer laten inregelen.
Is een mechanische roterende pomp, die AKELIG goed afgesteld moet zijn. (zelfs een imitatie-riem geeft problemen, want dan loopt die van tijd af) Anders loopt ie als een ouwe stadsbus, en met het minste graadje vorst start ie helemaal niet meer...

Overigens heet dat statisch en dynamisch afregelen van de pomp.
Offline Raymond
Detector inbouw specialist
vr 07 nov 2008, 12:21 Bericht 
Avatar gebruiker
Ik heb diverse malen zelf een distributieriem vervangen. Het is een rotklus, maar niet extreem moeilijk. Ik heb het ook een keer door een niet-merkgarage laten uitvoeren, en toen accuut problemen met de brandstofpomp gekregen. Het ding liep gewoon niet fatsoenlijk. Dat heb ik door de dealer laten herstellen.
De volgende riem die vervangen moest worden heb ik toen direct door de dealer laten doen. Die deden wat niet goed; na 10.000km liep me het hele blok in de soep. Gelukkig viel het onder garantie...3500 euro motorschade. Oeps.
Ik kijk er nu wel lekker mee uit; de distributie ga ik niet op bezuinigen. Voor een oude hobbelbak maakt het me niet uit, maar met een auto waar je gek mee bent (of dagelijks nodig hebt) zou ik de gok gewoon niet nemen. Er kan gauw wat verkeerd gaan, en dat heeft meestal vervelende gevolgen. Er schijnen trouwens auto's te zijn die hier niet zoveel last van hebben. Daarvan kan een riem knappen zonder ernstige motorschade als gevolg.
Offline 944 guy
Master
vr 07 nov 2008, 12:38 Bericht 
Avatar gebruiker
Ik ben benieuwd wat voor gek ontworpen systeem je hebt als je brandstofpomp afgesteld moet worden. Wordt die door de riem aangedreven of zo? Doe mij eens even reparatie handleiding van jou auto...
Voor de duidelijkheid: ik heb mn eigen auto gereviseerd (porsche 944 dus), en een volvo 740. Bovendien heb ik in de 944 alle motorelektronica verwijderd en een moderne aftermarket systeem geinstalleerd. Dikke kans dat ik meer verstand heb van autos dan jij.
Een injectie systeem werkt niet zo ingewikkeld: de brandstofrail staat onder constante druk, gevoed door een pomp die altijd voldoende capaciteit heeft bij de gespecificeerde druk. De injectoren worden elektrisch door de inspuitcomputer gestuurd. Echt het enige wat ik kan bedenken is dat de BDP sensor verwijderd moet worden om de riem te vervangen. Maar ik heb zelf ook al een aantal keer zo'n sensor terug gezet en afgesteld. Met een fatsoenlijke handleiding kun je alles zelf.
Gekke auto waarbij je aan de brandstoftoevoer moet komen als je de distributieriem moet vervangen...
Raymond: er zijn idd autos waarbij de kleppen niet overlappen met de zuigers, maar nog maar vrij weinig omdat die uit de jaren 80 stammen. Als je een beetje fatsoenlijek compressie wil halen dan heb je geen keus.
Offline RAH
Master
vr 07 nov 2008, 12:50 Bericht 
Avatar gebruiker
Zoals Regio en Raymond aangeven, ook bij mijn 2.2 HDi blok moet de brandstofpomp op tijd worden gezet. En als ik het goed heb moet ook bij de 2.0 HPi (is een benzineblok) de brandstofpomp op tijd worden gezet.
Offline Martijn
FS Webmaster
vr 07 nov 2008, 14:08 Bericht 
Avatar gebruiker
Niet tegen elkaar opboksen kinders. Een VAG motor werkt niet met common rail. Die werkt met pompverstuivingstechniek en dan is het dus belangrijk dat de plunjers in de brandstofpomp op tijd staan.

Ik durf best wat aan met mijn auto, maar tenzij iemand die er verstand van heeft mij laat zien hoe het gaat, blijf ik er lekker vanaf.
Offline renkie
Master
vr 07 nov 2008, 14:23 Bericht 
 
Ook niet helemaal
De oude VP motoren bij VAG hebben dit (90/110 in 4 cyl , 140pk 5 cyl , 150/164/180pk in 6 cyl en ik vergeet dr vast wat) wel

Dat komt omdat de pomp tov de rest kan verstellen wanneer de riem los is. Er zit een stel mechanisme in door de pomp deels los te halen en je kunt 0.5 cm naar voren en naar achteren verstellen.
Wanneer je een prutser hebt die de pomp 1 tand verkeerd zet tov de riem door het tandwiel niet te blokkeren en dus te bewegen kun je het al vergeten, dan helpt bijstellen ook niet.
Die afstelling kun je met een laptop en/of garage apparatuur uitlezen en bekijken. Afhankelijk van type motor kun je verstellen met draaiende motor of juist niet.

Gezien je woonplaats kun je een poging doen een toyota/lexus dealer te vinden in Duitsland, uurloon wil wel eens flink lager zijn daar. Louwmaan Groningen is echter wel een goed adres.

De reden dat bij veel merken de waterpomp meegenomen wordt is niet zozeer de slijtage (je neemt de dynamo ook niet mee...) maar het feit dat steeds meer onderdelen op die ene distributieriem komen.
Vroeger ging bij een defecte waterpomp de multiriem stuk. Fff jammer maar geen gevolgschade
Als deze op de distributieriem zit heb je veel meer kans op gevolgschade.
Offline renkie
Master
vr 07 nov 2008, 14:24 Bericht 
 
Wijzig knopje stuk ?
De inspuitpomp wordt dus inderdaad aangedreven door de distributie riem 944
Offline SanderS
Die hard
vr 07 nov 2008, 15:17 Bericht 
 
Martijn schreef:
Niet tegen elkaar opboksen kinders. Een VAG motor werkt niet met common rail. Die werkt met pompverstuivingstechniek en dan is het dus belangrijk dat de plunjers in de brandstofpomp op tijd staan.

Ik durf best wat aan met mijn auto, maar tenzij iemand die er verstand van heeft mij laat zien hoe het gaat, blijf ik er lekker vanaf.

Nieuwste VAG motoren werken wel met commonrail, en de ouderen (zoals eerder genoemd de 90/110 pk) hebben weer geen pompverstuiver.
Offline 944 guy
Master
vr 07 nov 2008, 15:23 Bericht 
Avatar gebruiker
renkie schreef:
De inspuitpomp wordt dus inderdaad aangedreven door de distributie riem 944


Hebben die lui nooit van elektronisch gehoord?? :o Of gekoppeld aan de nokkenas, net als de verdeler.
Ik dacht dat het tijdperk van zoveel mogelijk mechanisch al lang achter ons lag...
Offline Raymond
Detector inbouw specialist
vr 07 nov 2008, 16:46 Bericht 
Avatar gebruiker
En inderdaad, ga eens shoppen bij een Duitse dealer. Is voor VAG wel veel goedkoper. Niet alleen het uurloon, ook de onderdelen.
Offline renkie
Master
vr 07 nov 2008, 16:52 Bericht 
 
Bij de nieuwere types zoals de door Martijn genoemde pompverstuiver heb je inderdaad via de nokkenas 1 injector per cylinder. Daar is weer zeer belangrijk hoe die nokkenas staat (test op vermogensbank, af fabriek 15 pk minder dan na beter afstellen nokkenas, dus met dezelfde onderdelen !)

Zelfde voor commonrail.

De Audi van Raimond is uit ?2003? En is ook 1 van de laatste series geweest van voor de pompverstuivers.

Die auto's waar de pomp door de distributieriem wordt aangedreven hebben zegmaar de 1e generatie TDI. Er is rond 2000 wel een update geweest op basis van die techniek (waterpomp op distributieriem, verstuivers met meer openingsdruk) maar nog steeds op basis van de 1e TDI uit 1989/1990
Offline renkie
Master
vr 07 nov 2008, 16:53 Bericht 
 
Aanpassing : ik bedoel : update tussen de allereerste generatie en de pompverstuivers in
(90 en 110pk modellen onder andere. 115/105/100/130/150pk modellen zijn altijd pompverstuiver geweest)
Offline Raymond
Detector inbouw specialist
vr 07 nov 2008, 16:57 Bericht 
Avatar gebruiker
De auto waar ik op doelde was de 2.5 TDI 5-cilinder.
Ik heb nu een V6 TDI uit 1998. Da's ook geen pompverstuiver.
Offline Speedy J
Master
vr 05 dec 2008, 10:01 Bericht 
Avatar gebruiker
Even een klein schopje (f)

Heb het inderdaad bij mijn eigen dealer in Groningen (Louwman, ben ik erg tevreden over)laten doen. Kleine 1000 euro. Waterpomp hoefde niet vervangen te worden, wel nog wat andere lagertjes. Onderdelen zijn inderdaad niet zo duur, het is meest arbeidsloon.

De oude Lexus kan er (helemaal door eveneens uitgevoerde grote beurt en nieuwe bougies) weer even tegen :thumb:

Aangezien ik toch nog wel even in deze auto wil blijven rijden (hij rijdt zooo goed) moest ik hier maar geen risico mee nemen nee...
Offline Opa TRP
Master
vr 05 dec 2008, 10:08 Bericht 
 
Wat heb je nou precies laten doen uiteindelijk?
Offline Speedy J
Master
vr 05 dec 2008, 10:49 Bericht 
Avatar gebruiker
Distributieriem (met bijbehorende spanrollen en zo), grote beurt en nieuwe bougies.
Offline Martijn
FS Webmaster
vr 05 dec 2008, 12:03 Bericht 
Avatar gebruiker
Speedy J schreef:
Waterpomp hoefde niet vervangen te worden


Verkeerde bezuiniging. Was mijn broertje ook verteld: 40.000 km verder: waterpomp kapot, nieuwe riem en de hele rataplan. Ding kost maar iets van 100 nog wat euro.
Offline Marc0
Master
di 09 dec 2008, 15:30 Bericht 
Avatar gebruiker
waterpomp gaat niet gauw kapot bij toyota (en lexus). Leuke bij mij is dat de distributieriem niet los hoeft om waterpomp te vervangen. alleen riem los van stuurbekrachtiging en dan de riem van waterpomp/dynamo :)
Offline Speedy J
Master
di 09 dec 2008, 16:13 Bericht 
Avatar gebruiker
Monteur heeft de waterpomp nagekeken. Mijn (uitstekende) ervaring met hem, hij vervangt wat nodig is en niet wat niet nodig is, zorgt voor weinig wantrouwen bij mij.

Toch geeft de aanvulling van Marc0 mij nóg wat meer rust :kniktja:
Offline Marc0
Master
di 09 dec 2008, 20:30 Bericht 
Avatar gebruiker
Mij ook toen ik het hoorde. Ik heb het gehoord van 2 monteurs. 1tje is 1 van de 20 beste toyota monteurs van nederland (nu werkzaam bij Peterman (Lexus) in Enschede.) De ander heeft mijn riemerij vervangen, en is ook in al zijn jaren geen toyo of lexus tegengekomen waarbij het fout zat met de waterpomp. Uitzonderingen zijn er altijd waarbij het misgaat, maar bij bovenstaande merken komt het zelden voor.
Offline Raikane
Respect
di 09 dec 2008, 22:49 Bericht 
Avatar gebruiker
Ik ga distributie + toebehoren binnenkort ook gewoon zelf wisselen met 0,0 ervaring hiermee bij mijn Alfa 155 2.0 16v.
Setje nokkenas calipers gescoord om de handel vast te zetten en de rest is kwestie van de handleiding volgen. :)
Offline Chris69
Master
di 09 dec 2008, 22:51 Bericht 
Avatar gebruiker
Ik weet wel dat een '92 Polo geen Lexus is, maar bij mij werd (bij een lekke koppakking, oud VW kwaaltje) distributie EN waterpomp meegenomen. Kostte 4 tientjes extra voor de pomp (op een totaalbedrag van 450 euro) maar nu wel de zekerheid dat ie er voorlopig weer tegen kan.
Evengoed veel succes weer met de Lexus, gave bak! :thumb:
Offline Joost J.
Master
di 09 dec 2008, 23:06 Bericht 
Avatar gebruiker
Laat de waterpomp ook altijd gelijk met de distriebutie vervangen, voor een Golf 4 kost een waterpomp een tientje of 6, 7. Dat is 7 cent per 100km, ga ik geen risico voor nemen...
Offline Marc0
Master
wo 10 dec 2008, 8:54 Bericht 
Avatar gebruiker
Speedy. Misschien handig als je wat meer inzicht wilt over de prijzen van Lexus & Toyota.
http://www.toyodiy.com/parts/q.html
Offline Speedy J
Master
wo 10 dec 2008, 10:09 Bericht 
Avatar gebruiker
@Marc0: leuke site! Ik kende hem niet trouwens. In de prijsopgaaf van de werkzaamheden was aangegeven dat vervanging van de waterpomp dik 200 euro zou kosten (iets meer dan de site vermeldt, zal wel montage zijn die het bedrag verhoogt). Ik heb ook gezegd; als dat moet, dan moet dat. Maakt op het totaalbedrag ook niet eens zoveel uit...

Maar zoals gezegd; blijkbaar hoefde vervanging niet. Nou dan niet natuurlijk. Zijn toch een hoop biefstukjes :honger:
Offline Marc0
Master
wo 10 dec 2008, 12:53 Bericht 
Avatar gebruiker
Inderdaad hehe.
De prijs op de site is prijs per onderdeel ex montage, inclusief btw als ik me niet vergis.
 [ 45 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar: