Postingstijd interval gedetecteerd van 110.3 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 1  [ 44 berichten ]
Offline Mdw
Master
za 19 apr 2008, 10:05 Bericht 
Duitse automerken zijn de grote winnaars en Franse en Zuid-Koreaanse merken de grote verliezers in de pechstatistieken van de ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB, over het afgelopen jaar.

Aan de hand van meer dan 2,5 miljoen in Duitsland geregistreerde pechgevallen zijn in acht categorieën ranglijsten opgesteld. Zes categorieën worden aangevoerd door een Duits merk. Mitsubishi is het enige niet-Duitse merk dat ook aan de top staat, met de Colt (categorie compacte auto’s) en Space Star (categorie compacte MPV’s).

De betrouwbaarste SUV blijkt de BMW X3. Dit merk wint ook al in de compacte middenklasse, met de BMW 1-serie. Verder behoort Audi met zijn A4 en A6 tot de winnaars. De Mercedes SLK blijkt de betrouwbaarste sportwagen. De categorie grote MPV’s wordt aangevoerd door de Volkswagen Sharan.

Toch moeten de Duitse autofabrikanten niet te vroeg juichen. Bij de betaalbare gezins- en zakenauto’s, zoals de VW Golf, Opel Astra, Ford Focus, Opel Vectra en Ford Mondeo, blijkt dat zij nog steeds niet kunnen opboksen tegen de betrouwbaarheid van de Japanse merken.

Tot de onbetrouwbaarste kleine auto’s behoren de Kia Picanto, Hyundai Getz, Citroën C3, Peugeot 206 en Ford Ka. Bij de compacte middenklassers leveren de Fiat Stilo, Citroën C4, Peugeot 307 en Renault Mégane slechte scores op. De slechtste autos in de middenklasse zijn de Renault Laguna, Volvo S60/S80/V70 en Opel Signum. Bij de SUV’s blijkt de Hyundai Tucson het onbetrouwbaarst en bij de compacte MPV’s de Ford Focus C-Max. Op de ranglijst van grote MPV’s eindigde de Mercedes Viano/Vito onderaan.

Defecten aan de accu of de elektronica komen het meest voor als oorzaak van autopech. Het gaat dan om 40 procent van de pechgevallen. Verder komen problemen met de ontsteking en de motortechniek vaak voor.

De ADAC houdt al sinds 30 jaar statistieken van de pechgevallen bij. Over die hele periode komt Toyota als betrouwbaarste automerk uit de bus, gevolgd door Mercedes, Audi, Mazda en Mitsubishi.

De Nederlandse ANWB houdt geen uitvoerige statistieken per automerk en -type bij van pechgevallen.

Bron AD

Offline Arno
FS Meldingen
za 19 apr 2008, 10:12 Bericht 
Frans is geen onverwacht iets (f)

Offline bx gek
Master
za 19 apr 2008, 10:30 Bericht 
Bij mij wel, ik heb n.l. nooit iets met mijn BX, en dat met slecht onderhoud. 8)

Offline Marcel
FS medewerker
za 19 apr 2008, 10:33 Bericht 
Geef maar een dag mee.
Ik rij er wel even in als een Duitser, is ie zo stuk.

Offline bx gek
Master
za 19 apr 2008, 10:37 Bericht 
Vraag maar aan regiorunner hoe ik er mee rij, dat is n.l. zoals een Duitser 8)

Offline Raymond
FS medewerker
za 19 apr 2008, 10:39 Bericht 
Arno schreef:
Frans is geen onverwacht iets (f)

Die Koreanen ook niet (f)

Wat Audi A4 en A6 betreft kan ik het beamen. Weinig last mee.

Offline Schep
Master
za 19 apr 2008, 10:48 Bericht 
Mdw schreef:
De slechtste autos in de middenklasse zijn de Renault Laguna, Volvo S60/S80/V70 en Opel Signum.

Renault Laguna snap ik, die Volvo's snap ik dan weer niet. Iedereen die ik hoor over een Volvo zegt dat ze onverwoestbaar zijn.
Die Opel Signum vind ik ook wat vreemd, waarom staat de Vectra er dan niet bij, zijn in principe dezelfde auto's.

Offline Raytje
FS-WK voetbalkenner'14
za 19 apr 2008, 10:53 Bericht 
nou mijn jap van 15 jaar oud rijd als een trein. Af en toe wat reparatiewerk vanwege slijtage maar welk merk heeft dat niet.

Offline Spooler
Master
za 19 apr 2008, 10:58 Bericht 
Schep schreef:
Mdw schreef:
De slechtste autos in de middenklasse zijn de Renault Laguna, Volvo S60/S80/V70 en Opel Signum.

Renault Laguna snap ik, die Volvo's snap ik dan weer niet. Iedereen die ik hoor over een Volvo zegt dat ze onverwoestbaar zijn

Vermoedelijk werkt de eigen pechdienst van Volvo niet zo goed en die van BMW erg goed :x Die gevallen blijven namelijk uit de statistieken. Zulke tabellen zeggen dus helemaal niks.

Offline Walker
Master
za 19 apr 2008, 11:08 Bericht 
Volgens een duits onderzoek zijn duitse auto's beter... Dat klinkt toch echt als een slager die zijn eigen vlees keurt. Maar ik heb ook nog geen panne gehad met mijn A4. Ook niet met de Octaaf en ook niet met de Mazda 6 sportbreak... Zal komen omdat lease-auto's altijd (bijna) nieuw zijn.

Ik ben daarom wel benieuwd na welke leeftijd de gebreken van de diverse merken boven water komen.

Offline Spooler
Master
za 19 apr 2008, 11:14 Bericht 
Dat laatste is dus helemaal niet te meten, want eigenaren van verschillende merken hebben een verschillende perceptie van een gebrek. Zo had een kennis van mij zo'n betrouwbare Japanner. Motorisch bleef het lopen, maar hij zag andere gebreken gewoon niet als gebreken. Als jij doorgezakte stoelen niet als probleem ziet terwijl bij mijn auto een rammel in het dashboard een gebrek is gaat er dus ergens iets fout in de statistieken :x

Offline Marten320TD
Master
za 19 apr 2008, 22:14 Bericht 
Inderdaad is het ook een kwestie van perceptie. Een rammeltje in een "dure" auto van naam verwacht en accepteert de klant niet, terwijl bij goedkopere auto s dit op de koop toe wordt genomen.
Het eerste geval wordt in de statistieken meegenomen, het tweede niet.

Ook het aantal auto's van een type maakt uit hoeveel/vaak de anwb/adac uit moet rukken.

Anderzijds baseren de duitse bladen zich veelal op de verplichte periodieke onderzoeken door de Tuv/Dekra etc. , welke grondiger zijn dan onze APK.

Voor wat betreft de ovlov s... je hebt Volvo s en S / V40 s

De Auto bild gebrauchtwagen krant was lyrisch over een subaru. Dus helemaal eenkennig zijn ze niet

Offline Daffodil31LE
Pro
za 19 apr 2008, 22:17 Bericht 
bx gek schreef:
Bij mij wel, ik heb n.l. nooit iets met mijn BX, en dat met slecht onderhoud. 8)

Da's niet vreemd. In een BX zit niet zoveel van die overbodige elektronische bagger zoals in de huidige auto's.

Offline Dave
FS Webmaster
za 19 apr 2008, 23:59 Bericht 
Er was geen nieuws blijkbaar? (f)

Offline tha steef
Master
zo 20 apr 2008, 0:15 Bericht 
ik ga dit bij ons ff op het prikbord hangen

misschien gaan dan alle partners en berlingo's de deur uit,
en komen er alleen nog maar caddy's

Offline FocusWagon
Master
zo 20 apr 2008, 0:32 Bericht 
Walker schreef:
Zal komen omdat lease-auto's altijd (bijna) nieuw zijn.

Ik ben daarom wel benieuwd na welke leeftijd de gebreken van de diverse merken boven water komen.

Ik HAD een Peu206 in de lease: nog geen 2 jaar oud en 25.000 op de teller, maar de electronica was bedroevend... (na een weekje stilstaan de grootste moeite om aan te slaan, 1 keer door een kapotte sensor langs de snelweg stil gestaan, weigerend ABS (daardoor heeft mijn collega deze auto een stukje korter gereden) etc.

Enige echte probleem bij mijn Focus in de afgelopen 26.000 km: kapot stadslichtje (f)

Offline Chris69
Master
zo 20 apr 2008, 11:36 Bericht 
Ben ik blij dat mijn "Renault" uit Roemenie komt. O:) :lol:

Offline Freekie
Master
zo 20 apr 2008, 12:19 Bericht 
Mijn Duitser is hopeloos.. 10k op de teller en nu al een kapotte knipperlichthendel (scrabble iemand?). Knipperlicht blijft aan staan en slaat niet meer uit.

Dus Duits is niet zo degelijk.

Offline Raymond
FS medewerker
zo 20 apr 2008, 12:27 Bericht 
Dat moet haast een Opel zijn dan?

Laatst bijgewerkt door Raymond op zo 20 apr 2008, 12:29, in totaal 1 keer bewerkt
Offline ferdi.b
Respect
zo 20 apr 2008, 12:29 Bericht 
Freekie schreef:
Mijn Duitser is hopeloos.. 10k op de teller en nu al een kapotte knipperlichthendel (scrabble iemand?). Knipperlicht blijft aan staan en slaat niet meer uit.

Je moet ook van het knipperlicht afblijven....pffff O:)

Offline Mdw
Master
zo 20 apr 2008, 12:50 Bericht 
Freekie schreef:

En wat voor auto is dat???

Offline Shooting Star
Master
zo 20 apr 2008, 13:12 Bericht 
Leuk hoor jongens, al die "kleine" gebreken, maar het gaat hier over pechgevallen. Dat houdt volgens mij in: niet meer verder kunnen rijden met je auto. Rammeltjes e.d. vallen daar dus niet onder. En ook al hadden wij veel problemen met de Megane, we hebben er nooit echt mee langs de kant van de weg gestaan :nah: Kennelijk hebben we dan nog geluk gehad, want in dit onderzoek komt 'ie er ook wat pech betreft niet goed uit.

Offline Christafari
Master
zo 20 apr 2008, 13:16 Bericht 
Slechts 1 keer een Fiat :thumb: En ook nog eentje die niet meer leverbaar is :[

Offline Superkoerier!
Master
zo 20 apr 2008, 21:12 Bericht 
Hele lijst staat hier http://www.adac.de/images/Pannenstatist ... 214903.pdf (dankjewel lieve geenstijl.nl).

Moest eigenlijk wel lachen over die lage notering van de Fiat Stilo. Was gistermiddag, na een lekkere rit over de autobahn eigenlijk (en 30K km in 4 maanden) juist tot de conclusie gekomen dat deze auto veel van mijn aanvankelijke scepsis heeft overwonnen. Vooral door die 140 paardjes natuurlijk, maar de wegligging was ook best wel goed. Wel veel rammeltjes en een klote afwerking. Als een lampje kapot is linksvoor, dan moet de hele bumper er zelfs af. :huh: Maar nog niet met pech langs de weg gestaan.

Andere genoemde auto's:
206 (23 van 27): nooit problemen mee gehad, behalve dat ik een keer net de Shell pomp niet op tijd had gehaald. :-)
Megane (12/16): wel problemen mee gehad. Niet met de serie met witte LCD verlichting in het dashboard, maar wel met die rode. En dan met name de 1.5 Dci 105 PK motor. Problemen zijn met de huidige phase opgelost en dat is ook in de statistieken te zien.

Offline V40115
Master
ma 21 apr 2008, 8:33 Bericht 

Spooler schreef:
Schep schreef:
Mdw schreef:

Renault Laguna snap ik, die Volvo's snap ik dan weer niet. Iedereen die ik hoor over een Volvo zegt dat ze onverwoestbaar zijn

Vermoedelijk werkt de eigen pechdienst van Volvo niet zo goed en die van BMW erg goed :x Die gevallen blijven namelijk uit de statistieken. Zulke tabellen zeggen dus helemaal niks.

De "eigen" pechdienst van Volvo werkt in elk land samen met de Anwb of zusterorganisaties. (behalve in Frankrijk 8) omdat daar de hulp op de autoroutes is geprivatiseerd) Dus in Duistland wordt de ADAC ingeschakeld en in Engeland de RACC, of hoe die club ook mag heten.

Offline gigabert
FS medewerker
ma 21 apr 2008, 9:12 Bericht 
Shooting Star schreef:
Leuk hoor jongens, al die "kleine" gebreken, maar het gaat hier over pechgevallen.

:kniktja: (f)

Offline Guppenklup
Master
ma 21 apr 2008, 13:28 Bericht 
De enige pech die ik tot nu toe met mijn BMW heb gehad is een paarse brief uit Ljouwert (f)

Offline InsecureThreat
Master
ma 21 apr 2008, 13:36 Bericht 
De peugot Partners van ons werk hebben alleen pech als één bepaalde collega er mee rijd O:)

Die heeft al 2 lekke banden gehad met 2 verschillende auto's in minder dan een jaar :x

Offline VTEC_Driver
Master
ma 21 apr 2008, 13:50 Bericht 
Duitse auto's als beste in een Duits onderzoek :x

Kijk voor een onafhankelijk onderzoek eens hier http://www.topgear.com/content/carsurvey/2006/features/04/1.html

Offline zadkine
Master
ma 21 apr 2008, 13:53 Bericht 
Partners hebben geen wiel ophanging. Moest in 4 jaar tijd (200k km) 3 keer vervangen worden...... (geen vtc uitvoering wel "tc" rijden)

Heb er overigen niet mee stil gestaan langs de weg.

O ja was wel een 2.0 HDI.

Offline Forza!
Master
ma 21 apr 2008, 14:18 Bericht 

heeft iemand een link naar het onderzoek zelf?

Opvallend is dat die Volvo's het slecht doen. Dat strookt niet met het image. Tot nu toe was alleen de 480 (uit Nederland) een storingbak. Die zie je bijna nooit meer rijden.

Offline InsecureThreat
Master
ma 21 apr 2008, 14:32 Bericht 
zadkine schreef:
Partners hebben geen wiel ophanging. Moest in 4 jaar tijd (200k km) 3 keer vervangen worden...... (geen vtc uitvoering wel "tc" rijden)

Hier ook 2.0 HDI. Gaan best lekker, drempels kan je in elk geval met de maximaal toegestane snelheid nemen (en als ze goed ontworpen zijn sneller O:) ). Wat dat betreft heeft Peugot het bij mij goed gedaan :thumb:

Alleen is een Partner niet de allerbeste auto voor eigen gebruik :lol:

Offline V40115
Master
ma 21 apr 2008, 14:52 Bericht 

Forza! schreef:
Opvallend is dat die Volvo's het slecht doen. Dat strookt niet met het image. Tot nu toe was alleen de 480 (uit Nederland) een storingbak. Die zie je bijna nooit meer rijden.

Lees mijn antwoord 6 postings boven je even goed! Dan weet je hoe het komt.

En geen slecht woord over de 480! Ik zie er nog elke dag meerdere rijden. Waaronder die van mij 8) 8).
En hoe kom je erbij dat het een storingsbak is. Met mijn 13 jaar oude 480, volgehangen met elektronica heb ik nog nooit een elektrisch probleem gehad.

Offline lobotm
Master
ma 21 apr 2008, 18:12 Bericht 
zadkine schreef:

Muah mijn partner heb ik de motor opgeblazen ;) en dus ook langs de snelweg stil komen te staan. Wielophanging nooit geen problemen mee gehad en inderdaad vrijwel drempelproof.

Offline mauzzor
Pro
ma 21 apr 2008, 18:30 Bericht 
Ik weet iig dat renaults voorruiten van porselijn zjin gemaakt, al 6x carglass afgelopen jaar :x

Offline zadkine
Master
ma 21 apr 2008, 20:37 Bericht 
lobotm schreef:
zadkine schreef:

Muah mijn partner heb ik de motor opgeblazen ;) en dus ook langs de snelweg stil komen te staan. Wielophanging nooit geen problemen mee gehad en inderdaad vrijwel drempelproof.

Reed je zeker geen "toutes chemin" de afkorting voor vtc (vehicle toutes chemin)
Oftewel ook karresporen ed.

edit: typevouten

Laatst bijgewerkt door zadkine op di 22 apr 2008, 10:36, in totaal 2 keer bewerkt
Offline Guppenklup
Master
di 22 apr 2008, 10:34 Bericht 
Forza! schreef:
heeft iemand een link naar het onderzoek zelf?

Opvallend is dat die Volvo's het slecht doen.

:kniktja: :kniktja:

Vandaag stond er op de A10 Noord Binnenring een gloednieuwe V50 stil

Offline pml
Master
di 22 apr 2008, 10:40 Bericht 
Peugeot 106 uit 1993 hier. Rijdt al twee jaar heerlijk maar helaas gaat deze voor de zomer nog weg vanwege meerdere lekkages onder de auto. :(
Toch twee jaar (60.000 km) erg veel plezier van gehad terwijl het eigenlijk bedoeld was voor een jaartje leren rijden. :dag:

Offline remy
Laat zich horen
di 22 apr 2008, 12:24 Bericht 

toyota ftw :biertje:

Offline KooSSpeeR
Pro
zo 10 aug 2008, 20:47 Bericht 
ff oude koe maar moet even reageren :

Citaat:
De betrouwbaarste SUV blijkt de BMW X3. Dit merk wint ook al in de compacte middenklasse, met de BMW 1-serie. Verder behoort Audi met zijn A4 en A6 tot de winnaars. De Mercedes SLK blijkt de betrouwbaarste sportwagen. De categorie grote MPV’s wordt aangevoerd door de Volkswagen Sharan.

Sharan? In de garagemond wordt die juist "sharamp" genoemd, de Audi's zitten bomvol met comfortklachten.. navigatiesysteem -loopwerk verrot ($$$$), 2 massavliegwielen zijn een drama, chinese turbo's die ploffen, automaatbakken, versleten nokkenassen, gescheurde cilinderkoppen, moet ik nog doorgaan? Het blijft in de praktijk allemaal wel draaien tot je een werkplaats tegenkomt maar probleemloos is het allemaal zeker niet.

Citaat:
Tot de onbetrouwbaarste kleine auto’s .. Renault Mégane slechte scores op. De slechtste autos in de middenklasse zijn de Renault Laguna,

Echt waar? Alleen al die stumpers die zo'n ding kopen van hun spaargeld of dure lening.. je zou ze maar de kost geven..

Citaat:
Defecten aan de accu of de elektronica komen het meest voor als oorzaak van autopech. Het gaat dan om 40 procent van de pechgevallen. Verder komen problemen met de ontsteking en de motortechniek vaak voor.

Juist en welke merken hebben de electronica goed voor elkaar?
De Fransen absoluut niet..

Citaat:
De ADAC houdt al sinds 30 jaar statistieken van de pechgevallen bij. Over die hele periode komt Toyota als betrouwbaarste automerk uit de bus, gevolgd door Mercedes, Audi, Mazda en Mitsubishi.

MERCEDES? laat me niet lachen , dat zijn de statistieken VOOR 1995 zeker? Mercedes is om te huilen zo slecht! Overbetaalde arrogant rotmerk is het, en een van neerland's grootste dealers zijn al helemaal een stel zakken met mekaar. Ik kan in mijn directe omgeving al 5 mensen opnoemen die nooit weer een nieuwe Mercedes kopen!

Dit hele bericht lijkt een charme-offensief van de ADAC om de Duitse auto's te promoten aangezien de Bondskanselier een aantal maanden geleden verkondigde dat Duitsers die in een Japanse (of ander niet-Duits merk) reden "landverraders" zijn - dit vanwege het feit dat de Duitse auto-industrie in een flinke dip zit (m.u.v. Porsche concern)

Online Rover
Master
zo 10 aug 2008, 21:00 Bericht 
Komt puur doordat de meeste Duitse autofabrikanten een eigen ANWB hebben. Op die manier komen die niet bij de ADAC terecht als ze met pech zitten. ALs in de ochten je accu van de VW defect is, komt VW zelf naar je toe....

En inderdaad Sinds 1995 heeft mercedes la nge tijd alleen troep gemaakt, geen ervaring met wat ze nu hebben....

Offline johanw
Master
di 12 aug 2008, 14:06 Bericht 
Schep schreef:
Renault Laguna snap ik, die Volvo's snap ik dan weer niet. Iedereen die ik hoor over een Volvo zegt dat ze onverwoestbaar zijn.

Bij aanrijdingen ja, dat is iets anders als in onderhoud.

Offline Furr
Master
di 12 aug 2008, 16:55 Bericht 
Liever oud en japans dan nieuw en frans :D

Offline RikP10eGT
Respect
di 12 aug 2008, 17:36 Bericht 

[quote=furr]Liever oud en japans dan nieuw en frans :D[/quote]
+1
Als je de zwakke plekken van die auto's weet en die pak je aan dan heb er nog jaren een goede auto aan ;)

[ 44 berichten ]