Pagina 1 van 5  [ 221 berichten ]
Offline 18vti
Master
vr 25 jan 2013, 11:45 Bericht 
Avatar gebruiker
Heeft er iemand hier ervaringen, positief danwel negatief, met het gebruik van Diesel Injector Reiniger of Turbo Cleaner?

Mijn diesel heeft af en toe dat ie stationair niet stabiel draait als ie warm is (750-800 rpm fluctuatie) en ook dat er af en toe geen vermogen is tussen de 1700-2200 rpm...vooral in de hoogste 2 versnelling merk ik dat.

Ik kan er wel mee rijden maar ik ben een pietlut.
Hoogst waarschijnlijk komt dit een beetje door het smerige weer van de laatste tijd maar toch verdenk ik vervuilde sensoren in het inlaattraject of brandsstoftoevoer problemen.
Heb al in de andere diesel topics mee lopen praten en denken maar dit wil ik toch even in een apart topic zetten.

Brandstoffilter is 2 weken geleden vervangen, leek initieel te helpen maar na een tankje Tinq (Die verdenk ik ook) zijn de effecten storender aanwezig dan ooit. De huidige tank bevat Shell Fuel Save diesel, misschien dat dat beter is voor de motor.

Nu zat ik te denken aan 2 andere relatief goedkope en makkelijke quick fixes.
1) Wynn's Diesel Injector Reiniger flesje leeg gieten in de tank.
2) Wynn's Turbo Cleaner toepassen om zo de turbo wat schoner te krijgen.

Heeft iemand hier ervaring mee?


Auto: BMW 330Cd, 254.000 km, originele turbo nog, onderhoud qua olie beurten volg ik het advies van de boordcomputer
Offline Sandeman
FS medewerker
vr 25 jan 2013, 11:49 Bericht 
Avatar gebruiker
Dit topic ga ik even volgen, heb me ook altijd afgevraagd of zoiets zin heeft (mijn hok loopt ook niet altijd even prettig)...
Offline DidbeZ
Master
vr 25 jan 2013, 11:53 Bericht 
Avatar gebruiker
+1
Offline tjappie (Guus)
Master
vr 25 jan 2013, 11:56 Bericht 
Avatar gebruiker
Hier mikken wij er een keer in het jaar voor de voertuigen (personen) een busje in...En je merkt het zeker wel!
Offline bx gek
Master
vr 25 jan 2013, 11:56 Bericht 
Avatar gebruiker
regiorunner gebruikt het volgens mij wel eens.
Offline gerardwb
Respect
vr 25 jan 2013, 11:58 Bericht 
 
probeer eens forte die gebruik ik ook eens per jaar ik heb er goede ervaringen mee
http://www.forte-nwe.com/NL/Forte-Produ ... ioner.html
Offline Piet_Piraat
Master
vr 25 jan 2013, 12:05 Bericht 
Avatar gebruiker
Heb je al eens een vervangende luchtmassameter geprobeerd? Bekend probleem bij de E46 diesels (al ken ik het vooral van de 320d).
Offline ibizaking
Master
vr 25 jan 2013, 12:23 Bericht 
 
eens een Deutsche Autobahn opzoeken en een paar km goed losgaan, doortrappen tot 4000 toeren, als het kan een paar km plankgas rijden. Hem dus een keer goed warm laten worden en schoon blazen :thumb: Je zult verschil gaan merken. :kniktja:
Offline VTEC_Driver
Master
vr 25 jan 2013, 12:27 Bericht 
Avatar gebruiker
gerardwb schreef:
probeer eens forte die gebruik ik ook eens per jaar ik heb er goed ervaringen mee


Deze doen, heb er op industriele schaal zeer goede ervaringen mee. Diesels die na flushen met Forte aantoonbaar op de testbank verbetering lieten zien.
De Honda dealer waar mijn auto in onderhoud is gebrukt bij elke beurt (benzine en diesel) motorflush om de motor te reinigen. Daarna flesje conditioner bij de verse olie.
Ik werd overigens door Forte zelf geadviseerd om 2 flesjes flush te gebruiken de eerste keer.

p.s. ik werk niet bij Forte maar heb wel kunnen zien dat het echt werkt.
Offline Pita
Master
vr 25 jan 2013, 12:29 Bericht 
 
Zoals ibizaking al schrijft, maar eerst op een halve tank een injectorreiniger er in, dan een half uurtje goed warm stoken, dan moet hij een stuk rustiger lopen.

Helpt ook goed om een hem beter door de APK roetmeting te komen.
Offline DidbeZ
Master
vr 25 jan 2013, 12:29 Bericht 
Avatar gebruiker
Waar kan je dat spul kopen? Via de site van Forte kom ik alleen vertegenwoordigers tegen...
Offline tjappie (Guus)
Master
vr 25 jan 2013, 12:31 Bericht 
Avatar gebruiker
Automaterialen zaken
Offline Pita
Master
vr 25 jan 2013, 12:37 Bericht 
 
Zelfs bij de Gamma, Praxis en Horbach hebben ze dat spul, de meeste benzinestations hebben het ook.

Beetje vreemde vraag waar je dat kan kopen. Het maakt niet uit van welk merk je dat koopt, volgens mij is de samenstelling bij elk merk zo'n beetje gelijk.

Als je een ouderwetse diesel hebt, kan je ook gewoon een half litertje petroleum er bij doen.
Offline DidbeZ
Master
vr 25 jan 2013, 12:39 Bericht 
Avatar gebruiker
Pita schreef:
Beetje vreemde vraag waar je dat kan kopen.


:huh: Kon het niet via een webshop vinden vandaar de vraag. Geen zin om stad en land af te lopen voor een fles.

Beetje vreemde opmerking....
Offline Dennis_on_the_road
Master
vr 25 jan 2013, 12:50 Bericht 
Avatar gebruiker
tjappie (Guus) schreef:
Automaterialen zaken


Brezan en Rijsbergen zijn er twee
Offline gerardwb
Respect
vr 25 jan 2013, 12:51 Bericht 
 
Je kunt het via een garage kopen , of de betere automaterialen zaak ik heb gewoon de vertegenwoordiger gebeld en die gaf een verkoopadres in de buurt door .
ik heb 1 link kunnen vinden van een adres die het online verkoopt

http://www.onlinewatersportshop.nl/fort ... -1861.html
Offline DidbeZ
Master
vr 25 jan 2013, 12:57 Bericht 
Avatar gebruiker
Die kwam ik ook tegen, ze rekenen alleen ruim een tientje bezorgkosten... Zullen wel met de boot komen of zo... :lol:
Offline bx gek
Master
vr 25 jan 2013, 13:07 Bericht 
Avatar gebruiker
Gewoon vanmiddag of morgenochtend naar Brezan oid. en je hebt het.
Offline Raymond
Detector inbouw specialist
vr 25 jan 2013, 13:15 Bericht 
Avatar gebruiker
Ik gebruik het wel eens. Heb er goede ervaringen mee. Niet de verdunning gebruiken die zij aanraden, maar de helft in een kwart lege tank flikkeren en de rest in het brandstoffilter gieten. Ik ga er zo achter komen of ze inderdaad de injectoren reinigen, want ik heb er 1 kapot en die haal ik er zo uit. 8)
Offline DidbeZ
Master
vr 25 jan 2013, 13:43 Bericht 
Avatar gebruiker
bx gek schreef:
Gewoon vanmiddag of morgenochtend naar Brezan oid. en je hebt het.

Dan ga ik daar morgen ff kijken!
Offline RAH
Master
vr 25 jan 2013, 13:51 Bericht 
Avatar gebruiker
Die helft in het brandstoffilter zou bij mij niet zo zinvol zijn. De brandstof wordt door de opvoerpomp uit de tank continue door het filter gepompt en komt via de retourleiding weer in de tank terecht. Wat er in het brandstoffilter gegooid wordt zit dus al direct na de start al in de tank (mogelijk zelf al voor de start aangezien de pomp al gaat draaien als het contact aangezet wordt).
Offline jitzzzze
Master
vr 25 jan 2013, 14:02 Bericht 
Avatar gebruiker
Sandeman schreef:
Dit topic ga ik even volgen, heb me ook altijd afgevraagd of zoiets zin heeft (mijn hok loopt ook niet altijd even prettig)...

Dat.
Offline V40115
Master
vr 25 jan 2013, 14:12 Bericht 
 
Bij een onderhoudsbeurt bij mijn diesel wordt er ook altijd zoiets bijgegooid. (welk merk weet ik niet.) Motor loopt altijd soepel.
Offline Raymond
Detector inbouw specialist
vr 25 jan 2013, 14:21 Bericht 
Avatar gebruiker
Het helpt natuurlijk niet tegen mechanische mankementen.
Echt schoon is trouwens anders..hoop dat het de binnenkant beter doet.

Afbeelding
Offline 18vti
Master
vr 25 jan 2013, 15:49 Bericht 
Avatar gebruiker
ibizaking schreef:
eens een Deutsche Autobahn opzoeken en een paar km goed losgaan, doortrappen tot 4000 toeren, als het kan een paar km plankgas rijden. Hem dus een keer goed warm laten worden en schoon blazen Je zult verschil gaan merken


Euhh.....dat doe ik elke dag al in NL (f)
Ik heb trouwens nog geen een keer een motorstoring indicatie gezien terwijl het inhouden toch duidelijk te voelen is.
Maar dat doet ie alleen merkbaar als ik volgas geef in die lage toeren, rij ik traag met de rest mee dan merk ik het uberhaupt niet.


Ik ga straks naar de Brezan hier vlakbij en naar die Forte reiniger informeren!

Die Turbo Cleaner (Wynn's) is trouwens ook wel een aardig spannend goedje, geeft gewoon dikke detonatie in de motor.
Dat is voor diesel turbo's...direct in de luchttoevoer naar de turbo spuiten na de LMM...zou dan de zooi van de schoepjes af moeten gaan waardoor de verstelling weer wat beter zou moeten gaan werken.
Das dan de volgende stap, doe ik dan pas in de lente....met dit gore weer ga ik niet onder kap aan de slag
Offline Vroeg op
Master
vr 25 jan 2013, 16:05 Bericht 
Avatar gebruiker
18vti schreef:
Mijn diesel heeft af en toe dat ie stationair niet stabiel draait als ie warm is (750-800 rpm fluctuatie) en ook dat er af en toe geen vermogen is tussen de 1700-2200 rpm...vooral in de hoogste 2 versnelling merk ik dat.

Ik heb ook eens zoiets gehad bij de Passat (benzine)
Dat was een gasklep die niet meer naar behoren werkte.
Deze heb ik opnieuw laten inleren. Door een lid van een Passatforum.
De dealer wilde hem vervangen :boos: :boos: :boos:
Offline adinsx
Master
vr 25 jan 2013, 16:38 Bericht 
Avatar gebruiker
Forté hier ook ervaring mee. Paar jaar terug een bijeenkomst bij hun georganiseerd met een select gezelschap van onze abonnees, en vorige maand een 3 pagina artikel geschreven over hun producten, de toepassing en resultaat.

Wordt in de branche inderdaad veelal lovend over gesproken. De middelen richten geen schade aan, dus je kunt ze veilig gebruiken. Mocht je het halen bij een garagebedrijf of grossier, zorg dat je een handleiding mee krijgt.

Voor een diesel heb je verschillende dingen. Even uit mijn hoofd:
Advanced Diesel Fuel Conditioner. Hiermee reinig je het hele brandstofsysteem en verwijder je lakaanslag.
Hiermee kan ook de laufculturwaarden verbeterd worden, zeg maar de afwijking van de inspuiting.

Kan er nog wel een tijdje op door gaan, maar ja, het is goed spul en zeker handig.

Binnenkort krijg ik een heel pakket van ze om uit te proberen bij mijn eigen auto.
Dat wil zeggen: Vooraf mengselcorrectie uit lezen en op de vermogensbank.
Dan reinigen, flushen etc.
Achteraf opnieuw de handel uitlezen en op de vermogensbank.

"Schoon presteert beter" is het motto van ze. Eens kijken of dat ook echt zo is. :lol:

PS: ik zal t.z.t. even een PDF van het artikel plaatsen.
Offline WimLex
Master
vr 25 jan 2013, 16:48 Bericht 
Avatar gebruiker
18vti schreef:
Nu zat ik te denken aan 2 andere relatief goedkope en makkelijke quick fixes.
1) Wynn's Diesel Injector Reiniger flesje leeg gieten in de tank.
2) Wynn's Turbo Cleaner toepassen om zo de turbo wat schoner te krijgen.

1) Ik gebruik Tunap Diesel conditioner (Tunap 183) iedere 30.000 km en als ik dat in de tank heb gegooid loopt de motor aanmerkelijk soepeler (VW TDI)
De garage deed dat ook, maar aangezien ik niet meer bij de dealer kom gooi ik het er nu zelf in.

2) Lijkt mij onzin om te gebruiken, beter laat je de auto regelmatig even uit op de autobaan, als de turbo goed op temperatuur is verbrand hij zelf de aanwezige roetaanslag voor je.
Offline zerty
Master
vr 25 jan 2013, 16:49 Bericht 
Avatar gebruiker
Ik heb deze nog staan, is voor bij de olie te gooien, 1 week voordat die ververst word.
Wie de verzendkosten betaald, mag ze hebben.
Afbeelding
Offline Dennis_on_the_road
Master
vr 25 jan 2013, 17:37 Bericht 
Avatar gebruiker
adinsx schreef:
Forté hier ook ervaring mee. Paar jaar terug een bijeenkomst bij hun georganiseerd met een select gezelschap van onze abonnees, en vorige maand een 3 pagina artikel geschreven over hun producten, de toepassing en resultaat.

Wordt in de branche inderdaad veelal lovend over gesproken. De middelen richten geen schade aan, dus je kunt ze veilig gebruiken. Mocht je het halen bij een garagebedrijf of grossier, zorg dat je een handleiding mee krijgt.

Voor een diesel heb je verschillende dingen. Even uit mijn hoofd:
Advanced Diesel Fuel Conditioner. Hiermee reinig je het hele brandstofsysteem en verwijder je lakaanslag.
Hiermee kan ook de laufculturwaarden verbeterd worden, zeg maar de afwijking van de inspuiting.

Kan er nog wel een tijdje op door gaan, maar ja, het is goed spul en zeker handig.

Binnenkort krijg ik een heel pakket van ze om uit te proberen bij mijn eigen auto.
Dat wil zeggen: Vooraf mengselcorrectie uit lezen en op de vermogensbank.
Dan reinigen, flushen etc.
Achteraf opnieuw de handel uitlezen en op de vermogensbank.

"Schoon presteert beter" is het motto van ze. Eens kijken of dat ook echt zo is. :lol:

PS: ik zal t.z.t. even een PDF van het artikel plaatsen.


Graag! is de test uit te voeren met dezelfde voorraad benzine? dus niet 2x aan de tank pompen maar uit dezelfde voorraad? dan sluit je verschil in benzine ladingen iig al uit.
ik heb van de betere motorfiets tuner vernomen dat eventuele restanten forte in de benzine direcht zichtbaar zijn op de vermogensbank.
Offline Aanhanger
Master
vr 25 jan 2013, 17:50 Bericht 
 
En zorg er ook voor dat beide tests met warme motor uitgevoerd worden.
Offline GerbenT
Master
vr 25 jan 2013, 18:15 Bericht 
Avatar gebruiker
Heb dit gebruikt in het begin en je merkte het wel.

Afbeelding

http://www.wynns.nl/index.php/nl/x/30?cId=26&bId=51663
Offline Disq
Master
vr 25 jan 2013, 19:02 Bericht 
Avatar gebruiker
Ik ga in februari ook een olieschoonmaak middel gebruiken voor mijn ouwe benzine, wanneer ik ook de olie ga verversen. Heb een andere die in de benzinetank gaat gebruikt dat vooral tegen schokken en stotteren zou moeten werken, ik kan je zeggen, dat werkt echt :thumb:

Heb geen last meer van zwaar optrekken en van stotteren. Dat was trouwens een Wrynn, dit is een ander merk, sTp Smoke Treatment for Petrol Engines.
Offline Kwibus
Master
vr 25 jan 2013, 19:07 Bericht 
Avatar gebruiker
Heb het 2 keer van de dealert meegekregen bij een beurt. Flacon op volle tank en bij halve tank weer voltanken. En natuurlijk af en toe in z'n 3 flink in de toeren doortrekken (als de motor warm is). Hielp wel, alleen daarna mocht het van de lease-mij er niet meer in :fp:
Offline GerbenT
Master
vr 25 jan 2013, 19:09 Bericht 
Avatar gebruiker
Kwibus schreef:
Heb het 2 keer van de dealert meegekregen bij een beurt. Flacon op volle tank en bij halve tank weer voltanken. En natuurlijk af en toe in z'n 3 flink in de toeren doortrekken (als de motor warm is). Hielp wel, alleen daarna mocht het van de lease-mij er niet meer in :fp:

Als het niet op de bon staat gaat het er niet in :x :x
Offline A(u)30#
Master
vr 25 jan 2013, 19:10 Bericht 
Avatar gebruiker
Ook is de zwarte wynns systemcleaner goed.
Verder is er ook nog een extra egr cleaner mogelijk.
Dit moet je echt even aan Rucphen vragen !
Offline graspol
Master
vr 25 jan 2013, 20:25 Bericht 
Avatar gebruiker
Even mijn kort-door-de-bocht commentaar.
wynns is troep.
Wat het doet is meestal een zeer tijdelijke verbetering, door een kortstondige (en oppervlakkige) vuilverbranding.
Forté is extreem veel beter, maar vergt meestal extra werk en nauwkeurige navolging van instructies.
Er is geen half werk bij Forté. Het wordt normaliter alleen door garages gebruikt, en zelf dan niet in alle gevallen en/of door iedere monteur.

Meestal zijn toevingen zoals Wynns en Forté alleen zinvol icb met onderhoud en onderdelen.
Als bijv. je LuchtMassaMeter stuk of slecht is, gaan de middelen wel helpen, maar slechts deels of tijdelijk.
Ook de EGR cleaner van Forté bijv. is goed spul, maar het haalt lang niet alles weg. het werkt dus tot de EGR weer dichtslibt. Je kan ook de EGR zelf uitbouwen en schoonmaken (hoort in sommige gevallen bij grote beurt) en dat werkt veel beter dan Forté.

anyways, zorg eerst dat filters, EGR en LMM in orde zijn, en als je dan iets nodig hebt gebruik dan Forté, dat zou mijn advies zijn
Offline Piet_Piraat
Master
vr 25 jan 2013, 20:48 Bericht 
Avatar gebruiker
Het helpt dus niet als middel an sich, maar kan wel goed ondersteunen, zeg je? Dat lijkt me niet meer dan logisch. Er worden geen wonderen verwacht, enkel verbeteringen.
Offline Vroeg op
Master
vr 25 jan 2013, 20:55 Bericht 
Avatar gebruiker
Ze hebben Forte ooit eens door de olie gemikt bij een oliebeurt.
In het blok wat een hele lage inhoud heeft voor olie (4 liter) verbrandde de longlife olie.
De kool hoopte zich op in de turbo-retourleiding en in het carter en de oliezeef.
Bij elke oliebeurt een spoeling. Er kwam een dikke laag bitumen uit het blok bij het verversen. :o

Hier was de oplossing de longlife olie 5W30 vervangen door normale olie 5W40. (VW 502 spec.)

Bij forte hebben/hadden ze een gratis endoscopie onderzoek. Met een camera het blok of het leiding werk in. Of dat nog zo is weet ik niet.
Offline graspol
Master
vr 25 jan 2013, 20:56 Bericht 
Avatar gebruiker
Piet_Piraat schreef:
Het helpt dus niet als middel an sich, maar kan wel goed ondersteunen, zeg je? Dat lijkt me niet meer dan logisch. Er worden geen wonderen verwacht, enkel verbeteringen.

yes idd.

Geen wonderen maar verbeteringen klinkt goed als uitgangspunt.
neem het voorbeeld van de EGR, dat heb ik zelf een maand of twee geleden gehad.
met middelen werd het tijdelijk beter. Bij uitblijven van verwacht resultaat heb ik de boel helemaal losgeschroefd, en zelf de EGR schoongemaakt, incl. het buizenstelsel er om heen.
Ik verbaasde mij toen al over de hoeveelheid olie/roet/drap dat er nog in zat.
Vermoedelijk had de Forté al een hoop weggehaald, maar na mijn eigen schoonmaakbeurt draait de boel vele malen beter dan na de Forté, en nu, 2 manden na dato draait de boel ook nog steeds net zo goed en merk ik geen verslechtering nog.
Ik ga nu Forté gebruiken om de boel "op peil" te houden. Dus preventief periodiek en niet pas als ik mindere prestaties ga merken, volgens mij ben je dan al te laat
Offline graspol
Master
vr 25 jan 2013, 21:02 Bericht 
Avatar gebruiker
Vroeg op schreef:
Er kwam een dikke laag bitumen uit het blok bij het verversen. :o

Hier was de oplossing de longlife olie 5W30 vervangen door normale olie 5W40.


Dat klinkt bekend. Een goed uitgevoerd Forté Flush (dus half uur onbelast draaien met flush en daarna doorspoelen) geeft nog wel eens een shocking resultaat.
die heb ik ook gedaan, inclusief de overstap naar 5W40 volsynt. Nu heb ik na 15K nog steeds geen zwarte olie!
Offline zerty
Master
vr 25 jan 2013, 21:22 Bericht 
Avatar gebruiker
graspol schreef:
Wat het doet is meestal een zeer tijdelijke verbetering, door een kortstondige (en oppervlakkige) vuilverbranding.

En hoe werkt die Forte dan?
En misschien is het handig als er vermeld word of het over een brandstof of olie toevoeging gaat. :kniktja:
Offline 18vti
Master
vr 25 jan 2013, 21:33 Bericht 
Avatar gebruiker
graspol schreef:
wynns is troep.


GerbenT schreef:
Heb dit gebruikt in het begin en je merkte het wel.


Heb ik er vanmiddag in gekiept....ze hadden daar geen Forte, zal dus nog wel even verder kijken.

Anywee........Heb een lang stuk snelweg 150 km/h gereden op de CC...in zijn 4....4000 rpm...Denk dat de boel wel warm werd.
Nog 500 km en dan is de tank leeg, dan vel ik wel een oordeel.
Offline Piet_Piraat
Master
vr 25 jan 2013, 21:33 Bericht 
Avatar gebruiker
graspol schreef:
inclusief de overstap naar 5W40 volsynt. Nu heb ik na 15K nog steeds geen zwarte olie!

Helaas schrijft BMW LL04 5W30 voor en ga ik daar niet mee zitten klungelen... gooi die Forté misschien binnenkort wel een keer door de tank. Maar of ik echt de motor ga flushen met zo'n half uur draaien; ik betwijfel of dat een goed plan is.
Offline graspol
Master
vr 25 jan 2013, 21:39 Bericht 
Avatar gebruiker
Forté waar ik het over had (schoonmaken EGR e.d.) is geen van tweeën, het is een "gas" dat ja ná de luchtmassameter en filter direct in de luchtinlaat spuit.
Dit zorgt voor een hele hoge verbranding (hoge temperatuur) waarbij er ook speciale stoffen / mengsels ontstaan. Dit mengsel icm hoge temperatuur brandt letterlijk je inlaat systeem schoon.

Forté Flush is een middel dat aan olie toegevoegd wordt dat op het punt staat vervangen te worden.
Het verlaagt de smering enorm, daarom mag de motor ook niet belast worden (stationair, max 2000 toeren).
Het haalt al het vuil weg met het "schoonmaakmiddel" dat er in zit, en hoopt alles op in je filter.
Vervolgens filter er uit en olie er uit, en als je het echt goed doet met een spoelmiddel naspoelen.
Hierna nieuwe olie er in, en je hebt geen enkele vieze resten meer van vroeger.

Het probleem met olie verversen (gewoon) is dat je wel nieuwe olie en filter hebt maar er nog steeds aangekoekte resten zitten van vroeger.
Deze worden door de nieuwe olie wel (deels) verwerkt, maar hiermee is je olie dus eigenlijk "oud" als je het nog maar net er in hebt gegooid.
Daarom is je olie ook zo snel na verversen weer zwart (als dit verhaal dus op jou van toepassing is).
ik ververs nu na de flush mijn 5W40 volsynt na 13k ongeveer, en dan is de olie half-zwart (beetje moeilijk te omschrijven, maar het is nog enigszins geelachtig / doorzichtig)
Offline adinsx
Master
vr 25 jan 2013, 21:43 Bericht 
Avatar gebruiker
Hou inderdaad het onderscheid tussen een brandstofsysteem / kleppen reiniger en het onderblok door middel van een flush.

Om bij het begin te beginnen:
Forté beloofd ook geen 100% schone kleppen, gasklephuis, brandstofsysteem.
Bijna elke storing in een auto, brandstofsysteem etc wordt veroorzaakt door vervuiling. In brandstoffen, en metname E10 en biodiesel zitten stoffen waardoor de brandstof sneller veroudert. Hierdoor ontstaat lakaanslag in leidingen en op de neusjes van de injectoren.

Gevolg is een verslechterd sproeibeeld. De elektronica controleert de loop van de motor. Bij een benzine vooral aan de hand van de lambda, bij een diesel kijkt ie naar de 'laufcultur'. De elektronica voert een compensatie op zodat de ingespoten brandstof, of de verbranding overeenkomt met wat gewenst was.

Een slechtere inspuiting heeft echter ook een slechtere verbranding tot gevolg. Er ontstaan meer onverbrande koolwaterstoffen en roet. Deze vinden met name door de EGR of inwendige EGR werking (MultiAir) hun weg richting kleppen. Hier kleven ze op vast en stapelt het zich op.

Forté geeft ook aan dat je op het moment van en storing eigenlijk al te laat bent. Preventief gebruik is stukken beter. Je voorkomt lakaanslag en dus is de kans op vervuiling van de nozzle en daarmee slechtere verbranding minder.

Als we dan toch bezig zijn maken we de stap naar het onderblok. Een slechtere verbranding geeft vervelende deeltjes. Die nestelen zich ook tussen de zuigerveren. Op een gegeven moment is de aansluiting minder en vindt er blow-by plaats richting het onderblok. De olie vervuilt sneller met gevolgen.

Ik kan er nog een heel verhaal aan vast plakken, maar dan moeten jullie maar even ons januari-nummer door gaan nemen :kniktja:

Ik ga komende week even kijken of ik de PDF kan bemachtigen en die wellicht alvast online kan laten zetten. (normaal na 6 maanden beschikbaar)


M.b.t. de praktijktest, dat volgt ergens rond de zomer. Ik heb zelf bij de RS ook last van een niet perfecte loop stationair. 1 injector is eerder al vervangen onder garantie gelukkig, en de rest vervangen wil ik voorkomen. ;)
Offline zerty
Master
vr 25 jan 2013, 21:50 Bericht 
Avatar gebruiker
graspol schreef:
Nu heb ik na 15K nog steeds geen zwarte olie!

:o :o Bij een diesel?
18vti schreef:
Heb ik er vanmiddag in gekiept....ze hadden daar geen Forte, zal dus nog wel even verder kijken.

Is allebei petroleum/kerosine.
Men zit hier 2 verschillende dingen door elkaar te halen.
Olie/ brandstof toevoeging.
Offline graspol
Master
vr 25 jan 2013, 22:02 Bericht 
Avatar gebruiker
zerty schreef:
Bij een diesel?

Turbo diesel om precies te zijn!
Met niet zwart bedoel ik dus niet door en door zwart.
Het is we zwartig, zit een zwarte waas in als het ware.
Je kan er nog wat kleur en doorzichtigheid in zien, f*ck, hoe leg je dat nou uit....

FYI: ik heb dus zowel de olie toevoeging gedaan (is niet zozeer een toevoeging, want je haalt je olie er bijna meteen na toevoegen uit) en de inlaat reiniger (geen toevoeging aan de brandstof dus, maar ingespoten in de luchtinlaat.

Dat van de luchtinlaat heb ik gedaan omdat hij niet lekker liep, inhield laag in de toeren. Maar EGR zelf reinigen was dus een betere oplossing.
dat van de olie heb ik gedaan zonder reden, maar wel op aanraden / aandringen

Er wordt nog wel eens gesproken over mogelijk olieverbruik na de flush. Forté zelf waarschuwt hier ook voor. Dit omdat vuilproppen lekkage kunnen "afdichten" en die propjes worden nu opgelost.
Ik heb er zelf geen last van. Na 12K heb ik geen olie bijgevuld, en volgens de pijlstok is er dan minder dan 1/2 liter weg (zeg iets meer als een kwart liter, maar ik weet niet hoe nauwkeurig die dingen zijn)
Offline graspol
Master
vr 25 jan 2013, 22:12 Bericht 
Avatar gebruiker
Overigens: die Wynns troep die je bij de brandstof doet bevat inderdaad kerosine.
Door de hogere ontbrandingstemperatuur brandt dit spul je verstuivers schoon.
Vermoedelijk ga je niet hel veel winst hiermee boeken, en zo wel, dan zijn je verstuivers misschien wel richting hun einde. In het ergste geval is het genoeg om je verstuivers de nek om te draaien.

Let op dat dit spul ook je smering verminderd. Er wordt afgeraden dieseltoevoegingen te gebruiken tijdens de winter, ivm de winterdiesel, maar ik weet niet of dat "officieel" is of een broodje @@P
Offline RucphenNB
Master
vr 25 jan 2013, 22:31 Bericht 
Avatar gebruiker
A(u)30# schreef:
Dit moet je echt even aan Rucphen vragen !

Als ik een andere auto koop gebruik ik Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner op een halve tank diesel, als die tank leeg is maak ik de slangen van het inlaattraject los en maak ik deze helemaal schoon met diesel. Ook de EGR maak ik dan zelf schoon, demonteer rustig alles en laat dat een nacht in een bak diesel liggen om daarna met een kwastje schoon te maken. Dit doe ik ook met de turbo. Motorolie flush doe ik nooit! Dat heeft een reden dat daarmee al vele motoren in de soep gelopen zijn. Mensen beseffen niet dat je bepaalde aanslag op laat lossen die je bij een oudere motor juist beter kan laten zitten. Daarbij komt ook dat als je veel drab in de motor hebt het beter is olie en filter te vervangen (gebruik de voorgeschreven olie en geen Gamma shit), flink stuk te rijden (ik zelf altijd op en neer naar Luxemburg of Nürburgring) en dan weer olie en filter wissel.

Als je bovenstaande doet bij een auto boven de 200000km die je net aangekocht hebt, kan die er weer gewoon 100000km tegenaan. Gewoon warm rijden en daarna goed gebruiken (diesel tussen de 2500 en 3500rpm met optrekken, max 3500rpm continu in de hoogste versnelling) en je hebt eigenlijk nooit problemen mits je natuurlijk de boel goed onderhoud. Bij een oudere diesel die normaal om de 20000km een beurt nodig heeft, maak ik er 15000km van. Olieverbruik zie ik dan altijd dalen, bij veel diesels van 1 liter op 5000km naar 0,5 liter op 10000km.

Ik ben bezig met een artikel over bovenstaande met foto's ed. Deze zal later op een nieuwe website komen waar ik wel meer artikelen ga verzamelen over onderhoud aan de auto en hoe het uit te voeren met foto's en video's. Zodra die site enigzins klaar is laat ik het hier wel weten.
 [ 221 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar: