Pagina 1 van 3  [ 107 berichten ]
Offline Gendrikje
Master
wo 30 jan 2013, 19:10 Bericht 
Avatar gebruiker
Hallo allemaal :dag: ,

Op het forum lees ik slechte verhalen over de EGR. In mijn Seat Ibi 2010 zit ook zo'n geval en mag er wat mij betreft uit. Hier zouden weinig tot geen nadelen aan kleven, maar des te meer voordelen (meer vermogen, geen vuile motor, minder regenereren etc)

Her en der al lopen google'en maar daar vind ik vrij weinig info (waarschijnlijk zoek ik verkeerd). Zover ik dus heb gevonden kun je een "stop" tussen de EGR plaatsen wat al genoeg zou zijn. Maar nu heb ik het gevoel, dat dat maar gedeeltelijk waar is. Want, de boardcomputer zal wel beginnen te zeiken dat de EGR "verstopt" zit. En gaat die rommel dan wel ineens direct naar de uitlaat wanneer ik de EGR afstop?

Kunnen jullie mij vertellen of het afstoppen inderdaad voldoende is, of dat er nog extra zaken bij komen kijken? Ik heb namelijk een hekel aan storingslampjes op het dashboard.

Offline NooitTeSnel
Master
wo 30 jan 2013, 19:17 Bericht 
Avatar gebruiker
Seat forum geprobeerd? En anders ff wachten op Raymond, die heeft em geloof ik ook uit z'n Audi gesloopt, grote kans dat de verschillen met Seat niet zo groot zijn.

Offline Raymond
Detector inbouw specialist
wo 30 jan 2013, 19:19 Bericht 
Avatar gebruiker
Tadaa!

Maar ik kan je geen uitsluitsel geven. Ik weet niet of het bij jouw motortype kan. Weet je zo wat voor motorcode je hebt?

Offline Gendrikje
Master
wo 30 jan 2013, 19:33 Bericht 
Avatar gebruiker
Seat forum is volgens mij vrij inactief met zulk soort dingen.

Kan het zijn dat de motorcode CFWA is?

Offline Raymond
Detector inbouw specialist
wo 30 jan 2013, 19:35 Bericht 
Avatar gebruiker
Ik dacht meestal 3 letters. Beschrijf het blok maar. Aantal cc's?

Offline Gendrikje
Master
wo 30 jan 2013, 19:37 Bericht 
Avatar gebruiker
1.2TDI, 1199cc, 55 KW.

Offline WimLex
Master
wo 30 jan 2013, 20:02 Bericht 
Avatar gebruiker
Raymond schreef:
Ik dacht meestal 3 letters.

Nieuwe blokken kunnen zowel 3 als 4 letters bevatten :kniktja:


Gendrikje schreef:
Kan het zijn dat de motorcode CFWA is?

Correcte code :thumb:

Die nieuwe blokken moet de EGR uit de ECU worden geschreven (helaas) ivm de milieu shizzel die ze tegenwoordig in autos MOETEN bouwen :fp:

Offline Gendrikje
Master
wo 30 jan 2013, 20:05 Bericht 
Avatar gebruiker
Ah ok . Kan zoiets gewoon worden uitgeschreven met een VCDS-COM (of hoe heet dat ding?)

Offline WimLex
Master
wo 30 jan 2013, 20:10 Bericht 
Avatar gebruiker
Gendrikje schreef:
Kan zoiets gewoon worden uitgeschreven met een VCDS-COM (of hoe heet dat ding?)

vroeger VAGcom, tegenwoordig VCDS (VAG Com Diagnostics System)
Alleen tuners kunnen de ECU aanpassen, VCDS kan dat niet.

Offline Gendrikje
Master
wo 30 jan 2013, 20:14 Bericht 
Avatar gebruiker
Hmm, tuners kunnen nog niks met deze motor omdat hij nog niet "gehacked" is. Tenminste, tunen kon nog niet via ODB enkel via een box.
Ben wel benieuwd wat er gebeurt als ik hem afdop zonder af te melden, sowieso gaat het storingslampje branden, maar noodloop zal toch nog wel meevallen? Na het afdoppen, gaat de rommel dan linearecta naar de uitlaat of gaat dat zich ergens anders ophouden?

Offline WimLex
Master
wo 30 jan 2013, 20:28 Bericht 
Avatar gebruiker
Gendrikje schreef:
Hmm, tuners kunnen nog niks met deze motor omdat hij nog niet "gehacked" is. Tenminste, tunen kon nog niet via ODB enkel via een box.

Voor zover mijn info reikt kunnen zowel JDengeneering in Lochem als VAGtechniek in Nuenen deze ECU chippen .....

Edit: en Van Vught Tuning in Marum idem

Offline bert65
Master
wo 30 jan 2013, 20:31 Bericht 
Avatar gebruiker
Gendrikje schreef:
gaat de rommel dan linearecta naar de uitlaat

Volgens mij gaat de rotzooi inderdaad linea recta naar buiten.
Bij mijn vorige auto was de EGR-klep stuk en is toen door de ANWB afgedopt. Ik heb het wel laten herstellen want ik merkte het wel met de prestaties.

Offline Gendrikje
Master
wo 30 jan 2013, 20:43 Bericht 
Avatar gebruiker
Jij merkte dat de auto na het afdoppen minder ging presteren?

Offline bert65
Master
wo 30 jan 2013, 21:18 Bericht 
Avatar gebruiker
Inderdaad en de restanten waren ook zeer goed waarneembaar. Volgens de man van de ANWB voert de EGR uitlaatgassen retour die weer helpen bij de verbranding van de volgende slagen van de cilinders. Deze warme lucht gaat de motor dus missen. Bij mijn auto merkte ik duidelijk het verschil (maar ik was wel de noodloop en de storingsmeldingen kwijt :wink: ).

Offline RucphenNB
Master
wo 30 jan 2013, 21:32 Bericht 
Avatar gebruiker
WimLex schreef:
Die nieuwe blokken moet de EGR uit de ECU worden geschreven (helaas) ivm de milieu shizzel die ze tegenwoordig in autos MOETEN bouwen

Niet helemaal als je hem recht na de EGR afdopt is dat niet nodig, immers blijft er dan flow bestaan langs de EGR en deze gaat gewoon open waardoor het systeem denkt dat de EGR nog functioneert.
bert65 schreef:
Volgens de man van de ANWB voert de EGR uitlaatgassen retour die weer helpen bij de verbranding van de volgende slagen van de cilinders. Deze warme lucht gaat de motor dus missen. Bij mijn auto merkte ik duidelijk het verschil

Een motor die warme lucht gaat missen??? :o :o :o
Fabeltje, hoe kouder hoe beter en als je motor rot loopt na het afdoppen met je het motormanagement even 30 min loskoppelen of je accu. Ik waarschuw wel dat je beter de accu niet los kan koppelen met de moderne airbag shit etc. Na het loskoppelen van de accu voor 30 min wil dit nogal eens storingen geven.

EGR altijd afdoppen na de EGR, nooit ervoor, dat geeft namelijk 9 van de 10 x storingen.

Offline Raymond
Detector inbouw specialist
wo 30 jan 2013, 21:33 Bericht 
Avatar gebruiker
bert65 schreef:
Volgens de man van de ANWB voert de EGR uitlaatgassen retour die weer helpen bij de verbranding van de volgende slagen van de cilinders. Deze warme lucht gaat de motor dus missen.

Eh...
De motor wil helemaal geen warme lucht. Die wil koude lucht. Anders had je wel een interwarmer gehad ipv een intercooler. Als hij slechter gaat lopen na afdoppen, is dat omdat de motor in een noodloopprogramma staat, of weet het niet hoe het om moet gaan met een niet werkende EGR omdat z'n sensoren hem tegenstrijdige verhalen vertellen. Als je de EGR correct afdopt, loopt hij echt wel beter.

Offline WimLex
Master
wo 30 jan 2013, 21:37 Bericht 
Avatar gebruiker
RucphenNB schreef:
Niet helemaal als je hem recht na de EGR afdopt is dat niet nodig, immers blijft er dan flow bestaan langs de EGR en deze gaat gewoon open waardoor het systeem denkt dat de EGR nog functioneert.

Je kan idd ook afdoppen met een plaatje waar een gaatje in geboord is.

Maar dat noem niet ik niet afdoppen/uitschakelen, minimaliseren komt eerder in me op :kniktja:

Offline RucphenNB
Master
wo 30 jan 2013, 21:40 Bericht 
Avatar gebruiker
WimLex schreef:
Je kan idd ook afdoppen met een plaatje waar een gaatje in geboord is.

Ik boor er nooit een gaatje in, je wil die rotzooi niet meer in je inlaat. Dus wel volledig afdoppen maar altijd na de EGR, nooit er voor zoals je wel vaak kan vinden op internet. :wink:

Offline Isard
Pro
wo 30 jan 2013, 22:01 Bericht 
Avatar gebruiker
RucphenNB schreef:
Niet helemaal als je hem recht na de EGR afdopt is dat niet nodig, immers blijft er dan flow bestaan langs de EGR en deze gaat gewoon open waardoor het systeem denkt dat de EGR nog functioneert.


Best knap,flow door iets wat je afsluit. Heb jij ook flow door je watermeter als je de kraan dicht hebt gedraaid dan? :respect:

Offline Twilo
Master
wo 30 jan 2013, 22:31 Bericht 
Avatar gebruiker
Ik zal de EGR nog niet gaan afdoppen bij de 1.2TDI 3 cilinder van VAG. Idem voor het weg halen van de roet filter. De computer (Delphi) is een zelf controlerende systeem ivm emissie uitstoot. Als men nu de EGR dicht maakt zonder in de computer weg te schrijven. Dan geeft de computer direct een storing aan. EGR afdoppen geeft geen extra vermogen.

Offline hneel
Master
wo 30 jan 2013, 22:47 Bericht 
Avatar gebruiker
Veel info hierover is te vinden op www.tdiclub.nl en op de website van Gerrit Speek.

Je kan de EGR leiding fysiek afdoppen. Maar er is ook een truukje met VCDS om de boordcomputer zodanig in te stellen dat hij pakweg 85% van de tijd dicht staat. Scheelt toch al iets. Zelf heb ik dat ook gedaan, niet lang nadat ik mijn auto had gekocht. Sinds vorig jaar is hij echt volledig afgedopt. (Als je het zelf wil doen: 2 aparte plaatjes en de pijp er helemaal tussenuit is een stuk makkelijker dan er 1 plaatje tussen proppen.)

Bij modernere auto's moet inderdaad ook de software van de boordcomputer worden aangepast.
Als je dit eventueel zelf wil doen: het gaat niet met een VCDS kabel; je hebt er een aparte, net iets andere, voor nodig. Bekende merken zijn MPPS of Galetto.
Ik ben me er vorig jaar eens in gaan verdiepen en heb toen ook mijn auto getuned. Het vinden van de map om de EGR uit te schakelen was verreweg het makkelijkste. (Bij mijn auto hoefde dat laatste eigenlijk niet eens, want hij is van 2001)

Offline WimLex
Master
wo 30 jan 2013, 23:11 Bericht 
Avatar gebruiker
hneel schreef:
Je kan de EGR leiding fysiek afdoppen. Maar er is ook een truukje met VCDS om de boordcomputer zodanig in te stellen dat hij pakweg 85% van de tijd dicht staat.
hneel schreef:
(... mijn auto ... is van 2001)

Daar kun je idd de EGR met VCDS tot 85% dichtzetten, met die nieuwe blokken kan ook dat niet meer.

Website van Speek schrijft hierover:
Citaat:
vanaf modeljaar 2004
let op: verminderen met VAG-COM kan niet meer want de ECU is veranderd (noch PON noch Ross-Tech weet een oplossing),

G.Speek

Offline RucphenNB
Master
wo 30 jan 2013, 23:18 Bericht 
Avatar gebruiker
Isard schreef:
Best knap,flow door iets wat je afsluit. Heb jij ook flow door je watermeter als je de kraan dicht hebt gedraaid dan?

Best knap, water en gas vergelijken... Maar om het technisch even uit te leggen: waar zit er ergens een flow meter in de buizen naar de EGR? Registreerd een EGR flow? Maar neem maar van mij aan dat er wel degelijk flow in de buizen naar de EGR is als je die na de EGR afdopt, ik was namelijk wel zo slim om er een tijdelijke flowmeter tussen te zetten om mijn theorie te staven.
hneel schreef:
Bij modernere auto's moet inderdaad ook de software van de boordcomputer worden aangepast.

Zoals gezegd hoeft dit niet als je hem na de EGR klep afdopt. Heb dit al bij diverse 1.2 en 1.6 tdi blokken gedaan (vandaag weer 1) en nooit storingen, alleen maar beter oppakken op lagere toeren. Die van vandaag was een 1.2 tdi van 4 maanden oud.

Offline RucphenNB
Master
wo 30 jan 2013, 23:20 Bericht 
Avatar gebruiker
Twilo schreef:
Dan geeft de computer direct een storing aan. EGR afdoppen geeft geen extra vermogen.

Vreemd dat ik direct na de EGR afdop en geen storingen krijg en nog vreemder als ik er de G-Tech pro inhang duidelijk meer koppel meet op lagere toeren en zelfs een paar pk meer. Hoe wil je dat verklaren technisch onderbouwd?

Offline Twilo
Master
do 31 jan 2013, 8:10 Bericht 
Avatar gebruiker
RucphenNB schreef:
Vreemd dat ik direct na de EGR afdop en geen storingen krijg en nog vreemder als ik er de G-Tech pro inhang duidelijk meer koppel meet op lagere toeren en zelfs een paar pk meer. Hoe wil je dat verklaren technisch onderbouwd?

Wat is het hoofddoel van een EGR bij een diesel motoren? En hoeveel koppel en pk krijgt men extra bij het af doppen van de EGR? Het lijkt mij erg stug als men bijv. 10pk en 20nm extra krijgt als men de EGR uitschakelt. Het klopt wel dat de motor inderdaad beter reageert meer niet.

Bij de 1.2TDI 3 cilinder VAG motor is niet mogelijk zonder lampje te krijgen, softwarematig aanpassen lukt ook (nog) niet omdat nog niemand de aangepaste software in de ECU (Delphi) krijgt.

Offline hneel
Master
do 31 jan 2013, 9:30 Bericht 
Avatar gebruiker
Afdoppen van EGR kan van invloed zijn op het ontbrandingstijdstip. En dat zou weer een kleine invloed op het vermogen en koppel kunnen hebben. Maar dat is minimaal.

Offline Lieuwe2410
Master
do 31 jan 2013, 9:41 Bericht 
Avatar gebruiker
RucphenNB schreef:
Vreemd dat ik direct na de EGR afdop en geen storingen krijg en nog vreemder als ik er de G-Tech pro inhang duidelijk meer koppel meet op lagere toeren en zelfs een paar pk meer. Hoe wil je dat verklaren technisch onderbouwd?

Dat komt omdat jij een 8 klepper hebt, die geven geen foutmeldingen met afdoppen van de egr.
Bij mijn Bosch EDC16C39+ kijkt hij naar de luchtstroom van de LMM en hoe ver de EGR open. Als de EGR afgedopt is krijgt de LMM teveel lucht als hij de EGR open gooit. Aan de hand daarvan geeft hij een foutmelding. Het maakt dus niks uit of je hem voor (bij de uitlaat) of na (bij de inlaat) afdopt. Beste is uiteraard beide zodat je een minder verstoorde flow in de uitlaat hebt.

De map heb ik al gevonden, nu de 2 switches nog om de egr uit te schakelen :woop:

Offline RucphenNB
Master
do 31 jan 2013, 10:42 Bericht 
Avatar gebruiker
Twilo schreef:
Wat is het hoofddoel van een EGR bij een diesel motoren? En hoeveel koppel en pk krijgt men extra bij het af doppen van de EGR? Het lijkt mij erg stug als men bijv. 10pk en 20nm extra krijgt als men de EGR uitschakelt. Het klopt wel dat de motor inderdaad beter reageert meer niet.

Ik draai 3 pk en 13Nm meer op dit moment.
Twilo schreef:
Bij de 1.2TDI 3 cilinder VAG motor is niet mogelijk zonder lampje te krijgen, softwarematig aanpassen lukt ook (nog) niet omdat nog niemand de aangepaste software in de ECU (Delphi) krijgt.


RucphenNB schreef:
Zoals gezegd hoeft dit niet als je hem na de EGR klep afdopt. Heb dit al bij diverse 1.2 en 1.6 tdi blokken gedaan (vandaag weer 1) en nooit storingen, alleen maar beter oppakken op lagere toeren. Die van vandaag was een 1.2 tdi van 4 maanden oud.

Waarom krijg ik geen foutmelding ook niet als ik deze na een 30km live uitlees? Geen storingslampjes etc.

hneel schreef:
Afdoppen van EGR kan van invloed zijn op het ontbrandingstijdstip. En dat zou weer een kleine invloed op het vermogen en koppel kunnen hebben. Maar dat is minimaal.

Niet op het tijdstip, wel de hoeveelheid koude lucht en om een diesel te tunen moet je juist meer diesel en koudere lucht er in zien te krijgen. Dat is het principe van dieseltuning. Het is geen benzine waarbij je de ontbranding fine kan tunen.

Lieuwe2410 schreef:
Bij mijn Bosch EDC16C39+ kijkt hij naar de luchtstroom van de LMM en hoe ver de EGR open. Als de EGR afgedopt is krijgt de LMM teveel lucht als hij de EGR open gooit. Aan de hand daarvan geeft hij een foutmelding. Het maakt dus niks uit of je hem voor (bij de uitlaat) of na (bij de inlaat) afdopt. Beste is uiteraard beide zodat je een minder verstoorde flow in de uitlaat hebt.

Op de 2.5 20v heb ik ook geen meldingen, recht na de EGR dicht plaatje er tussen gezet. Bij beiden zit de EGR tegen het inlaatspruitstuk gemonteerd. Wat trouwens wel vreemd is, zit je LMM niet recht na je filter? Daar zit die bij beiden van mij wel.

Offline Gendrikje
Master
do 31 jan 2013, 10:50 Bericht 
Avatar gebruiker
Hmm, meningen zijn verdeelt dus. Kan het kwaad als ik het gewoon probeer?

Offline Lieuwe2410
Master
do 31 jan 2013, 11:02 Bericht 
Avatar gebruiker
De oudere motorsystemen geven idd geen foutmeldingen. Dat is volgens mij begonnen sinds de 159 (toen de edc16c39+ erin kwam). Die is later ook in de 147 gezet en 156 weet ik niet zeker, maar er zijn gevallen dat de 156 ook foutmeldingen kan geven met de egr dicht.

De LMM zit idd direct na het luchtfilter. Dus als de ECU zegt EGR Open u, verwacht de ecu minder lucht door de LMM (omdat de egr rechtstreeks op het inlaatspruitstuk komt).
Daardoor geeft hij een foutmelding. Dit is op 3 manieren uit te schakelen.
1. de foutmelding in de ecu disabelen zodat het lampje gewoon niet gaat branden.
2. de map van de verwachtte lucht aanpassen naar maximaal en niet de mindere verwachting als met de egr open. (de ecu voor de gek houden)
3. De map wijzigen en de switches van de egr uitzetten zodat de egr gewoon volledig uitgeschakeld is.

Optie 2 kan ik al, optie 3 nog niet :P.

Offline RucphenNB
Master
do 31 jan 2013, 11:08 Bericht 
Avatar gebruiker
Lieuwe2410 schreef:
Optie 2 kan ik al, optie 3 nog niet

Dat is niet moeilijk, hetzelfde doet een tuner deels met chiptuning. Optie 3 heb je dan na afdoppen niet meer nodig. Maaaaarrrrr, jij hebt de goede Bosch er in zitten, deze heeft al een 2de map als het goed is af fabriek. Kwestie van even loskoppelen (30 min) en daarna 10 min stationair laten draaien, daarna eerst 10km halflast en daarna paar keer doortrekken vollast zou geen foutmelding meer mogen geven. De 2.5 20v heeft trouwens al het nieuwe Bosch systeem.
Lieuwe2410 schreef:
De LMM zit idd direct na het luchtfilter. Dus als de ECU zegt EGR Open u, verwacht de ecu minder lucht door de LMM (omdat de egr rechtstreeks op het inlaatspruitstuk komt).

Dat klopt niet helemaal, de LMM zou dan volgens jou minder lucht meten omdat er minder aangezogen wordt? Dat klopt niet, zet er maar eens een live logger op en ga een stuk rijden met flink optrekken en normaal dieselen. Lees dan de waardes van de LMM nog maar eens uit als de EGR dicht is en open is. :wink:

Offline Lieuwe2410
Master
do 31 jan 2013, 11:37 Bericht 
Avatar gebruiker
Dus wat je wil zeggen is eigenlijk, doe optie 2, egr loskoppelen en stukje in laten regelen en hij geeft geen foutmelding meer?
Naar wat ik allemaal gelezen heb is dat hij dan alsnog begint te zeuren omdat de egr niet aangesloten is.

Wat mij wel opvalt is dat de foutmelding eigenlijk altijd terug komt als ik heel rustig rij (lijkt mij dan dat de egr veel zijn werk doet).

Mijn galletto is gisteren binnen gekomen, dus binnenkort uitlezen (duurt half uur - 3 kwartier :nah: ) en dan gewoon maar proberen ;). Als hij na verandering van de egr map (1C356C) gewoon stil blijft, ben ik tevreden ;). En dan kan ik altijd kijken wat hij doet met het afkoppelen van de egr actuator.

Als het goed werkt kan ik haast wel een eigen bedrijf opzetten, want de grote chiptuning lui willen niet alleen de egr dichtgooien :fp: ..
Meer vermogen hoef ik eigenlijk niet, gaat dat domme vliegwiel alleen maar sneller kapot van :fp:

Offline RucphenNB
Master
do 31 jan 2013, 11:55 Bericht 
Avatar gebruiker
Lieuwe2410 schreef:
Dus wat je wil zeggen is eigenlijk, doe optie 2, egr loskoppelen en stukje in laten regelen en hij geeft geen foutmelding meer?

Precies.
Lieuwe2410 schreef:
Naar wat ik allemaal gelezen heb is dat hij dan alsnog begint te zeuren omdat de egr niet aangesloten is.

Dat las ik ook over de 2.4 20v maar die geeft geen meldingen ook niet als ik live log. Ik gebruik nu een OBD scanner van Autosnap: http://www.gereedschapland.nl/product/3 ... goryid=434

Lieuwe2410 schreef:
Wat mij wel opvalt is dat de foutmelding eigenlijk altijd terug komt als ik heel rustig rij (lijkt mij dan dat de egr veel zijn werk doet).

Normaal tot 3200rpm max gaat de EGR open, daarboven zou hij dicht moeten zijn maar dat klopt dan weer niet met de vermogenstoename die ik bovenin meet. Misschien blijft deze toch een beetje open staan.
Lieuwe2410 schreef:
En dan kan ik altijd kijken wat hij doet met het afkoppelen van de egr actuator.

Dan moet je hem wel uitprogrammeren.
Lieuwe2410 schreef:
Als het goed werkt kan ik haast wel een eigen bedrijf opzetten, want de grote chiptuning lui willen niet alleen de egr dichtgooien

Dat zeg ik dieseltuning is niet moeilijk, meer lucht en diesel is de truc en meer doen de chippers ook niet dan de LMM of brandstoftabel aanpassen aan de turbodruk of grotere intercooler. :wink:
Lieuwe2410 schreef:
Meer vermogen hoef ik eigenlijk niet, gaat dat domme vliegwiel alleen maar sneller kapot van

Standaard wel, maar kan altijd nog tot 410Nm hebben, daarboven gaat het snel mis. Met de endurance JTD 16v in een 147 draaien we nu 204pk en 435Nm koppel bij 2400Rpm met een vol vliegwiel.

Offline Twilo
Master
do 31 jan 2013, 12:10 Bericht 
Avatar gebruiker
RucphenNB schreef:
Waarom krijg ik geen foutmelding ook niet als ik deze na een 30km live uitlees? Geen storingslampjes etc.

De vraag is, hoe oud is deze auto, wat voor ECU zit er in? Ik spreek alleen over VAG motoren. En hoe is de EGR aangestuurd? Heeft de motor een mechanische EGR of is deze computer gestuurd?

Offline Lieuwe2410
Master
do 31 jan 2013, 12:24 Bericht 
Avatar gebruiker
RucphenNB schreef:
Normaal tot 3200rpm max gaat de EGR open, daarboven zou hij dicht moeten zijn maar dat klopt dan weer niet met de vermogenstoename die ik bovenin meet. Misschien blijft deze toch een beetje open staan.

Heb je de egr actuator al eens uit elkaar gehaald? Dan zul je zien hoeveel troep daarin zit, zelfs op plekken waarvan je niet verwacht dat het daar kan komen. Dan zal het mij niks verbazen dat er alsnog een beetje lucht langs komt.

RucphenNB schreef:
Dat zeg ik dieseltuning is niet moeilijk, meer lucht en diesel is de truc en meer doen de chippers ook niet dan de LMM of brandstoftabel aanpassen aan de turbodruk of grotere intercooler.

Het zal allemaal wel niet zo heel moeilijk zijn, maar dat zijn iig dingen waar ik mij nog niet zo snel aan ga wagen. Vooral als je de vreemde praktijken bij alfa's bekendste tuner leest (nu is dat natuurlijk een beetje Wij van WC Eend)..
Het is niet even simpel 2 tabellen aanpassen en je hebt meer vermogen. Nu kan dat misschien wel zo zijn, maar of het goed is weet ik niet.

RucphenNB schreef:
Ik gebruik nu een OBD scanner van Autosnap: http://www.gereedschapland.nl/product/3 ... goryid=434

Ik hou het maar bij een ebay elm327 met fiatecuscan, stukje goedkoper :kniktja:

150pk en 305Nm vind ik voorlopig voldoende :P.

Offline RucphenNB
Master
do 31 jan 2013, 12:33 Bericht 
Avatar gebruiker
Lieuwe2410 schreef:
Het zal allemaal wel niet zo heel moeilijk zijn, maar dat zijn iig dingen waar ik mij nog niet zo snel aan ga wagen. Vooral als je de vreemde praktijken bij alfa's bekendste tuner leest (nu is dat natuurlijk een beetje Wij van WC Eend)

Precies en ook 1 van de redenen dat ik maar 1x geweest ben. :wink:
Lieuwe2410 schreef:
Heb je de egr actuator al eens uit elkaar gehaald? Dan zul je zien hoeveel troep daarin zit, zelfs op plekken waarvan je niet verwacht dat het daar kan komen. Dan zal het mij niks verbazen dat er alsnog een beetje lucht langs komt.

Die was echt nog goed schoon bij mij, wel kwam er een beetje olie vanuit de oude intercooler, maar gisteren na 12000km met de nieuwe intercooler nog geen olie gezien in de inlaatbuizen.
Lieuwe2410 schreef:
Het is niet even simpel 2 tabellen aanpassen en je hebt meer vermogen. Nu kan dat misschien wel zo zijn, maar of het goed is weet ik niet.

Dat is het dus in meeste gevallen wel en ze blijven heel. Bij de eerste generatie TDI motoren was het zelfs maar 1 tabel aanpassen. :wink:
Lieuwe2410 schreef:
Ik hou het maar bij een ebay elm327 met fiatecuscan, stukje goedkoper

Klopt, alleen liep ik al vrij snel tegen een aantal beperkingen aan mbt resetten foutcodes en centreren van de stuurring voor het edc systeem.
Lieuwe2410 schreef:
150pk en 305Nm vind ik voorlopig voldoende

Is het ook, toch verbaas ik me over de reserve die de 16v heeft.

Offline Lieuwe2410
Master
do 31 jan 2013, 13:11 Bericht 
Avatar gebruiker
RucphenNB schreef:
Precies en ook 1 van de redenen dat ik maar 1x geweest ben. :wink:

En 560 euro vind ik veel geld voor het eigenlijk kleine beetje werk (ok, de initiele ontwikkeling niet meegerekend).
Collega had het laten doen en ik vond het tegenvallen, hij liep amper bij mij weg, waarschijnlijk omdat ik een mooi schone inlaat heb en hij een erg vervuilde.

Al heeft hij wel prima geholpen met mijn vliegwiel problemen (hij was bij mij vervangen, maar begon enorm lawaai te maken bij volle belasting, na veel gedonder eindelijk weer een nieuwe in gekomen en toen was het over). Achteraf had ik er gewoon een vaste in moeten zetten, had ik er ook geen gedonder meer mee gehad..


RucphenNB schreef:
mbt resetten foutcodes

Ik kan alleen niet bij de airbag komen, verder kan ik alle foutmeldingen wel resetten.

RucphenNB schreef:
Die was echt nog goed schoon bij mij, wel kwam er een beetje olie vanuit de oude intercooler, maar gisteren na 12000km met de nieuwe intercooler nog geen olie gezien in de inlaatbuizen.


Links de klep zelf, rechts de actuator, in het midden al het roet wat er tussen zat..
Afbeelding

Mijn turbo is gelukkig ook nog mooi droog, een beetje in de intercooler, maar dat valt mee. Wat mij wel opvalt is dat hij zeer zeer weinig olie verbruikt. Sinds de vorige verversing 15dkm geleden heb ik er nog maar een klein scheutje (50-100ml) bij hoeven doen, hij was iets onder de max..



RucphenNB schreef:
Is het ook, toch verbaas ik me over de reserve die de 16v heeft.

Mwah, hij loopt toch vrij snel tegen zijn maximale turbodruk aan. Maar wat is veel, 25pk en 50Nm is op zich vrij veel.

Offline RucphenNB
Master
do 31 jan 2013, 20:55 Bericht 
Avatar gebruiker
Lieuwe2410 schreef:
Mijn turbo is gelukkig ook nog mooi droog, een beetje in de intercooler, maar dat valt mee. Wat mij wel opvalt is dat hij zeer zeer weinig olie verbruikt. Sinds de vorige verversing 15dkm geleden heb ik er nog maar een klein scheutje (50-100ml) bij hoeven doen, hij was iets onder de max..

Ik had weinig roet, erg weinig, veel minder dan op je foto. Olieverbruik valt hier reuze mee, nu 0,5 liter op 10000km en dat bij 280000km. De 2.4 20v zit trouwens nog ruim onder dat verbruik bij 260000km en heeft een schone inlaat. :wink:
Lieuwe2410 schreef:
Mwah, hij loopt toch vrij snel tegen zijn maximale turbodruk aan. Maar wat is veel, 25pk en 50Nm is op zich vrij veel.

Je kan met de standaard turbo tot net aan de 210pk en 480Nm gaan. Maar wel met een vliegwiel uit 1 deel.
Lieuwe2410 schreef:
Ik kan alleen niet bij de airbag komen, verder kan ik alle foutmeldingen wel resetten.

Nu weet ik het weer, het VDC systeem kon ik niet resetten na het vervangen van die ring achter het stuur. Dat lukte me met de huidige scanner wel.
Twilo schreef:
De vraag is, hoe oud is deze auto, wat voor ECU zit er in? Ik spreek alleen over VAG motoren. En hoe is de EGR aangestuurd? Heeft de motor een mechanische EGR of is deze computer gestuurd?

Zowel de oude 1.9, nieuwe 1.6 en 1.2 TDI. Bij de 2.0 TDI 1x een foutmelding gehad en na reset was die weg.

Offline Martijn
FS Webmaster
vr 01 feb 2013, 11:20 Bericht 
Avatar gebruiker
En hoe doe je dat met carterdampen? Die condenseren weer in de intercooler, waardoor je olie door je inlaattraject krijgt...

Offline Raymond
Detector inbouw specialist
vr 01 feb 2013, 12:14 Bericht 
Avatar gebruiker
Er zit toch een filter voor je carterontluchting?

Offline Martijn
FS Webmaster
vr 01 feb 2013, 12:19 Bericht 
Avatar gebruiker
Geen idee, maar bij de Renooit zat de pijp op de luchtinlaat en daar gingen de dampen zo in....

Offline RucphenNB
Master
vr 01 feb 2013, 12:22 Bericht 
Avatar gebruiker
Martijn schreef:
En hoe doe je dat met carterdampen? Die condenseren weer in de intercooler, waardoor je olie door je inlaattraject krijgt

Precies en dat wordt het volgende wat ik ga veranderen door er een catch tank met filter tussen te zetten.
Raymond schreef:
Er zit toch een filter voor je carterontluchting?

Zeer zelden, meestal gaat het via je kleppendeksel recht de inlaat in zonder filter.

Offline Raymond
Detector inbouw specialist
vr 01 feb 2013, 12:25 Bericht 
Avatar gebruiker
Ok. Bij mij zit er een filter in. Stelt niet veel voor, zo'n gaatjesfilter wat je ook in zakloze stofzuigers ziet. En die slang zelf komt nog genoeg zooi uit.

Offline RucphenNB
Master
vr 01 feb 2013, 12:31 Bericht 
Avatar gebruiker
Raymond schreef:
Ok. Bij mij zit er een filter in. Stelt niet veel voor, zo'n gaatjesfilter wat je ook in zakloze stofzuigers ziet. En die slang zelf komt nog genoeg zooi uit.

Gewoon een soort pannensponsje dus. Dat zit er inderdaad bij sommigen tussen maar zoals gezegd zelden. Heeft naar mijn idee ook weinig nut aangezien er alleen dampen door gaan. Het enige wat kan gebeuren is dat in koude toestand olie op dat filtertje neerslaat en vast gaat koeken waarna na verloop van tijd dat filtertje verstopt raakt. Daarom wil ik hem aansluiten op een catch tank zodat daar olie in neer kan slaan en de lucht door zo'n klein filtertje nog een beetje schoon naar buiten gaat. Moet je alleen weer dat filtertje regelmatig schoon maken. :lol:

Offline Martijn
FS Webmaster
vr 01 feb 2013, 13:29 Bericht 
Avatar gebruiker
Is wel zonde van de olie ;-) Had bij de Renooit het idee om er een "tuinslang" tussen te doen met een soort overloop terug naar het carter.

Offline RucphenNB
Master
vr 01 feb 2013, 16:39 Bericht 
Avatar gebruiker
Dat kan ook via de peilstok, daar is zelfs een adapter voor te vinden. Buis van je oliepeilstok vervangen door 1 met een extra zijbuisje. Zal eens kijken of ik zo nog kan vinden waar je die kan kopen.

Offline Arieb
Master
vr 01 feb 2013, 16:48 Bericht 
Avatar gebruiker
RucphenNB schreef:
Precies en dat wordt het volgende wat ik ga veranderen door er een catch tank met filter tussen te zetten.

Afbeelding :D

Offline RucphenNB
Master
vr 01 feb 2013, 17:18 Bericht 
Avatar gebruiker
:thumb: :thumb: :thumb:

Offline Arieb
Master
vr 01 feb 2013, 17:21 Bericht 
Avatar gebruiker
Kan alleen slecht bij de drain, dus daar maar een keer een kraantje opzetten i.p.v. de inbus die er nu in zit. Ook al gezien dat ze er een electrische solenoid op hadden gezet, wel humor, maar een beetje over the top.

Offline Twilo
Master
ma 04 feb 2013, 13:11 Bericht 
Avatar gebruiker
RucphenNB schreef:
Zowel de oude 1.9, nieuwe 1.6 en 1.2 TDI. Bij de 2.0 TDI 1x een foutmelding gehad en na reset was die weg.

De oude 1.9TDI motoren hebben een mechanische EGR klep. Deze kunnen worden afgedopt op de ouderwetse methode. De nieuwe 1.6 en 1.2TDI zijn elektronisch gestuurd. Om deze EGR te kunnen uitzetten zal de ECU moeten worden aangepast. Dat u bij de 1.2TDI geen storingslampje krijgt verbaast me. JD engineering heeft al geprobeerd om de 1.2TDI (bluemotion/ecomotive/greenline) EGR af te doppen. Helaas blijft het storingslampje branden.

 [ 107 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar: