Pagina 4 van 12  [ 587 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende
Offline MaxNL
Master
wo 03 feb 2010, 11:08 Bericht 
RTLnieuws schreef:
Problemen met remmen Toyota Prius

Toyota heeft in de Verenigde Staten en Japan tientallen klachten ontvangen over remproblemen bij de hybrideauto Prius.
De meldingen worden onderzocht. De afgelopen dagen heeft Toyota wereldwijd miljoenen auto's teruggeroepen in verband met een mogelijk probleem met het gaspedaal. Het concern begint deze week met het repareren van Toyota's in de VS.

Toyota hangt in de VS een boete boven het hoofd. De auto's zouden daar te laat zijn teruggeroepen. Of de populaire Prius ook terug moet naar de garage, wordt nog onderzocht.

bron

hier mochten we zeiken op de prius toch? :D
Offline Signum
Master
wo 03 feb 2010, 11:20 Bericht 
Daar zit ook gewoon het hele verschil in, de reden waarom je een auto rijd. Ik beleef plezier in autorijden, vind het leuk om af en toe even het gas diep in te drukken of sportief een bochtje te nemen. Ik zie de auto niet alleen maar als een middel om van A naar B te komen. Voor mij is een auto veel meer dan dat.

Ik kan me goed voorstellen dat wanneer je alleen maar van A naar B wilt met comfort en verder niets, je een Prius kiest als bijvoorbeeld lease auto. Je wilt gewoon zo goedkoop mogelijk met de grootste ruimte en comfort.

Ik ben daar heel anders in, voor mij is het belangrijk dat de auto mooi is en sportief. Ik zou bijvoorbeeld nooit een Suzuki Alto aanschaffen. Ik betaal ook gerust wat extras voor een duurdere catagorie.
Offline bx gek
Master
wo 03 feb 2010, 11:53 Bericht 
Ik moet toegeven dat ik door dit topic nieuwsgierig ben geworden hoe een hybride rijdt.
Zo zou ik willen weten tot ongeveer welke snelheid hij electrisch rijdt, en als hij overschakeld op benzine hoe dat dan gaat/voelt.
Offline Okkie68
Master
wo 03 feb 2010, 12:53 Bericht 
Signum schreef:
Daar zit ook gewoon het hele verschil in, de reden waarom je een auto rijd. Ik beleef plezier in autorijden, vind het leuk om af en toe even het gas diep in te drukken of sportief een bochtje te nemen. Ik zie de auto niet alleen maar als een middel om van A naar B te komen. Voor mij is een auto veel meer dan dat.

Voor mij ook hoor. Ik beleef nog altijd plezier aan mijn auto. Maar ik ben niet iedere dag bezig om een betere tijd neer te zetten op mijn woon-werk route. Misschien dat ik dan beter een Donkervoort of een motorfiets kan kopen. Mijn Prius is sneller dan de 90Pk Golf 3 TDi die ik eerst had. Hij voelt wel wat zwaarder aan in de bochten, maar als je hem er goed inlegt, kan die er minstens even doorheen snel als mijn Golfje. Die Golf had overigens nieuwe Monroe gasgevulde schokdempers gekregen, omdat de fietspompjes rondom helemaal versleten waren.

Wat ook een voordeel is, is de CVT-werking. Van 0 naar 170 in een vloeiende beweging zonder schakel-onderbrekingen, zonder te hoeven roeren in de versnellingsbak. Gewoon gas op de vloer en gaan met die banaan.

Ik ben er in ieder geval qua rij-ervaring zwaar op vooruit gegaan. Op alle fronten, behalve misschien imago. Maar had een zwart driedeurs golfje 3 nou zo'n prettig imago?

bx gek schreef:
Ik moet toegeven dat ik door dit topic nieuwsgierig ben geworden hoe een hybride rijdt.
Zo zou ik willen weten tot ongeveer welke snelheid hij electrisch rijdt, en als hij overschakeld op benzine hoe dat dan gaat/voelt.

Dat kun je niet zeggen. Er is niet 1 snelheid waar die overschakelt. De benzinemotor wordt naar behoefte ingezet en als de electromotor genoeg power kan leveren, kan de benzinemotor uit. Bij lage snelheden is het zelfs zo dat bij optrekken de benzinemotor de generator in beweging zet, waardoor stroom wordt opgewekt om de electromotor te voeden. Deze electromotor heeft van 0 tot 2000 toeren (ca. 60 km/u) een koppel van 400Nm. Als je vervolgens bij 60 het gas loslaat, stopt de benzinemotor gewoon omdat je die snelheid electrisch een hele tijd vol kan houden. Bij het volgende stoplicht rem je af, waardoor je de accu oplaadt. Pas als het groen is, en pas als je meer dan een beetje gas geeft, wordt de benzinemotor weer gestart.

Het starten van de benzinemotor voel je niet. Bij een gewone auto drijft de startmotor de motor aan tot een paar honderd toeren, net genoeg om hem over de drempel te duwen waarop die zelf op eigen kracht verder kan. Dat geeft wat schokken, maar dat geeft niet want je doet het maar 1 keer per rit. Bij de Prius wordt de kleptiming zo aangepast dat de motor vrijwel zonder weerstand kan meedraaien. De generator (de kleine electromotor) zorgt ervoor dat de motor 1000 toeren gaat draaien. Pas dan komt er benzine bij en gaat de motor op eigen kracht verder. Als je de radio aan hebt, merk je nieteens dat de motor wordt bijgeschakeld.

Een Honda werkt anders. Daar zit de electromotor op de krukas, dus die kan dit soort truuks niet uithalen. Waar de Prius pas tijdens het optrekken de motor start, doet de IMA van Honda dit al zodra je de rem loslaat. Anders kom je niet weg als je gas geeft.

Overigens heb ik ook jaren in een BX gereden. Ik ben er dus aan gewend dat lekkere auto's lelijk zijn. :P :thumb:

MaxNL schreef:
hier mochten we zeiken op de prius toch?

Yep. Maar die hebben we op de vorige pagina al besproken: post1889776.html#p1889776 :)
Offline Signum
Master
wo 03 feb 2010, 13:18 Bericht 
Okkie68 schreef:
Maar had een zwart driedeurs golfje 3 nou zo'n prettig imago?

Oei.. moeilijke keuze :lol:

Het valt me overigens ook op dat alle Prius rijders altijd met een heel verhaal komen om te verdedigen dat ze in een Prius rijden. :roll:
Offline MaxNL
Master
wo 03 feb 2010, 13:56 Bericht 
Okkie68 schreef:
Yep. Maar die hebben we op de vorige pagina al besproken: post1889776.html#p1889776 :)

Hej! Dat is typisch inderdaad, want dat was bij 't vorige type Mondeo ook zo!
Heeft mijn broer een keer getest.. Bij vol remmen als je over 'n kuiltje in de weg ging, werkte die inderdaad ineens niet.. zal 's ff na gaan vragen wat dat precies was nou want daar is volgens mij nooit wat mee gedaan door Ford..
Offline Okkie68
Master
wo 03 feb 2010, 14:10 Bericht 
Signum schreef:
Het valt me overigens ook op dat alle Prius rijders altijd met een heel verhaal komen om te verdedigen dat ze in een Prius rijden.

Tja. Spraakmakende auto he... ;-)

Het valt me ook op dat ik veel en veel meer vragen en opmerkingen over de keus van mijn auto krijg dan met welke eerdere auto van mij dan ook.
Offline zadkine
Master
wo 03 feb 2010, 14:27 Bericht 
Okkie68 schreef:
Tja. Spraakmakende auto he... ;-)

Het valt me ook op dat ik veel en veel meer vragen en opmerkingen over de keus van mijn auto krijg dan met welke eerdere auto van mij dan ook.

Dan heb je nooit een fiat multipla (eerste model) gehad...... :lol:
Offline Ogre
Master
wo 03 feb 2010, 14:33 Bericht 
Okkie68 schreef:
Het valt me ook op dat ik veel en veel meer vragen en opmerkingen over de keus van mijn auto

Het is dan ook een niet te begrijpen keuze... :[ (f)
Offline 944 guy
Master
wo 03 feb 2010, 14:52 Bericht 

Link

:roflol:
Offline Okkie68
Master
wo 03 feb 2010, 15:16 Bericht 
Ogre schreef:
Het is dan ook een niet te begrijpen keuze...

Zal ik het nog een keer uitleggen? (f) O:)

944 guy schreef:
:roflol:

haha, die had ik nog nooooit gezien... :[
Offline Dabien
Master
wo 03 feb 2010, 16:12 Bericht 
Freekie schreef:
Franse auto's voor als je compleet geen verstand van auto's hebt en levensmoe bent.

:roflol: :roflol: :roflol:
Offline 944 guy
Master
wo 03 feb 2010, 16:19 Bericht 
Okkie68 schreef:
haha, die had ik nog nooooit gezien...

Je denkt toch niet dat ik alles ga lezen he :P Dan verwijder je'm maar :D
Offline NiksNut
Pro
wo 03 feb 2010, 16:20 Bericht 
Okkie68 schreef:
Dat kun je niet zeggen. Er is niet 1 snelheid waar die overschakelt.

Dat kun je wel zeggen. Bij snelheden onder de 50 kun je inschakelen dat ie alleen op de electromotor moet rijden d.m.v. de EV knop. Als je daarna het gaspedaal te ver indrukt of de 50 bereikt, dan houd ie even een beetje in, en vervolgens hoor je de benzinemotor die flink toeren gaat maken. Oh ja, hij meldt dat moment ook even door een dubbele piep

P.S. als je voorruit- en/of achterruit verwarming aan hebt, dan is wijziging naar EV-mode niet toegestaan...
Offline Okkie68
Master
wo 03 feb 2010, 16:55 Bericht 
NiksNut schreef:
Dat kun je wel zeggen. Bij snelheden onder de 50 kun je inschakelen dat ie alleen op de electromotor moet rijden d.m.v. de EV knop. Als je daarna het gaspedaal te ver indrukt of de 50 bereikt, dan houd ie even een beetje in, en vervolgens hoor je de benzinemotor die flink toeren gaat maken. Oh ja, hij meldt dat moment ook even door een dubbele piep

Da's waar, maar als je in de normale stand rijdt, gelden die beperkingen niet. Die EV-mode is een soort "manual override" die je liefst zo min mogelijk gebruikt. Als je alles automatisch laat doen, kun je zomaar merken dat je een heel stuk 70 rijdt in scootmobielmode.

Mogelijk dat de beperkingen van die knop de media misleid hebben, waardoor iedereen nu denkt dat je niet harder dan 50 electrisch kan rijden en dat je daarboven niks aan het hybride systeem hebt?

NiksNut schreef:
P.S. als je voorruit- en/of achterruit verwarming aan hebt, dan is wijziging naar EV-mode niet toegestaan...

Als je motor in de opwarmfase staat, geldt dat. Als je de verwarming aan hebt en je koelwater is nog te koud, wil die ook niet uit. De enige manier om een koude Prius in EV-mode te krijgen is door binnen 10 seconden na het aanzetten die EV-knop in te drukken. Hooguit nuttig om heel stilletjes de straat uit te sluipen, want je hebt met een koude accu ook nog eens minder vermogen. Bij 30 slaat de motor alsnog aan...

Hier een linkje waar de 5 stages worden uitgelegd

Wat voor eentje heb jij eigenlijk? Ik een Prius 2 (versie 2006) Comfort.
Offline NiksNut
Pro
do 04 feb 2010, 9:39 Bericht 
Okkie68 schreef:
Wat voor eentje heb jij eigenlijk? Ik een Prius 2 (versie 2006) Comfort.

Mijne is ook een 2 Comfort, maar dan van mei 2009 ; ik moest eind maart bestellen, leasebak, en ik had geen zin om te wachten op een 3; gelukkig maar, want sinds 1 april 2009 mogen er geen nieuwe leaseauto's meer bij ons worden besteld :duh:
Offline Okkie68
Master
do 04 feb 2010, 9:44 Bericht 
NiksNut schreef:
want sinds 1 april 2009 mogen er geen nieuwe leaseauto's meer bij ons worden besteld

Mmm... dat klinkt niet best. Zijn de vooruitzichten wel gunstig?
Offline djidee
Master
do 04 feb 2010, 9:54 Bericht 
Bij ons ook momenteel, leasecontracten worden verlengd en je mag eerst de pool leegmaken... vooruitzichten zijn opzich wel goed, maar men kiest voor zekerheid...
Maar ik ben eind 2011 door mn km's heen (april 2009 Fiesta ontvangen, nu op 61.000km, maar ga vanaf maandag fors minder km's maken) denk ik ongeveer, dus zie het dan wel wee O:)
Offline Okkie68
Master
do 04 feb 2010, 10:03 Bericht 
djidee schreef:
april 2009 Fiesta ontvangen, nu op 61.000km

:o 80.000/jaar in een Fiesta? Poor sod.. :hug:
Offline djidee
Master
do 04 feb 2010, 10:39 Bericht 
Gaat prima :) (althans, in de nieuwe Fiesta, vorige vierkante blik wil je niet zoveel km's in maken)

2 persoons huishouden
Ben vrij lang (2.06m)

- Ruimte zat voorin
- goede stoelen (lendesteun, stevig) ivm mn zwakke lange rug
- goede zitpositie
- Vlot zat ( 90pk/204nm koppel op 1020kg)
- 20% bijtelling bij relatief lage fiscale waarde (23k, nagenoeg full options)
- Ziet er kek uit (van buiten en van binnen)
- Stuurt het 1 na beste in zijn klasse (zusje mazda 2 is nog scherper), maar blijft wel comfortabel op de lange afstand (itt de mazda)
- geen groen geitewolle sok type stempel op je voorhoofd of leaserijder bijtelling profiteur brandmerk op je kont maar wel goedkoop in leaseprijs en bijtelling :)
Offline NiksNut
Pro
do 04 feb 2010, 10:59 Bericht 
Okkie68 schreef:
Mmm... dat klinkt niet best. Zijn de vooruitzichten wel gunstig?
Wat djidee zegt
djidee schreef:
Bij ons ook momenteel, leasecontracten worden verlengd en je mag eerst de pool leegmaken... vooruitzichten zijn opzich wel goed, maar men kiest voor zekerheid...
Offline Signum
Master
do 04 feb 2010, 11:09 Bericht 
Wat is nou de primaire reden dat de TS een Prius heeft gekocht? Ik lees wel heel veel over techniek en alles, maar ik kan me slecht voorstellen dat dit de reden is geweest.
Offline MaxNL
Master
do 04 feb 2010, 11:11 Bericht 
MaxNL schreef:
Hej! Dat is typisch inderdaad, want dat was bij 't vorige type Mondeo ook zo!
Heeft mijn broer een keer getest.. Bij vol remmen als je over 'n kuiltje in de weg ging, werkte die inderdaad ineens niet.. zal 's ff na gaan vragen wat dat precies was nou want daar is volgens mij nooit wat mee gedaan door Ford..

Nou 't euvel van de Ford was het volgende:

Remmen, links komt op 'n glad stuk, abs slaat aan..
Rechts komt daarna op 'n glad stuk, abs slaat daar ook aan..
Glad stuk is voorbij, abs houdt vast, maar de remdruk is nagenoeg weg..
Enige oplossing: rem los, en opnieuw intrappen..

Aangekaart bij Ford,
reactie:
Ja, dat hebben alle auto's, BMW heeft dat ook.. is heel normaal..

en Toyota ligt hier nou voor onder vuur?
Offline Okkie68
Master
do 04 feb 2010, 11:36 Bericht 
Signum schreef:
Wat is nou de primaire reden dat de TS een Prius heeft gekocht? Ik lees wel heel veel over techniek en alles, maar ik kan me slecht voorstellen dat dit de reden is geweest.

Ik kan een heel verhaal ophangen over lease-auto vs. kilometervergoeding, maar het feit is dat ik heb gekozen om geen nieuwe leaseauto te nemen, maar zelf zoveel mogelijk over te houden van de reiskostenvergoeding en daarmee ook nog zelf de baas te zijn over wat ik rij en hoe ik daarmee omga.

Als ik persé een nieuwe auto zou willen rijden, kan ik morgen een luxe uitvoering van een Peugeot 207 HDI of een aardige Golf halen. Ook de Prius past net binnen mijn budget, dus ik zou een Prius 3 kunnen rijden. Daar zit ik dan wel aan vast voor 5 jaar en dan is het nog nieteens mijn eigen auto. Ik heb dus een Golf 3 TDI uit '97 gekocht en daar ruim drie jaar met veel plezier mee gereden, terwijl ik ook nog eens flink winst maak op de reiskostenvergoeding en het wegvallen van de bijtelling.

Maar een Golf 3 is kaal. Erg kaal. Geen airco, geen CC, geen passieve veiligheid (okay, 2 airbags waarvan 1 zelfs een niet-standaard optie), geen ABS, geen ESR, veel lawaai en duur in de wegenbelasting. Dat laatste is vooral in de zomermaanden een minpunt als ik veel (declareerbare) kilometers met m'n fiets maak. Bovendien was de 3 ton in zicht. Ik zou er zo nog een halve of nog een hele ton bij kunnen draaien, maar ik zat al lang met een Prius in gedachte. Toch echt vanwege de techniek. Niet zozeer omdat het er op papier goed uitziet, maar ook omdat het in de Praktijk goed werkt.

Oh ja, ik heb in 2000/2001 heel erg veel in de file gestaan. Toen heb ik het besluit genomen dat mijn volgende auto een automaat moest hebben. Helaas is het daar nooit van gekomen. Iedere keer had ik "buitenkansjes" als een paar keer het oprijden van een contract van een ex-collega, een Golf van een vriend van me die ik voor weinig kon overnemen, dat soort dingen. Dus geen automaat.

Ga ik kijken naar diesels met een automaat, dan zijn er niet zo veel. Of als ze er zijn, zijn het in de goedkopere klasse van die schokkende halfautomaten. Die moet ik echt niet, dan doe ik het liever zelf.

Dus aan de volgende eisen moest worden voldaan:
- Automaat, type CVT of traditioneel.
- Ruim minder onkosten dan 600/maand bij 25.000/jaar, anders is lease voordeliger.
- Variabele kosten zo laag mogelijk, anders leg ik toe op zakelijke kilometers.
- ABS, CC, Airco, ESR, passieve veiligheid.
- Ruimte om mijn fiets achterin te douwen.
- Betrouwbaar (minstens zo goed als m'n Golf).
- Meer comfort dan m'n golf.
- Enigsins representatief, ik moet ook wel eens naar klanten.

Laat nou die Prius de beste match zijn! O:)
Offline NiksNut
Pro
do 04 feb 2010, 11:37 Bericht 
Citaat:
TOKIO - De Japanse autofabrikant Toyota heeft donderdag toegegeven dat er een ontwerpfout zit in het remsysteem van zijn paradepaardje de Prius. Het concern heeft het antiblokkeerssysteem (ABS), dat voorkomt dat een auto in een slip raakt, herontworpen voor de nieuwste generatie van de hybride auto.

Voor de auto's die al op de weg rijden, zal Toyota binnenkort maatregelen aankondigen. ,,De veranderingen in het ontwerp van het ABS werden in januari doorgevoerd'', aldus kwaliteitsdirecteur Hiroyuki Yokoyama. Toyota heeft in de Verenigde Staten al honderd klachten ontvangen over remproblemen met de Prius; in Japan zijn dat er 77.

Volgens Yokoyama is het niet zo dat de remmen het niet meer doen, maar de bestuurder moet wel harder trappen: ,,Je kan de auto veilig tot stilstand brengen als je het rempedaal hard indrukt.''

Bron: Leeuwarder Courant
Offline Okkie68
Master
do 04 feb 2010, 11:42 Bericht 
MaxNL schreef:
en Toyota ligt hier nou voor onder vuur?

Misschien verbeeld ik het me, maar het lijkt wel alsof er een hetze tegen Toyota aan de gang is. Ik ben nooit een echte fan van Toyota geweest, maar waardeer hun durf om iets totaal anders in de markt te zetten. Blijkbaar valt dat slecht in de autowereld en wordt nu iedere gelegenheid aangegrepen om ze slecht in het nieuws te brengen.
Offline Dabien
Master
do 04 feb 2010, 12:17 Bericht 
Okkie68 schreef:
Misschien verbeeld ik het me, maar het lijkt wel alsof er een hetze tegen Toyota aan de gang is.

Nou ja, er komen de laatste tijd ook wel veel problemen boven water bij de Toyota's. Daarnaast hebben ze met hun Corrolla de meest verkochte auto ter wereld op hun naam staan, en hoge bomen vangen nou eenmaal veel wind.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Toyota de afgelopen jaren flink heeft bezuinigd in het productieproces, waarbij de hoge kwaliteit die ze altijd boden, aan forse erosie heeft blootgestaan. Tijd voor een moment van bezinning bij Toyota, voordat ze hun imago voorgoed verkwanselen.
Offline Signum
Master
do 04 feb 2010, 12:24 Bericht 
Okkie68 schreef:
Laat nou die Prius de beste match zijn! O:)

Maar dan heeft het toch niets te maken met het feit dat het een hybride is? Stel de Prius had gewoon een reguliere diesel geweest waarmee je in de laagste bijtellingscategorie zou komen (ik weet het, dat kan niet.. maar in dit voorbeeld wel), dan had je hem alsnog gekozen?

Wat mij betreft is er dan niets mis mee dat je een Prius hebt..
Offline bx gek
Master
do 04 feb 2010, 12:26 Bericht 
Okkie68 schreef:
Ga ik kijken naar diesels met een automaat, dan zijn er niet zo veel. Of als ze er zijn, zijn het in de goedkopere klasse van die schokkende halfautomaten.

:huh:
Kijk eens bij Volvo?
Heel veel diesel automaat 8)
Offline Dabien
Master
do 04 feb 2010, 12:40 Bericht 
Trouwens, leuk om te zien. Toyota Prius vs Honda Insight:
http://www.abhd.nl/video/toyota-prius-vs-honda-insight-bijtelling-battle/
Offline Okkie68
Master
do 04 feb 2010, 15:41 Bericht 
Signum schreef:
Maar dan heeft het toch niets te maken met het feit dat het een hybride is? Stel de Prius had gewoon een reguliere diesel geweest waarmee je in de laagste bijtellingscategorie zou komen (ik weet het, dat kan niet.. maar in dit voorbeeld wel), dan had je hem alsnog gekozen?

Met dezelfde soepel werkende CVT, dezelfde stille motor, dezelfde hoge betrouwbaarheid, hetzelfde lage verbruik en dezelfde lage maandelijkse lasten? Dan zeker wel, maar dat is wel een erg theoretische vraag. Een diesel loopt nooit zo mooi als een electrisch ondersteunde benzinemotor of je moet het in een veel hogere prijsklasse zoeken. Het enige waarop een diesel het iets beter doet is in de brandstofkosten per kilometer, maar dat komt omdat benzinerijders gestraft worden met een veel hogere accijns.

bx gek schreef:
Kijk eens bij Volvo?Heel veel diesel automaat 8)

Ook in de prijsklasse waar ik zoek? De eerste die ik tegenkom is een C30 van 31.245 euro en die zou voor mij dan moeten concureren met deze Prius als ik weer zou gaan leasen. Die C30 valt al af omdat de achterklep van dat ding ongeveer net zo groot is als mijn dashboardkastje. Een fiets past er niet in.

Zolang ik Privé rij, is een (zware) diesel niet interessant meer. Zeker niet als ik voor minder geld een fijnere auto kan rijden. Een grote benzine-auto zuipt weer teveel. De Prius is een mooi compromis.

Overigens zou ik nog eerder een XM of Xantia op diesel willen rijden dan een Volvo, maar dat is een smaak-kwestie. Van huis uit ben ik een echte Citrofiel. Mijn eerste auto was een CX 2400 Super en ik heb een hele tijd in een BX 14N gereden. Mijn vader heeft 1 DS, 5 CX-en, 2 BX-en, 1 XM, 2 Xantia's gehad en rijdt nu in z'n tweede XSara. Je zou het hardleers kunnen noemen... ;-)
Offline bx gek
Master
do 04 feb 2010, 16:17 Bericht 
Okkie68 schreef:
Xantia op diesel

Neem dan wel de 110 pk de 90 valt tegen (ervaring)
Offline bx gek
Master
do 04 feb 2010, 16:19 Bericht 
Okkie68 schreef:
Je zou het hardleers kunnen noemen...

Mwoah, ik heb 8X in een BX gereden (nu een Xantia) :D
Offline regiorunner
Master
vr 05 feb 2010, 0:06 Bericht 
@ BX: dat zegt TS ook. Hardleers.

De puzzelstukkies passen ineens wel op de plek in mijn hoofd....

Ik bedoel van CX naar BX naar Prius... Sja je moet soms oog hebben voor kwaliteit heh :aai:

En nu serieus. Als je prive rijdt, waarom wil je dan per se een nieuwe auto dan? In de zin van wat is er mis met een corolla, ZX/Xara/V50/... maar dan jong&gebruikt? Dan hoef je niet in 4 jaar een complete auto af te schrijven.... (ff daargelaten dat ik de restwaarde van die auto's op nihil inschat)
Offline Walker
Master
vr 05 feb 2010, 9:05 Bericht 
Okkie68 schreef:
Dus aan de volgende eisen moest worden voldaan:
- Automaat, type CVT of traditioneel.
- Ruim minder onkosten dan 600/maand bij 25.000/jaar, anders is lease voordeliger.
- Variabele kosten zo laag mogelijk, anders leg ik toe op zakelijke kilometers.
- ABS, CC, Airco, ESR, passieve veiligheid.
- Ruimte om mijn fiets achterin te douwen.
- Betrouwbaar (minstens zo goed als m'n Golf).
- Meer comfort dan m'n golf.
- Enigsins representatief, ik moet ook wel eens naar klanten.

Die eisen komen ongeveer overeen met de mijne. Maar ik mag niet eens in een eigen auto rijden.
Daarom heb ik in de lease gekozen voor een Audi A3 1.6 tdi S-tronic. A-label, 20% bijtelling en uiterst representatief. (f)
Offline Okkie68
Master
vr 05 feb 2010, 9:35 Bericht 
regiorunner schreef:
je prive rijdt, waarom wil je dan per se een nieuwe auto dan?

Het is een okasie uit 2006 met 150.000 op de teller, gekocht van een leasemaatschappij, dus zonder garantie, zonder afleverbeurt en met een vrijwel lege tank meegekregen. Voordeliger kan haast niet.

Geen nieuwe auto dus. De ergste afschrijving is al achter de rug, maar de auto oogt en rijdt nog als nieuw.

Walker schreef:
Daarom heb ik in de lease gekozen voor een Audi A3 1.6 tdi S-tronic. A-label, 20% bijtelling en uiterst representatief. (f)

Gefeliciteerd! :thumb: Vast een hele fijne auto, maar echt wel een stuk duurder dan een Prius, terwijl het eigenlijk gewoon een Golf met een vleugje extra status is. Niks mis mee, maar niet mijn keuze.

Overigens kwam ik gisteren een hele typische audi-rijder tegen. Op de oprit naar de A27 vanuit Utrecht Noord richting Almere was de toeritdosering actief. Voor een idee hoe de weg daar eruit ziet, zie deze filmpjes.

Ik rijdt rechts. Links is vrij. Mijn voorganger en ik remmen rustig af omdat we op de rij wachtende auto's afrijden. Tussen mij en mijn voorganger past nog een auto. Een Audi A6 komt mij achterop, blijft rechts rijden tot ongeveer 4 meter achter me, hoekt hem zonder knipper naar links, passeert mij met 40cm tussenruimte en snijdt mij om zich in het gat tussen mij en m'n voorligger te persen...

Nut van deze actie: 0,0. Hij had ruim op tijd naar links kunnen gaan en daar kunnen blijven. Voor de toeritdosering stonden op de rechterstrook ca. 8 auto's en op de linker 1 die net groen krijgt. Toch sluit de A6 in de lange rij aan, terwijl ik rustig naar links ga en vrijwel meteen door kan rijden. Blijkbaar was de actie geen gevolg van haast, maar ben ik nou paranoie of wou deze boomvrucht gewoon even een priusje pesten?
Offline Walker
Master
vr 05 feb 2010, 9:47 Bericht 
Ik denk dat je paranoia bent. Eikels heb je overal, dus ook in Audi's :wink:
Offline Walker
Master
vr 05 feb 2010, 9:49 Bericht 
Okkie68 schreef:
Het is een okasie uit 2006 met 150.000 op de teller, gekocht van een leasemaatschappij, dus zonder garantie, zonder afleverbeurt en met een vrijwel lege tank meegekregen. Voordeliger kan haast niet.

Ik ben toch benieuwd hoe de accu's zich na 5-6 jaar gaan houden.
Offline MaxNL
Master
vr 05 feb 2010, 10:10 Bericht 
Kerel, je wordt nou wel heel erg pro prius heh.. wil best geloven dat 't 'n fijne auto is, maar je klinkt alsof 't de beste auto ter wereld is nou.. En gedraag je niet als 'n Prius persoon alsjeblieft..

Okkie68 schreef:
maar ben ik nou paranoie

ja.. absoluut.. Heeft dat nou in godsnaam met je auto te maken.. ?

Reelex.. tis maar 'n prius, niet heel de wereld is tegen je, en niet heel de wereld vind dat je in de meest geweldige auto ter wereld rijdt.. tis 'n stuk blik op 4 wielen, net als de mijne..
Offline Okkie68
Master
vr 05 feb 2010, 10:38 Bericht 
MaxNL schreef:
Kerel, je wordt nou wel heel erg pro prius heh.. wil best geloven dat 't 'n fijne auto is, maar je klinkt alsof 't de beste auto ter wereld is nou.. En gedraag je niet als 'n Prius persoon alsjeblieft..

Joh, laat mij nou lekker blij zijn. Walker is blij met zijn Audi. Ik zeg dat een Audi niks voor mij is, niet dat de Prius de beste auto ter wereld is. Maar ik ben wel enthousiast, mag dat? :-?

MaxNL schreef:
ja.. absoluut.. Heeft dat nou in godsnaam met je auto te maken.. ?

Ik hoor ook voorbeelden van gedrag dat typisch zou zijn voor Prius-rijders. Zie bijvoorbeeld salush' filmjes-topic. Dat zijn wat incidenten, maar dat is dit ook. Kan ook best een sukkel zijn die meer met z'n gedachten bij z'n telefoongesprek was en daarom niet in de gaten had dat de boel afremde en daarna ten onrechte meende dat (zoals zo vaak om die tijd) de linkerstrook afgekruist was.

Ik doe gewoon even lekker mee met die "1 incident is representatief voor een heel merk" onzin. :honger:

Oh, wat zei jij net eigenlijk ook alweer?

MaxNL schreef:
En gedraag je niet als 'n Prius persoon alsjeblieft..

Je kan het zelf ook. :x :lol:

Walker schreef:
Ik ben toch benieuwd hoe de accu's zich na 5-6 jaar gaan houden.

Ik ook. Maar ik maak ne niet ongerust, de ervaringen zijn erg veelbelovend. De accu's en het laadcircuit zijn ontworpen om een heel autoleven mee te gaan. Nou kun je natuurlijk redeneren dat het leven op is, als de accu verrot is, maar dat ligt helemaal aan de dagwaarde van je auto van dat moment. Een nieuwe accu schijnt 1700 euro te kosten om in te laten bouwen, dus dat is nog te overzien als risico. Er zijn vast wel meer dure dingen die kapot kunnen aan een auto. En tegenover dit risico staat dat ik geen distributieriem, geen turbo, geen koppeling, geen versnellingsbak, geen startmotor en geen dynamo heb. De motor wordt ook alleen belast op optimale toerentallen, waardoor die ook langer zal meegaan en de remmen worden vele malen minder gebruikt, waardoor de blokken en schijven ook veel langer meegaan. Al die risico's tegen elkaar afgezet, denk ik dat het best een aardige gok is om deze auto nog een flink aantal jaren te willen rijden.
Offline Sawyer
Nieuwkomer
vr 05 feb 2010, 10:53 Bericht 
Complimenten Okkie68 voor je geduld, uitleg en beargumentatie op een forum waar Wilders vaak bejubeld wordt en de meesten zeer selectief interpreteren. Ik lease zelf ook alweer ruim een jaar een Prius en met ondertussen 70.000 op de klok en geen problemen zeer tevreden.

Reden voor de keus was het comfort, automaat en de 14% bijtelling. En inderdaad eindelijk een merk wat echt met nieuwe innovatie komt en niet blijft doorverbeteren op oude technieken.

Bepaalde (grote) groepen mensen zijn van nature bang voor verandering en bang om te verliezen wat ze (denken) te hebben. Dit zie je heel duidelijk in dit topic, en da's toch wel weer grappig. :wink:
Offline Dabien
Master
vr 05 feb 2010, 11:15 Bericht 
Ik kon het niet laten! :lol:

Afbeelding
Offline Okkie68
Master
vr 05 feb 2010, 12:10 Bericht 
Dabien: :roflol: :woop:

Sawyer: Eh... dank je.
Offline regiorunner
Master
vr 05 feb 2010, 13:37 Bericht 
Okkie68 schreef:

Geen nieuwe auto dus. De ergste afschrijving is al achter de rug, maar de auto oogt en rijdt nog als nieuw.

Dat neemt, samen met jouw vertrouwen in de accu's voor mij al heel wat bezwaren weg eigenlijk. Qua afschrijving enzo. Maar doe me toch maar de D5
(f)
Offline Okkie68
Master
vr 05 feb 2010, 14:03 Bericht 
D5 is toch een camera?
Offline Raymond
Detector inbouw specialist
vr 05 feb 2010, 14:53 Bericht 
Okkie68 schreef:
Vast een hele fijne auto, maar echt wel een stuk duurder dan een Prius, terwijl het eigenlijk gewoon een Golf met een vleugje extra status is.

Dit bewijst dat je echt de ballen verstand van auto's hebt. Dat je een foutje maakt en een Prius koopt, alla. Dat je een A3 gelijk stelt aan een Golf.. :x
Het is inderdaad zo dat er veel dezelfde onderdelen in zitten. Motor, remmerij, draagarmen etc. En dat is het dan ook zo'n beetje. Het interieur is compleet anders en bij de audi echt een stukje beter/mooier dan in een vw. verder zijn audi's van binnen ook stiller dan vw's. Althans, mijn ervaring. Als ik 160 op de klok heb wil ik niet mijn stem hoeven verheffen tegen een medepassagier.
Verder begin ik me te irriteren aan die audi-hetze van je. Rij me aub niet in de weg met dat hok.
Offline Okkie68
Master
vr 05 feb 2010, 15:10 Bericht 
Raymond schreef:
Dit bewijst dat je echt de ballen verstand van auto's hebt.

Wat? Je weet nog niet dat het VAG-concern een paar platforms heeft waarop het vrijwel gelijke auto's bouwt, die inderdaad in afwerking en luxe nog wel verschillen? Zeg eens tegen een Saab rijder dat ie in een gerebadgde Opel rijdt. Zeg eens tegen een Rolls rijder dat ie in een extra-dure BMW rijdt. Zeg tegen een Audi-rijder dat ie in een opgeleukte VW rijdt. Gegarandeerd succes. Vinden ze echt nooit leuk. Sorry hoor als je je daar persoonlijk door gekrenkt voelt. Dat is echt niet mijn bedoeling.

Raymond schreef:
Verder begin ik me te irriteren aan die audi-hetze van je.

Zo hé, is je lontje nu al op? :roll:

Gelukkig is die van mij veel langer. Moet je eens kijken wat er over mijn auto gezegd wordt op dit forum. Wat dan heel erg helpt is om het niet persoonlijk op te vatten. Moet je ook eens proberen.
Offline jan jansen
Master
vr 05 feb 2010, 15:34 Bericht 
Okkie68 schreef:
D5 is toch een camera?

Nee dat is de 5D al dan niet in mark II uitvoering.
Offline Walker
Master
vr 05 feb 2010, 15:48 Bericht 
Ik heb in een Prius gereden (mijn zwager heeft er 1 van zijn werkgever) en ik vind het niks. Ja, je zit droog, komt vooruit, etc. Maar hij is gewoon niet mooi. En emotieloos.

En daarbij: Ik ben nu eenmaal geverwend aan met diesel... :respect:
Offline Okkie68
Master
vr 05 feb 2010, 16:02 Bericht 
Walker schreef:
Ik ben nu eenmaal geverwend aan met diesel...

Maar jij hebt dan ook een hele fijne diesel. Met een fijne DSG ehh.. S-tronic versnellingsbak. Niks mis mee toch? ook al is het een Audi Audi's zijn best mooi! ;-)
 [ 587 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende