Pagina 1 van 59  [ 2906 berichten ]
Offline Christafari
Master
zo 26 aug 2007, 15:43 Bericht 
N.a.v. dit topic http://www.flitsservice.nl/phpBB/viewtopic.php?t=35374&start=0 een motortopic begonnen.
Ik heb helaas (nog) geen rijbewijs. Hoop wel binnenkort te gaan beginnen. 21 september als alles goed gaat.

Er zijn nog best veel motorrijders op FS. Laat ff wat pics van je bike zien en vertel je verhaal. Oh ja, en geef wat tips voor degenen die nog hun rijbewijs moeten halen natuurlijk :wink:

Hoop stiekem dat ik dit topic terug lees in t voorjaar en dat ik dan zit te grijnzen omdat ik m heb O:)
Offline mistery
Master
zo 26 aug 2007, 15:51 Bericht 
psssst dat topic was er al

maar nog 1 mag ook wel :x
Offline Christafari
Master
zo 26 aug 2007, 15:55 Bericht 
:D Ja jij bedoelt het toertopic cker? Maar daar staan geen foto's in van de bikes enzo toch? Dus stiekem laten we deze ook nog open. Ssst niet doorvertellen dan he :x (f)
Offline monkey_p
Nieuwkomer
zo 26 aug 2007, 15:57 Bericht 
of ik de juiste ben voor tips voor een rijbewijs weet ik niet maar vooruit:

ga na het halen van het papiertje (nu dan pasje) niet gelijk op een motor zitten en denken van: kan ik het. als je autoles hebt gehad, kun je redelijk auto rijden. als je motor les hebt gehad, kun je bij lange na nog niet rijden. alleen heb je de motor wel erg goed onder controle, das met de auto wel weer anders
tijdens lessen gebeurt het niet vaak dat je over het hoofd word gezien, in het echt wel, mede doordat je in het echt andere dingen doet dan tijdens lessen. filerijden is en goed vooreeld van.
let op het type wegdek, in de auto ga je schuiven. op de motor maak je dan een schuiver.
kosten bij een auto: 2 euro aan rubber per bocht (heel veel gerekend dan he)
bij motor, nieuwe helm 200+ nieuw pak 300+ nieuwe kappen 500+
dus als je de omgeving niet kent en je wilt ff racen, eerst wegdek voorverkennen, ken je de omgeving, is geen garantie.
en het belangrijkste voor de beginners.
kleding
koop eerst goede kleding en dan pas de motor, of tegelijk. ga niet met je skibroek alleen aan (uiterraard wel met andere kleding aan, jas laarzen) de (snel)weg op. altijd op hoge schoenen/laarzen kisten is een goed(kop)e oplossing
en zo kan ik nog wel doorgaan, als je specifieke vragen hebt:
www.motor-forum.nl
Offline mistery
Master
zo 26 aug 2007, 16:01 Bericht 
De volgende zou ik wel op mn naam willen hebben...

Afbeelding
10000 euro

Afbeelding
27000 euro

Afbeelding
31000 euro
Offline Christafari
Master
Tnx! Ja ik ga, als ik een bike op het oog heb (weet al psies wat ik wil :) ) eerst mn kleding kopen die bij die motor past, en dan pas de motor. Anders ga ik misschien nog bezuinigen op mn kleding. Ik zie trouwens een hoop mensen met spijkerbroek aan op de motor: :thumb_d: :schudnee:

MF heb ik al uitgespit, binnenkort ff aanmelden!
Offline Peugie
Master
Kijk, eindelijk...een motortopic. :thumb:

Tja, heb zelf geen motor, maar rij wel erg vaak op deze:

Afbeelding
Offline Scaniafan
Master
zo 26 aug 2007, 16:02 Bericht 
Mij hoor je niet klagen als dit open blijft :x

Mijn motor:

Afbeelding

Suzuki GS 450 L
21 juli 1982 eerste afgifte (jaja, wegenbelasting vrij!)

448 cc, 25kW (komt door licht rijbewijs)

Uitlaatjes met "Silenced" erin geslagen. Hoor het "silenced" gedeelte alleen nooit boven het geluid van mijn niet "silenced" gedeelte van de uitlaat uitkomen.... O:)
Offline Christafari
Master
zo 26 aug 2007, 16:04 Bericht 
Hahaha, ik hoop een mede-Soes rijder te worden:

Afbeelding

Zoiets moet t wel gaan worden. Ik zal de eerste 5 jaar mn best gaan doen te wennen op een 600. Gaat hard zat dacht ik zo.
Offline mistery
Master
zo 26 aug 2007, 16:05 Bericht 
ow,

Ik ben zelf van Ducati
maar dat had je al door :wink:
Offline Christafari
Master
zo 26 aug 2007, 16:09 Bericht 
Nee dat had ik nog niet door :lol:

Vind Duc ook wel heel gaaf. Vooral een 996. Dat is toch wel mn droom. Maar een Fireblade zou er dan tussenkomen om ff de overstap van 600 --> 900 ---> 996 te maken. Dan zijn we weer een jaar of 10 verder I guess :[
Offline Scaniafan
Master
zo 26 aug 2007, 16:15 Bericht 
Bahbah.....al die reeserts...geef mij maar een sjoppert of een toerert.... :lol:

Nee, zonder gekheid, mooi ding die Soes! Ducati heb ik het zelf niet zo mee, maar dat heb ik met alle italianen. Zijn die Duc's eigenlijk ook in een andere kleurstelling te krijgen als alleen maar "Rood" of "Nee mevrouw, deze grijze Ducati is overwegend rood!" :x

Mijn volgende motor staat ook al te wachten, alleen nog bij de dealer en tegen een behoorlijk bedrag (€ 12500) :(

http://pictures.autotrader.nl/servlet/media?id=36249309
Offline mistery
Master
zo 26 aug 2007, 16:24 Bericht 
Aaaaahjoh Scaniafan ouwe man :lol: :lol:

heb vanmiddag een groene Ducati gezien :kniktja: :kniktja:
Offline Scaniafan
Master
zo 26 aug 2007, 16:28 Bericht 
En bedankt he....heb niet voor niets een 25kW rijbewijs.......-> Meer wordt te gevaarlijk op mijn leeftijd :thumb:
Offline mistery
Master
zo 26 aug 2007, 16:29 Bericht 
(f) (f)
Offline haringkje
Master
zo 26 aug 2007, 17:22 Bericht 
Christafari Ik heb voor mijn woon- werk verkeer een lichte Motor scooter heb ik wel een foto, van mijn Norton Commander uit 1975 niet en van mijn Bennelli heb ik een foto van het net geplukt.
Afbeelding
[img][img]http://img181.imageshack.us/img181/7245/piaggiohexagon150ccmetkjk0.jpg[/img][/img]
Offline haringkje
Master
zo 26 aug 2007, 17:29 Bericht 
Peugie tot een jaar of 7 geleden reed ik op zo een motortje rond.
Alleen die Snor en baard nooit gehad :D
Offline simon839
Pro
zo 26 aug 2007, 17:30 Bericht 
Laat je niet opjagen door vrienden die al langer op een motor rijden. Als je net begint gewoon rustig aan doen. (Ik ben al een keer rechtdoor gegaan in een bocht, tussen de bomen door en op het fietspad...)

Een andere tip, rij zoveel mogelijk tussen de auto's door naar voren bij het verkeerslicht, ik heb een keer iemand met piepende banden achter me gehad. NIET FIJN. Als je vooraan staat zit er nog een buffer tussen in de vorm van andere auto's.

Als je een keer gas wilt geven kun je het beste een mooie route zoeken. Eerste een keertje de hele route rustig rijden en kijken naar flitsers en rotzooi of gaten in de weg.

Laatst bijgewerkt door simon839 op ma 27 aug 2007, 17:46, in totaal 1 keer bewerkt
Offline Peugie
Master
zo 26 aug 2007, 18:40 Bericht 
haringkje schreef:
Peugie tot een jaar of 7 geleden reed ik op zo een motortje rond.
Alleen die Snor en baard nooit gehad :D

Die snor en baard heb ik ook niet. Waait er toch af. Maar ze hebben jou dus ook echt leren motorrijden. :wink:
Offline Marcel
FS medewerker
zo 26 aug 2007, 20:16 Bericht 
Hier sta ik rechts met een huur Honda, ik kon de motor niet eens horen. :lol:

Nee ik wil graag een HD softail.
Machtig mooi vooral met zon ruige groep rijders.. :kniktja:

Tof volk, serieus.
Afbeelding
Offline Christafari
Master
zo 26 aug 2007, 20:18 Bericht 
Ik heb nou echt heel weinig met choppers/HD gebeuren. Wat is er gaver dan gelanceerd worden op een racer? Laat staan de zit en t kleine voorruitje, om over het uiterlijk maar niet te spreken :thumb:
Offline Marcel
FS medewerker
zo 26 aug 2007, 20:19 Bericht 
Tja dat is dus echt persoonlijk. :thumb:

In de auto kan het me niet snel genoeg gaan maar op een motor...
Lekker relaxed gaan enzo.
Offline Marcel
FS medewerker
zo 26 aug 2007, 20:21 Bericht 
Maar als het een sportmotor moest zijn...... (f)

Afbeelding
Offline Christafari
Master
zo 26 aug 2007, 20:22 Bericht 
Zooo dan gekkenhuis! :o Is die er ook met 25 kW? :D
Offline Marcel
FS medewerker
zo 26 aug 2007, 20:23 Bericht 
Busje in de uitlaat? (f)
Offline Christafari
Master
zo 26 aug 2007, 20:26 Bericht 
Wat is trouwens het nadeel van op een grotere motor lessen en afrijden? Ik wil voor A gaan maar rijdt dat echt veel moeilijker. Met a beginnen lijkt me niks O:)
Offline haringkje
Master
zo 26 aug 2007, 20:27 Bericht 
8) Peugie denk je! ik had mijn bewijs al op de dag dat ik 18 werd en had al diverse cursessen gevolgd en tijdens mijn KVV tijd was ik koerier op de Motoguzzi en dan leer je wel rijden door het veld.
Ik was by the way gestationeerd in vlijmen hoofdkantoor regio brabant
Offline Peugie
Master
zo 26 aug 2007, 20:34 Bericht 
Tja, dat kantoor bestaat niet meer. Maar je was er al vroeg bij als motorrijder. Heb 7 weken opleiding gehad om het motorrijden te leren. Zoals ze op het opleidingscentrum zeggen: Eerst haal je je motorrijbewijs, daarna leer je pas motorrijden. Was erg pittig, maar denk dat ik het nu wel aardig doorheb. 8)
Offline Christafari
Master
zo 26 aug 2007, 20:39 Bericht 
Dus wat monkey al zei; Je kunt, als je je A hebt, voorlopig nog geen motor rijden. Dat leer je pas na het te doen.
Ga me echt voornemen om lekker rustig aan te doen in t begin (eerste 2 jaar). Daarna pas een keer t gas open.
Offline Peugie
Master
zo 26 aug 2007, 20:42 Bericht 
Inderdaad, pas na 2 jaar richting de 240. :wink:
Offline tomtector
Master
zo 26 aug 2007, 20:44 Bericht 
Dat is met de auto eigenlijk ook het geval.. (misschien wat minder als met de motor, maar toch)

Ik rij zelf altijd mee op een BMW K 1200 GT:
Afbeelding
Ben nog wel van plan om een keer m'n motor rijbewijs te gaan halen :wink:
Offline Christafari
Master
zo 26 aug 2007, 20:44 Bericht 
Haha nou geen idee of ik zo'n held ben. Ik zie t wel. Laat me door niemand opnaaien iig. Ook dat voertuig uit jouw avatar niet :P
Offline mistery
Master
zo 26 aug 2007, 20:46 Bericht 
Christafari schreef:
Wat is trouwens het nadeel van op een grotere motor lessen en afrijden? Ik wil voor A gaan maar rijdt dat echt veel moeilijker. Met a beginnen lijkt me niks O:)

Bedoel je lichte en zware motor?
Offline Christafari
Master
zo 26 aug 2007, 20:47 Bericht 
:kniktja:
Offline haringkje
Master
zo 26 aug 2007, 20:47 Bericht 
Ik weet het, ze zijn geloof ik verhuist naar Vught bij het opleidingscentrum van de Koninklijke Marechaussee (niet de lunnetten of Bredero maar???).
Ik vond die biels waar je overheen moest KUT.
Ik heb pas echt leren rijden nadat ik alleen met mijn nieuwe roze papiertje op weg ging rijden geen instructeur erbij etc...

Laatst bijgewerkt door haringkje op zo 26 aug 2007, 20:57, in totaal 1 keer bewerkt
Offline Peugie
Master
zo 26 aug 2007, 20:50 Bericht 
Christafari schreef:
Haha nou geen idee of ik zo'n held ben. Ik zie t wel. Laat me door niemand opnaaien iig. Ook dat voertuig uit jouw avatar niet :P

Als je er maar niet tegenaan klapt heb je weinig te vrezen wat dat stuk staal. :)

Ik weet overigens niet hoe een CBR opleiding eruit ziet en wat de eisen zijn. Kan dus weinig tips meegeven voor de beginners. Neem aan dat alles wel wordt geleerd in de opleiding, zoals: kijken, conflictvermijdend rijden, kijken, behandel iedere bocht als een vervuilde bocht en kijken.
Offline mistery
Master
zo 26 aug 2007, 20:51 Bericht 
Als je "zwaar" afgereden hebt, mag je ook zwaar rijden. Als je echter op een lichte fiets afrijd moet je 2 jaar licht rijden.
Offline Peugie
Master
zo 26 aug 2007, 20:54 Bericht 
haringkje schreef:
Ik weet het, ze zijn geloof ik verhuist naar Vught bij het opleidingscentrum van de Koninklijke Marechaussee (niet de lunnetten of Bredero maar???).
Ik vond die biels waar je overheen moest KUT

Volgens mij zijn we alweer weg uit Vught. MP-taken op de motor zijn alleen nog maar bij het 103Esk in Apeldoorn.

Ik denk dat de opleiding er tegenwoordig anders uitziet. De biels/balk en de band zitten er nog wel in en vond ik nog wel redelijk te doen. Ik had zelf voornamelijk problemen met alle bijzondere verrichtingen, welke uitgevoerd moesten worden met 1 hand zittend of staand op de steps. Bochtentechniek is ook even wennen, zeker als de snelheid omhoog moet. De huidige opleiding staat overigens gelijk aan VRO 1, 2 en 3.
Offline Christafari
Master
zo 26 aug 2007, 21:00 Bericht 
mistery schreef:
Als je "zwaar" afgereden hebt, mag je ook zwaar rijden. Als je echter op een lichte fiets afrijd moet je 2 jaar licht rijden.

Dat weet ik. Maar als je de keus hebt waarom zou je dan nog voor licht kiezen? Maw wat zou het nadeel kunnen zijn van zwaarder afrijden?
Offline inov8
Weet de weg
zo 26 aug 2007, 21:03 Bericht 
De mijne, geen problemen met een apart rijbewijs en toch het motorgevoel :thumb:

Afbeelding
Offline Peugie
Master
Christafari schreef:
mistery schreef:

Dat weet ik. Maar als je de keus hebt waarom zou je dan nog voor licht kiezen? Maw wat zou het nadeel kunnen zijn van zwaarder afrijden?

Bijzondere verrichtingen zouden moeilijker kunnen zijn met een zware motor, maar het is wel te doen. Zou gewoon zwaar gaan rijden.

Laatst bijgewerkt door Peugie op zo 26 aug 2007, 21:03, in totaal 1 keer bewerkt
Offline Christafari
Master
ja is ook gaaf!
Offline haringkje
Master
zo 26 aug 2007, 21:04 Bericht 
De biels moesten wij in het begin nemen met 50km daarna als je het durfde met 80km die band stelt niks voor met 140km genomen.
Die steps hebben meer te maken met evewicht (dat vind ik, crosser achtergrond).
eerst alle bijzondere handelingen op de plaats etc... heb je dat allemaal gehad dan ging je pas de weg op. ik denk dat dit wel veranderd is

Laatst bijgewerkt door haringkje op zo 26 aug 2007, 21:09, in totaal 1 keer bewerkt
Offline Christafari
Master
zo 26 aug 2007, 21:04 Bericht 
Peugie schreef:
Christafari schreef:
mistery schreef:

Bijzondere verrichtingen zouden moeilijker kunnen zijn met een zware motor, maar het is wel te doen. Zou gewoon zwaar gaan rijden.

Yep ga ik ook doen. Wil gelijk die Gixxer kopen
Offline Peugie
Master
zo 26 aug 2007, 21:06 Bericht 
haringkje schreef:
De biels moesten wij in het begin nemen met 50km daarna als je het durfde met 80km die band stelt niks voor met 140km genomen.
Die steps hebben meer te maken met evewicht (dat vind ik).
eerst alle bijzondere handelingen op de plaats etc... heb je dat allemaal gehad dan ging je pas de weg op. ik denk dat dit wel veranderd is

Eerste week is nog steeds bijzondere verrichtingen. Als het even klote gaat dan ga je even uitwaaien buiten de poort. Zowel staand als met 1 hand is gewoon wennen en vertrouwen krijgen in de motor. Gewoon kwestie van kijken waar je heen wilt en draaien en bewegen met je kont.

Biels is ook kwestie van vertrouwen. Je weet dat het kan, dus eigenlijk gewoon een kwestie van doen.
Offline haringkje
Master
zo 26 aug 2007, 21:14 Bericht 
BMW is gewoon het beste voor dit soort zaken, alleen niet als je wilt racen.
de cardanas is helaas een zwak punt, hier in den bosch elke week 3bmw motoren van de politie kapot omdat ze niet kunnen rijden
Offline giep
Laat zich horen
zo 26 aug 2007, 21:15 Bericht 

Christafari schreef:
Dus wat monkey al zei; Je kunt, als je je A hebt, voorlopig nog geen motor rijden. Dat leer je pas na het te doen.
Ga me echt voornemen om lekker rustig aan te doen in t begin (eerste 2 jaar). Daarna pas een keer t gas open.

En denk eraan: Alles wat wit is op de weg en putdeksels is gevaarlijk, alsmede het oranje gevaar langs de weg: de auto's van TNT
Offline WNS2.0D
Master
zo 26 aug 2007, 21:16 Bericht 
Pics van mijn motor? Tot voor kort stond er hier regelmatig een van het moment dat ik hem bij de dealer ophaalde. Aangezien ik niet van het poetsen ben......

Wie weet zoek ik er nog wel een op.

Tips voor een beginner:
Selecteer een goede rijschool. Het is moeilijk om een goed oordeel over een rijschool te vellen voordat je er les gehad hebt. Het koren van het kaf scheid je echter als je op de volgende punten let:
- Een instructeur die voornamelijk/enkel motor doet en niet zoals veel instructeurs de hele week in de auto les geeft en voor de lol enkele motor leerlingen heeft.
- Dat de instructeur met een motor volgt. Er zijn wel goede instructeurs die met een auto volgen, maar je kunt beter les hebben van iemand die zelf motorrijder is. En laat een motorrijder nou zelf ook bij voorkeur met de motor volgen. Voor een instructeur heeft volgen met een motor ook enkele praktische voordelen zoals ook vlot op kunnen trekken, altijd bij kunnen komen, bij een verkeerslicht naast je komen staan en even snel wat uit te leggen (waarbij je ook wat terug kan zeggen) en de mogelijkheid om ook dingen te laten zien (Zoals bijvoorbeeld positie op de weg kiezen)
- knmv instructeur. Bewijs van extra trainingen en voldoen aan richtlijnen van het knmv.

Tijdens het lessen is het goed voor de lessen verkeersdeelneming ook prive lessen te overwegen. Kost wat meer, maar de praktijk leert dat je er ook veel meer van leert. Voor de lessen motorgym zou ik prive les zonde van het geld vinden, dat is toch vooral oefenen en daarin kan een lesgenootje juist inspirerend werken.

Kleding. Goede kleding is comfort verhogend, maar zeker ook beschermend voor als het mis mocht gaan. (En een bekende stelregel is dat iedere motorrijder minstens een keer onderuit gaat) Motorkleding biedt veel bescherming bij een schuiver. Waar een stevige spijkerbroek binnen een meter glijden al helemaal verdwenen is en het schuren door gaat op je zachte huid, vlees en je botten kan een goed motorpak een schuiver van tientalle meters doorstaan. Kijk maar eens naar de motorgp als je onder de indruk wil zijn van schuivers!
Hier geldt echter wel dat het niet nodig is te overdrijven. De meeste valpartijen doen zich (gelukkig) voor bij relatief lage snelheden. Het meeste letsel wordt veroorzaakt door het schuiven tegen obstakels en niet door het schuiven zelf. Een leren pak wordt gezien als veiliger dan textiel. Op het circuit waar schuivers met 200 mogelijk zijn zal dit zeker opgaan, ik heb echter een textiel pak gezien waarmee met 90 km/h onderuit gegaan is en dat was slechts minimaal bechadigd en zeker niet door. Leer rijd wel lekkerder, zeker met wind. Voor de veiligheid is het geen meerwaarde. Textiel is praktischer omdat je daar je normale kleding onder kunt houden, het in de winter warmer is en in de zomer koeler, je het ook in de regen kunt dragen en meestal goedkoper is.
Kortom, koop een goed textiel pak. Eventueel koop je er later een leren pak BIJ.

De helm. Er zijn goede en goedkopere helmen. De topmerken zijn zondermeer beter dan de goekopere merken, maar ze voldoen allemaal aan minimum eisen. Wat echter voor een helm zeer belangrijk is is de pasvorm. Een goed passende goedkope helm is veiliger dan een dure slecht passende helm.
Let er bij passen op dat een helm strak moet zitten. Zeker een nieuwe helm moet moeite kosten om die op- en af te zetten. (eventueel doet het zelfs even zeer aan de oren om die helm er langs te trekken). Het wordt vanzelf losser en een te los zittende helm is niet plezierig en veel minder veilig.

De motor zelf. Bedenk goed wat je wil en waarom je motor wil rijden. Over het algemeen geldt dat je sneller en beter leert rijden op een lichte motor en bij voorkeur geen moderne super sport.
Echter de ervaring leert ook dat veel mensen eigenlijk als ze heel eerlijk zijn het goed leren rijden minder belangrijk vinden dan het rijden met hun droommotor. Dan blijkt dat er ook mensen prima een 1000 CC supersport als eerste motor heel kunnen houden. (Let wel, er zijn er ook veel die met een 600 of 1000 CC supersport als eerste motor binnen een paar maanden een ernstig ongeluk krijgen en goed leren rijden zal een stuk minder snel gaan)

En dan nog mijn mening of Ducati, supersnelle droom motoren etc. De supersports zijn niet echt mijn ding. Van een Yamaha R1, Honda Fireblade, Kawasaki ZX10, Suzuki gsx1000R etc hoe mooi de techniek ook is, ik kan er niet warm voor lopen.
Voor de Italiaanse twins heb ik dan al iets meer enthousiasme (een MV Agusta ook wel een beetje). Ducati's maken mooie goed uitgebalanceerde motoren. Echter als het dan toch een sportieve motor moet zijn.... Dan een Aprilia RSV 1000 Factory (of een Tuono...)

Let echter wel op dat motorrijden vooral fun is. Het is heerlijk om hard op te trekken, mooie bochten te maken en eigenlijk een beetje te sporten. Voor iedere motor geldt dat het ding en de bestuurder samen de grens bepalen. Voor de moderne supersports (zeker de zwaardere) geldt echter dat die krengen zo goed zijn dat de lol pas begint bij zwaar illegale snelheden. Om een beetje lol te hebben breng je dus permanent je rijbewijs in gevaar terwijl je op een andere motor dezelfde lol kunt hebben zonder dit risico. (en daarbij..... Wat is leuker, met een oud simpel motortje een prutser op een R1 voorbij rijden of als super poser met strak leren pak op een supersnelle ducatie op een dijkje zoek gereden te worden door een simpele bmw f650 scarver?)
Offline Christafari
Master
zo 26 aug 2007, 21:16 Bericht 
Wit is de belijning waarschijnlijk, en natte putdeksels heb ik op de fiets al een keer kennis mee gemaakt :wink:
Ik zal voornamelijk met mooi weer gaan rijden.
Offline giep
Laat zich horen
zo 26 aug 2007, 21:17 Bericht 

haringkje schreef:
BMW is gewoon het beste voor dit soort zaken, alleen niet als je wilt racen.
de cardanas is helaas een zwak punt, hier in den bosch elke week 3bmw motoren van de politie kapot omdat ze niet kunnen rijden

ligt dat aan de chauffeur of aan de motor?
 [ 2906 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 59  Volgende