Pagina 1 van 1  [ 39 berichten ]
Offline WNS2.0D
Master
do 05 jan 2012, 12:03 Bericht 
Ik ben over het algemeen geen liefhebber van lease auto's. Te duur, te beperkt etc. Maar gezien de regelingen overweeg ik toch een move te maken. Maar dan gaat niet de Mazda eruit maar de Meriva. De Mazda houd ik dan voor prive, vakantie en de woon-werk-winkel kilometers van mijn vrouw waarbij ik voor mijn zakelijke kilometers een kleine, eenvoudige (wel comfortabele, maar de het is enkel om mij met een laptop door het land te vervoeren, daar heb je niet veel voor nodig dus hoeft het ook niet veel te kosten) leaser overweeg die ik niet prive zal rijden. Dus geen eigen bijdrage voor prive gebruik, geen bijtelling bij de belasting etc.

Maar, hoe beperkt ben je dan? Wat zou er dan onder prive gebruik kunnen vallen? Uit het werk boodschappen doen? 's avonds uit het werk nog naar een lezing? Kortom zijn er nog praktische beperkingen waar mensen ervaring mee hebben?
Offline Arno
FS Meldingen
do 05 jan 2012, 12:06 Bericht 
Elke rit die niet woon-werk of woon-klant is (ofwel zakelijke rit) is privé. Als jij van je werk via de AH rijdt en dat is 4km om, dan heb je dus 4km privé gereden.
Offline Toolman30
Master
do 05 jan 2012, 12:08 Bericht 
Max. 500km prive op jaarbasis, dus heel erg beperkt.
En je moet je ritregistratie bijhouden van adres naar adres.
Offline geelhoed
Master
do 05 jan 2012, 12:09 Bericht 
WNS2.0D schreef:
Uit het werk boodschappen doen?

:kniktja: omrijkilometers moet je opgeven als prive.
WNS2.0D schreef:
's avonds uit het werk nog naar een lezing?

Als de lezing niet voor het werk is zijn dat privekm's
WNS2.0D schreef:
Kortom zijn er nog praktische beperkingen waar mensen ervaring mee hebben?

:kniktja: Naar de garage. Dat moet ik in het tijdregistratiesysteem creatief invullen.

En de km-registratie zorgvuldig bijhouden natuurlijk.
Offline Walker
Master
do 05 jan 2012, 12:10 Bericht 
Standaard route woon-werk via Google maps is 12 km. Korste route is 8 km. Ik houd dus iedere dag 8 km over, en kom langs de AH...

Dit jaar nog niet, maar wellicht volgend jaar voor mij ook ene optie als ik voor een nieuwe lease moet gaan. Dan kan ik ook weer een stevige motor uitkiezen, ipv die 105 pk die ik nu heb. En een goedkoop ding erbij voor de hobby (mijn vriendin heeft daarnaast ook een fatsoenlijke auto..)

Een kleine leaser kun je redelijk comfortabel maken door deze vol te stoppen met opties. :thumb:
Offline Christafari
Master
do 05 jan 2012, 12:13 Bericht 
WNS2.0D schreef:
Kortom zijn er nog praktische beperkingen waar mensen ervaring mee hebben?

:kniktja: laatst met klussen. Moest ik naar de Praxis en had alleen de zakenauto voor de deur. Dat werd dus fietsen. Ik ga het risico niet lopen...
Offline geelhoed
Master
do 05 jan 2012, 12:15 Bericht 
Walker schreef:
Standaard route woon-werk via Google maps is 12 km. Korste route is 8 km. Ik houd dus iedere dag 8 km over, en kom langs de AH...

Als je niet de gebruikelijke route rijdt moet je dat in je registratie verantwoorden.
Je houdt dus niks "over". :schudnee:
Offline WNS2.0D
Master
do 05 jan 2012, 12:17 Bericht 
geelhoed schreef:

Als de lezing niet voor het werk is zijn dat privekm's

Dat wordt al snel een grijs gebied. Ik doe een hoop vakinhoudelijk uit interesse, niet omdat de werkgever mij dat opdraagt. Zo volg ik dus veel lezingen, vakinhoudelijk maar niet direct voor de job. Net als een studie die ik volg, wel voor mijn vak, maar prive op eigen kosten. Daarvoor moet ik ook nog wel eens vanuit mijn werk naar een studiecentrum om een tentamen te maken.
Als die kilometers als prive aangemerkt zouden kunnen worden wordt het lastig.
Offline Toolman30
Master
do 05 jan 2012, 12:21 Bericht 
Christafari schreef:
laatst met klussen. Moest ik naar de Praxis en had alleen de zakenauto voor de deur. Dat werd dus fietsen. Ik ga het risico niet lopen...

Ik ook niet hoor, als ze je pakken dan slaan ze je gelijk voor 4 jaar aan.
Dat kost flinke knaken.
Offline Speedy J
Master
do 05 jan 2012, 12:24 Bericht 
Als dat onder de betreffende 500 km valt en je het netjes opschrijft toch niet?
Offline Arno
FS Meldingen
do 05 jan 2012, 12:26 Bericht 
Speedy J schreef:
Als dat onder de betreffende 500 km valt en je het netjes opschrijft toch niet?

Dan mag het inderdaad gewoon :wink:
Offline Dennis_on_the_road
Master
do 05 jan 2012, 12:27 Bericht 
Christafari schreef:
laatst met klussen. Moest ik naar de Praxis en had alleen de zakenauto voor de deur. Dat werd dus fietsen. Ik ga het risico niet lopen..

Als ik als ITer een RJ45 tang of een UTP kabel ga halen met de leaseauto en die ga gebruiken voor werk is er niets aan de hand :D
Offline 357kurt
Die hard
do 05 jan 2012, 12:40 Bericht 
Precies, ik ben voor een zakenbezoek naar het voetbalstadion gereden :thumb:
Offline mr. mcduc
Die hard
do 05 jan 2012, 12:49 Bericht 
Als dat een echt zakelijk bezoek was kan je dat vast aantonen met je gedeclareerde bonnetje. Dat zal je ook moeten doen als de belasting erom vraagt, hou daar rekening mee.
Offline Lucky1
Master
do 05 jan 2012, 12:54 Bericht 
en in het weekend en 's avonds keurig aan de snelheid en alle andere verkeersregels houden als je een 'kantoorbaan' hebt. En vergeet grensovergangen en pretparken niet!
Offline EJvL
Die hard
do 05 jan 2012, 12:56 Bericht 
En let heel goed op dat eventuele bekeuringen overeen komen met jouw rit administratie waar je op dat moment was...
Offline Jorn
Master
do 05 jan 2012, 13:01 Bericht 
Alleen om die rit registratie en dat route geneuzel (want omrijden mag ook niet als er file staat, route = route) zou ik em ook prive gaan rijden ;-)
Offline geelhoed
Master
do 05 jan 2012, 13:02 Bericht 
Jorn schreef:
want omrijden mag ook niet als er file staat, route = route

Nee hoor, mag best. Als je het maar registreert.

Ik heb een bashscriptje dat mijn kilometers bijhoudt. :wink:
Offline A4
Master
do 05 jan 2012, 13:20 Bericht 
Tis allemaal heel persoonlijk, maar om al dat gezeik te voorkomen betaal ik wel gewoon een beetje bijtelling hoor. Onbeperkte privé km's, tankpas en gaan met die banaan.
Offline Rover
Master
do 05 jan 2012, 13:24 Bericht 
Of gewoon een leasebak nemen met een bijzonder lage bijtelling?
Offline shootme
Master
do 05 jan 2012, 13:32 Bericht 
Ik heb 3 maand een leasebak gehad waar ik ook niet prive in mocht rijden.

In die 3 maanden heb ik 9000 km gereden (werkte voor een kabelmaatschappij en moest elke dag friesland, groningen en drenthe door).
Ik had per dag iets van 20-30 adressen waar ik heen moest, kriskras de provincie door.

Wie controleert of ik nou 3 a 4 adressen per week verzin zodat ik met deze bak bijv. naar mijn moeder kon gaan?
Heb in die 3 maanden mijn eigen prive auto nauwelijks gebruikt.

Elke dag kreeg ik een excelbestand met alle adressen waar ik heen moest.
Gaat de belastingdienst de adressenlijst nou echt controleren met wat mijn werkgever mij heeft opgegeven?
Offline geelhoed
Master
do 05 jan 2012, 13:34 Bericht 
shootme schreef:

Gaat de belastingdienst de adressenlijst nou echt controleren met wat mijn werkgever mij heeft opgegeven?

Als je er voor controle uitgepikt wordt wel ja. :kniktja:
Offline shootme
Master
do 05 jan 2012, 13:43 Bericht 
Hmm... oeps :oops:
Offline A4
Master
do 05 jan 2012, 13:57 Bericht 
Rover schreef:

Dat dus. Lang niet alle 14% auto's zijn flut. Tijd een Citroen DS3 eHDI gehad. Dan sta je toch niet echt voor lul. Full options, reed perfect, best een leuk karretje. EUR 98,- netto bijtelling in de maand. Nou lekker boeiend. En geen gedoe met ritregistratie en op je tellertje kijken of je aan je 500 ( ;( ) privé km's per jaar komt.
Offline WNS2.0D
Master
do 05 jan 2012, 14:46 Bericht 
Rover schreef:

Dat heeft een paar nadelen. Ik heb twee auto's, als primaire prive auto heb ik wel wat eisen, daar gaat een 14% wagen niet snel aan voldoen. (Een prius zou een eind kunnen komen, maar die mag geen aanhangers trekken dus voor de vakantie moet er een grote prive auto naast) Daarnaast, naast de bijtelling geldt ook een regeling dat je voor prive gebruik extra aan de werkgever moet betalen. (klinkt krenterig, maar aan de andere kant is het wel logisch dat als je niet prive rijdt je er op je salarisstrook een hoger netto bedrag ziet)

Dus een volwaardige primaire prive auto zal ik niet leasen, dat is veel te duur. Dan gaat het dus om een tweede auto, waarvan ik mij afvraag of ik die prive in zou zetten. Ik denk dat ik prive prima zonder kan, dus wil ik er dan zo min mogelijk kosten aan hebben. (in eerste instantie ga ik uit van mijn twee auto's prive houden, over stappen op een eruit en lease erin is om het makkelijker voordeliger te maken als dat kan)
Offline Kiwi45
Master
do 05 jan 2012, 15:04 Bericht 
Tip: vraag je werkgever om een extra bijdrage wegens niet-privé gebruik.
Het scheelt je werkgever namelijk ook heel veel kosten als jij max. 500 km per jaar privé rijdt.

Veel werkgevers willen dat voordeel best met je delen, zodat je een fatsoenlijke privé-auto ernaast kunt rijden.
Offline WNS2.0D
Master
do 05 jan 2012, 15:35 Bericht 
Kiwi45 schreef:
Tip: vraag je werkgever om een extra bijdrage wegens niet-privé gebruik.

Daar is in de regeling al voorzien, maar dan omgekeerd. Voor wel prive gebruik moet je een bijdrage betalen.
Offline dabeetle
Master
do 05 jan 2012, 16:34 Bericht 
shootme schreef:
In die 3 maanden heb ik 9000 km gereden (werkte voor een kabelmaatschappij en moest elke dag friesland, groningen en drenthe door).
Ik had per dag iets van 20-30 adressen waar ik heen moest, kriskras de provincie door.

Wie controleert of ik nou 3 a 4 adressen per week verzin zodat ik met deze bak bijv. naar mijn moeder kon gaan?
Heb in die 3 maanden mijn eigen prive auto nauwelijks gebruikt.

Belastingdienst schijnt telefonische steekproeven te doen, en vraagt je gewoon waar je op een bepaalde dag geweest bent. Dat moet je eenvoudig in je KM registratie kunnen terug vinden. Mocht je die dag ergens geregistreerd zijn is het handig dat je dat ook via je km registratie kan aantonen. Komt het niet overheen kan je een verzoek krijgen je KM registratie te overhandigen.

Dus ja, het is belangrijk dat je de boel bijhoudt. Ik schrijf gewoon standaard aan een eind van de rit de ritgegegevens en KM stand op. Kan nooit missen. Ook al bezoek ik 20 adressen op een dag.
Offline Smookey
FS medewerker
do 05 jan 2012, 17:01 Bericht 
dabeetle schreef:
Belastingdienst schijnt telefonische steekproeven te doen

Daarnaast zijn er tegenwoordig heel veel inwin-methodes, wat dacht je van de kenteken-scanners die haast std naast de setjes van de KLPD staan? De registratie-cams langs veel provinciale wegen en invalswegen van dorpen, steden en industrieterreinen?
Offline Grande
Master
do 05 jan 2012, 17:11 Bericht 
Smookey schreef:
dabeetle schreef:
Belastingdienst schijnt telefonische steekproeven te doen

Daarnaast zijn er tegenwoordig heel veel inwin-methodes, wat dacht je van de kenteken-scanners die haast std naast de setjes van de KLPD staan? De registratie-cams langs veel provinciale wegen en invalswegen van dorpen, steden en industrieterreinen?

Bij de Efteling staan ze bijna permanent.

shootme schreef:

Ik zou alvast starten met je administratie, de BD kan dit tot 5 jaar opvragen, en klopt het niet dan mag je de volledige bijtelling en boete aftikken, is je administratie meerdere jaren niet op orde dan krijg je de vordering voor de hele leaseperiode. Bij een wat duurdere auto kan dat zo 10k zijn.
Offline Kwibus
Master
do 05 jan 2012, 17:40 Bericht 
WNS2.0D schreef:
Voor wel prive gebruik moet je een bijdrage betalen.

Die weer aftrekbaar is van de bijtelling...

Ik rij redelijk duur (groot en 25% bijtelling plus eigen bijdrage privégebruik) maar dat weegt niet op tegen de voordelen. Onbeperkt privé en tankpas. En alle andere kosten die ik maak voor de auto (wassen, parkeren, tol, tanken buitenland etc.) is allemaal aftrekbaar. Zoek een 20% bijtellingsauto en je moet toch een eind kunnen komen...
Offline Dion
FS medewerker
do 05 jan 2012, 18:12 Bericht 

Ik heb een jaar een administratie bijgehouden. Wat een drama, zou daar nooit aan beginnen als je meerdere adressen per week bezoekt.
Offline dabeetle
Master
do 05 jan 2012, 18:22 Bericht 
Smookey schreef:

Klopt, die gebruiken ze als bron... Stel ze hebben op 2e kerstdag bij de Ikea Delft gestaan, en jou gefotografeerd, bellen ze je op om te vragen waar je 26 december geweest bent volgens je km registratie. Geef je dan aan dat je op die dag niet gereden hebt ben je zwaar de lul. Geef je aan dat je een prive bezoekje aan de Ikea gebracht hebt, wat x prive kilometers was ben je alleen de lul als je zelf niet in de buurt van Delft woont om maar een voorbeeld te geven.

shootme schreef:

Nee, de belastingdienst accepteert een adressenlijst simpelweg niet als km registratie... :). Elke rit van adres naar adres moet als een aparte rit geregistreerd worden.

Per rit moet u de volgende gegevens vermelden:
- de datum
- de begin- en eindstand van de kilometerteller
- het adres van vertrek en het aankomstadres. Als u vanaf uw werkadres naar een afspraak rijdt en daarna weer terug, schrijft u de aankomst- en vertrekadressen op van zowel de heen- als de terugreis
- de route die u hebt gereden, als u niet de meest gebruikelijke route hebt genomen
- of het een privérit is of een zakelijke rit
- de privé-omrijkilometers als u tijdens dezelfde rit zakelijke kilometers en privékilometers rijdt

Zit me trouwens af te vragen hoe het zit als je voor een prive zaak minder kilometers maakt dan normaal. Snelste/normale rit is zeg maar de snelweg blijven volgen tot de dichtsbijzijnde afslag en dan een stukje terug rijden naar je huis, terwijl als je naar de supermarkt moet je een afslag eerder kan pakken en een stukje binnendoor neemt waardoor je minder kilometers maakt... Kan je de besparing weer van je totaal aantal prive kilometers aftrekken? :)

Kwibus schreef:
Die weer aftrekbaar is van de bijtelling...

Ik rij redelijk duur (groot en 25% bijtelling plus eigen bijdrage privégebruik) maar dat weegt niet op tegen de voordelen. Onbeperkt privé en tankpas. En alle andere kosten die ik maak voor de auto (wassen, parkeren, tol, tanken buitenland etc.) is allemaal aftrekbaar. Zoek een 20% bijtellingsauto en je moet toch een eind kunnen komen...
Dit geldt alleen als je zelf ondernemer bent. Als je werknemer bent mag je alleen door de werkgever in rekening gebrachte kosten voor Prive gebruik aftrekken.

Als je al je prive kosten declareert, en daarna door je werkgever laat inhouden op je salaris als kosten prive gebruik mag je tol, parkeren, tanken in buitenland etc weer wel aftrekken bijvoorbeeld :)
Offline Kwibus
Master
do 05 jan 2012, 22:08 Bericht 
dabeetle schreef:
Als je al je prive kosten declareert, en daarna door je werkgever laat inhouden op je salaris als kosten prive gebruik mag je tol, parkeren, tanken in buitenland etc weer wel aftrekken bijvoorbeeld :)

Klopt. Zelf kun je niets meer aftrekken bij de aangifte. Dus lever ik de bonnetjes in bij de baas en die zorgt dat het allemaal via het loonstrookje goed komt :thumb:
Offline Vroeg op
Master
do 05 jan 2012, 22:20 Bericht 
dabeetle schreef:
Belastingdienst schijnt telefonische steekproeven te doen, en vraagt je gewoon waar je op een bepaalde dag geweest bent. Dat moet je eenvoudig in je KM registratie kunnen terug vinden. Mocht je die dag ergens geregistreerd zijn is het handig dat je dat ook via je km registratie kan aantonen. Komt het niet overheen kan je een verzoek krijgen je KM registratie te overhandigen.

Klopt.
Je bent ergens gezien. (ANPR/Belastingdienstflitser)
Dan kunnen ze je bellen waarom je daar reed.

Is bij twee collega's overkomen.
Maar... Die twee hadden de bus uit de bijtelling gehaald.

Ik vermoed dat wanneer je ook een priveauto voor de deur hebt ze je niet zo snel zullen bellen.
Offline Mark640
Die hard
do 05 jan 2012, 22:55 Bericht 
Ik zat ook met dit probleem. Rijd lease-auto miv 01-01-2012 niet meer prive. Kostte me 300 Euro nette aan bijtelling iedere maand, en maakte er niet genoeg gebruik meer van. Kwam nog bij dat ik geen vrije keuze van auto had (Caddy met grijs kenteken, of Caddy Combi op geel kenteken)...

Verklaring geen prive gebruik ingevuld en naar de belastingdienst gestuurd.

Maar..... Ook geen zin om nu alles op te gaan schrijven... En ik ken mezelf, dat hou ik een week vol en dan gaat het alweer mis...

Oplossing daarvoor ook gevonden, via een collega:

http://www.trevler.nl

Kostte me een kleine investering, maar ben wel van het hele geschrijf af. Daarnaast heb ik ook nog een TomTom Work in de auto die ook nog een registratie bijhoud, en op de avonden en weekenden dat ik de auto wel bij me heb ivm standby-dienst, kan ik dat aantonen met een rooster van de baas. Diezelfde baas die trouwens niet te beroerd is om even een kleine aanpassing in het rooster te doen als mij dat beter uit zou komen voor de graaiers van de belastingdienst.. ;)
Offline Smookey
FS medewerker
vr 13 jan 2012, 10:53 Bericht 
Wat zouden die blauwe helden eigenlijk opschrijven in de km-staat van de controle-auto's als ze privé boodschappen doen bij de C1000 rond 12 uur zoals ze hier doen in Drenthe?
Offline Christafari
Master
vr 13 jan 2012, 11:00 Bericht 
Dat ze een artikel 5 uit moesten delen in de Jumbo omdat iemand gevaarlijk reed met een winkelwagen?
Offline Isard
Pro
vr 13 jan 2012, 23:12 Bericht 
Smookey schreef:
Wat zouden die blauwe helden eigenlijk opschrijven in de km-staat van de controle-auto's als ze privé boodschappen doen bij de C1000 rond 12 uur zoals ze hier doen in Drenthe?

Hetzelfde als iedere andere flippo die met zijn bedrijfsbussie boodschapjes doet, namelijk helemaal niks... :lol:
 [ 39 berichten ]