Pagina 1 van 3  [ 121 berichten ]
Offline NooitTeSnel
Master
za 23 okt 2010, 10:45 Bericht 
Ik ben op zoek naar een nieuw setje winterbanden en de dealer stuurt me net een aanbieding terug voor een setje met de maat 205/55 R16 terwijl er origineel 195/55 R16 onder zit. Nu begreep ik van de uitleg bij de ANWB rijvaardigheidstraining dat bredere banden bij slechte weersomstandigheden juist minder grip hebben, doordat er meer wegcontact is en daardoor minder druk per vierkante centimeter rubber wat slecht is voor de waterverplaatsing? Dus dat je dezelfde maat als de zomerbanden of zelfs een maatje smaller zou moeten kiezen en niet breder?

Wat zijn jullie ervaringen? Heb je dezelfde maat winterbanden als zomerbanden? Of breder/smaller?

Offline bruintje beer
Master
za 23 okt 2010, 10:51 Bericht 
Ik heb ze altijd een maatje smaller...

Offline Speedy J
Master
za 23 okt 2010, 10:55 Bericht 
Ik heb ze net zo breed. En ze moeten er ook maar eens op, ik merk dat ik met name met de voorbanden al een stuk minder grip heb.

Offline NooitTeSnel
Master
za 23 okt 2010, 11:14 Bericht 
bruintje beer schreef:
Ik heb ze altijd een maatje smaller...

Ik dacht dus ook dat dat de beste keuze is, maar heb jij in de zomer hele brede banden? Of dan ook een normale 185 of 195 o.i.d?

Offline Ascension
Master
za 23 okt 2010, 11:21 Bericht 

195 is niet zo breed, zeker niet voor een 1-serie. Ik zou dezelfde bandenmaat aanhouden als je zomerbanden. Raar dat je dealer met een afwijkende bandenmaat komt, krijg je ook nog eens een tellerafwijking van.

Offline BMW-gek
Master
za 23 okt 2010, 11:30 Bericht 
De winterbanden voor de 7 zijn maatje kleiner.

Offline NooitTeSnel
Master
za 23 okt 2010, 11:32 Bericht 
195/55 zijn de fabrieksbanden, dus inderdaad van 205/55 zou je 1,7% tellerafwijking krijgen (als ik goed reken). Ik denk dat ze die 205 kiezen omdat die standaard zijn voor de grotere modellen? Het stomme is dat ze beweren die 195/55 ook gewoon niet te hebben. Lijkt me een vreemd verhaal?

Maandag maar eens bellen met de dealer waar ik em oorspronkelijk gekocht heb, die hebben deze zomerbanden en de vorige set winterbanden er op gelegd.

Offline Morbid Angel
Master
za 23 okt 2010, 11:35 Bericht 
Afbeelding
Bron: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
Niks aan de hand, dus. Je meter gaf toch al teveel aan, dus die 1,8% doet het ook niet.

Offline Ascension
Master
za 23 okt 2010, 11:36 Bericht 

Op http://www.autobandenmarkt.nl/ zijn er een hoop 195/55/16 banden te bestellen.

205/55/16 of 195/65/15 is volgens mij wel een wat gangbare maat, ligt bijv. onder de Golf/A3/Leon etc.

Offline NooitTeSnel
Master
za 23 okt 2010, 11:57 Bericht 
Die 195/65R15 weet ik niet zeker of ie past, auto wordt alleen met R16 of groter verkocht. Maandag dan maar zien wat ze bij de andere dealer hebben en anders een rondje langs profile tyrecenter ofzo. Ben niet zo'n held met zelf monteren, heb ooit van een vorige auto een lekke band gewisseld.. kostte vrij veel tijd voor die goed zat O:)

Offline Maserati Teun
FS medewerker
za 23 okt 2010, 11:58 Bericht 
Mijn winterbanden zijn ook een maat kleiner. Ik ben alleen gebonden aan Pirelli omdat niemand een winterband maakt in mijn maten.

Offline beemer318TD
Master
za 23 okt 2010, 12:34 Bericht 

NooitTeSnel schreef:
Die 195/65R15 weet ik niet zeker of ie past

Als het bmw 1 serie is, past het alleen op een 116i.

Offline NooitTeSnel
Master
za 23 okt 2010, 12:47 Bericht 
Ok, dat past gelukkig niet dan :wink:

Offline beemer318TD
Master
za 23 okt 2010, 17:04 Bericht 

NooitTeSnel schreef:
Ok, dat past gelukkig niet dan

205-55-16....

Offline 18vti
Master
za 23 okt 2010, 18:39 Bericht 
Een maatje smaller is beter ja.
Ik zou zeggen, ga voor 195 brede 16 inchjes...als de bandenmaat niet courant is moet je het opnieuw bekijken.

Ik heb standaard 225/45 17 op de 330Cd liggen, nu ook deze maat in winterbanden omdat 17 inch de kleinste maat is die past...met een 1 serie heb je wel meer keuze...marktplaats! :thumb:

Offline beemer318TD
Master
za 23 okt 2010, 19:18 Bericht 

18vti schreef:
Ik zou zeggen, ga voor 195 brede 16 inchjes

205 55 16 dan heb je toch nog iets meer grip als je het vermogen op de achterwieltjes wilt houden bij regen. 225-45-17 zou misschien wel beter zijn als je bijvoorbeeld een 120I of gechipte 120D hebt.

Offline Yootzin
Master
za 23 okt 2010, 20:31 Bericht 
Mijne gaan er van de week onder. Zijn dan binnen bij de banden boer en heb dezelfde maat als zomer banden 195/55 R15.

Offline 944 guy
Master
za 23 okt 2010, 20:56 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Mijn winterbanden zijn ook een maat kleiner. Ik ben alleen gebonden aan Pirelli omdat niemand een winterband maakt in mijn maten.

Ja kut man, zo'n Masser :fp:

Offline Morbid Angel
Master
za 23 okt 2010, 21:14 Bericht 
Ik had anders een paar jaar geleden hetzelfde met mijn 205/45 R16, deze was maar in 2 merken te krijgen (Pirelli en Maxxis). Op autobandenmarkt.nl is dit inmiddels anderhalve pagina.

Offline red devil1
Master
zo 24 okt 2010, 9:19 Bericht 
Ik zou voor winterbanden de smallere nemen.
Mn eigen winterbanden(net een week gemonteerd) zijn ook slag smaller dan zomerbanden. En velg is een inch maatje kleiner(scheelde een aardige sloot geld). Monteren is voor mij maar even bijgaan. Als ik wil kan het in een half uurtje, met de hand.

Offline Christafari
Master
zo 24 okt 2010, 9:25 Bericht 
beemer318TD schreef:
205 55 16 dan heb je toch nog iets meer grip als je het vermogen op de achterwieltjes wilt houden bij regen. 225-45-17 zou misschien wel beter zijn als je bijvoorbeeld een 120I of gechipte 120D hebt.

Onzin. Weleens een rally gekeken met bijvoorbeeld sneeuw? Gezien hoe dun die bandjes zijn van die auto's?
Komt door wat TS aangeeft, de druk per vierkante cm is hoger en daarom heb je juist meer grip met smallere banden. Ik zou lekker voor 195 gaan.

Offline liquid_force
Master
zo 24 okt 2010, 9:26 Bericht 
ik moet zeggen dat ik gewoon exact dezelfde mat zomer en winterbanden heb: 235/45R18 ... voor echt sneeuw/ijs-wegen heb ik spikes die ik erbij om kan leggen

Offline beemer318TD
Master
zo 24 okt 2010, 10:38 Bericht 

Christafari schreef:
Komt door wat TS aangeeft, de druk per vierkante cm is hoger en daarom heb je juist meer grip met smallere banden

Klopt helemaal, alleen mijn ervaring is als je met 195/ 205 bandjes op bijvoorbeeld een 120I of 118D (gechipt) sportief gaat rijden tcs constant ingrijpt wegens gebrek aan grip. (tcs uitzetten is dan meestal geen optie :wink: )

Offline Raaf
Master
zo 24 okt 2010, 10:44 Bericht 

205/55/16 is smal genoeg voor een 1 serie.
Zouden je zomerbanden 225/40/18 zijn is het een ander verhaal om dezelfde maat te willen hebben.

Er is een groot verschil in winterbanden. Er zijn erbij met een keurmerk die absoluut niet presteren.

Offline red devil1
Master
zo 24 okt 2010, 11:51 Bericht 
Raaf schreef:
Er is een groot verschil in winterbanden. Er zijn erbij met een keurmerk die absoluut niet presteren.
koop ook een goed geteste band van een A-merk :roll:

Offline Piet_Piraat
Master
zo 24 okt 2010, 12:13 Bericht 
Mijn winterbanden zijn 195/65/15 terwijl m'n zomerbanden 205/55/16 zijn. Maatje kleiner dus.
Raaf schreef:

Daarom dus iets van tests nakijken en een goede prijs/kwaliteitafweging maken.

Offline Dave-R
Die hard
zo 24 okt 2010, 12:15 Bericht 
Als je ze om een je bestaande velg laat leggen (jaarlijkse wissel dus) de standaard maat aanhouden van de zomerband.

bij stale velgen kan je wat smaller nemen. Smalle banden ploegen makenlijker door de sneeuw. zijn wat goedkoper en je hebt veel meer keus uit sneeuwkettingen.

Afwijking komt door de hoogte van de zijwanden. je denk 55 dus dat is bij bijde het zelfde maar dat niet het geval. is namelijk de percentage van de breedte.

Offline NooitTeSnel
Master
zo 24 okt 2010, 17:51 Bericht 
beemer318TD schreef:
Klopt helemaal, alleen mijn ervaring is als je met 195/ 205 bandjes op bijvoorbeeld een 120I of 118D (gechipt) sportief gaat rijden tcs constant ingrijpt wegens gebrek aan grip. (tcs uitzetten is dan meestal geen optie)

Oh, maar ik heb maar een 118i en dan valt 't heel erg mee, dat is niet zo'n race-auto. TC grijpt alleen in bij echt hard wegrijden bij een stoplicht of af en toe sportief door een bochtje. Ik doe dat sowieso denk ik hooguit 1x per maand een keer voor de lol.

Morgen even zien welke aanbieding er inclusief passende velgen te vinden is, want volgens mij is 2x per jaar je banden opnieuw om de velgen leggen ook geen geweldig idee. Heb ik in ieder geval tot nu toe nooit laten doen.

Offline NooitTeSnel
Master
ma 25 okt 2010, 15:44 Bericht 
Lijstje is binnen, de keuze als standaard setje met velgen erbij bij de bmw dealer zijn deze:

195/55HR16 Continental Wintercontact TS810S SSR runflat
195/55HR16 Pirelli W210 Snowsport runflat
205/55HR16 Dunlop Wintersport M3 runflat
205/55HR16 Bridgestone Blizzak LM25 runflat

Had eigenlijk een voorkeur voor Ultra Grip 7 van Goodyear, maar die zijn haast niet te vinden zeiden ze (best-getest door de ANWB dit jaar). Die Wintercontact hoorde ik van dat ze erg hard slijten en een beetje zoeken in oudere test resultaten van die andere 3 geeft ook niet echt een duidelijke winnaar. Toevallig iemand verstand van bandjes? Of maakt het eigenlijk weinig verschil tussen die 4 merken?

Offline Marten320TD
Master
ma 25 okt 2010, 16:41 Bericht 
Kijk ook even onder welke auto deze banden getest zijn. Een goede bandenboer kan samen met jou bepalen welke band voor jou auto (en rijstijl.... en wensenlijst) geschikt is. Het maakt absoluut uit of de testauto met RWD, FWD, of AWD rondreed. Dunlopps komen vaak goed uit testen, ik heb een vorige generatie Dunlops op mijn auto gehad en die bevoelen mij prima.

Offline Raaf
Master
ma 25 okt 2010, 16:46 Bericht 

Zelf rij ik in de winter met vredestein snowtrac 2.
De Dunlop wintersport 210 die er 2e helft van afgelopen winter op kwamen doen het op alle vlakken slechter dan de compleet afgesleten snowtracjes het op het laatst deden. Die gaan er dus heel spoedig weer onderuit.

Maar ik rij een FWD auto met ~170pk @ 1500 kilo

Offline WimLex
Master
ma 25 okt 2010, 16:46 Bericht 
NooitTeSnel schreef:
Had eigenlijk een voorkeur voor Ultra Grip 7 van Goodyear, maar die zijn haast niet te vinden zeiden ze (best-getest door de ANWB dit jaar).

Ook gekeken in Dld naar die bandjes ?

Had je trouwens deze al gevonden ?
ADAC Winterreifen Test

Offline Arno
FS Meldingen
ma 25 okt 2010, 17:04 Bericht 
Hmm, krijg een aanbieding van (bijna) nieuwe winterbanden die 2 maanden gebruikt zijn. Is 195/65R15 en ik heb nu 195/60R15. Misschien toch maar eens over nadenken, die 3% is wel te overzien ;)

Offline beemer318TD
Master
ma 25 okt 2010, 17:15 Bericht 

NooitTeSnel schreef:
Toevallig iemand verstand van bandjes?

Nee, wel ervaring met 1 serie en winterbanden en " sportief rijgedrag "

Continental Wintercontact TS810 ( geen runflat): goede ervaring mee
snowtrac2: goede ervaring
Nokia wr: runflat wat minder goed maar veel afrolgeluid. (was dan ook een aanbieding: bandje 61,50 euro!)
Pirelli w210: ook goed, maar ook afrolgeluid.
Michelin: ook goede ervaringen mee.
Nankang..... wat zal ik zeggen, kostte weinig en was ook weinig..

Voordeel niet runflat is dat de band wat minder stug is, en een stuk goedkoper. Ik heb gewoon een reparatieset van slime in de auto.
(compressortje en flesje spul)

Offline NooitTeSnel
Master
ma 25 okt 2010, 17:26 Bericht 
Tnx, dat is een mooi overzichtje. Die wintercontact hadden buiten het harde slijten ook een goede score bij de ANWB test.

Offline Piet_Piraat
Master
ma 25 okt 2010, 17:52 Bericht 
Iemand hier ervaring met banden bestellen en laten monteren in Duitsland? Heb via Internet een mogelijkheid gevonden om via Duitsland 195/65/15 te laten leveren en monteren voor 316 euro. Velgen heb ik zelf al en de banden zijn Dunlop SP Winter Sport 3D, welke zowel bij de ANWB als de ADAC in de bovenste regionen van de test eindigt :). Ben alleen benieuwd of mensen dat eerder hebben gedaan en of het bevallen is.

Offline WimLex
Master
ma 25 okt 2010, 17:57 Bericht 
Ik heb ze via internet besteld in OSnabruck en daar zelf opgehaald en hier lokaal om de velgen laten leggen.

Mijn vader heeft banden in Dld bij de ATU gekocht en meteen om de banden laten leggen.

Met opsturen dus geen ervaring, voor de rest geen problemen, goede service :thumb:

Offline Raaf
Master
ma 25 okt 2010, 18:22 Bericht 

In D mag een 195/65/`15 snowtrac ongeveer 60-65 euro kosten, evt nog een tientje voor het monteren.

Offline Elwood
Master
ma 25 okt 2010, 18:27 Bericht 
's zomers: 265/35 20"
's winters: volgens mij grotendeels hetzelfde maar zal volgende week als ik eraan denk opletten.

Offline red devil1
Master
ma 25 okt 2010, 18:28 Bericht 
waarom eigenlijk run flat. continental ts 830 iets?

Offline NooitTeSnel
Master
ma 25 okt 2010, 18:39 Bericht 
Autotje is te klein voor een reservewiel :wink:

Offline Gerald
Die hard
ma 25 okt 2010, 20:21 Bericht 
Heb vorige week de 3e keus uit de anwb test besteld, de dunlop m3 17"

Die zijn tenminste lekker stil!

Offline 18vti
Master
ma 25 okt 2010, 21:00 Bericht 
Ik rij op BF Goodrich Winter-G...wegligging ietsje minder (lees meer DSC actie bij flink haaks de bocht om met nat weer) als met de zachte Bridgestones zomerslofjes...maar goed genoeg tot nu toe.
Stille band, geen ESP actie meer als ik door met regen gevulde sporen over de weg rij...ietwat meer profiel

Offline Quaresma7
Die hard
ma 25 okt 2010, 21:30 Bericht 
Ik rij gewoon verder met mijn v-profielen zomerbanden :thumb:

Offline Walker
Master
ma 25 okt 2010, 21:43 Bericht 
Ik ga het wel zien welk merk eronder komt over 14 dagen. Bandenmaat is 225/45x17, leasemij regelt het verder. Met zachte banden moeten ze niet klagen over slijtage O:)

Offline Schep
Master
ma 25 okt 2010, 22:04 Bericht 
Ik weet niet wat het is, maar alle Cadillacs die ik tot nu toe via het Kroymans kanaal heb gereden worden afgeleverd op winterbanden, ook al worden ze op 30-06 op kenteken gezet...
Ik heb de 235/50R17 er dus al onder zitten, wel altijd een mooi excuus om in de zomer nieuwe velgen te zoeken O:)
Ben alleen niet zo happy met de 235, had van mij wel iets smaller gemogen. Op mijn CTS had ik 205 in de winter, die was echter op alleen nat wegdek zéér makkelijk dwars te krijgen, in winterse omstandigheden was echter een genot. Maar ach, ding staat er nu op, en ik ga ook geen wintervelgen kopen die niet onder die auto staan. 235/50R17 is het kleinste wat er door de fabriek opgezet wordt.

Op mijn Scorpio (3 winters terug) ging ik van 215 naar 195. Rot van de teller, maar dat leer je met een domdom er naast weer snel genoeg uit je hoofd, en je merkte het verschil. Waren de Vredestein Snowtrac 3's, beetje lawaaiige band, maar prima prestaties!

Offline Piet_Piraat
Master
ma 25 okt 2010, 22:57 Bericht 
Raaf schreef:
In D mag een 195/65/`15 snowtrac ongeveer 60-65 euro kosten, evt nog een tientje voor het monteren.

Dat klopt dan vrij aardig. 75 euro per band * 4 = 300 euro, daar zit ik dan twee tientjes boven...soit. Nu alleen de twijfel of ik er vier of twee ga kopen. De voorbanden moeten sowieso vervangen worden, maar nu kan ik kiezen om de achterbanden met 5,5mm in de kern en 3,5mm bij de zijkanten naar voren te doen en alleen achter nieuwe, of rondom vier nieuwe sloffen...

Offline Tweebel
Master
ma 25 okt 2010, 23:01 Bericht 
Als er veel verschil zit tussen de voor+achterbanden qua merk/type/profiel kan dat iig spectaculair weggedrag opleveren.

Offline Gerald
Die hard
di 26 okt 2010, 0:00 Bericht 
Walker schreef:
Ik ga het wel zien welk merk eronder komt over 14 dagen. Bandenmaat is 225/45x17, leasemij regelt het verder. Met zachte banden moeten ze niet klagen over slijtage O:)

Je kan gewoon zelf opgeven welk merk je wil... leasmy heeft meestal wel voorkeurs merk en type maar is van af te wijken. Leaseplan heeft Bridgestone, maar daar had ik geen zin in :lol:

Offline Marten320TD
Master
di 26 okt 2010, 11:01 Bericht 
Tweebel schreef:
Als er veel verschil zit tussen de voor+achterbanden qua merk/type/profiel kan dat iig spectaculair weggedrag opleveren.

Eensch. Het ABS en/ of ESP kan verwart worden door het verschil in hoeksnelheid. Liever dus alle banden rondom hetzelfde.

@Mikkie: Wat doe jij met je banden dat deze zo afslijten? Of je gaat als een malle de bocht om :thumb: , of je bandenspanning is te laag (minder slijtage in het midden) of je uitlijning/sporing is niet in orde.
In Duitsland moeten winterbanden minimaal 4 mm profieldiepte hebben. Wil je met je huidige set door D gaan tuffen dan kan je problemen krijgen.

Ik zit er iig aan te denken mijn winterbanden er weer op te zetten. Temperaturen beginnen toch vaak onder de 7 graden Celcius te komen.

[ 121 berichten ]