Pagina 1 van 1  [ 26 berichten ]
Offline Jeeper
Master
vr 20 feb 2004, 15:07 Bericht 
Avatar gebruiker
men nemen een alfa 156 1.8 twin Spark 1.8I 140pk:
wegenbelasting per kwartaal: €. 93,--
bezine prijs: €. 1.19
verbruik: 1 op 11.8

en men nemen een Seat Leon 1.9 TDI 110 pk:
wegenbelasting per kwartaal:€. 200,--
diesel prijs:€. 0.80
verbruik: 1 op 19.6

wie kan het omslagpunt bereken, vanaf hoeveel kilometers per jaar wordt de Leon (diesel) goedkoper?
Offline Kiwi45
Master
vr 20 feb 2004, 15:43 Bericht 
Avatar gebruiker
Het scheelt dus 107 Euro per kwartaal aan wegenbelasting. Maar diesel is 39 cent goedkoper, en je rijdt ook nog eens 1 op 19 ipv 1 op 11.

Even rekenen: diesel rijden kost per kilometer €80/19 = 4,2 cent. Benzine kost per kilometer €119/12 =9,9 cent. Elke kilometer op benzine kost je 5,7 cent meer.
Je bespaart per kwartaal aan belasting 107 Euro. 107/5,7 cent is 1877. Bij 1877 kilometer per kwartaal ben je even duur uit. Dat is dus ongeveer 7500 kilometer per jaar.
Offline flitsreport
Pro
vr 20 feb 2004, 15:43 Bericht 
 
Misschien kun je hier ook nog wat mee:

Citaat:
Wanneer is het verstandig om voor een bepaald soort brandstof te kiezen. Rijdt u per jaar 5000 km dan is LPG G3 de meest goedkope brandstof. Gaat u meer rijden dan blijft het goedkoop per km, rijdt u minder dan is dit nog steeds niet te duur. Tot 20.000 km is benzine in vergelijk met diesel de meest goedkope brandstof. Gaat u meer rijden dan zult u merken dat de kosten per km hard omhoog gaan. Vanaf 20.000 km is diesel in vergelijk met benzine de meest goedkope brandstof. Rijdt u minder dan zult u merken dat de hogere wegenbelasting in vergelijk met die van een benzine-auto het rijden duurder maakt.


Wilt u weten wat voor u het goedkoopste rijden is, dan is dat op LPG G3. Dit is dan afgezien van de hogere reparatie- en onderhoudskosten, deze kunnen namelijk zo hoog worden dat het voordeel die u heeft op de brandstofkosten in zijn geheel op gaan. Kiest u toch voor benzine of diesel dan kunt u het omslagpunt berekenen door middel van de volgende som:

(Aantal kilometers op jaar basis) x (brandstofprijs) : (aantal kilometers per liter) = uitkomst
Voor de actuele brandstofprijs kunt u kijken op shell.com. Bij de uitkomst tel je de jaarlijkse wegenbelasting op, om deze te berekenen kijkt u op de website van de Belastingdienst. Nu heb je een globaal overzicht van de jaarlijkse kosten, exclusief de onderhoudskosten e.d. Voor het volgende voorbeeld ben ik uitgegaan van €1,19 voor een liter benzine en €0,82 voor een liter diesel.
Offline Sinterklaas
Master
vr 20 feb 2004, 15:45 Bericht 
Avatar gebruiker
Ik denk dat je ondehoud ook moet meerekenen. Ligt bij een Alfa veel hoger, je moet sowieso 2 keer zoveel bougies als in een normale auto vervangen en bij diesel heb je niet eens bougies :P

Volgens mij ben je echt heel snel goedkoper uit met een Seat. Weet niet hoeveel km je van plan was te rijden?

En is verzekering ook niet duurder met diesel?
Offline Jeeper
Master
vr 20 feb 2004, 16:20 Bericht 
Avatar gebruiker
ha en nu even de uitleg waarom ik het wil weten.

andere job met auto van de zaak is van de baan, gaat niet door!
blijf zitten waar ik zit.

bij mijn vader gaat het (lease) wagenpark eruit.
deze auto's hebben mijn interesse.

nu rij ik met mijn Polo ongeveer 15.ooo km per jaar.

dan lijkt die diesel al dus veel goedkoper, maar als ik het verhaal van flitsreport neem, dan zou dat pas rond de 20.000 km moeten liggen, dat vind ik nogal een verschil.

mijn Polo kost in de wegenbelasting: €. 50,-- per kwartaal.
gem verbruik 1 op 12.5

even rekenen: 119/12.5 = 9.52
bespaar met diesel: 5.32 cent per kilometer.

bij 2819 kilometer per kwartaal = 11.278 per jaar.

dan zou een Leon diesel dus nog steeds goedkoper zijn dan mijn huidige Polo?
Offline Kiwi45
Master
vr 20 feb 2004, 16:38 Bericht 
Avatar gebruiker
Hou ook even rekening met onderhoud, afschrijving, rentekosten (als je moet lenen om de nieuwe te kopen, maar ook als het geld van de spaarreking afkomt, dan ontvang je geen rente meer), enzovoort.

Wil je het compleet doen dan ook meteen even de serviceinterval erbij betrekken.
Offline Jeeper
Master
vr 20 feb 2004, 16:49 Bericht 
Avatar gebruiker
waarschijnlijk hoef ik niet al te veel bij te leggen.
de Leon zou ik voor handels prijs kunnen aanschaffen en die ligt hopelijk rond de verkoopprijs van mijn Polo (als het zo ver gaat komen)

de rente op de spaarrekening is nu ook niet echt hoog, en een mooiere grotere auto kost nu eenmaal meer geld, wat van belang is.
is dat ik niet straks meer kwijt ben aan wegenbelasting dan dat ik terugverdien een de goedkopere brandstof!
Offline Basic
Pro
vr 20 feb 2004, 16:58 Bericht 
 
Vergeet die 1 op 19,6 voor die Leon maar.
Haal je nooit. Zal meer rond de 1 op 16 zijn denk ik.
Offline Martijn
FS Webmaster
vr 20 feb 2004, 19:44 Bericht 
Avatar gebruiker
Met mijn oude 110 pk Passat haalde ik ondanks goed intrappen toch zeker wel een verbruik van 1 op 1:18. Daar moet ik bij zeggen dat ik veel snelweg reed. Hoe cosntanter je rijdt, des te minder brandstof verbruik je.
Offline Blue leather 306
Die hard
vr 20 feb 2004, 19:45 Bericht 
Avatar gebruiker
Jeeper schreef:
men nemen een alfa 156 1.8 twin Spark 1.8I 140pk:
wegenbelasting per kwartaal: €. 93,--
bezine prijs: €. 1.19
verbruik: 1 op 11.8

en men nemen een Seat Leon 1.9 TDI 110 pk:
wegenbelasting per kwartaal:€. 200,--
diesel prijs:€. 0.80
verbruik: 1 op 19.6

wie kan het omslagpunt bereken, vanaf hoeveel kilometers per jaar wordt de Leon (diesel) goedkoper?


Jeeper, jij neme de Alfa! Dit is niet een kwestie van rekenen, dit is een kwestie van emotie. Of hobby zo je wil. En hobbies mogen geld kosten.
Offline WNS2.0D
Master
vr 20 feb 2004, 20:08 Bericht 
Avatar gebruiker
Basic schreef:
Vergeet die 1 op 19,6 voor die Leon maar.
Haal je nooit. Zal meer rond de 1 op 16 zijn denk ik.


dat zal nog wel meevallen. als er toch iets goed is bij VAG modellen dan is het de TDI motor.

Ik heb zelf een toledo TDI (110 pk) gehad. in de praktijk was 1:18 haalbaar. met goed je best doen kon je ook wel op 1:20 uitkomen, maar dan moet je er wel een sport van maken om zo zuinig mogelijk te rijden.

Moeilijker, maar ook mogelijk was het om rond de 1:10 uit te komen. :lol: (was lease, en ik heb hem de laatste maanden flink afgetrapt :evil: )

Nadeel van die zuinige TDI's is wel dat het erg lang duurt voordat de verwarming warmte gaat afgeven. (en voor in de zomer, ook de airco is erg zwak)
Offline de-don
Die hard
vr 20 feb 2004, 20:14 Bericht 
Avatar gebruiker
Inderdaad, vergeet het. Jij haalt in de praktijk nooit 1 op 19.6.
Inderdaad eerder iets van 1 op 16. Dus reken ff opnieuw.
Offline Hollanda
Pro
vr 20 feb 2004, 21:35 Bericht 
Avatar gebruiker
WNS2.0D schreef:
Basic schreef:
Moeilijker, maar ook mogelijk was het om rond de 1:10 uit te komen.


Ik ben gisternacht met constant 160 - 180 km/uur van Drunen naar Haarlem gereden. Kwam uit (volgens boordcomputer) op 1 : 13 met mijn Ibiza 110 pk TDi en die is onzuiniger als bv een Passat want heeft een kortere eindoverbrenging. 1 : 10 is onmogelijk!!!
Offline Raymond
Detector inbouw specialist
vr 20 feb 2004, 22:13 Bericht 
Avatar gebruiker
Neem dan een 2.5 TDI. Daar haal ik 1:17 mee met flink trappen.

Zonger gein, ik zou hoe dan ook voor de diesel gaan, en niet alleen naar het geld kijken. Alfa is inderdaad duur in onderhoud en de auto's laten meestal nog wel eens een keer een steekje vallen. Ga je voor rijplezier, kies die Alfa. Ga je voor onbezorgd rijden kies die Seat.
Offline WNS2.0D
Master
vr 20 feb 2004, 22:35 Bericht 
Avatar gebruiker
Hollanda schreef:
WNS2.0D schreef:
Basic schreef:
Moeilijker, maar ook mogelijk was het om rond de 1:10 uit te komen.


Ik ben gisternacht met constant 160 - 180 km/uur van Drunen naar Haarlem gereden. Kwam uit (volgens boordcomputer) op 1 : 13 met mijn Ibiza 110 pk TDi en die is onzuiniger als bv een Passat want heeft een kortere eindoverbrenging. 1 : 10 is onmogelijk!!!



1:10 gemiddeld op een tank is me gelukt. moet je wel flink trappen en ook binnen de kom altijd max accelereren (banden mogen doorslaan, ook in de tweede versnelling) en altijd boven de 4000 toeren rijden.

met op topsnelheid rijden kom je ook een eind in die richting.
Offline Auke
FS Meldingen
ma 23 feb 2004, 10:15 Bericht 
Avatar gebruiker
ik rij 1:15 met een corsa 1.7d :P
zuiniger dan 1:18 is niet mogelijk
Offline Blue leather 306
Die hard
ma 23 feb 2004, 10:41 Bericht 
Avatar gebruiker
De afgelopen 180.000km met mijn HDI iets boven de 1 op 13 gereden - 13,2 tot 13,7.

Slechts toen mijn vriendin op de route du Wintersport een tank leeg reed was de score hoger 1 op 14,7 (met Vmax, doch een minder agressieve rechtervoet).

Kortom, als jij je kunt beheersen bij het optrekken dan is 1 op 15 mogelijk. 1 op 18 verwacht ik onmogelijk gezien je rijstijl.... :D :D
Offline Jeeper
Master
di 02 maart 2004, 9:12 Bericht 
Avatar gebruiker
Klasse LPG LPG G3 Diesel
Compacte klasse (VW Polo) 8.000 km 3.000 km 11.000 km
Compacte middenklasse (VW Golf) 10.000 km 4.000 km 12.000 km
Middenklasse (VW Passat) 13.000 km 5.000 km 15.000 km


het rijtje is niet echt duidelijk, maar voor de (compacte) middenklasser kom je dus rond de 12.000 a 15.000 km goed weg met diesel.
Offline Dribbel
Master
di 02 maart 2004, 9:23 Bericht 
Avatar gebruiker
Die omslagpunten zijn behoorlijk algemeen he. Ze gaan ook uit van een nieuwe auto, waarbij de aanschafprijs (voor diesel hoger) mee wordt gerekend. Als jij goedkoop een 2e hansje kan kopen dan ligt het omslagpunt voor jou lager.

ga met de berekening van kiwi aan de gang en verander dan 19,6 in 18. Ik denk zelf dat 19,6 aan de hoge kant zit, met 18 ben je wat reeeler. Plus, het omslag punt ligt dan wat hoger maar nog steeds onder de 15000, wat jij rijdt..

Succes.
Offline Jeeper
Master
di 02 maart 2004, 9:36 Bericht 
Avatar gebruiker
dit zijn omslagpunten voor gebruikte auto's!
sorry, vergeten erbij te vermelden.

en die Leon valt eigenlijk alweer af, vind het interieur en het dashboard een beetje braaf/saai!
Offline marz01
Weet de weg
di 02 maart 2004, 9:46 Bericht 
 
binnenkantje van de leon is hetzelfde als de oude audi a3.

Ik heb een ibi 110pk met chips gehad en gebruikte deze ook voor korte stukjes en jaarlijks 20000, verbruik zat toch echt rond de 1 op 20 :o

Met mijn huidige 130pk met chips is het een heel ander verhaal, 1 op 14 :(

Verder denk ik dat de seat diesel minder zal afschrijven dan de alfa
Offline Jeeper
Master
di 02 maart 2004, 9:50 Bericht 
Avatar gebruiker
alfa wordt het ook niet!
te storings gevoelig!

Heb aangegeven dat ik graag wil wachten tot er een BMW 3-serie (E46) beschikbaar komt!
Offline Blue leather 306
Die hard
di 02 maart 2004, 9:59 Bericht 
Avatar gebruiker
Kijk! Now we´re talking....

Goeie keuze Jeeper, E46´s rijden zalig en je hebt ze in alle uitvoeringen. Enig idee op welke termijn er eentje beschikbaar gaat komen?


maar het zal me wel spijten als ik mijn Benz weer moet inleveren voor die Beamer
Offline Jeeper
Master
di 02 maart 2004, 10:01 Bericht 
Avatar gebruiker
komt eigenlijk door mijn baas, die rijdt al jaren BMW en steeds als zijn wagen bij de dealer staat krijgt hij wat leuks speelgoed mee.

nieuwe 7 serie, Z4, en hij had ook een keer de 3 serie e46 mee, en dat reed super!

op welke termijn?
geen idee, ze hebben ze wel rondrijden, dus al zal er wel eentje een keer binnenkomen, maar wanneer konden ze niet zeggen.
Offline Tukker_Pat
FS Juridisch
di 02 maart 2004, 11:23 Bericht 
Avatar gebruiker
Jeeper schreef:
komt eigenlijk door mijn baas, die rijdt al jaren BMW en steeds als zijn wagen bij de dealer staat krijgt hij wat leuks speelgoed mee.

nieuwe 7 serie, Z4, en hij had ook een keer de 3 serie e46 mee, en dat reed super!

op welke termijn?
geen idee, ze hebben ze wel rondrijden, dus al zal er wel eentje een keer binnenkomen, maar wanneer konden ze niet zeggen.


Ook een diesel???? Dus een 318d/320d of een 330d. Voor het geld zal het wel een 318d/320d worden. Voor de gein moet je eens een 330d meenemen voor een proefrit. Ik noem het een moordwapen op 4 wielen. :o :o :o Als ik het kán betalen rij ik volgens jaar een 330d touring..........
Offline Jeeper
Master
di 02 maart 2004, 11:25 Bericht 
Avatar gebruiker
van mij mag het ook benzine zijn, ik zit toch rond dat omslag punt, dus het maakt niet zo heel veel uit.
 [ 26 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar: