Pagina 1 van 1  [ 41 berichten ]
Offline neom
Die hard
wo 26 okt 2005, 21:46 Bericht 
 
Wat in welke volgorde te doen en zijn er nog dingen waar je op moet letten (afgezien van accuzuur enzo).

De dealer wou er 120 euro voor hebben, en ik heb het gevoel dat het vervangen van een accu een zodanig simpel klusje is dat ik dat toch voordeliger kan doen.
Offline Matthijs
Master
wo 26 okt 2005, 21:53 Bericht 
 
120 euro, mag aannemen dat de accu dan 110 euro kost?
Offline neom
Die hard
wo 26 okt 2005, 21:54 Bericht 
 
geen flauw idee eigenlijk, ik ga er voor het gemak van uit dat de garage altijd lekker wil verdienen aan de montage kosten.
Offline umpire
FS medewerker
wo 26 okt 2005, 21:56 Bericht 
Avatar gebruiker
Hangt er ook een beetje vanaf wat voor type accu je hebt, maar normaliter is 120 Euro wel erg aan de prijzige kant..
Offline OlieTankeR
Master
wo 26 okt 2005, 21:58 Bericht 
 
Ik wil niet weten wat jij voor accu nodig hebt...

Ik had begin van het jaar een 45h accu (voor een standaard benzine auto..)
voor 45,- uit me hoofd.

Gratis gemonteerd. (nog geen 5 min werk)
Maargoed, dat was dan bij een kleine garage waar ze nog service kennen.
Offline Varkentjes
FS medewerker
wo 26 okt 2005, 21:59 Bericht 
Avatar gebruiker
Even opletten of er een code in de radio geprogrammeerd is, anders deze erbij zoeken.

- Contact afzetten
- Massakabel losnemen (de zwarte)
- Pluskabel losnemen (de rode)
- Accu verwisselen voor de nieuwe
- Pluskabel aansluiten
- Massakabel weer aansluiten
- Evt. radiocode invoeren

De meeste accu's zijn van het zgn onderhoudsvrije type, dus geen geknoei met accuzuur bijvullen

Succes :wink:
Offline maxwin
Master
wo 26 okt 2005, 21:59 Bericht 
Avatar gebruiker
ik betaal hier 90 € voor een bosch silver van 100 amp/uur, dus dat zou in nl ook wel moeten lukken voor dat geld.
montagekosten?? boutje los aan de voet van de accu of beugeltje losmaken, en twee accu pooltjes, men o men wat een verbouwing.
Offline Matthijs
Master
wo 26 okt 2005, 22:04 Bericht 
 
Die accu moet er nu ongeveer wel inzitten, dus ben je al klaar :wink:
Offline Tukker_Pat
FS Juridisch
wo 26 okt 2005, 22:05 Bericht 
Avatar gebruiker
Varkentjes schreef:
Even opletten of er een code in de radio geprogrammeerd is, anders deze erbij zoeken.

- Contact afzetten
- Massakabel losnemen (de zwarte)
- Pluskabel losnemen (de rode)
- Accu verwisselen voor de nieuwe
- Pluskabel aansluiten
- Massakabel weer aansluiten
- Evt. radiocode invoeren

De meeste accu's zijn van het zgn onderhoudsvrije type, dus geen geknoei met accuzuur bijvullen

Succes :wink:


Eeeuuhhhh.............. :huh: :huh: :huh:

Kan je niet beter éérst de plus losmaken, en dan de massa?? Voor het uitnemen van de oude?
En daarna eerst de massa, en dan de Plus??? Voor het inzetten van de nieuwe??

Of zeg ik nu iets doms????
Offline Varkentjes
FS medewerker
wo 26 okt 2005, 22:07 Bericht 
Avatar gebruiker
Tukker_Pat schreef:
Varkentjes schreef:
Even opletten of er een code in de radio geprogrammeerd is, anders deze erbij zoeken.

- Contact afzetten
- Massakabel losnemen (de zwarte)
- Pluskabel losnemen (de rode)
- Accu verwisselen voor de nieuwe
- Pluskabel aansluiten
- Massakabel weer aansluiten
- Evt. radiocode invoeren

De meeste accu's zijn van het zgn onderhoudsvrije type, dus geen geknoei met accuzuur bijvullen

Succes :wink:


Eeeuuhhhh.............. :huh: :huh: :huh:

Kan je niet beter éérst de plus losmaken, en dan de massa??
En daarna eerst de massa, en dan de Plus???

Of zeg ik nu iets doms????


Wat denk je wat er dan gebeurt als je met je sleuteltje uitschiet naar het chassis..... O:)

Doe toch eerst de massakabel, is veel veiliger
Offline Peter.B
Master
wo 26 okt 2005, 22:11 Bericht 
Avatar gebruiker
idd massa kabels eerst!!
zo hou je de kans op kortsluiting het kleinst.



:x je wilt niet weten hoe duur mijn accu`s perstuk zijn.....
Offline Varkentjes
FS medewerker
wo 26 okt 2005, 22:12 Bericht 
Avatar gebruiker
blackevil schreef:
idd massa kabels eerst!!
zo hou je de kans op kortsluiting het kleinst.



:x je wilt niet weten hoe duur mijn accu`s perstuk zijn.....


:thumb: Ter voorkoming van het "Flitsservice effect"
Offline ikinks
Master
do 27 okt 2005, 13:13 Bericht 
Avatar gebruiker
blackevil schreef:
idd massa kabels eerst!!
zo hou je de kans op kortsluiting het kleinst.



:x je wilt niet weten hoe duur mijn accu`s perstuk zijn.....


Toevallig Optima Yellowtop??
Offline Kiwi45
Master
do 27 okt 2005, 13:18 Bericht 
Avatar gebruiker
Heb je een Toyota Prius ofzo?

Dan lijkt me 120 euri een koopje trouwens :)
Offline dieselpower
Die hard
do 27 okt 2005, 13:27 Bericht 
Avatar gebruiker
Gewoon lekker naar de halfords oid(?) gaan en ff in het boekje kijken wat voor type je nodig hebt.... en dan gewoon zo'n net-niet-merk kopen!!
Is vast goeiekoper dan 120?? pleuro....!!?? :roll:
Offline Gandalf
Master
do 27 okt 2005, 13:30 Bericht 
 
Tsja, in het buitenland ga je naar de Tesco en koopje voor een prikkie een accu. wel effe opletten hoe de + en - zitten, je hebt er die net andersom zijn.
Offline Raymond
Detector inbouw specialist
do 27 okt 2005, 13:40 Bericht 
Avatar gebruiker
110 euro kan wel voor een accu, als het een beetje een zware is.
Voor een 1.1 benzine heb je meestal een andere nodig dan een 3.0TDI met klima.
Offline Varkentjes
FS medewerker
do 27 okt 2005, 15:04 Bericht 
Avatar gebruiker
Kijk even op www.hbase.nl toets je kenteken in en zie daar het type en prijs van jouw accu en andere onderdelen.
Offline Fulcrum
Die hard
do 27 okt 2005, 15:24 Bericht 
Avatar gebruiker
Hoe oud is die auto? Is er sprake van een startblokkering. Bij sommige auto's betekent accu afkoppelen een reset van de electronica. Soms kun je dan zelf eea. weer initialiseren. (Handboek lezen) soms is daar de dealer voor nodig.
Zelf vervangen kan evengoed nog wel, je moet er dan alleen voor zorgen dat tijdens het verwisselen de auto tijdelijk 12v krijgt van een 3e accu.
Bij oudere auto's zonder dit soort systemen is er natuurlijk geen probleem.
Offline regiorunner
Master
do 27 okt 2005, 15:53 Bericht 
Avatar gebruiker
Raymond schreef:
110 euro kan wel voor een accu, als het een beetje een zware is.
Voor een 1.1 benzine heb je meestal een andere nodig dan een 3.0TDI met klima.


Juist. Mijn accu costte ex BTW 117 pleuro's :roll:
Offline King-Leo
Master
do 27 okt 2005, 16:36 Bericht 
Avatar gebruiker
Voor Hyundai H200 bij dealer laten doen. -Accu getest, -Laadspanning gecontroleerd, Stroomverbruik auto, (starten, airco enz) gemeten. De accu (100AH) kostte 112,20 euro, meten en montage 8,96 totaal excl 121,95 BTW 23,02 TOTAAL 144,18 euro. datum 14-10-2005
Offline #André M#
FS Juridisch
do 27 okt 2005, 16:49 Bericht 
Avatar gebruiker
Varkentjes schreef:
Kijk even op www.hbase.nl toets je kenteken in en zie daar het type en prijs van jouw accu en andere onderdelen.


mooie site thnx.

over dat onderhoudsvrije; accu die onderhoudsvrij zijn, moeten volgens mij wel 1 keer in de zoveel nagekeken worden of er nog genoeg vloeistof inzit, anders gewoon demi-water erbij inkiepen. :huh:
Iemand hier zekerheid over?
Offline Peter.B
Master
do 27 okt 2005, 17:48 Bericht 
Avatar gebruiker
ikinks schreef:
blackevil schreef:
idd massa kabels eerst!!
zo hou je de kans op kortsluiting het kleinst.



:x je wilt niet weten hoe duur mijn accu`s perstuk zijn.....


Toevallig Optima Yellowtop??


:D jah....

maar waarschijnlijk neem ik andere accu`s...van banner of northstar.

anders wordt het 3x optima yellow tops...
dure onderneming :x
Offline Joost J.
Master
do 27 okt 2005, 20:52 Bericht 
Avatar gebruiker
#André M# schreef:
Varkentjes schreef:
Kijk even op www.hbase.nl toets je kenteken in en zie daar het type en prijs van jouw accu en andere onderdelen.


mooie site thnx.

over dat onderhoudsvrije; accu die onderhoudsvrij zijn, moeten volgens mij wel 1 keer in de zoveel nagekeken worden of er nog genoeg vloeistof inzit, anders gewoon demi-water erbij inkiepen. :huh:
Iemand hier zekerheid over?


Ik heb ook een onderhouds vrije accu, maar daar heb je zelfs geen mogelijkheid om er water bij te gooien.

btw weet nog uit de tijd dat ik een tigra reed, dat een accu vervangen wat meer tijd kan kosten dan 5 minuten. Maarja...alles kost bij een tigra wat meer tijd...
Offline basgitaar
Master
do 27 okt 2005, 21:03 Bericht 
Avatar gebruiker
Varkentjes schreef:
Wat denk je wat er dan gebeurt als je met je sleuteltje uitschiet naar het chassis..... O:)

Doe toch eerst de massakabel, is veel veiliger

Die snap ik niet.

Als je eerst de min losmaakt, dan is daarna toch alles stroomloos en kan je veilig de plus losmaken. Maar als je eerst de plus loshaalt, dan is OOK alles stroomloos en kan je veilig de min losmaken????

Wat is het verschil?

Snap ik ook nooit bij de volgorde voor startkabels...
Offline Varkentjes
FS medewerker
do 27 okt 2005, 21:07 Bericht 
Avatar gebruiker
basgitaar schreef:
Varkentjes schreef:
Wat denk je wat er dan gebeurt als je met je sleuteltje uitschiet naar het chassis..... O:)

Doe toch eerst de massakabel, is veel veiliger

Die snap ik niet.

Als je eerst de min losmaakt, dan is daarna toch alles stroomloos en kan je veilig de plus losmaken. Maar als je eerst de plus loshaalt, dan is OOK alles stroomloos en kan je veilig de min losmaken????

Wat is het verschil?

Snap ik ook nooit bij de volgorde voor startkabels...


Als je de pluskabel eerst losdraait en daarbij per ongeluk het chassis aanraakt, dan hoef ik verder niet uit te leggen wat de gevolgen zijn. Je bent theatertechnicus toch?
Offline Marcel
FS medewerker
do 27 okt 2005, 21:10 Bericht 
Avatar gebruiker
Ik ga met varkentjes mee....
De - van de accu is verbonden met het chassis van de auto.
Dus als je de + van de accu tegen de - pool houd heb je hetzelfde effect als dat je de + tegen het chassis houd.

Geloof me dat je dan wel even schrikt hoor. 8)
Offline basgitaar
Master
do 27 okt 2005, 21:12 Bericht 
Avatar gebruiker
Ja. Als ik ergens mee aan het werk moet dat normaal op spanning staat, haal ik eerst die spanning eraf. Dat is dan altijd de plus van gelijkspanning (NIET de min die meestal aan de massa van apparaten hangt), en bij netspanning is dat de fase.
Offline basgitaar
Master
do 27 okt 2005, 21:16 Bericht 
Avatar gebruiker
:oops: Weet je wat ik me nu opeens besef? (nooit eerder bij stilgestaan...)
Een auto heeft GEEN HOOFDSCHAKELAAR :huh: :x :lol: :o :P

waarom eigenlijk niet? (Het zal duidelijk zijn dat ik geen auto-techneut ben).

Blijft het raadsel van de verplichte volgorde bij startkabelstarten
Offline Autogek
Master
do 27 okt 2005, 21:31 Bericht 
Avatar gebruiker
Gewoon even naar de sloop daar hebben ze ook accu's van Varta of Bosch maar dan voor de vooroorlogse prijs van 10 euro!
En gewoon eerst beginnen met het demonteren van de minpool.
Offline regiorunner
Master
do 27 okt 2005, 21:36 Bericht 
Avatar gebruiker
Autogek schreef:
Gewoon even naar de sloop daar hebben ze ook accu's van Varta of Bosch maar dan voor de vooroorlogse prijs van 10 euro!
En gewoon eerst beginnen met het demonteren van de minpool.


:roll: :nono:
Offline Autogek
Master
vr 28 okt 2005, 18:54 Bericht 
Avatar gebruiker
regiorunner schreef:
Autogek schreef:
Gewoon even naar de sloop daar hebben ze ook accu's van Varta of Bosch maar dan voor de vooroorlogse prijs van 10 euro!
En gewoon eerst beginnen met het demonteren van de minpool.


:roll: :nono:


:nono: ???
Offline Raymond
Detector inbouw specialist
vr 28 okt 2005, 19:27 Bericht 
Avatar gebruiker
Fortuynlijk schreef:
Ik ga met varkentjes mee....
De - van de accu is verbonden met het chassis van de auto.
Dus als je de + van de accu tegen de - pool houd heb je hetzelfde effect als dat je de + tegen het chassis houd.

Dan ga je elektrisch lassen met 12V :D
Offline Stefan-
Master
za 29 okt 2005, 20:21 Bericht 
Avatar gebruiker
Varkentjes schreef:
Kijk even op www.hbase.nl toets je kenteken in en zie daar het type en prijs van jouw accu en andere onderdelen.


Zo!
Ben ik dan even genaaid laatst :x

91 8 904 LAMBDA SONDE
4 DRADEN L: 250MM ZIRKONIUM ROMAX 82.00

voor mijn auto.
250ex voor betaald (incl montage)

Is zoiets zo moeilijk te monteren? (auto nono)
Offline Varkentjes
FS medewerker
za 29 okt 2005, 20:27 Bericht 
Avatar gebruiker
Stefan- schreef:
Varkentjes schreef:
Kijk even op www.hbase.nl toets je kenteken in en zie daar het type en prijs van jouw accu en andere onderdelen.


Zo!
Ben ik dan even genaaid laatst :x

91 8 904 LAMBDA SONDE
4 DRADEN L: 250MM ZIRKONIUM ROMAX 82.00

voor mijn auto.
250ex voor betaald (incl montage)

Is zoiets zo moeilijk te monteren? (auto nono)

Wat voor auto is het precies? Als je een beetje handig bent, kan het zelf ook zo vervangen. Dus volgende keer gewoon naar Brezan gaan, ze zitten o.a. aan Kapitein Nemostraat (Bargermeer) in Emmen.


Laatst bijgewerkt door Varkentjes op za 29 okt 2005, 20:34, in totaal 1 keer bewerkt
Offline Stefan-
Master
za 29 okt 2005, 20:28 Bericht 
Avatar gebruiker
Varkentjes schreef:
Als je een beetje handig bent, kan het zelf ook zo vervangen. Dus volgende keer gewoon naar Brezan gaan, ze zitten o.a. aan Kapitein Nemostraat (Bargermeer) in Emmen.

kutgarage ben ik geweest dus :x Brezan ken ik wel :)

zal zn naam niet noemen, kennis van mn moeder :x
Offline Jeeper
Master
zo 30 okt 2005, 10:25 Bericht 
Avatar gebruiker
vreemd bij volkswagen betaal je ook zoveel voor een lambda sonde,
ik dacht dat die dingen zelf gewoon zo duur waren :huh:
Offline Mysterio
Be Detector Inbouw Specialist
zo 30 okt 2005, 10:34 Bericht 
Avatar gebruiker
Varkentjes schreef:
Kijk even op www.hbase.nl toets je kenteken in en zie daar het type en prijs van jouw accu en andere onderdelen.


Ondertussen ook effe gekeken voor dakdragers. Wel prijzig moet ik zeggen :roll:
Offline Sinterklaas
Master
zo 30 okt 2005, 10:39 Bericht 
Avatar gebruiker
Jeeper schreef:
vreemd bij volkswagen betaal je ook zoveel voor een lambda sonde,
ik dacht dat die dingen zelf gewoon zo duur waren :huh:


Dat denkt iedereen ja. Bij mijn auto was ik ook superveel kwijt, toen kwam mijn broertje erachter dat je hem ook voor minder dan de helft bij Bosch kon bestellen, dan baal je wel :(

Die site is trouwens erg handig, maar je moet wel oppassen met geimporteerde auto's. Mijn 106 heeft bv. abs en het type waarin ik rijd is nooit zo in Nederland geleverd. Dus dat kentekending denkt dat ik een 106 zonder ABS heb en smeert me dus normale remtrommels en remdingen aan. Ik dacht ff dat het heel goedkoop was, maar is gewoon zonder abs :P
Offline Joost J.
Master
zo 30 okt 2005, 19:36 Bericht 
Avatar gebruiker
Stefan- schreef:
Varkentjes schreef:
Kijk even op www.hbase.nl toets je kenteken in en zie daar het type en prijs van jouw accu en andere onderdelen.


Zo!
Ben ik dan even genaaid laatst :x

91 8 904 LAMBDA SONDE
4 DRADEN L: 250MM ZIRKONIUM ROMAX 82.00

voor mijn auto.
250ex voor betaald (incl montage)

Is zoiets zo moeilijk te monteren? (auto nono)


Ik weet niet waar je het heb laten vervangen, maar een dealer telt al gauw 60-80 euro per uur. Dan zit je snel aan zo'n bedrag.
Offline egeltjes
Master
zo 30 okt 2005, 20:57 Bericht 
Avatar gebruiker
neom schreef:
Wat in welke volgorde te doen en zijn er nog dingen waar je op moet letten (afgezien van accuzuur enzo).

De dealer wou er 120 euro voor hebben, en ik heb het gevoel dat het vervangen van een accu een zodanig simpel klusje is dat ik dat toch voordeliger kan doen.


Kwik-fit ???

Volgorde anders:
- Eerst de minpool loskoppelen (dit om kortsluiting te vermijden).
- Daarna pas de plus-pool
- Uitzoeken hoe de accu eruit moet.
- Accu eruit halen.
- Andere accu erin.
- Accu (weer) vastzetten.
- Rest van de weggehaalde onderdelen terugplaatsen (en vastzetten).
- Pluspool vastkoppelen.
- Als laatste de min-pool pas vastmaken.
- Starten (kijken of hij het weer doet).
- Daarna je radio en klokje (en wie-weet de boord-computer ???) opnieuw instellen.

- Blij een rondje maken langs je dealer met een big-smile (of om hem uit te lachen dat hij te duur kost voor zo'n klusje).
 [ 41 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar: